Auteur Topic: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer  (gelezen 17377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Gepost op: zondag 27 december 2009 - 22:58:01 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 13:53:39 door jozef »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 december 2009 - 23:56:07 »
Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, beenhouwers, schoenmakers...

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 00:18:03 »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 01:47:39 »
Tja, ik kan het allemaal niet begrijpen. Ik denk ook dat het over een nader NL gaat dan dat ik ken, ofwel is dat daar fameus veranderd op 2-3 jaar. Ik kom er nog regelmatig,

Welk deel van Nederland men bezocht heeft is mij een raadsel? Ik kom ook vrij veel in Nederland. De snelheidsbeperking is aldaar 80 km/u waar hier de 70km/u geldig is. In Nederland worden de fietspaden achter de bomen en vangrails aangelegd. Alhier meestal voor de bomen. De verkeerslichten hebben ook de werking tot een vlotte verkeersdoorstroming.

Wat België betreft kan je blijven zeuren en geraak je heel eenvoudig niet uitgepraat. Verkeersverbeteringen die wij bekwamen vergden soms opnieuw een tussenkomst. Omdat men verkeerd plaatste of op een ondoordachte wijze. Indien men eerlijk zou toegeven weet men dat een afdwinbare snelheidsverlaging dikwijls aanleiding geeft tot meer ongevallen. In ons Belgisch systeem heeft men verschillende overheden met inspraak op de verkeersveiligheid. Eén departement met beslissingsrecht zou al het verschil kunnen maken.

Wat je bekomt tot verwijdering van gevaarlijke infrastructuur, wordt er 500 meter verder op een ander grondgebied terug gezaaid. De Belgische vicieuse cirkel en dweilen met de kraan open en vechtend tegen windmolens. 
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 01:50:31 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 02:13:29 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:33:55 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 04:47:28 »
Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, ...

 :-X :-[ ;D

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 11:41:19 »
Het NL dat ik ken ziet er alleszins niet uit zoals ze hier zeggen.  Inderdaad, de zones 30 die ze daar hebben, daar heb je niks te zoeken tenzij het je eindbestemming is. Anders dan hier ...
Daar mag je nog 80 waar je hier 70 mag. 

Het zal hier nooit verbeteren, integendeel. De auto(mobilist) wordt hier gedemoniseerd en moet ten allen tijde ge-ambeteerd worden

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 15:24:45 »
De Matenstraat is een voorrangsweg dat de verbinding vormt tussen Niel en Aartselaar met gescheiden fietspaden. Vroeger een snelheidsbeperking van 70 km/u aangeduid door de verkeersborden C43. Sinds de welbekende invoering werd deze snelheidsbeperking terug gebracht tot 50km/u.

Sindsdien kennen we drie zware ongevallen. Het eerste te wijten aan voorrangsnegatie op een kruispunt. Laterale aanrijding met één dodelijk slachtoffer.

Het tweede ongeval: overdreven snelheid met stuurverliescontrole in een lichte bocht door lichte aanraking met betonnen randinfrastructuur. Personenwagen kwam op woning terecht. Twee dodelijke slachtoffers in het voertuig.

Het derde ongeval: overdreven snelheid en dronkenschap met inhaalmanoeuvre waarbij inhalend voertuig frontaal in aanrijding kwam met voertuig dat uit de tegenovergestelde rijrichting kwam. Eén dodelijk slachtoffer in het voertuig dat uit de tegenovergestelde rijrichting kwam.


De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 16:31:27 »
Sinds de welbekende invoering werd deze snelheidsbeperking terug gebracht tot 50km/u.

Het tweede ongeval: overdreven snelheid met stuurverliescontrole in een lichte bocht door lichte aanraking met betonnen randinfrastructuur.
Door de almaar verdergaande verlaging van de toegelaten snelheid komt men natuurlijk ook almaar sneller aan overdreven snelheid.
Dit is de manier waarop het verkeersbeleid in België (niet) werkt ...

Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 21:22:32 »
Citaat van: Inazuma
Door de almaar verdergaande verlaging van de toegelaten snelheid komt men natuurlijk ook almaar sneller aan overdreven snelheid.
Dit is de manier waarop het verkeersbeleid in België (niet) werkt ...

Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Overdreven snelheid kan maar blijken uit het sporenbeeld en de analyse daarop, Inazuma. De schade en de uitlooptrajecten van de voertuigen na de aanrijding geven mee de nauwkeurigheid tot de berekening van de snelheid waarin het aanrijdingcontact plaats vond. Vandaar ook van belang het deftig en nauwkeurig sporenonderzoek. Bij gebrek aan correcte vaststellingen ging meermaals een ongevalonderzoek de mist in. Bv rechtlijnige sporen opgetekend, die nooit rechtlijnig konden geweest zijn. Wat betreft de schade aan een voertuig, daarvoor is de Energy Equivalent Speed van grote waarde. Die EES waarde spruit voort uit vergelijkbare crashtesten.

