Auteur Topic: Een ritje met de truck.  (gelezen 9546 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 13:17:34 »


Kan iemand mij vertellen wat dat wit kapje daar nog zit te doen op de trekhaak wanneer die net zogezegd 5km heeft vastgezeten onder de bumper van een vrachtwagen?
Dat de wegen een stuk minder hobbelig zijn in Nederland kan ik inkomen maar dat dat kapje er nog opzit maak je mij niet wijs.

Hoe het precies gegaan is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig gegevens, maar er zijn compleet andere mogelijkheden dan wat het artikel eenzijdig laat uitschijnen.
Idd, dat vermoeden heb ik ook.
In een eerste bericht - 4 dagen eerder.. - werd er zelfs van nekklachten gesproken...(ik wil niets minimaliseren, zie post hierboven)
Citaat
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5677823/__Auto_meege-sleurd_door_truck__.html
De inzittenden van de auto, onder wie een kind, zijn gewond afgevoerd met een ambulance. Ze hadden voornamelijk nekklachten.

Als je de foto vergroot bekijkt zie je idd geen schade aan de trekhaak, zelfs niet aan het afschermdopje. Nummerplaat en achterbumper lijken ook volledig intakt. Vergeet niet dat de auto ogenblikkelijk de vrachtwagensnelheid overneemt bij het inhaken, de trekhaakconstructie vangt vanaf dan quasi alles op. Een zekere schok zal in de lichte auto plaatsgevonden hebben. (Marc ? )

4 dagen later waren er rug en nekklachten:
Citaat
Sjoerd belde zelf het alarmnummer. „We hadden een zere rug en nek en we zijn in drie ambulances naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.”
De vrachtwagenbestuurder getuigde volgens Sjoerd toen:
Citaat
Pas toen Sjoerd met zijn Peugeot los was, stopte de trucker (28) uit Coevorden ook meteen. „Hij stapte uit en was helemaal in shock. ’Oh shit, ik heb jullie helemaal nooit gezien’, riep hij tegen ons.”

Was het snelheidsverschil dan zo groot ?  :-\

Citaat
Sjoerd wist niet wat hij moest doen. „We zwiepten van links naar rechts en ik kon helemaal niks meer beginnen. Aangezien voor ons ook al een grote vrachtwagen reed zag ik het helemaal voor me dat we daarachter op zouden worden ’geduwd’ en als een harmonica zouden worden geplet. Uiteindelijk heb ik een ruk aan het stuur kunnen geven waardoor we losschoten.”
Sterk dopje...  ;)
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 13:49:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 14:09:01 »
En de pw-bestuurder getuigde dat hij de vrachtwagen zag naderen, omgekeerd lees ik niets;

Ik kan dode hoek ongevallen begrijpen, Michel. Als een fietser zo dom is om bij een rood verkeerslicht rechts naast een vrachtwagen te gaan staan die rechtsaf gaat slaan, dan is het niet verwonderlijk dat hij onder de vrachtwagen terecht komt zonder dat de vrachtwagenbestuurder hem kon merken.

Maar volgens het artikel reed deze personenwagen gewoon rechtdoor op een autosnelweg. Het wordt zeer gevaarlijk als vrachtwagenbestuurders zo een personenwagen ook al niet meer zien.

Citaat
Dus jij speculeert dat die vrachtwagenbestuurder die pw wou opjagen, en zelfs moedwillig gaat aantikken ?  :-\

Neen, ik vermoed eerder dat de vrachtwagenbestuurder, zoals de personenwagenbestuurder verklaarde en zoals ik er zelf al zoveel gezien heb, met van alles behalve het verkeer bezig was.

