Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906058 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #435 Gepost op: zaterdag 08 mei 2010 - 04:02:40 »
Ik denk dat je dat voor vrachtwagenchauffeurs moet relativeren... Hoeveel vrachtwagens rij je wel niet voorbij zonder dat je er erg in hebt, vooraleer je er eentje tegenkomt die zijn hele zaakje voor je op het linkervak zwiert, of andere stunts doet?  Valt echt wel mee naar mijn ervaring, en dan zie je vaak ook een verschil tussen de buitenlanders, de Belgen op internationaal vervoer, Belgen op nationaal vervoer en Belgen die grondwerken doen. Vooral die laatste zijn bandieten :).

Qua politie... Goh, in weze rijden die niet veel abnormaler dan de gewone weggebruiker. Probleem is dat de gewone weggebruiker vaak boven de snelheidslimiet rijdt en andere stommiteiten doet, en dat zou je toch niet mogen verwachten van een politieagent...

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #436 Gepost op: zaterdag 08 mei 2010 - 05:15:36 »
Er zijn er ook andere, onder de beroepschauffeurs.  Net zoals ge ook dwazen en verstandigere chauffeurs hebt onder de motards.  Dus niet veralgemenen aub (noch naar beroepschauffers, noch naar motards).

Wat alvast mij betreft, is het niet de bedoeling te veralgemenen.

Wel kan men er niet naastkijken dat het percentage wegpiraten onder bepaalde categorieën van weggebruikers aanzienlijk hoger ligt dan bij andere categorieën, en dat dit percentage voor sommige van deze categorieën veel hoger ligt dan men zou mogen verwachten in functie van hun status (beroepsschauffeurs, politiebeamten, enz.).

Misschien komt het net door die erbarmelijke werkomstandigheden dat bepaalde groepen het meeste geïrriteerd geraken op hun werkterrein, al dan niet gecombineerd met persoonlijke omstandigheden wel of niet gerelateerd aan die werkomstandigheden.
Wie dagdagelijks vele uren onderweg is heeft vaak weinig andere mogelijkheden om zijn/haar frustraties te verwerken en richt zich dan op de veroorzaker ervan.
Wie zelden onderweg is heeft daar beduidend minder last van, moet zich vaak minder haasten en is zonder het te beseffen vaak de veroorzaker van ellende.
En zo is de cirkel bijna rond.

Ik denk dat je dat voor vrachtwagenchauffeurs moet relativeren... Hoeveel vrachtwagens rij je wel niet voorbij zonder dat je er erg in hebt, vooraleer je er eentje tegenkomt die zijn hele zaakje voor je op het linkervak zwiert, of andere stunts doet?  Valt echt wel mee naar mijn ervaring, en dan zie je vaak ook een verschil tussen de buitenlanders, de Belgen op internationaal vervoer, Belgen op nationaal vervoer en Belgen die grondwerken doen. Vooral die laatste zijn bandieten :).

Qua politie... Goh, in weze rijden die niet veel abnormaler dan de gewone weggebruiker. Probleem is dat de gewone weggebruiker vaak boven de snelheidslimiet rijdt en andere stommiteiten doet, en dat zou je toch niet mogen verwachten van een politieagent...

Ik hoor (lees) je het graag zeggen.  ;)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #437 Gepost op: zaterdag 08 mei 2010 - 14:28:52 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #438 Gepost op: zaterdag 08 mei 2010 - 20:02:20 »
een trutteke van zo'n 20 jaar staat geparkeerd recht tegenover een andere geparkeerde auto aan de andere kant van de straat.  Om de doorgang niet te smal te maken staat ze met 2 wielen op het voetpad  :(
Ze staat nog wat te kakelen, stapt in, start en vertrekt zonder boe of bah ... net op het moment dat er een auto passeerde.  Kadang ... spiegel er af, gelukkig was het die van haar  ;D
Ze overlegt even met de andere automobilist en hij besluit dat hij het zo laat, zij "ging het ook zo laten"  :o .  Dat zal wel, ze was grandioos in fout.  Ik hoorde haar nog zeggen dat "het de eerste keer niet was"  :o