De veelgehoorde opmerking van ooggetuigen of omstaanders dat een voertuig heeft gevlogen dewelke in een aanrijding is betrokken, blijkt na onderzoek niet altijd met de waarheid te stroken. De zichtbare schade wordt maar al te dikwijls overschat met de werkelijk gereden snelheid op het ogenblik van het aanrijdingcontact. En dan zijn er nog grote verschillen op te merken met aanrijdingen op vaste hindernis, onvervormbare hindernissen, voertuigen van zelfde gewichtsklassen en voertuigen in een aanrijding met grote gewichtsverschillen.

Citaat van: Inazuma
Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Daarvan hoeft niemand mij te overtuigen.

Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, ...

 :-X :-[ ;D

Biggenruggen die bv aanleiding geven tot frontale aanrijdingen met dodelijke afloop. Om Bibi tegemoet te komen, deze langwerpige broden tot plaatsing zijn het beslissingsrecht van bakkers. ;) :P

Vangrails behoren tot het beslissingsrecht van slagers. Wegmarkeringen bij de schoenmakers. :'(

Ik verwijs even naar onderstaand ongeval van 7 september 2003. Duffel Beukheuvel. Voertuig in aanraking met biggenrug geplaatst aan de rechterzijde van de rijbaan opzichtens zijn rijrichting. Contact met biggenrug gaf aanleiding tot onmiddellijk verlies bandendruk onmiddellijk gevolgd door stuurverliescontrole. Voertuig kwam hierdoor gedeeltelijk terecht op rijstrook van tegenovergesteld richtingsverkeer. Aanrijding was hier onvermijdelijk. Door aanrijdingscontact kwam tegenpartij terecht in de voortuin van een woning. Alhier konden we enkel door lichte onoplettendheid van de bestuurder de aanwezige infrastructuur weerhouden tot het oorzakelijk verband met het ongeval. Twee zwaar en 1 licht gewonde. De biggenruggen werden geplaatst ter bescherming van een aanwezig tweerichtingsfietspad aan de rechter zijde van de rijbaan komende uit de rijrichting Koningshooikt rijrichting Duffel.







« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 22:17:30 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #10 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 21:59:39 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:34:17 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #11 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 23:19:45 »
In Schilde heeft de dokter mee gezorgd dat de treinbils bloembaken gaan verdwijnen.

Bizar, want eigenlijk is dit niet de taak van een arts. Wel voor belangenverenigingingen die de mond vol hebben over verbetering van de verkeersveiligheid. Maar van zodra dat zij gesponsord worden vanwege de overheid en er samenwerkingsverbanden erop nahouden, is het evident dat zij dienen tegemoet te komen aan de wensen van diezelfde overheid.

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het maakt voor die vereniging niet uit dat het ledenaantal in sterk dalende lijn gaat. Deze lidgelden waarvan de vereniging vroeger sterk afhankelijk was, worden nu opgevangen door gelden vanwege de overheid.

Het valt op en de kritieken worden hierover geuit door afhakende leden. Een ex lid spoedgevallenarts heeft daarover ook kort en bondig zijn mening gegeven. Daarmee komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Verkeersslachtoffers zijn van geen waarde. De vereniging verzoend zich en komt tegemoet voor de lakse mentaliteit van hun sponsor die netjes in de handen wrijft.

Dit noemt men dan ook...

"VOOR WAT, HOORT WAT..."
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 23:34:26 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 00:16:21 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:34:38 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 00:54:10 »
Raar. Elders in een forum kreeg men gelijk en was het tot in de puntjes. Aanluitend op het veldwerk dat duidelijk is verdwenen en men niet meer scoort.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 02:23:11 »
Citaat van: Inazuma
Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Vervolg op biggenruggen:

Dodelijk verkersongeval te Zandhoven, Goormansstraat. Betreft de verbindingsbaan tussen Ringlaan Zandhoven en Pulderbos.

Personenwagen komende uit de rijrichting Pulderbos rijdende rijrichting Zandhoven. Ten opzichte zijn rijrichting aan de rechterzijde van de rijbaan biggenruggen. Kwam in aanraking met biggenrug rechtervoorwiel opzichtens zijn rijrichting, stuurverliescontrole waarbij het voertuig rechts achteraan uitbreekt en lateraal rechts dwars over de rijbaan verder schuift. Komt vervolgens terecht op het rijvak van tegenovergesteld richtingsverkeer en komt vervolgens in aanrijding met volumewagen rijdende richting Pulderbos.Ter plaatse troffen we beide voertuigen gedeeltelijk in de gracht naast de rijbaan richting Pulderbos. De bestuurder van personenwagen in het voertuig overleden. Om het juiste aanrijdingscontact te bepalen werden de voertuigen opnieuw samengesteld. Hieruit blijkt dat door de bestuurder van de volumewagen nog een poging werd ondernomen om een aanrijding te vermijden door uitwijken naar rechts.