Dat is dermate een plaag, dat de Polizei hier met anonieme mobilhomes rondrijdt om, terwijl ze een vrachtwagen inhalen, te kunnen zien wat die vrachtwagenbestuurder allemaal aan het uitspoken is. En voor niet weinigen gaan even later acheraan de mobilhome de rode leds aan: "Polizei - folgen Sie bitte".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 15:12:44 »
Citaat
Dus jij speculeert dat die vrachtwagenbestuurder die pw wou opjagen, en zelfs moedwillig gaat aantikken ?  :-\

Neen, ik vermoed eerder dat de vrachtwagenbestuurder, zoals de personenwagenbestuurder verklaarde en zoals ik er zelf al zoveel gezien heb, met van alles behalve het verkeer bezig was.

Dat vermoed ik ook, een reden te meer om als autobestuurder -met familie in de auto ! - te maken dat men daar wat plaats maakt door gewoon 5-10 kmh te versnellen. Maar niet elke autobestuurder reageert zo...
En schoolmeestertje uithangen doet men normaal ook niet met anderen in de auto.

Zeggen we de ich-habe-Recht-die/der-muß-mich-sehen-autofahrer(in) is meer in ongevallen betrokken...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 16:58:23 »
Citaat van: Jozef
De evolutie van deze draad bedroeft mij alsmaar meer.

Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.

In België wordt bij een ongeval de aansprakelijkheid bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband hadden met het ongeval.

Niet zo in Duitsland. Hier wordt enkel nagegaan in hoeverre elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan minder erg te maken.

Wat dit betreft, lees dan ook mijn bericht in "Politie ramt 6 voertuigen".

Gans mijn bericht zou kunnen aansluiten in dit topic.

Citaat van: Jozef
Het feit dat een personenwagenbestuurder op een autosnelweg wellicht niet trager reed dan de minimum toegestane snelheid, doch niet snel genoeg naar de zin van een vrachtwagenbestuurder, wordt hier als een goede reden voor de vrachtwagenbestuurder erkent om die personenwagen dan maar aan te rijden en 5 km mee te nemen. Ook maar enige veilige afstand tot zijn voorligger houden, ongeacht tegen welke snelheid die rijdt, is dus blijkbaar totaal niet meer de plicht van een vrachtwagenbestuurder.

Zelfs Marc vindt het maar doodnormaal dat een vrachtwagenbestuurder de geluidssignalen van andere bestuurders niet waarneemt door de radio, de CD speler, en telefonisch contact (en wellicht ook door CB contact). Waarschijnlijk vindt Marc het dan ook maar normaal dat een dergelijke vrachtwagenbestuurder ook het speciaal geluidstoestel van prioritaire voertuigen niet meer hoort, met alle rampzalige gevolgen vandien.

Er wordt hier verwacht van een personenwagenbestuurder dat hij, wanneer hij merkt dat een vrachtwagen hem te dicht nadert, zijn snelheid vermeerdert. Zal het nog een beetje gaan, ja? Moet een achterligger zijn snelheid aanpassen aan zijn voorligger, of omgekeerd? Je leest hier echt dingen die je enkel van Belgen kunt verwachten. Ik schaam me diep dat ik nog de Belgische nationaliteit heb, en kijk uit naar de dag dat ik ze zal kwijt zijn.

De gevolgen voor de bestuurder en de passagiers van de betrokken personenwagen worden hier enorm geminimaliseerd. Beseffen jullie wel hoeveel angsten deze mensen maar liefst 5 km lang hebben uitgestaan, en hoeveel jaren ze daar nog de psychische gevolgen zullen van dragen, terwijl de vrachtwagenbestuurder er hooguit met een boete zal vanaf komen?

Ik minimaliseer niets, in tegendeel, Jozef. Ik ga verder op analyses van ongevallen die een gans ander licht hebben geworpen dan op basis van veronderstellingen en vermoedens. Net zoals een getuige verklaarde een voertuig aan een snelheid van 140 te hebben zien rijden, terwijl het onderzoek een snelheid aan het licht bracht van 92 à 96 km/u.

Wat de geluidssignalen betreft, meermaals kwam aan het licht dat een bestuurder de geluidssignalen niet had gehoord. Bv bij ongevallen waarin een prioritair voertuig was betrokken. En één van die oorzaken heb ik vermeld die eventueel mee verband "zouden kunnen" houden.

