Auteur Topic: Een ritje met de truck.  (gelezen 9547 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Een ritje met de truck.
« Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 10:43:25 »
Ik dacht eerst om het bij humor te plaatsen maar ben uiteindelijk hier beland.

Citaat
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5694335/__Angstige_rit_op_bumper_truck__.html

DRACHTEN -  „We hebben doodsangsten uitgestaan en dachten dat ons laatste uurtje had geslagen”, zegt de Friese Sjoerd Bekkema (39) uit Drachten, die op de terugweg van een dagje winkelen in Duitsland met zijn gezin een botsing met een grote vrachtwagencombinatie overleefde waarbij hun auto minstens vijf kilometer werd voortgeduwd door de truck.

Samen met zijn vriendin Hilda Nijholt (31) en hun twee kinderen Arjan (7) en Anouk (8 ) tuften ze in hun Peugeot 106 op de A7 bij het Groningse Hoogkerk na een gezellig dagje uit in Leer, toen Sjoerd een grote vrachtwagen in zijn binnenspiegel zag opdoemen die na het inhalen terugging naar de rechterrijbaan. „Wij reden ook gewoon rechts. De chauffeur zag ons niet en was allemaal andere dingen aan het doen. Hij botste pardoes achter op onze auto en bleef tot onze grote schrik met zijn voorbumper achter onze trekhaak hangen. De kinderen waren doodsbang, zij zaten immers achterin. Ik was ook heel erg bang en ben als een gek gaan toeteren en heb m’n raam open gedaan en ben maar gaan zwaaien om hem duidelijk te maken dat er iets niet goed zat. Maar hij zag ons gewoon niet en ik kon ook niet loskomen. Tegen de kinderen en Hilda heb ik gezegd: ’Hou je maar goed vast, want dit is ons laatste uurtje samen’.”

Sjoerd wist niet wat hij moest doen. „We zwiepten van links naar rechts en ik kon helemaal niks meer beginnen. Aangezien voor ons ook al een grote vrachtwagen reed zag ik het helemaal voor me dat we daarachter op zouden worden ’geduwd’ en als een harmonica zouden worden geplet. Uiteindelijk heb ik een ruk aan het stuur kunnen geven waardoor we losschoten.”

Ook andere automobilisten die de bizarre combinatie voorbij zagen denderen, probeerden de trucker duidelijk te maken dat hij ’iets’ over het hoofd zag. Pas toen Sjoerd met zijn Peugeot los was, stopte de trucker (28) uit Coevorden ook meteen. „Hij stapte uit en was helemaal in shock. ’Oh shit, ik heb jullie helemaal nooit gezien’, riep hij tegen ons.”

Sjoerd belde zelf het alarmnummer. „We hadden een zere rug en nek en we zijn in drie ambulances naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.”

Nog dezelfde avond haalde Hilda’s vader het gezinnetje op uit het ziekenhuis. De jaarwisseling is erg emotioneel verlopen. „Ik slaap al nachten niet. Ik heb er nachtmerries van. Elke keer zie ik de film weer voorbijkomen. Maar we zijn er nog en dat is het belangrijkste”, aldus Sjoerd.

Het bedrijf Den Hartogh waar de chauffeur voor rijdt, wilde gisteravond niet reageren.



Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 11:09:41 »
Wat meer foto's.

KLIK

We zijn toch ook eens in beeld geweest. ::) ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 15:39:12 »
Als die vrachtwagenbestuurder ooit nog een rijbewijs krijgt, dan versta ik er niets meer van.

Professionelen... blij dat ik maar een amateur ben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 18:32:34 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:29:23 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 04 januari 2010 - 00:45:44 »
Ik zie het langs beide kanten:

- die trucker, want hij zag die auto inderdaad niet en reageerde bovendien ook niet op de geluidssignalen van andere weggebruikers, als er enkelen dit doen moet je toch eens beginnen nadenken. Wsl. houdt deze professioneel echter geen rekening met de amateurs. Een zeer lang rijverbod lijkt me dan ook gepast.

