Een depannagedienst aan het werk op de pechstrook, een personenwagen of een vrachtwagen met een defect?
Geef die mensen de veiligheid door u van de rechter rijstrook naar de middenrijstrook te begeven. Indien men tenminste geen tweedevaksrijder is.
Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.
Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.
Ten tweede: stel een autosnelweg met 2 x 2 rijstroken. Als er weinig verkeer is, zal ik ook naar links opschuiven. Maar als het druk is, ga ik het niet in mijn hoofd halen om op zo een plaats de capaciteit van de snelweg tot de helft te herleiden, en al zeker niet als er op de midden- of linker rijstrook voertuigen aankomen die aanzienlijk sneller willen rijden dan ik. Zoiets veroorzaakt door het accordeoneffect kilometers verderop monsterfiles en daardoor mogelijk ongevallen.
Zo ook met het vermeend hoffelijk opschuiven naar links ter hoogte van een oprit om het diegenen die de snelweg willen oprijden gemakkelijker te maken.
Als er voldoende afstand gelaten wordt en diegenen die de snelweg willen oprijden, hun snelheid aanpassen, is dat voor niets nodig. Kan de besturder die de snelweg wil oprijden zijn snelheid niet voldoende aanpassen (bijvoorbeeld omdat hij met een vrachtwagen rijdt), dan zal ik nog eerder mijn voet even van het gaspedaal nemen om hem er tussen te laten dan zo maar op te schuiven.
Hier in Duitsland wordt dat opschuiven trouwens sterk ontraden, omdat het het achteropkomend verkeer stremt. Daartoe wordt op vele plaatsen, ter hoogte van een oprit, rechts van de onderbroken witte streep die de rechter rijstrook scheidt van de ernaast gelegen rijstrook, een doorlopende witte streep aangebracht.