Het oorzakelijk verband tot het ongeval zou eventueel het gevolg kunnen zijn, dat de vrachtwagenbestuurder een inhaalmanouvre heeft uitgevoerd op basis van "'de sterkste". Waardoor tegenaprtij hevig in de remmen is gegaan. Op zijn krachten heeft genomen om nadien bij het inhalen van de vrachtwegen deze zeer kort de pas heeft afgesneden en daarop geremd. Waardoor de vrachtwagen inhaakte op de trekbol.

Ik ga verder niet in op uw snederig bericht naar mij toe en waarvoor trouwens mijn bijzondere dank, Jozef.

Mijn poging om neutraal te blijven op basis van belangrijke gegevens die ontrbeken, werden dus zeker niet in dank afgenomen. Enkele forumgebruikers hebben ook hun bedenkingen bij het éénzijdig relaas.

Weet dat 5km een bijzonder lange afstand betreft. Verder wil ik wel een analyse maken wat er gebeurt indien de personenwagenbestuurder handelingen zou treffen om zich uit de benarde situatie te bevrijden. Weet dat er bij een stuurreacties, correcties en naargelang de kracht van remuitvoeringen het voertuig een kenmerk zou vertonen van zowel links of een rechts achterwaarts uitbreken. Een dwarsstand wordt bekomen, en dat daarop de gevolgen niet te overzien zijn.

Ik sluit zelfs niet uit dat de vermelding van 5 km, mogelijks 500 meter kan betreffen. Ook dient er nagegaan te worden of de trekker is uitgerust met gordijnen. Of het gebruik ervan geen invloed zou kunnen gehad hebben op een beperkte of totale onzichtbaarheid van de vrachtwagenbestuurder opzichtens zijn linker zijde.    

Ik hoop verder om de ware toedracht en de werkelijke omstandigheden van het ongeval hier ooit te kunnen plaatsen. Want ook de beperkte schadebeelden aan beide voertuigen ropen bij mij heel wat vraagtekens op.

Citaat van: Jozef
Marc, als jij je veilig voelt tussen de beroepschauffeurs, dan wens ik jou van harte het enorm grote geluk toe dat je nodig zult hebben om niet ooit door toedoen van een beroepschauffeur in een rolstoel of in een lijkkist te belanden. Want zeer vele beroepschauffeurs gedragen zich alles behalve professioneel in het verkeer (met als eeuwig excuus de werkdruk, maar in werkelijkheid heel andere oorzaken, zoals de voorrang van de sterkste).

Het zou voor velen een happy end kunnen betekenen om mijn dood te kunnen vernemen op de weg, Jozef.

Citaat van: Jozef
Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.

Deze ingesteldheid heeft mij alleszins ook het geluk gebracht om op 20 januari e.k. de 49 jarige leeftijd te bereiken.

Verlies ook niet uit het oog de vele technische gebreken waarmee vrachtwagenbestuurders hebben af te rekenen en hun eigen veiligheid op het spel wordt gezet door louter toedoen vanwege de eigenwilsbeschikking uitgaande de werkgever.

Zonder in detail te treden weet Bibi zeer goed welke firma's ik daarvoor in aanmerking kan nemen en daarvan zelfs ooit getuige was als werknemer.

Ook Duitsland speelt daar gretig op in. Waar België bijzonder nalatig is bij gebrek aan doorgedreven controles hoewel men de mond vol heeft over bevordering van verkeersveiligheid en de daarbij horende ongeloofwaardige cijfergegevens. Waarover ik enkele jaren geleden meer dan voldoende heb geschreven en allemaal zowat aan het licht is gekomen.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 17:18:19 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 17:11:49 »
Ik ga verder niet in op uw snederig bericht naar mij toe en waarvoor trouwens mijn bijzondere dank, Jozef.