- die automobilist reed op een snelweg, de A7 en reed daar duidelijk trager dan een truck. Vermits de max. snelheid voor trucks in Nederland 80 km/u is reed die man dus tergend langzaam, zelfs wanneer de vrachtwagen tegen de 90 km/u van zijn begrenzer reed. Hoe hij bovendien toeliet dat die vrachtwagen hem aanreed snap ik helemaal niet, trap dan in godsnaam je gas in ! Het had dan wel gesneeuwd (blijkt uit de foto's), maar de weg lijkt me toch open, zeker omdat het maar een minimum laagje sneeuw is. Alles is toch beter dan verpletterd te worden door een vrachtwagen. Ik kan alleen maar concluderen dat deze man een bijzonder hoog 'schoolmeester' gehalte heeft. Om die reden en vooral om het willens in gevaar brengen van zijn twee kinderen, een zeer lang rijverbod.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #5 Gepost op: maandag 04 januari 2010 - 05:20:58 »
Wel ik begrijp de reacties ook niet goed. Zowel hier als op een ander forum de reacties van ervaren vrachtwagenbestuurders.
Wanneer dergelijke auto met zijn achterbumper volledig tegen de voorbumper van de vrachtwagen zit kan je dat vanuit de vrachtwagen, indien je in een gewone zithouding zit, niet zien.
Niet door de 5 spiegels en niet door de voorruit of de zijruiten.
Dat kan ik uit persoonlijke ondervinding en zelfs met mijn 1,90 meter lichaamslengte bevestigen.

De vraag is hoe die auto daar gekomen is.
Het gaat weerom om eenzijdige berichtgeving want de versie van de vrachtwagenbestuurder is weer niet belangrijk blijkbaar.
De vrachtwagenbestuurder kan er ook weinig over zeggen want wanneer je iets niet ziet kan je er ook weinig over zeggen.

Waar het mij hier om gaat is de show die er rond verkocht wordt.
Is er hier iemand die enige schade ziet aan 1 van beide voertuigen?
Is er hier iemand die het in zijn/haar hoofd haalt om niet te versnellen of uit te wijken wanneer een vrachtwagen zo dichtbij komt door 1 of andere reden?
...

Mijn eigen bericht kan ik blijkbaar niet rechtstreeks citeren.
Citaat
Wat meer foto's.

KLIK

We zijn toch ook eens in beeld geweest. Roll Eyes Grin

Even verduidelijken.
Na 5 km "meegesleurd" te zijn geweest geen duidelijk zichtbare schade aan beide voertuigen en toch met zoveel poeha ontzet moeten worden uit het voertuig. ??? (En dezelfde dag nog het ziekenhuis mogen/moeten verlaten.)
Naar eigen zeggen met de trekhaak gevangen geweest door de voorbumper van de vrachtwagen en daarbij niet eens het plastieken beschermdopje op de trekhaak verloren. ???
Naar eigen zeggen na een inhaalmanoeuvre van de vrachtwagen. Als dat werkelijk zo was en hij zag het had hij ook de kans om veel vroeger te reageren door gas te geven of uit te wijken naar de pechstrook.
Voor hetzelfde geld kan hij de vrachtwagen de weg afgesneden hebben aan een oprit of vertrekkende van op de pechstrook.
Op z'n minst zoals in het artikel staat.
Citaat
Het is nog onduidelijk hoe dit bizarre ongeluk heeft kunnen gebeuren.

P.S.: Wanneer die opa indertijd (met een bijna identieke wagen) mij (met bijna identieke trekker) iets minder hardhandig van de weg had willen duwen waardoor ik "iets" gevoeld had en gestopt ben om hem pas te zien toen ik me helemaal voorover boog over mijn stuur, dan was de kans reëel dat ik hem ook 5km vooruit duwde voor ik iets merkte.
Aan zijn voertuig was wel zeer duidelijk redelijk wat schade te zien en opa van 73 jaar, die zijn bril blijkbaar vergeten was toen de papieren in orde moesten gebracht worden, had geen enkele klacht van pijn hier of daar of eender waar.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #6 Gepost op: maandag 04 januari 2010 - 12:25:21 »
Het moet van beide kanten komen, én de meeste taffelende autobestuurders beseffen gewoonweg niet dat ze op een autosnelweg niets verloren hebben als ze zelfs van trage camions niet kunnen wegrijden, of tenminste wat plaats laten zodat die kunnen invoegen.