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #439 Gepost op: zaterdag 08 mei 2010 - 20:14:37 »
Vandaag van hot naar haar gereden, en ook nog twee motorfietsen getest. Heel wat weekendrijders tegengekomen die zelfs moeite hebben met de meest banale rijbewegingen zoals rechts afslaan... De snelheid moet er danig uit want ze kunnen niet volgen met het stuur, om vervolgens nog op het deel van de tegenliggers te geraken. Verder ook nog een hoop automobilisten die liever het fietspad verkiezen om over te rijden, blind bochten afsnijden of voor je de voorrangsweg oprijden en vervolgens er een eeuwigheid over doen om te versnellen. Met een motorfiets ben je daar dan snel voorbij, maar dat wordt dan weer niet geapprecieerd.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #440 Gepost op: zondag 09 mei 2010 - 00:50:40 »
Wat alvast mij betreft, is het niet de bedoeling te veralgemenen.

Wel kan men er niet naastkijken dat het percentage wegpiraten onder bepaalde categorieën van weggebruikers aanzienlijk hoger ligt dan bij andere categorieën, en dat dit percentage voor sommige van deze categorieën veel hoger ligt dan men zou mogen verwachten in functie van hun status (beroepsschauffeurs, politiebeamten, enz.).

Veel heeft te maken met gevoelsbeleving.  Wanneer gewone automobilisten de cowboy uithangen met hun auto bvb, zal dat veel minder spectaculair ervaren worden door andere weggebruikers.  Ten minste toch in vergelijking met wanneer pakweg vrachtwagens de cowboy gaan uithangen.  Ook wanneer het mis gaat.  Een gekantelde vrachtwagen kan bvb ook nog steeds op veel meer belangstelling van de media rekenen dan een auto die over de kop is gegaan.  Nochtans neemt dat niet weg dat "de cowboy uithangen" evenzeer levensgevaarlijk kan zijn met een auto als met een vrachtwagen.

Nu, als beroepschauffeur zou je daar maar beter op een verstandige manier mee omgaan, akkoord.  Dat ding waarmee je dagelijks op pad bent, is heus geen speelgoed.  En aan negatieve belangstelling hebben we sowieso al geen gebrek.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #441 Gepost op: zondag 09 mei 2010 - 00:58:05 »
E313, bij de heenreis zie ik wegenwerken thv Herentals.  De wegenbulletins doen zowa het akeligste vermoeden voor de terugrit richting Antwerpen.  Mij niet gezien.  Vlak voor Leopoldsburg, neem ik de de N74, richting Lommel.  Daar neem ik dan de zuiderring richting Lommel, Mol, Geel en zo naar Herentals om er uiteindelijk in Grobbendonk weer op de E313 te geraken.  Ging nog tamelijk goed, moet ik zeggen.

Eenmaal daar, wordt 't mij ferm lastig gemaakt om een goeie veiligheidsafstand te bewaren tov mijn voorligger.  "Ahaa, ideaal gaatje om mij es lekker tussen te proppen", zo denkt menig automobilistje.  (vooral dan diegenen die me nog per sè voorbijwillen, ook al moeten ze zo dadelijk de afrit hebben).  Onbewust moet ik aan Natlia denken.  Oef, daar is de Antwerpse Ring en stilaan nader ik mijn bestemming alweer.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #442 Gepost op: zondag 09 mei 2010 - 23:21:33 »
Ik denk dat je dat voor vrachtwagenchauffeurs moet relativeren... Hoeveel vrachtwagens rij je wel niet voorbij zonder dat je er erg in hebt, vooraleer je er eentje tegenkomt die zijn hele zaakje voor je op het linkervak zwiert, of andere stunts doet?

Juist.

Ga er echter vooral niet vanuit dat die vrachtwagenbestuurders die je netjes rechts ziet rijden, niet dezelfde toeren zullen uithalen van zodra ze willen inhalen dan hun collega die je er toevallig op heterdaad op betrapt.

Terloops zal ik nog een voorbeeldje geven van dat professionalisme.

Verleden jaar, Ring rond Antwerpen. Een bestuurder van een bestelwagen die al voorgesorteerd is om de afrit te nemen, keert plots terug naar de eerste rijstrook van de ring. Een daar aankomende vrachtwagenbestuurder merkt dat zijn afstand te kort is om nog voldoende af te remmen om de bestelwagen niet te rammen. Wat doet hij dan maar? Hij wijkt naar links uit, waarbij hij op de tweede rijstrook de oplegger van een collega dermate ernstig ramt, dat de auto van mijn ouders op de derde rijstrook wordt gesandwiched tussen de betonnen afscheiding van de middenberm en die opligger.