Jawadde... sorry Marc, maar het was beslist niet bedoeld zoals jij het opneemt. Mocht het desondanks toch zo overgekomen, dan bied ik je mijn verontschuldigingen aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 17:24:43 »
Ik ga verder niet in op uw snederig bericht naar mij toe en waarvoor trouwens mijn bijzondere dank, Jozef.

Jawadde... sorry Marc, maar het was beslist niet bedoeld zoals jij het opneemt. Mocht het desondanks toch zo overgekomen, dan bied ik je mijn verontschuldigingen aan.

No hard feelings, maar was toch even slikken. Ik hoop wat te hebben kunnen verduidelijken met mijn voorgaand bericht, Jozef. En dat er vrachtwagenbestuurders zijn die "met vanalles bezig zijn" wat absoluut niet hoort in het verkeer, is ook een feit.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 18:27:24 »
Citaat van: Marc Annemans
Verlies ook niet uit het oog de vele technische gebreken waarmee vrachtwagenbestuurders hebben af te rekenen en hun eigen veiiligheid op het spel wordt gezet door louter toedoen vanwege de eigenwilsbeschikking uitgaande de werkgever.

Zonder in detail te treden weet Bibi zeer goed welke firma's ik daarvoor in aanmerking kan nemen en daarvan zelfs ooit getuige was als werknemer.

Ook Duitsland speelt daar gretig op in. Waar België bijzonder nalatig is bij gebrek aan doorgedreven controles hoewel men de mond vol heeft over bevordering van verkeersveiligheid en de daarbij horende ongeloofwaardige cijfergegevens. Waarover ik enkele jaren geleden meer dan voldoende heb geschreven en allemaal zowat aan het licht is gekomen.

Om een idee te geven hoe de bv Duitse "Autobahnpolizei van Koln" werkt en inspeelt ter bestrijding van de verkeersonveiligheid.

http://www.youtube.com/watch?v=qD_Ufv39ICg

http://www.youtube.com/watch?v=OKIvREHKdtM

In welke omstandigheden wij remblokken aantroffen in een onderzoek met betrekking tot een dodelijk verkeersongeval waarvan geen enkel sprake was in het proces verbaal van de Belgische politie hun vaststellingen.









De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 20:35:09 »
Citaat van: Michel
Als je de foto vergroot bekijkt zie je idd geen schade aan de trekhaak, zelfs niet aan het afschermdopje. Nummerplaat en achterbumper lijken ook volledig intakt. Vergeet niet dat de auto ogenblikkelijk de vrachtwagensnelheid overneemt bij het inhaken, de trekhaakconstructie vangt vanaf dan quasi alles op. Een zekere schok zal in de lichte auto plaatsgevonden hebben. (Marc ? )

Verder zou het voertuig op snelheid zijn gebracht door de snelheid van de vrachtwagen op dat ogenblik. De wedersamenstelling van de voertuigen zou hier ook uitsluitsel kunnen brengen of de verklaringen naar waarheid stroken. Over de trekhaak betekent ook een raakpunt van de vrachtwagen tegen het carrosseriegedeelte. Uit de schade zou men dan verder kunnen afleiden wat het snelheidsverschil tussen beide voertuigen is geweest en de krassporen die toelaten om de bewegingen van beide voertuigen na te gaan.

Maar de ruk aan het stuur om zich los te wrikken zou een gans ander ongevalsbeeld hebben teweeg gebracht, Michel. Zoals ik reeds beschreef in één van mijn vorige postings. We houden dan ook rekening met de gevolgen van een duwbeweging. En die duwbeweging heeft oorzakelijk verband tot rug en nekklachten.

Gezien het aantal licht gewonden lijkt het mij ook uitzonderlijk dat een onderzoeksteam ter plaatse is gekomen. Dit zou verband kunnen houden met twee volkomen tegenstrijdige versies tussen partij A en B. Een uitzonderljk ongeval waar men van verwacht dat door een analyse enige klaarheid wordt gebracht. Mogelijks klopt het schadebeeld ook niet met de afgelegde verklaringen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 20:40:25 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 20:55:19 »
Om een idee te geven hoe de bv Duitse "Autobahnpolizei van Koln" werkt en inspeelt ter bestrijding van de verkeersonveiligheid.

http://www.youtube.com/watch?v=qD_Ufv39ICg

http://www.youtube.com/watch?v=OKIvREHKdtM

Je hebt ook gezien uit welke landen de gebrekkige voertuigen afkomstig zijn, Marc.