De inhalende camionbestuurder had wslk meer oog voor zijn rechterspiegels bij het weer rechts invoegen na het inhalen van een collega om het sneller autoverkeer door te laten, waar hij tijdens het inhalen mee bezig was weet ik niet maar in elk geval iets waardoor hij die zeer langzame auto overzag, ik vermoed dat het al donker was, maar men moet die auto normaal gezien toch opmerken. Met opzet sluit ik uit.

Citaat
...toen Sjoerd een grote vrachtwagen in zijn binnenspiegel zag opdoemen die na het inhalen terugging naar de rechterrijbaan. „Wij reden ook gewoon rechts. De chauffeur zag ons niet en was allemaal andere dingen aan het doen. Hij botste pardoes achter op onze auto en bleef tot onze grote schrik met zijn voorbumper achter onze trekhaak hangen
Ecorijden = verboden bij 80 kmh wat gas bij te geven...  ???   ;D  ? hoe kon Sjoerd die camionchauffeur dan wel zien ?

Dit noem ik met zo´n pw al abnormaal traag rijden, waar het Be art 10.1.1 en 10.2 van toepassing zou kunnen zijn, of een paar andere regels uit de Duitse StvO, en regels uit het Nederlandse verkeersreglement aangezien het in NL gebeurde.

Een "minimumsnelheid*" van 90 of beter 100 kmh zou niet misstaan voor de veiligheid op autosnelwegen voor gewone personenwagens.  (*behoudens .... )

Als bepaalde autobestuurders dat fysiek niet aankunnen, dat ze dan op de gewone wegen rijden. Daar mag men ondertussen ook 100 kmh op 1+1 wegen in Nederland, en taffelen tegen 80 kmh....

Als men "die zever" van dat ecorijden ook op de snelweg strikt gaat toepassen, gaan er nog meer zulke ongevallen gebeuren.

Voor auto´s met lichte ahw (< 3500t ) heeft men onlangs in NL de max snelheid met 10 kmh omhooggezet van 80 tot 90 kmh zodat ze het vrachtverkeer minder zouden hinderen, en ook gemakkelijker camions kunnen inhalen, en minder snelheidsverschillen...
De rest blijft 80 kmh - officieel toch -  ;D
Citaat
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Wijzigingen%20RVV%20per%201%20mei%202009-deftekst1_tcm195-244002.pdf
Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Per 1 mei 2009 verandert er een aantal verkeersregels. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Maximumsnelheid aanhangers en kampeerauto’s

Personenauto's en bestelauto's die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Onder een lichte aanhangwagen wordt verstaan: een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg. Eenvoudig gezegd is dat het gewicht van de lege aanhangwagen plus het gewicht dat maximaal aan bagage mag worden meegenomen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Heeft de aanhanger een eigen kenteken, dan staat de ‘toegestane maximum massa’ vermeld in het kentekenbewijs. Door deze verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 januari 2010 - 13:21:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #7 Gepost op: maandag 04 januari 2010 - 22:19:21 »
Als die vrachtwagenbestuurder ooit nog een rijbewijs krijgt, dan versta ik er niets meer van.

Professionelen... blij dat ik maar een amateur ben.

Citaat van: JC
die trucker, want hij zag die auto inderdaad niet en reageerde bovendien ook niet op de geluidssignalen van andere weggebruikers, als er enkelen dit doen moet je toch eens beginnen nadenken. Wsl. houdt deze professioneel echter geen rekening met de amateurs. Een zeer lang rijverbod lijkt me dan ook gepast.

- die automobilist reed op een snelweg, de A7 en reed daar duidelijk trager dan een truck. Vermits de max. snelheid voor trucks in Nederland 80 km/u is reed die man dus tergend langzaam, zelfs wanneer de vrachtwagen tegen de 90 km/u van zijn begrenzer reed. Hoe hij bovendien toeliet dat die vrachtwagen hem aanreed snap ik helemaal niet, trap dan in godsnaam je gas in ! Het had dan wel gesneeuwd (blijkt uit de foto's), maar de weg lijkt me toch open, zeker omdat het maar een minimum laagje sneeuw is. Alles is toch beter dan verpletterd te worden door een vrachtwagen. Ik kan alleen maar concluderen dat deze man een bijzonder hoog 'schoolmeester' gehalte heeft. Om die reden en vooral om het willens in gevaar brengen van zijn twee kinderen, een zeer lang rijverbod.