De snelheid van de volumewagen werd bepaald tussen de 75 en 80km/u.

Citaat van: Diane
Bizar, want eigenlijk is dit niet de taak van een arts. Wel voor belangenverenigingingen die de mond vol hebben over verbetering van de verkeersveiligheid. Maar van zodra dat zij gesponsord worden vanwege de overheid en er samenwerkingsverbanden erop nahouden, is het evident dat zij dienen tegemoet te komen aan de wensen van diezelfde overheid.

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het maakt voor die vereniging niet uit dat het ledenaantal in sterk dalende lijn gaat. Deze lidgelden waarvan de vereniging vroeger sterk afhankelijk was, worden nu opgevangen door gelden vanwege de overheid.

Het valt op en de kritieken worden hierover geuit door afhakende leden. Een ex lid spoedgevallenarts heeft daarover ook kort en bondig zijn mening gegeven. Daarmee komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Verkeersslachtoffers zijn van geen waarde. De vereniging verzoend zich en komt tegemoet voor de lakse mentaliteit van hun sponsor die netjes in de handen wrijft.

Dit noemt men dan ook...

"VOOR WAT, HOORT WAT..."

Even verduidelijken:

Op 24.06.2003 een schrijven dat ik ontving uitgaande Gilbert Bossuyt, Vlaams Minister van Mobiliteit, openbare werken en Energie:

Citaat
Geachte heer,

Ik heb uw email van 17.06.2003 met zeer veel belangstelling gelezen. Gelieve in bijlage te willen vinden het schrijven dat ik aan de Administratie Wegen en verkeer heb overgemaakt.

Schrijven 24.06.2003 uitgaande de Minister aan AWV, via de Directeur Generaal Johan Vanderheyden, aan de heer Armand Rouffaert, Diensthoofd:

Citaat
Betreft gevaarlijke infrastructuur voor motorrijders:

In bijlage maak ik u een dossier over dat me werd bezorgd door MAG. Deze vzw maakt melding van het feit dat er meer en meer constructies (zie bijlagen foto's) opduiken die zeer gevaarlijk zijn. Het lijkt me dan ook logisch dat dergelijke infrastructuur niet meer wordt geplaatst. Er zijn zeker alternatieven voorhanden die minder motoronvriendelijk zijn.

Het lijkt me verder aangewezen dat de Administratie Wegen en Verkeer tijdens haar contacten met de gemeentelijke wegbeheerders, ze de gemeenten erop attent maakt dergelijke motoronvriendelijke infrastructuur niet meer te plaatsen.

Meer zelfs. De gemeenten werden verder in kennis gesteld door het BIVV over vermijdbare infrastructuur waarbij ik al mijn gegevens en foto's ter beschikking stelde. De brochure werd uitgegeven in april 2005. Niet op 1 april.  Nader bepaald verwijs ik naar pagina 44 en 45, biggenruggen: "Biggenruggen worden vooral aangebracht ter bescherming van de fietsers, als scheidingslijn tussen fietspad en rijbaan en ter bescherming van zachte bermen. Onoordeelkundig geplaatste biggenruggen geven aanleiding tot zware ongevallen. Ook voor fietsers zijn biggenruggen niet aangewezen: als zij met de pedalen de biggenruggen raken, kunnen ze vallen. De nadelen van biggenruggen lijken ons voor alle weggebruikers groter dan de voordelen.

http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=713688365&action=viewStream&language=nl

Verder verwijzend naar het Vlaams Parlement: Vraag nr. 632 van 17 juni 2005 van de heer LUDWIG CALUWÉ

Citaat
Motorrijders – Schamp- en piramideblokken

Om de zwakke weggebruiker te beschermen tegen auto's en vrachtwagens worden fietspaden en bermen geregeld afgeschermd van de openbare weg door middel van betonnen structuren als bijvoorbeeld schamp- en piramideblokken.
Welk materiaal of welke vorm van structuur hiervoor gebruikt wordt, is afhankelijk van de willekeur van de bevoegde instantie op lokaal niveau. Zo verschilt de smaak van de lokale opdrachtgevers en ontstaat er een situatie die niet voor alle gebruikers van de openbare weg even veilig is. Vooral voor de motorrijder kunnen ze voor bijkomend gevaar zorgen en bij ongeval ergere letsels en een verhoogde kans op een dodelijke afloop betekenen. Het gevaar schuilt niet in de aanwezigheid van een beschermend obstakel voor fiets- en voetgangers, maar wel in de constructie ervan. De hoogte van het schampblok en de vorm ervan (bv. driehoekig met scherpe kanten en punt) bepalen of de situatie onveiliger wordt voor de motorrijder. Wanneer beschadigd vormen de schamp- en piramideblokken nog een groter gevaar, aangezien het oppervlak dan nog grilliger is. De vormgeving van de elementen naast de openbare weg zou dus zodanig moeten zijn dat in geval van contact de verwonding of schade niet wordt verhoogd.