In de filmpjes waar je naar verwijst, wordt telkens één voertuig meegenomen naar de TÜV, maar bij sommige controles nemen ze er tot vier tegelijk mee (meer gaat niet in één keer). Dan nog blijft het dweilen met de kraan open: terwijl ze met die 4 gasten op schok zijn, donderen er honderden van hun Oosteuropese collega's over de autosnelweg met voertuigen in even slechte staat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 21:29:02 »
Citaat van: Michel
Als je de foto vergroot bekijkt zie je idd geen schade aan de trekhaak, zelfs niet aan het afschermdopje. Nummerplaat en achterbumper lijken ook volledig intakt. Vergeet niet dat de auto ogenblikkelijk de vrachtwagensnelheid overneemt bij het inhaken, de trekhaakconstructie vangt vanaf dan quasi alles op. Een zekere schok zal in de lichte auto plaatsgevonden hebben. (Marc ? )

Verder zou het voertuig op snelheid zijn gebracht door de snelheid van de vrachtwagen op dat ogenblik. De wedersamenstelling van de voertuigen zou hier ook uitsluitsel kunnen brengen of de verklaringen naar waarheid stroken. Over de trekhaak betekent ook een raakpunt van de vrachtwagen tegen het carrosseriegedeelte. Uit de schade zou men dan verder kunnen afleiden wat het snelheidsverschil tussen beide voertuigen is geweest en de krassporen die toelaten om de bewegingen van beide voertuigen na te gaan.
idd, er kan ook lichte schade zijn achter de meegaande bumper direct op de vaste carrosserie.

Citaat
Maar de ruk aan het stuur om zich los te wrikken zou een gans ander ongevalsbeeld hebben teweeg gebracht, Michel. Zoals ik reeds beschreef in één van mijn vorige postings.
Idd, die bewering is zeer te betwijfelen, mss was er een oneffenheid in het wegdek wie weet, of de autobestuurder remde en versnelde en door de schokken rukte hij zich toevallig los bij een oneffenheid...
Citaat
We houden dan ook rekening met de gevolgen van een duwbeweging. En die duwbeweging heeft oorzakelijk verband tot rug en nekklachten.
Oei, maar of het zo erg is ? Naja, beter overvoorzichtig en alles laten onderzoeken, dat is hun volstrekte recht, zou ik ook laten doen...

Mijn vrouw is eens aangereden geweest achteraan aan een V van ca. 45 kmh, zij stond stil aan het rode licht (in Duitsland).
Ze reed met een Honda Civic ca 900 kg, de aanrijder was een Opel Vectra middenklasse ca 1250 kg.
Haar Civic was perte total, dak aan stijl B had een duidelijke knik, achteraan alles opeen...
(haar kopsteun was correct ingesteld)
Naar het ziekenhuis geweest, zelfde dag weer naar huis, een halssteun een tijdje aangehad; toch enkele jaren nog last mee gehad.


Citaat
Gezien het aantal licht gewonden lijkt het mij ook uitzonderlijk dat een onderzoeksteam ter plaatse is gekomen. Dit zou verband kunnen houden met twee volkomen tegenstrijdige versies tussen partij A en B. Een uitzonderljk ongeval waar men van verwacht dat door een analyse enige klaarheid wordt gebracht. Mogelijks klopt het schadebeeld ook niet met de afgelegde verklaringen.
Dat gevoel heb ik ook, maar aangezien B helemaal niets gemerkt heeft kan A vertellen wat hij wil, B heeft voorlopig toch nog niets verklaard dacht ik, wat zou hij immers kunnen verklaren ? Hij had niets gemerkt, pas toen de auto losschoot en B hem zag stopte hij meteen volgens A. Naja die verklaringen zullen we toch niet te weten komen.

