Boordcomputer zelden juist, las ik vandaag in het Belang van Limburg... het was dezelfde test die de ADAC ruim één jaar geleden deed, lijkt wel om de krant op te vullen, met -oude- internetberichten...
originele bron, test 10 dec
2008 :
http://www1.adac.de/Tests/Zubehoertests/Bordcomputer/default.asp
Bordcomputer auf dem Prüfstand
Nur bei 10 von 23 getesteten Fahrzeugen (Stichprobe) bieten die Bordcomputern mit einer Abweichung von maximal fünf Prozent beim angezeigten Durchschnittsverbrauch eine befriedigende Messgenauigkeit. Bei sieben Autos beträgt die Abweichung zwischen fünf und zehn Prozent und immerhin sechs Verbrauchsmesser liegen mit mehr als zehn Prozent neben den tatsächlichen Werten. Ein Vorurteil, dass Bordcomputer im Allgemeinen einen zu geringen Verbrauch anzeigen, konnte freilich durch den ADAC Test nicht bestätigt werden: Tendenziell ist der echte Verbrauch sogar geringer als der angezeigte.
Bij slechts 10 van 23 gesteste auto´s bieden de boordcomputers met een afwijking van max 5% bij aangeduid gemiddeld verbruik een bevredigende meetnauwkeurigheid. Bij 7 auto´s bedraagt de afwijking tussen 5 en 10%, en dus 6 met meer als 10% ernaast.
Een vooroordeel, dat boordcomputers
in het algemeen een te laag verbruik aanduiden, kon bijgevolg door de ADAC test niet worden bevestigd:
tendentieel is het echte verbruik zelfs minder als het aangeduide.Ook
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,595659,00.html 10.12.2008 ADAC-Test
Verbrauchsanzeigen im Auto oft unbrauchbar
München - Auto-Bordcomputer informieren die Fahrer einer Untersuchung zufolge häufig nur sehr ungenau über die tatsächliche Höhe des Benzinverbrauchs. Die Abweichungen hätten in einem Einzelfall sogar fast 30 Prozent über dem tatsächlichen Verbrauch gelegen, teilte der ADAC am Mittwoch unter Berufung auf die Auswertung der Daten von zwei Dutzend Autos mit.
...
Jedoch könnten Autofahrer bei vielen Fahrzeugen den Servicecomputer korrigieren lassen, damit die Verbrauchsanzeige verlässlicher werde...]
Een negatieve uitschieter met bijna 30 % meer als het werkelijke verbruik... ik heb het automerk niet gevonden.. moet zijn boordcomputer toch eens laten corrigeren.
De media heeft natuurlijk zijn titels... hier Nederlands
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Test-wijst-uit-boordcomputer-is-onbetrouwbaar.htm
Test wijst uit: boordcomputer is onbetrouwbaar!
vrijdag 12 december 2008
De boordcomputer geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 4,9 liter per 100 km weer. Hoe betrouwbaar is die meting? “Onbetrouwbaar”, zegt de ADAC. De Duitse ANWB testte de prestaties van 23 boordcomputers. Conclusie: “Fehlmessungen bei fast alle Anzeigen”.
De waarheid van de boordcomputer...
Een paar jaar geleden kocht ik een nieuwe auto. Tijdens de eerste ritten verbaasde ik me, al spelend met de boordcomputer, over het ultralage verbruik. Met een heus niet zo voorzichtige rijstijl scoorde mijn middenklasse-diesel 4,9 liter op 100 km. Zuiniger dan 1 op 20!
Zuinig tot de tankbeurt
Ik vertelde erover tijdens een feestje en binnen een week had de helft van mijn vriendenkring dezelfde auto besteld. Mijn eerste tankbeurt werd een deceptie. Ik bleek ineens geen 4,9 liter per 100 km te verbruiken, maar 5,8 liter. 18% meer! Ik begreep dat ik een tijdje zou moeten onderduiken...
Testresultaten
De ADAC heeft nu soortgelijke ervaringen opgedaan. Bij maar 10 van de 23 geteste auto’s gaf de boordcomputer een waarde die 5% of minder afweek van het werkelijke verbruik. De grootste boosdoener scoorde een afwijking van maar liefst 29%.
Binnen 5%
Overigens wijst de ADAC erop dat ook een boordcomputer met grote afwijking de automobilist kan helpen een zuinige rijstijl te ontwikkelingen. Desondanks roept de ADAC autofabrikanten op de afwijking binnen 5% te houden. Dat de dealer de verbruiksmeter kan kalibreren vindt de ADAC niet genoeg: “Dat moet zonder hulp van de werkplaats kunnen”.
Voor mij is het onderzoek goed nieuws. Wie weet vertoon ik me binnenkort weer eens buiten mijn schuilplaats.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Test mei 2008, en 38 boordcomputers:alhoewel er ook uitzonderingen waren, 4 verbruikscomputers die teveel aanduiden:
http://www.autobild.de/artikel/verbrauchsanzeigen-im-test_706997.html
autobild.de — 26.05.2008
Spritverbrauch von 38 Autotypen nach herkömmlicher Methode ermittelt worden. Selbst bei einer eingeräumten Abweichung von fünf Prozent nach oben und unten errechneten laut "Markt" nur 23 der 38 Bordcomputer den Spritverbrauch korrekt – elf schönten den Verbrauch um mehr als fünf Prozent, vier Computer gaben einen zu hohen Verbrauch an. Dabei seien die Ausreißer nach unten deutlich signifikanter gewesen. Der Bordcomputer eines Skoda Octavia soll sich um 17,8 Prozent (acht Liter je 100 km statt angegebener 6,6 Liter), der eines BMW 320d sogar um 20,8 Prozent (7,7 Liter statt angegebener 6,1) verrechnet haben. Die höchste Abweichung nach oben registrierte "Markt" bei einer Mercedes B-Klasse (6,7 Prozent zu viel).
23 van de 38 binnen de +/- 5% te weinig aangeduid verbruik. = OK
11 van de 38 buiten de - 5% te weinig aangeduid verbruik;
een veel te laag aangeduid verbruik:
- Skoda Octavia - 17,8 %;
- BMW 320d : -20,8 %.
4 computers een te hoog verbruik (> +5%) ; waarvan Mercedes B-klasse het meeste, met + 6,7 % (teveel aangeduid verbruik).
Ik zou zeggen, doe zelf regelmatig de voltankcheck op regelmatige basis (over een jaar -alle seizoenen- en noteren), vergelijk met (genoteerd) doorsneeverbruik van de computer; en laat de boordcomputer navenant calibreren als het nodig blijkt.
Spijtig dat men dat (nog) niet zelf kan.
Zal wel zijn redenen hebben ( kilomerstand ? )
Het is nog altijd de bestuurder zelf die het verbruik van zijn auto "berekent" naargelang rijstijl...
(en de 11-dertig parameters die het verbruik van een autoleven mee bepalen)