Auteur Topic: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg  (gelezen 29436 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 08:15:22 »
Ga met uw auto, indien mogelijk, nooit achter een vrachtwagen staan in een sterk afremmende of stilstaande file wanneer je (voorlopig) de laatste in de rij bent.
Het mogelijke resultaat illustreert Marc hierboven met foto's.

@Marc.
Weet je de gereden snelheid van die voertuigen bij impact van op de foto's?
Bij 2 geladen vrachtwagens van 40ton is 30km/u reeds voldoende voor dergelijk resultaat.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 08:46:51 »
Ga met uw auto, indien mogelijk, nooit achter een vrachtwagen staan in een sterk afremmende of stilstaande file wanneer je (voorlopig) de laatste in de rij bent.
Het mogelijke resultaat illustreert Marc hierboven met foto's.

@Marc.
Bij 2 geladen vrachtwagens van 40ton is 30km/u reeds voldoende voor dergelijk resultaat.

Had zojuist repliek gegeven, maar bij plaatsing van foto alles de mist in. Door KB verlaging van foto's maakt men het er niet makkelijker op. >:( Doe opnieuw een poging. Even geduld.  ;)
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 09:13:45 »
Citaat van: Bibi
@Marc.

De vrachtwagenbestuurder waaronder de personenwagen verdween, Bibi, kon tijdig stoppen. Door een daaropvolgende vrachtwagen trekker oplegger combinatie dewelke de stilstaande file door een eerste ongeval met brand te laattijdig opmerkte, werd de Volvo trekker oplegger achteraan aangereden, op snelheid gebracht en vooruitgestuwd over de personenwagen. De naalduitslag tekende hierbij 35 km/u. Bemerk ook de aanhangwagen van de personenwagen dat onder de vrachtwagen verdween ter hoogte de dieseltank. (Foto 0043)

Een eerste ongeval met brand deed zich voor in de diepte op een 500 tal meter waarvan foto in volgende posting.

Hieronder de foto van de aanrijdende vrachtwagen op de Volvo.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 09:45:19 door marc annemans »

www.mattys-music.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 09:48:32 »
Eerste ongeval met brand.

www.mattys-music.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 10:17:35 »
Betreft luchtfoto's overzicht ongevallen.

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 10:27:39 »
Bemerk ook de aanhangwagen van de personenwagen dat onder de vrachtwagen verdween ter hoogte de dieseltank. (Foto 0043)

Verklaard meteen waarom de auto niet dieper onder de voorliggende vrachtwagen werd geduwd en misschien 1 of meerdere levens in het voertuig kon gespaard hebben.
De perfecte springplank om de trekker, die door de schok al enigszins uit de veren ging, nog iets hoger te heffen (wielen staan van de grond) waardoor hij boven het chassis (die wat meer weerwerk kon bieden) terecht kwam en zo volledig over de auto kwam te staan om daarna de reeds kansloze slachtoffers nog eens te overgieten met hete koelvloeistof en motorolie. :o

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 11:04:23 »
Betreft luchtfoto's overzicht ongevallen.

Is dat de E19 Sint-Job-In-'t-Goor?

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 11:22:31 »
Is dat de E19 Sint-Job-In-'t-Goor?

Klopt, rijrichting Antwerpen op datum van 26 juli 2004.

Verklaard meteen waarom de auto niet dieper onder de voorliggende vrachtwagen werd geduwd en misschien 1 of meerdere levens in het voertuig kon gespaard hebben.

Alm betwijfel ik dat ten sterkste bij hoogbouw opleggers. Daar zagen we heel wat personenwagens onder de oplegger verdwijnen waarbij de inzittenden in aanraking kwamen met de stalen constructie. Zelfs met onthoofdingen als gevolg.

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 13:52:48 »
Een depannagedienst aan het werk op de pechstrook, een personenwagen of een vrachtwagen met een defect?

Geef die mensen de veiligheid door u van de rechter rijstrook naar de middenrijstrook te begeven. Indien men tenminste geen tweedevaksrijder is.

Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.

Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.

Ten tweede: stel een autosnelweg met 2 x 2 rijstroken. Als er weinig verkeer is, zal ik ook naar links opschuiven. Maar als het druk is, ga ik het niet in mijn hoofd halen om op zo een plaats de capaciteit van de snelweg tot de helft te herleiden, en al zeker niet als er op de midden- of linker rijstrook voertuigen aankomen die aanzienlijk sneller willen rijden dan ik. Zoiets veroorzaakt door het accordeoneffect kilometers verderop monsterfiles en daardoor mogelijk ongevallen.

