Auteur Topic: Groot licht  (gelezen 4833 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Groot licht
« Gepost op: dinsdag 24 oktober 2006 - 23:17:53 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Groot licht
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 08:56:43 »
Een reglementaire manier ken ik niet.

Ik probeer het meestal door een aantal keren het achtermistlicht snel te ontsteken en te doven.

Helpt dat niet, dan probeer ik ervoor te zorgen dat het voertuig me inhaalt of voorbijrijdt, en ontsteek ik vervolgens mijn grootlichten.

Wat je ook dikwijls tegenkomt, is een auto met een verkeerd gemonteerde koplamp. De koplamp zit in een fitting met een bajonnetsluiting. Als je ze correct monteert, zit het afdekplaatje boven de lichtbron, die dan naar het wegdek gericht is. Als je ze een halve slag verdraaid monteert, zit het afdekplaatsje onder de lichtbron. Je kunt er dan de mussen mee uit de bomen schijnen, maar ook behoorlijk voor- en tegenliggers verblinden.

Een probleem zijn dikwijls ook slecht afgestelde lichten. Vele moderne wagens hebben een draaiknopje om de hoogteregeling van de lichten af te stemmen op de belading van de wagen. Als dat niet gebruikt wordt, en de wagen is achteraan zwaar beladen, dan zijn de lichten ook verblindend.

Hoe dan ook is er dikwijls slechte wil in het spel. Als je 20 jaar geleden eens met je grootlichten knipperde om een tegenligger duidelijk te maken dat hij zijn lichten niet aangestoken had, gaf hij daar meestal prompt gevolg aan door zijn lichten aan te steken. Nu is het gevolg meestal een opgestoken middenvinger.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 09:51:06 »
Gelukkig verkleuren mijn spiegels automatisch als ze worden beschenen door een felle lichtbron. Ik hoef dus niet aan dat knopje te prutsen en bovendien verkleuren ook mijn buitenspiegels. Dat is al een stuk comfortabeler. Het correct gebruik van de lichten wordt echter hoe langer hoe meer een probleem. Het rijden met grootlicht is dan nog maar één aspect. Ik zie vele chauffeurs hun mist-voorlichten gebruiken wanneer dit niet toegelaten is, alleen maar omdat het 'cool' is.
Als er binnenkort nog wat mist bijkomt dan heb je weer een kudde 'idioten' die vergeten hun mistlichten af te zetten. Dit is vooral in fileverkeer bij dubbele mist-achterlichten een gevaarlijke situatie.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 16:26:54 »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 17:19:00 »
Rafael schreef

Citaat
Als je je achtermistlicht ontsteekt, gaan automatisch eerst je voorste aan, vrij moeilijk uit te leggen als een beetje verderop een agent staat?

Ik zou tegen die agent zeggen dat ik mijn achterligger wou duidelijk maken dat hij zijn grootlichten moet doven en aan de voorkant wou ik u duidelijk maken dat hij het niet doet  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 18:16:26 »
Ik probeer het meestal door een aantal keren het achtermistlicht snel te ontsteken en te doven.

Als je je achtermistlicht ontsteekt, gaan automatisch eerst je voorste aan, vrij moeilijk uit te leggen als een beetje verderop een agent staat?

Inderdaad, als er een agent staat, dan knipper je beter met je stoplichten. Rijd de achterligger je dan aan en beweert de agent dat je zonder noodzaak geremd hebt, dan zeg je tegen de rechter dat die agent verblind was door de grootlichten van je achterligger, en daardoor die overstekende olifant niet kon zien waarvoor je geremd hebt.  ;D

Zoals ik al schreef, ken ik geen reglementaire manier om je achterligger aan te sporen zijn grootlichten te doven. Tenzij misschien even door het raampje naar achter roepen: "Dimmen, hé maat."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 oktober 2006 - 22:57:34 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 02:29:17 »
Of extra gas geven  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 08:46:27 »

Ach, weer zo'n euveltje op de baan... Best dus toch gewoon de achterligger laten inhalen.

Inderdaad. En als je het dan, zoals ik, niet kunt laten om, eens hij jou ingehaald heeft, ook eens de grootlichten te ontsteken, wees er dan wel op voorzien dat de onverlaat mogelijk vol in de remmen gaat. Afstand houden dus!  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 08:54:45 »

Als je naar achter gaat roepen, ben je toch niet meer in staat een voertuig correct te besturen? En dat mag dan ook weer niet ;D

Het gemakkelijkste is dat je met een auto rijdt zoals je er met de verkiezingen ziet rondrijden: met een zware megafoon op het dak, zodat je via een microfoon kunt roepen.  :D

Zoals die politieagenten in dat filmpje over nachtlawaai. Ze worden opgeroepen voor nachtlawaai, maar als ze in de desbetreffende straat aankomen, weet geen van beide agenten nog het huisnummer. Dus steekt één van de agenten maar een megafoon door het zijraampje en roept: "Wie heeft er hier gebeld voor nachtlawaai? Ik herhaal: ..."  ;D

Citaat

Misschien krijg je dan reactie: "Ik kies mijn maten zelf!" :D

;D ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 08:57:22 »

Of extra gas geven  ;D

Dat heeft me eens geholpen met mijn vroegere Jaguar. Maar die ging dan ook gezwind over de 200 km/h.  ;)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 13:47:12 »