Citaat
... Hij botste pardoes achter op onze auto en bleef tot onze grote schrik met zijn voorbumper achter onze trekhaak hangen. De kinderen waren doodsbang, zij zaten immers achterin. Ik was ook heel erg bang en ben als een gek gaan toeteren en heb m’n raam open gedaan en ben maar gaan zwaaien om hem duidelijk te maken dat er iets niet goed zat. Maar hij zag ons gewoon niet en ik kon ook niet loskomen. Tegen de kinderen en Hilda heb ik gezegd: ’Hou je maar goed vast, want dit is ons laatste uurtje samen’.”

Sjoerd wist niet wat hij moest doen. „We zwiepten van links naar rechts en ik kon helemaal niks meer beginnen. Aangezien voor ons ook al een grote vrachtwagen reed zag ik het helemaal voor me dat we daarachter op zouden worden ’geduwd’ en als een harmonica zouden worden geplet. Uiteindelijk heb ik een ruk aan het stuur kunnen geven waardoor we losschoten.”

Ook andere automobilisten die de bizarre combinatie voorbij zagen denderen, probeerden de trucker duidelijk te maken dat hij ’iets’ over het hoofd zag. Pas toen Sjoerd met zijn Peugeot los was, stopte de trucker (28) uit Coevorden ook meteen. „Hij stapte uit en was helemaal in shock. ’Oh shit, ik heb jullie helemaal nooit gezien’, riep hij tegen ons.”

Sjoerd belde zelf het alarmnummer. „We hadden een zere rug en nek en we zijn in drie ambulances naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.”

Nog dezelfde avond haalde Hilda’s vader het gezinnetje op uit het ziekenhuis. De jaarwisseling is erg emotioneel verlopen. „Ik slaap al nachten niet. Ik heb er nachtmerries van. Elke keer zie ik de film weer voorbijkomen. Maar we zijn er nog en dat is het belangrijkste”, aldus Sjoerd.

Het bedrijf Den Hartogh waar de chauffeur voor rijdt, wilde gisteravond niet reageren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 21:46:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 23:53:47 »
Citaat van: Marc Annemans
We houden dan ook rekening met de gevolgen van een duwbeweging. En die duwbeweging heeft oorzakelijk verband tot rug en nekklachten.

Citaat van: Michel
Oei, maar of het zo erg is ? Naja, beter overvoorzichtig en alles laten onderzoeken, dat is hun volstrekte recht, zou ik ook laten doen...

In mijn toelichting ben ik wat onvolledig geweest Michel. Het verder gevolg van een duwbeweging waarbij rug en nekklachten ontstaan, verdient ook aandacht bij het onderzoek. In die zin dat hoofdsteunen al dan niet correct waren afgesteld. Weinig bestuurders en passagiers die daar rekening mee houden. Ik ga er prat op, laat 10 verschillende passagiers in uw voertuig stappen, en van die 10 passagiers zal er niemand aandacht besteden aan de aanwezige hoofdsteunen tot correcte afstelling.

Citaat van: Michel
Mijn vrouw is eens aangereden geweest achteraan aan een V van ca. 45 kmh, zij stond stil aan het rode licht (in Duitsland).
Ze reed met een Honda Civic ca 900 kg, de aanrijder was een Opel Vectra middenklasse ca 1250 kg.
Haar Civic was perte total, dak aan stijl B had een duidelijke knik, achteraan alles opeen...
(haar kopsteun was correct ingesteld)
Naar het ziekenhuis geweest, zelfde dag weer naar huis, een halssteun een tijdje aangehad; toch enkele jaren nog last mee gehad.

Gelukkig voor de slachtoffers is er verbetering gekomen in de erkenning van de overbekende whiplash.