Resultaat: in plaats van één beschadigde trekker en één beschadigde bestelwagen, is er nu één trekker beschadigd, één opligger, de wagen van mijn ouders total loss, en mijn moeder houdt er een sleutelbeenbreuk aan over.

Een professioneel die in dergelijke omstandigheden op zo een manier reageert... klasse toch, niet?

Citaat
Qua politie... Goh, in weze rijden die niet veel abnormaler dan de gewone weggebruiker.

"Niet veel" is uiteraard relatief. Maar dan nog is de gemeenschappelijke noemer van onze beoordeling dat de politie abnormaler rijdt (in welke mate laten we in het midden) dan de gewone weggebruiker. Fantastisch toch, zo een politie, meer mag je van de bende van Fernand nu toch echt niet verwachten, niet?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #443 Gepost op: zondag 09 mei 2010 - 23:30:10 »
Veel heeft te maken met gevoelsbeleving.  Wanneer gewone automobilisten de cowboy uithangen met hun auto bvb, zal dat veel minder spectaculair ervaren worden door andere weggebruikers.  Ten minste toch in vergelijking met wanneer pakweg vrachtwagens de cowboy gaan uithangen.  Ook wanneer het mis gaat.  Een gekantelde vrachtwagen kan bvb ook nog steeds op veel meer belangstelling van de media rekenen dan een auto die over de kop is gegaan.  Nochtans neemt dat niet weg dat "de cowboy uithangen" evenzeer levensgevaarlijk kan zijn met een auto als met een vrachtwagen.

Wat niet wegneemt dat een vrachtwagenbestuurder van pakweg een 40-tonner er zich dient van bewust te zijn dat hij met zijn gevaarte veel meer onheil kan aanrichten dan de bestuurder van een personenwagentje.

Waar ik me wel bewust van ben, Bert, is dat we de neiging hebben om etiketten te kleven, en dat de ene weggebruiker zich daar beter toe leent dan de andere:

- 't is weer een vrachtwagen die enkel de macht van de sterkste kent, of een zwakke weggebruiker die denkt dat hij alles mag, enz. (categorie weggebruiker).
- 't is weer een BMW of Mercedes (mate waarin bepaalde mensen allergisch zijn aan de uitstraling van sommige merken).
- 't is weer een jonge gast of een bompa (oordelen over bepaalde leeftijdscategorieën).
- enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #444 Gepost op: zondag 09 mei 2010 - 23:57:25 »
Terloops zal ik nog een voorbeeldje geven van dat professionalisme.
Goh... Buiten de mannen van de WPR kan je niet zeggen dat deze of gene bestuurdersgroep een speciale opleiding heeft gevolgd om de eerste uitwijkreactie te onderdrukken en vol op een bestelwagen in te rijden. Nu was het een vrachtwagen, maar volgende keer is het een taxibestuurder, autocarbestuurder, agent van een lokale politiezone of lid van de wegeninspectie die gaat uitwijken en dat zijn stuk voor stuk ook allemaal chauffeurs die om professionele redenen op de baan zitten...

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #445 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 00:41:37 »
Inderdaad, om eerste reflexen te onderdrukken moet je al heel goed zijn of lang genoeg gepest zijn.
Ik sta er nog steeds versteld van die keer in Parijs hoeveel moeite ik heb moeten doen om mijn reflexen te onderdrukken om da kieken te rammen.
Die heeft me toch ongeveer een 40-tal keren tot stoppen gedwongen voordat ik effectief mijn reflexen kon uitstellen om hem een duw te geven.
Het was nu ook niet mijn bedoeling hem plat te rijden he.