Zo ook met het vermeend hoffelijk opschuiven naar links ter hoogte van een oprit om het diegenen die de snelweg willen oprijden gemakkelijker te maken.

Als er voldoende afstand gelaten wordt en diegenen die de snelweg willen oprijden, hun snelheid aanpassen, is dat voor niets nodig. Kan de besturder die de snelweg wil oprijden zijn snelheid niet voldoende aanpassen (bijvoorbeeld omdat hij met een vrachtwagen rijdt), dan zal ik nog eerder mijn voet even van het gaspedaal nemen om hem er tussen te laten dan zo maar op te schuiven.

Hier in Duitsland wordt dat opschuiven trouwens sterk ontraden, omdat het het achteropkomend verkeer stremt. Daartoe wordt op vele plaatsen, ter hoogte van een oprit, rechts van de onderbroken witte streep die de rechter rijstrook scheidt van de ernaast gelegen rijstrook, een doorlopende witte streep aangebracht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 15:38:25 »
Stilstaande personenwagen aangereden in de file. Bij eerste foto, aantal slachtoffers in voertuig niet gekend. Bij tweede foto, 4 dodelijke slachtoffers in het voertuig.
Is dat het ongeval waar men eerst nog niet in de gaten had dat er nog een aurto tussen de vrachtwagens stak ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 15:54:16 »
Stilstaande personenwagen aangereden in de file. Bij eerste foto, aantal slachtoffers in voertuig niet gekend. Bij tweede foto, 4 dodelijke slachtoffers in het voertuig.
Is dat het ongeval waar men eerst nog niet in de gaten had dat er nog een aurto tussen de vrachtwagens stak ?

Weet ik niet precies en kan het me niet herinneren. Staat ook niets van vermeld in het dossier. Het kan zijn. Want alle aandacht ging aanvankelijk naar het eerste ongeval. Het aantal ongevallen, inclusief de mistongevallen, zijn bijna ontelbaar op die E19. Zeker wat de periode betreft met de werkzaamheden aan de Ring.

Er onstond wel een hevige discusie met de gerechtsdeskundige op de plaats van het ongeval. Ik kan me daar verder moeilijk over uitspreken. Maar in die zin hadden de vaststellers meer dan gelijk.

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 16:48:09 »

Weet ik niet precies en kan het me niet herinneren. Staat ook niets van vermeld in het dossier. Het kan zijn. Want alle aandacht ging aanvankelijk naar het eerste ongeval. Het aantal ongevallen, inclusief de mistongevallen, zijn bijna ontelbaar op die E19. Zeker wat de periode betreft met de werkzaamheden aan de Ring.
Ik dacht dat het ongeval waar ik naar verwees op de E314 was.
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 18:18:21 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:30:31 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 19:02:20 »
Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.
Dat is in Utopia.

In de echte wereld worden wagens en mensen van de "pechstrook" geveegd omdat niet elke bestuurder netjes op de rijbaan blijft.
Zeker bij slechte zichtbaarheid, schakelen velen over op het achternarijden van de voorligger ...
Wreed lastig als die "voorligger" eigenlijk stilstaat en niet eens op de rijbaan staat ...

Veel veiliger dan fluovestjes en gevarendriehoeken, is een totaalverbod op reparaties op de "pechstrook" en het verplicht verlaten door alle inzittenden van het voertuig en de snelweg (in de berm gaan staan), gevolgd door verplichte, professionele takeling.

Dan is het ineens ook gedaan met de vraag waar er gesleept moet worden ...  :D
Weg Wanbeheer.be

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 20:46:12 »
Citaat van: Jozef
Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.

Marc had al een repliek gegeven op uw posting, Jozef. Maar het gebeurt vaker dat de knop verzenden plotseling alles wist. En die KB verlaging van 197kb naar 128kb voor de foto's is ook wel een ramp. Net zoals die website dat twee jaar geleden (?) is beloofd.

Maar daarover blijft Jouri in zijn holleke en piept em ni. Maakt het spannend om hem te vinden. ;D

Je weze gewaarschuwd, Jouri. :P :D Jaja... ??? ???
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.