Citaat van: Jozef
Marc, als jij je veilig voelt tussen de beroepschauffeurs, dan wens ik jou van harte het enorm grote geluk toe dat je nodig zult hebben om niet ooit door toedoen van een beroepschauffeur in een rolstoel of in een lijkkist te belanden. Want zeer vele beroepschauffeurs gedragen zich alles behalve professioneel in het verkeer (met als eeuwig excuus de werkdruk, maar in werkelijkheid heel andere oorzaken, zoals de voorrang van de sterkste).

Hieronder een ongeval waarvan de vermoedelijke oorzaak een technisch defect. Bij zulke oorzaken staan we allen machteloos en heb je geen enkel verhaal. Hoe snel en welk gevolg een ongeval kan hebben met een totaal van 7 doden, tracht ik hieronder weer te geven.

http://www.youtube.com/watch?v=jqNbZfjBll4

Ik heb getracht om een vertraagde versie op te zoeken met iets meer overzicht van de schade:

http://www.youtube.com/watch?v=Pw3odVTVNfA
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 23:55:30 »
In welke omstandigheden wij remblokken aantroffen in een onderzoek met betrekking tot een dodelijk verkeersongeval waarvan geen enkel sprake was in het proces verbaal van de Belgische politie hun vaststellingen.
Niet slecht.
Nog even en zelfs dàt was weg geweest ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 06 januari 2010 - 08:47:04 »
Gezien het blijkbaar minder eenvoudig uit te leggen is dan dat ik aanvankelijk in gedachten had ben ik zo vrij geweest een poging te ondernemen om een schets te maken hoe de auto mogelijkerwijze tegen de voorbumper van de vrachtwagen is geraakt.
Op de schets wordt het voorgesteld met een oprit maar voertuig A kan net zo goed vertrokken zijn van op de pechstrook.

                                               

Zoals op de schets kan de bestuurder van voertuig C voertuig A niet zien en wanneer voertuig A pas voorlangs voertuig B komt wanneer voertuig C reeds met de cabine voorbij voertuig B is heeft hij hem dus tot nu toe niet kunnen zien.
Op dit moment kijkt de bestuurder van voertuig C normaal gezien voorruit want een vrachtwagenbestuurder met een beetje ervaring kan automatisch een beetje inschatten hoelang het ongeveer duurt, in normale omstandigheden, voor dat hij voertuig B heeft ingehaald en is het dus overbodig om voortdurend voertuig B in de haten te houden en zo de aandacht voor het verkeer voor zich te verminderen.
Wanneer voertuig A dan ietske versneld en blijft hangen aan de voorzijde van de cabine van voertuig C is de kans erg reëel dat hij zich blijft in de dode hoek van voertuig C bevinden.
Wanneer voertuig A en C dezelfde snelheid rijden en het toeval wil dat voertuig C net 1 cm achter voertuig A terug invoegt op de rechterrijstrook dan kan je perfect 5km voor een vrachtwagen zijn neus blijven hangen zonder dat de vrachtwagenbestuurder er iets van merkt.

Dus als er iemand een gevaar is op de weg en eventueel zijn rijbewijs moet afgeven is het voor mij wel overduidelijk want hij brengt zichzelf, anderen en bovendien zijn eigen familie en kinderen in gevaar door zijn klungelig rijgedrag.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 06 januari 2010 - 14:09:43 »
Ongelooflijk welke eventualiteiten er uitgevonden worden (in het artikel staat duidelijk: "Wij reden gewoon rechts") en in welke bochten men zich wringt om toch maar niet alleen die vrachtwagenbestuurder goed te praten, maar bovendien zelfs nog te stellen dat het slachtoffer zijn rijbewijs zou moeten ingetrokken worden wegens klungelig rijgedrag waarvan we niet de minste indicatie hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 06 januari 2010 - 14:12:45 »
Hieronder een ongeval waarvan de vermoedelijke oorzaak een technisch defect. Bij zulke oorzaken staan we allen machteloos en heb je geen enkel verhaal.

Machteloos en zonder verhaal, Marc? Doet een defect aan de ophanging zich louter toevallig voor bij een goed onderhouden vrachtwagen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."