Er ontbreken belangrijke beoordelingselementen om eventueel conclusies te kunnen vormen, laat staan juiste en objectieve conclusies. Indien het verhaal volledig naar juistheid zou behoren van partij B, stel ik mij de vraag waarom een persoon aanwezig op de foto voor ongevallenonderzoek. Zie de vermelding op de rigzijde van zijn jas. Dit kan alleszins het gevolg zijn van tegenstrijdige verklaringen. Zowel tussen partij A, waarvan we de verklaring niet kennen, en partij B. Bijkomend de eventuele ooggetuigen die eveneens tegenstrijdige verklaringen hebben afgelegd.

Wat de geluidssignalen betreft die de vrachtwagenbestuurder niet zou gehoord hebben, is zeker niet uitzonderlijk. Heb ik reeds aangehaald in het topic "Politie ramt zes voertuigen". Radio, CD speler, telefonisch contact, motorgeluid...

Ook de tacho schijf dat bij zulk onderzoek terstond in beslag zal genomen worden zou eventueel een licht kunnen werpen als onderdeel van het onderzoek.

Bekijk verder het aantal ongevallen op het totaal aantal gereden kilometers en men merkt het verschil tussen amateurs en beroepschauffeurs. Ik voel me alleszins veiliger tussen beroepschauffeurs. Heb er absoluut geen angst van en breng ze ook niet in benarde situaties. En uiteraard, onder alle weggebruikers heeft men cowboys.

Zelfs forumindianen.  ;) :D ;D

Een kleine reconstructie? Plaats uw personenwagen net tegen de voorzijde van een identieke vrachtwagen zoals in het ongeval betrokken. Neem plaats in uw voertuig en vergewis u via de achteruitkijkspiegel. Beschrijf dan uw zichtbaarheid op de vrachtwagenbestuurder. Hier zou al een tegenstrijdigheid kunnen weerhouden worden vanwege partij B, baserende mij op dat persbericht.



« Laatst bewerkt op: maandag 04 januari 2010 - 22:27:41 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 04 januari 2010 - 23:36:51 »
- die trucker, want hij zag die auto inderdaad niet
daar ben ik niet zo zeker van
volgens mij dacht hij gewoon dat hij er dicht achter reed
ik heb nog nooit in een vrachtwagen gereden waar ik de eerste 5 mtr de grond niet zag
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 01:24:17 »
De evolutie van deze draad bedroeft mij alsmaar meer.

Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.

In België wordt bij een ongeval de aansprakelijkheid bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband hadden met het ongeval.

Niet zo in Duitsland. Hier wordt enkel nagegaan in hoeverre elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan minder erg te maken.

Het feit dat een personenwagenbestuurder op een autosnelweg wellicht niet trager reed dan de minimum toegestane snelheid, doch niet snel genoeg naar de zin van een vrachtwagenbestuurder, wordt hier als een goede reden voor de vrachtwagenbestuurder erkent om die personenwagen dan maar aan te rijden en 5 km mee te nemen. Ook maar enige veilige afstand tot zijn voorligger houden, ongeacht tegen welke snelheid die rijdt, is dus blijkbaar totaal niet meer de plicht van een vrachtwagenbestuurder.

Zelfs Marc vindt het maar doodnormaal dat een vrachtwagenbestuurder de geluidssignalen van andere bestuurders niet waarneemt door de radio, de CD speler, en telefonisch contact (en wellicht ook door CB contact). Waarschijnlijk vindt Marc het dan ook maar normaal dat een dergelijke vrachtwagenbestuurder ook het speciaal geluidstoestel van prioritaire voertuigen niet meer hoort, met alle rampzalige gevolgen vandien.

Er wordt hier verwacht van een personenwagenbestuurder dat hij, wanneer hij merkt dat een vrachtwagen hem te dicht nadert, zijn snelheid vermeerdert. Zal het nog een beetje gaan, ja? Moet een achterligger zijn snelheid aanpassen aan zijn voorligger, of omgekeerd? Je leest hier echt dingen die je enkel van Belgen kunt verwachten. Ik schaam me diep dat ik nog de Belgische nationaliteit heb, en kijk uit naar de dag dat ik ze zal kwijt zijn.

