De evolutie van deze draad bedroeft mij alsmaar meer.
Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.
In België wordt bij een ongeval de aansprakelijkheid bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband hadden met het ongeval.
Niet zo in Duitsland. Hier wordt enkel nagegaan in hoeverre elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan minder erg te maken.
Wat dit betreft, lees dan ook mijn bericht in "Politie ramt 6 voertuigen".
Gans mijn bericht zou kunnen aansluiten in dit topic.
Het feit dat een personenwagenbestuurder op een autosnelweg wellicht niet trager reed dan de minimum toegestane snelheid, doch niet snel genoeg naar de zin van een vrachtwagenbestuurder, wordt hier als een goede reden voor de vrachtwagenbestuurder erkent om die personenwagen dan maar aan te rijden en 5 km mee te nemen. Ook maar enige veilige afstand tot zijn voorligger houden, ongeacht tegen welke snelheid die rijdt, is dus blijkbaar totaal niet meer de plicht van een vrachtwagenbestuurder.
Zelfs Marc vindt het maar doodnormaal dat een vrachtwagenbestuurder de geluidssignalen van andere bestuurders niet waarneemt door de radio, de CD speler, en telefonisch contact (en wellicht ook door CB contact). Waarschijnlijk vindt Marc het dan ook maar normaal dat een dergelijke vrachtwagenbestuurder ook het speciaal geluidstoestel van prioritaire voertuigen niet meer hoort, met alle rampzalige gevolgen vandien.
Er wordt hier verwacht van een personenwagenbestuurder dat hij, wanneer hij merkt dat een vrachtwagen hem te dicht nadert, zijn snelheid vermeerdert. Zal het nog een beetje gaan, ja? Moet een achterligger zijn snelheid aanpassen aan zijn voorligger, of omgekeerd? Je leest hier echt dingen die je enkel van Belgen kunt verwachten. Ik schaam me diep dat ik nog de Belgische nationaliteit heb, en kijk uit naar de dag dat ik ze zal kwijt zijn.
De gevolgen voor de bestuurder en de passagiers van de betrokken personenwagen worden hier enorm geminimaliseerd. Beseffen jullie wel hoeveel angsten deze mensen maar liefst 5 km lang hebben uitgestaan, en hoeveel jaren ze daar nog de psychische gevolgen zullen van dragen, terwijl de vrachtwagenbestuurder er hooguit met een boete zal vanaf komen?
Ik minimaliseer niets, in tegendeel, Jozef. Ik ga verder op analyses van ongevallen die een gans ander licht hebben geworpen dan op basis van veronderstellingen en vermoedens. Net zoals een getuige verklaarde een voertuig aan een snelheid van 140 te hebben zien rijden, terwijl het onderzoek een snelheid aan het licht bracht van 92 à 96 km/u.
Wat de geluidssignalen betreft, meermaals kwam aan het licht dat een bestuurder de geluidssignalen niet had gehoord. Bv bij ongevallen waarin een prioritair voertuig was betrokken. En één van die oorzaken heb ik vermeld die eventueel mee verband
"zouden kunnen" houden.
Het oorzakelijk verband tot het ongeval zou
eventueel het gevolg kunnen zijn, dat de vrachtwagenbestuurder een inhaalmanouvre heeft uitgevoerd op basis van "'de sterkste". Waardoor tegenaprtij hevig in de remmen is gegaan. Op zijn krachten heeft genomen om nadien bij het inhalen van de vrachtwegen deze zeer kort de pas heeft afgesneden en daarop geremd. Waardoor de vrachtwagen inhaakte op de trekbol.
Ik ga verder niet in op uw snederig bericht naar mij toe en waarvoor trouwens mijn bijzondere dank, Jozef.
Mijn poging om neutraal te blijven op basis van belangrijke gegevens die ontrbeken, werden dus zeker niet in dank afgenomen. Enkele forumgebruikers hebben ook hun bedenkingen bij het éénzijdig relaas.
Weet dat 5km een bijzonder lange afstand betreft. Verder wil ik wel een analyse maken wat er gebeurt indien de personenwagenbestuurder handelingen zou treffen om zich uit de benarde situatie te bevrijden. Weet dat er bij een stuurreacties, correcties en naargelang de kracht van remuitvoeringen het voertuig een kenmerk zou vertonen van zowel links of een rechts achterwaarts uitbreken. Een dwarsstand wordt bekomen, en dat daarop de gevolgen niet te overzien zijn.
Ik sluit zelfs niet uit dat de vermelding van 5 km, mogelijks 500 meter kan betreffen. Ook dient er nagegaan te worden of de trekker is uitgerust met gordijnen. Of het gebruik ervan geen invloed zou kunnen gehad hebben op een beperkte of totale onzichtbaarheid van de vrachtwagenbestuurder opzichtens zijn linker zijde.
Ik hoop verder om de ware toedracht en de werkelijke omstandigheden van het ongeval hier ooit te kunnen plaatsen. Want ook de beperkte schadebeelden aan beide voertuigen ropen bij mij heel wat vraagtekens op.
Marc, als jij je veilig voelt tussen de beroepschauffeurs, dan wens ik jou van harte het enorm grote geluk toe dat je nodig zult hebben om niet ooit door toedoen van een beroepschauffeur in een rolstoel of in een lijkkist te belanden. Want zeer vele beroepschauffeurs gedragen zich alles behalve professioneel in het verkeer (met als eeuwig excuus de werkdruk, maar in werkelijkheid heel andere oorzaken, zoals de voorrang van de sterkste).
Het zou voor velen een happy end kunnen betekenen om mijn dood te kunnen vernemen op de weg, Jozef.
Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.
Deze ingesteldheid heeft mij alleszins ook het geluk gebracht om op 20 januari e.k. de 49 jarige leeftijd te bereiken.
Verlies ook niet uit het oog de vele technische gebreken waarmee vrachtwagenbestuurders hebben af te rekenen en hun eigen veiligheid op het spel wordt gezet door louter toedoen vanwege de eigenwilsbeschikking uitgaande de werkgever.
Zonder in detail te treden weet Bibi zeer goed welke firma's ik daarvoor in aanmerking kan nemen en daarvan zelfs ooit getuige was als werknemer.
Ook Duitsland speelt daar gretig op in. Waar België bijzonder nalatig is bij gebrek aan doorgedreven controles hoewel men de mond vol heeft over bevordering van verkeersveiligheid en de daarbij horende ongeloofwaardige cijfergegevens. Waarover ik enkele jaren geleden meer dan voldoende heb geschreven en allemaal zowat aan het licht is gekomen.