1. Bestaat er een richtlijn waarin beschreven staat wat de kenmerken moeten zijn van deze betonnen structuren naast de openbare weg (welke hoogte, vormgeving, materiaal, onderhoud,...)?
2. Is het een streefdoel van de minister om te komen tot een eenvormig model dat door alle lokale besturen zal worden gebruikt?
3. Bestaan er voor de motorrijder veiliger alternatieven die het doel van de biggenruggen, schamp- en piramideblokken perfect kunnen
overnemen?

Antwoord

1. Voor allerhande weguitrustingen bestaan een aantal normen, waarvan sommige zelfs op Europees vlak tot stand gekomen zijn en die
daarna in nationale normen werden of worden omgezet. Andere dergelijke normen zullen ongetwijfeld nog volgen. Aanvullend hierop heeft het Vlaamse Gewest een dienstorder met aanvullende richtlijnen om op de gewestwegen de veiligheid van de motorrijders nog te verbeteren.
Het gaat in het bijzonder om:
– het vermijden van markeringen in de rijstroken, die ongunstig kunnen zijn voor motorrijders;
– extra uitrustingen (= bijkomende beschermplank) op bepaalde plaatsen en bij bepaalde types vangrails;
– het vermijden van discontinue boordstenen met scherpe hoeken die bij vallende motorrijders ernstige bijkomende kwetsuren kunnen
veroorzaken.
2. Het Vlaamse Gewest heeft voor heel wat aspecten van de weginfrastructuur een voorbeeldfunctie voor de lokale besturen.
Dit zal ook het geval zijn voor allerhande afschermende constructies. Zo ontwikkelt bijvoorbeeld de Vlaamse overheid een richtlijn voor de optimale toepassing (afhankelijk van de soort plaats en omstandigheden) van de verschillende prestatieniveaus van deze afschermende constructies (vangrails en veiligheidsstootbanden).
Dit kan een belangrijke inspiratiebron zijn voor de lokale besturen.
3. Biggenruggen en piramideblokken worden weinig of niet gebruikt op gewestwegen. Biggenruggen die in de praktijk op verschillende
soorten wegen zijn ingeplant, hebben vaak afgeronde koppen, waardoor ze voor motorrijders al veel minder gevaarlijk zijn. Voor de zogenaamde
schampboorden is er nu de Europese norm die zal toegepast worden en waarvoor bij enkele types zelfs nog extra uitrustingen worden
voorzien voor motorrijders. Een aantal afschermende constructies die overeenstemmen met deze Europese norm, zijn zelfs zonder meer veilig
voor de motorrijders. Bij de keuze van het type zal ook de veiligheid van de motorrijders mee in overweging genomen worden.uiker te beschermen tegen auto's en vrachtwagens worden fietspaden en bermen geregeld afgeschermd van de openbare weg door middel van betonnen structuren als bijvoorbeeld schamp- en piramideblokken. Welk materiaal of welke vorm van structuur hiervoor gebruikt


Op 2 mei 2007, Bron 2fast4u:

Citaat
Biggenruggen
 
Zopas ben ik op de hoogte gebracht dat in onze gemeente langs een relatef drukke baan een nieuw fietspad wordt aangelegd waarbij ter hoogte van enkele rijen woonhuizen de weg voor het autoverkeer met dit fietspad zal gescheiden worden door biggenruggen.

Zowel burgemeester als politiecommisaris ( een motard notabene ) antwoorden op mijn vraag niet bekend dat deze vorm van afscheiding een gevaar betekent voor fietsers en motorrijders.

Kent er iemand linken naar deze problematiek en heeft iemand weet van alternatieven ?

http://www.2fast4u.be/forums/printthread.php?t=12656&pp=40

Bij deze heeft Diane gelijk met haar visie:

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het veld blijft leeg om te scoren waardoor de bal niet kan aangereikt worden om doelgericht geplaatst te worden. De ongecontroleerde trap naar de weggebruikers  en leden, maar een veld open tot ontvangsten dat bijgevolg de verkeersveiligheid niet dient. En zo blijkt.





 

 

« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 04:19:30 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be