De gevolgen voor de bestuurder en de passagiers van de betrokken personenwagen worden hier enorm geminimaliseerd. Beseffen jullie wel hoeveel angsten deze mensen maar liefst 5 km lang hebben uitgestaan, en hoeveel jaren ze daar nog de psychische gevolgen zullen van dragen, terwijl de vrachtwagenbestuurder er hooguit met een boete zal vanaf komen?

Marc, als jij je veilig voelt tussen de beroepschauffeurs, dan wens ik jou van harte het enorm grote geluk toe dat je nodig zult hebben om niet ooit door toedoen van een beroepschauffeur in een rolstoel of in een lijkkist te belanden. Want zeer vele beroepschauffeurs gedragen zich alles behalve professioneel in het verkeer (met als eeuwig excuus de werkdruk, maar in werkelijkheid heel andere oorzaken, zoals de voorrang van de sterkste).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 01:53:50 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 03:02:36 »
ik heb nog nooit in een vrachtwagen gereden waar ik de eerste 5 mtr de grond niet zag

Mijn moeder ook niet (denk ik) in normale zitpositie.
Er is geen enkele reden om "den aap" te gaan uithangen op een recht stuk autosnelweg wanneer je geen manoeuvres van plan bent te doen.
anders krijg je situaties als deze.
KLIK

De evolutie van deze draad bedroeft mij alsmaar meer.

Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.

In België wordt bij een ongeval de aansprakelijkheid bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband hadden met het ongeval.

Niet zo in Duitsland. Hier wordt enkel nagegaan in hoeverre elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan minder erg te maken.

Dan begrijp ik uw reactie al helemaal niet meer.
Wie niets merkt kan ook niets ondernemen, wie wel iets merkt kan dat wel.
Wie van de 2 heeft hier iets gemerkt?

Het feit dat een personenwagenbestuurder op een autosnelweg wellicht niet trager reed dan de minimum toegestane snelheid,

Ben je daar zeker van?
Zoals ik reeds aanhaalde gaat het om een eenzijdige verklaring.
De getuigen zijn er enkel volgens die eenzijdige verklaring, die 5km is er enkel door die eenzijdige verklaring, dat inhaalmaneuvre is er enkel door die eenzijdige verklaring,...
Je zou er van versteld staan wat sommige autobestuurders uithalen dat je soms zou gaan denken...willen die nu eigenlijk platgereden worden of wat is dat hier.
-Inhalen via de pechstrook
-Inhalen via een oprit
-vertrekken van op de pechstrook
...
Wanneer ze gas geven stoort mij dat in de verste verte niet maar als ze dat doen enkel en alleen om diene kamion niet voor hun neus te hebben en dan trager te gaan rijden zit het ertegen. (hint)
Wanneer ze dat dan nog eens doen op een plaats waar niemand het verwacht, en het dus ook niet ziet, om dan heel kort ervoor in te voegen heb je de kans dat de chauffeur het niet gezien heeft want nu en dan moet je ook eens vooruit kijken en niet voortdurend door je zijraam of je spiegels.

doch niet snel genoeg naar de zin van een vrachtwagenbestuurder, wordt hier als een goede reden voor de vrachtwagenbestuurder erkent om die personenwagen dan maar aan te rijden en 5 km mee te nemen. Ook maar enige veilige afstand tot zijn voorligger houden, ongeacht tegen welke snelheid die rijdt, is dus blijkbaar totaal niet meer de plicht van een vrachtwagenbestuurder.

De plicht wel. Enige voorwaarde is dat men het gezien heeft ook.

Zelfs Marc vindt het maar doodnormaal dat een vrachtwagenbestuurder de geluidssignalen van andere bestuurders niet waarneemt door de radio, de CD speler, en telefonisch contact (en wellicht ook door CB contact). Waarschijnlijk vindt Marc het dan ook maar normaal dat een dergelijke vrachtwagenbestuurder ook het speciaal geluidstoestel van prioritaire voertuigen niet meer hoort, met alle rampzalige gevolgen vandien.

Ik kan je verzekeren Jozef, in dergelijke vrachtwagen op de autosnelweg in een open vlakte mogen er nog 10 voertuigen van de hulpdiensten met alle mogelijke toeters en bellen achter je aan rijden aan een snelheid van 80km/u, de enige manier om waar te nemen is kijken in je spiegels. Zelfs zonder radio, CD of wat dan ook.

Er wordt hier verwacht van een personenwagenbestuurder dat hij, wanneer hij merkt dat een vrachtwagen hem te dicht nadert, zijn snelheid vermeerdert.


Er wordt hier verwacht van een personenwagebestuurder....

Citaat
Hier wordt enkel nagegaan in hoeverre elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan minder erg te maken.

en dat heeft niks met nationaliteit ofzo te maken.

De gevolgen voor de bestuurder en de passagiers van de betrokken personenwagen worden hier enorm geminimaliseerd. Beseffen jullie wel hoeveel angsten deze mensen maar liefst 5 km lang hebben uitgestaan, en hoeveel jaren ze daar nog de psychische gevolgen zullen van dragen, terwijl de vrachtwagenbestuurder er hooguit met een boete zal vanaf komen?

Wie zou er dus best zijn rijbewijs inleveren?

Marc, als jij je veilig voelt tussen de beroepschauffeurs, dan wens ik jou van harte het enorm grote geluk toe dat je nodig zult hebben om niet ooit door toedoen van een beroepschauffeur in een rolstoel of in een lijkkist te belanden. Want zeer vele beroepschauffeurs gedragen zich alles behalve professioneel in het verkeer (met als eeuwig excuus de werkdruk, maar in werkelijkheid heel andere oorzaken, zoals de voorrang van de sterkste).

Citaat Marc
Citaat
Bekijk verder het aantal ongevallen op het totaal aantal gereden kilometers en men merkt het verschil tussen amateurs en beroepschauffeurs. Ik voel me alleszins veiliger tussen beroepschauffeurs. Heb er absoluut geen angst van en breng ze ook niet in benarde situaties. En uiteraard, onder alle weggebruikers heeft men cowboys.

Ik in ieder geval bij de meesten wel.


wooter

  • Gast
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 10:59:00 »
Dan begrijp ik uw reactie al helemaal niet meer.
Wie niets merkt kan ook niets ondernemen, wie wel iets merkt kan dat wel.
Wie van de 2 heeft hier iets gemerkt?
Het was de taak van beiden om iets te merken...

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 12:22:30 »
Het was de taak van beiden om iets te merken...

Dat klopt, wanneer iemand jou portefeuille steelt is het ook aan jou om iets te merken. Jammer genoeg merk je dat ook vaak te laat.

Kijk, ik heb indertijd eens vermeld, ik dacht hier maar vind het niet onmiddellijk terug, dat ik niet te veel in detail ging gaan wat sommigen uitspoken om mensen met minder goede bedoelingen niet op ideeën te brengen.
Ik moet mij nu erg inhouden om het nu toch niet te doen.



Kan iemand mij vertellen wat dat wit kapje daar nog zit te doen op de trekhaak wanneer die net zogezegd 5km heeft vastgezeten onder de bumper van een vrachtwagen?
Dat de wegen een stuk minder hobbelig zijn in Nederland kan ik inkomen maar dat dat kapje er nog opzit maak je mij niet wijs.

Hoe het precies gegaan is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig gegevens, maar er zijn compleet andere mogelijkheden dan wat het artikel eenzijdig laat uitschijnen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 12:45:46 »
Deze keer kan ik je maar moeilijk volgen, Jozef.
Dit wellicht vanuit mijn Duitse ingesteldheid, waarbij het er in het verkeer in de eerste plaats op aankomt om ongevallen te vermijden, en niet om gelijk te hebben.
Die mentaliteit heb ik ook.
Dus die regel geldt in dit geval voor vrachtwagenbestuurder én pw-bestuurder; alhoewel de vrachtwagenbestuurder wslk 100% schuld treft.
En de pw-bestuurder getuigde dat hij de vrachtwagen zag naderen, omgekeerd lees ik niets; dus wie kon er hier het ongeval vermijden ?  
Citaat
Het feit dat een personenwagenbestuurder op een autosnelweg wellicht niet trager reed dan de minimum toegestane snelheid, doch niet snel genoeg naar de zin van een vrachtwagenbestuurder, wordt hier als een goede reden voor de vrachtwagenbestuurder erkent om die personenwagen dan maar aan te rijden en 5 km mee te nemen.
Dus jij speculeert dat die vrachtwagenbestuurder die pw wou opjagen, en zelfs moedwillig gaat aantikken ?  :-\
Volgens mij was het idd de fout van de vrachtwagenbestuurder als hij het gezien had kon hij het ongeval gemakkelijk vermijden.
Dat sluit niet uit dat de pw-bestuurder het ongeval ook gemakkelijk kon vermijden.

Citaat
Ook maar enige veilige afstand tot zijn voorligger houden, ongeacht tegen welke snelheid die rijdt, is dus blijkbaar totaal niet meer de plicht van een vrachtwagenbestuurder.
Toch wel, maar wie kon in dit geval het ongeval vermijden ?

Citaat
Er wordt hier verwacht van een personenwagenbestuurder dat hij, wanneer hij merkt dat een vrachtwagen hem te dicht nadert, zijn snelheid vermeerdert. Zal het nog een beetje gaan, ja? Moet een achterligger zijn snelheid aanpassen aan zijn voorligger, of omgekeerd?
De achterligger moet zijn snelheid altijd aan zijn voorligger aanpassen, maar de voorligger moet daarvoor niet hinderend traag rijden; hij mag het zelfs niet in normale omstandigheden (§3(2)), het was tenslotte ook een autosnelweg hé. De autobestuurder weet ook dat de vrachtwagens begrensd zijn, en om dan toch nog zo langzaam te rijden - dat een foute vrachtwagenbestuurder je met 85-90 kmh je kan aantikken -daar moet je toch een grondige reden voor hebben, dat lees ik ook nergens.

Beide betrokkenen moeten zich dus aan beide regels houden.
Citaat
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
§3 Geschwindigkeit
(1) Der Fahrzeugführer darf nur so schnell fahren, daß er sein Fahrzeug ständig beherrscht. Er hat seine Geschwindigkeit insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie seinen persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen. Beträgt die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m, so darf er nicht schneller als 50 km/h fahren, wenn nicht eine geringere Geschwindigkeit geboten ist. Er darf nur so schnell fahren, daß er innerhalb der übersehbaren Strecke halten kann. Auf Fahrbahnen, die so schmal sind, daß dort entgegenkommende Fahrzeuge gefährdet werden könnten, muß er jedoch so langsam fahren, daß er mindestens innerhalb der Hälfte der übersehbaren Strecke halten kann.

(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, daß sie den Verkehrsfluß behindern.

Citaat
De gevolgen voor de bestuurder en de passagiers van de betrokken personenwagen worden hier enorm geminimaliseerd. Beseffen jullie wel hoeveel angsten deze mensen maar liefst 5 km lang hebben uitgestaan, en hoeveel jaren ze daar nog de psychische gevolgen zullen van dragen, terwijl de vrachtwagenbestuurder er hooguit met een boete zal vanaf komen?
Daar geef ik je gelijk, maar bij vele ongelukkige on-ge-val-len door een samenloop van (menselijke) omstandigheden zal het niet veel anders zijn, wat uiteraard niets afdoet aan jouw betoog.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 12:51:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Een ritje met de truck.
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010 - 13:13:35 »
Het kan alle kanten uitgaan, gaande van verkeersagressie tussen beiden ("ik laat me niet opjagen, ik trap de rem in" vs "luie kar, schiet eens op!") tot echt een ongeval ("kad je niet gezien!") en een compleet incapabele automobilist ("oei een vrachtwagen die tegen me opduwt! remmen! oh god de auto wilt niet stoppen met die duwende 600pk erachter!")

Morele eerlijkheid: vrachtwagenbestuurder had maar moeten opletten.

Mijn mening: wat een zwakke legume van een automobilist als je op de snelweg zelfs een vrachtwagen niet kan kwijtrijden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 - 13:15:06 door wooter »