Ik kan zo nog wel enkele voorbeelden aanhalen.
De meesten geven het op na maximum een keer of 5.
De zware gevallen een keer of 10 en de hele zware gevallen zouden het wel 20 keer durven wat niet altijd goed afloopt, zeker wanneer blijkt dat die vrachtwagen tot een konvooi behoord.
Groot was dan ook mijn verwondering die ene uitschieter in Parijs tegen te komen en niet in Antwerpen, Luik, Brussel of Charleroi (in die volgorde).
Telkens ging het gewoon puur om pesterijen van de autobestuurder zonder enige aanleiding. Kan ook dommigheid geweest zijn en denken dat de weg voor hen alleen is weggelegd.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #446 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 07:12:27 »
@ Jozef: ten eerste ligt hier de schuld wel in eerste instantie aan die bestelwagen hé!  En ten tweede ben ik er zeker van dat jij welllicht precies hetzelfde zou gedaan hebben als die professioneel, namelijk: proberen te ontwijken (met in dit geval helaas een nog ongelukkigere afloop dan louter ongeval tussen bestelwagen/vrachtwagen).  Hij heeft gewoon geprobeerd een ongeval te voorkomen.  Dat vereist een reactie in een fractie van seconden.  En in zo'n geval is het erg menselijk dat men in een reflex probeert om weg te sturen van 't gevaar dat op ons afkomt (hier: de bestelwagen).  En daar heb ik meer begrip voor dan wat jij voorstelt: meteen die bestelwagen rammen vermits een ongeval hier sowieso onafwendbaar is.  Veel tijd om alle pro's en contra's af te wegen had die vrachtwagen niet. 

Met alle respect voor de personenauto die hier gesandwiched werd, en nog meer respect voor het letsel dat zulks veroorzaakt overigens. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #447 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 08:42:23 »
... Buiten de mannen van de WPR kan je niet zeggen dat deze of gene bestuurdersgroep een speciale opleiding heeft gevolgd om de eerste uitwijkreactie te onderdrukken en vol op een bestelwagen in te rijden...
daaromm is het belangrijk dat mensen dat zelf leren

dat kan je perfekt door te leren rijden in scenario's

terwijl je rijd stel je je voor dat dit of dit gebeurt en bedenkt dan wat je zou doen in die situatie
je beseft dan vanzelf dat steeds een goed beeld hebben van wat rondom gebeurt heel belangrijk is, zodat je weet of je al dan niet kan uitwijken (doordacht)

bij ons op het werk wordt er zo gewerkt en het helpt
iedereen weet ten allen tijde wat te doen bij noodsituaties, en niemand heeft er schrik van
en schrik is nu net wat de uitwijkreactie veroorzaakt
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #448 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 09:43:09 »
Helemaal mee eens, maar er zijn er genoeg die vinden dat hun werkgever maar met de nodige opleidingen moet afkomen. En dat kan ik deels ook begrijpen: een rijvaardigheidsstage is niet goedkoop.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #449 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 15:26:48 »
@ Jozef: ten eerste ligt hier de schuld wel in eerste instantie aan die bestelwagen hé!

Hij heeft ervoor gezorgd dat een aanrijding onvermijdelijk was. Maar hij draagt er niet de schuld voor dat die vrachtwagenbestuurder niet in staat was om op de meest aangewezen manier te reageren.

Citaat
En ten tweede ben ik er zeker van dat jij welllicht precies hetzelfde zou gedaan hebben als die professioneel, namelijk: proberen te ontwijken (met in dit geval helaas een nog ongelukkigere afloop dan louter ongeval tussen bestelwagen/vrachtwagen).

In geen geval zou ik hetzelfde gedaan hebben. Dat is een kwestie van kennis om op een dergelijke situatie voorbereid te zijn. Zo zijn er hier in onze streek bijvoorbeeld al veel ongevallen gebeurd doordat bestuurders proberen overstekend wild te ontwijken met een poging tot ontwijken die geen schijn van kans maakt om goed af te lopen, en waarbij ze ofwel de controle over het stuur kwijtgeraken, ofwel met een tegenligger tot een aanrijding komen.

Dergelijke kennis hoeft geen geld te kosten, alleen wat interesse. Zo heeft bijvoorbeeld de ADAC onlangs nog een video verspreid om te tonen dat het beter is om overstekend wild aan te rijden dan om een poging tot ontwijken te ondernemen die gedoemd is om te mislukken.

Citaat
Hij heeft gewoon geprobeerd een ongeval te voorkomen.

Door tegen de oplegger van een collega te knallen?

Hij had moeten inzien dat een aanrijding onvermijdbaar was, en voor de minst erge kiezen.

Citaat
Dat vereist een reactie in een fractie van seconden.

En daartoe mag elke bestuurder verondersteld worden in staat te zijn. Of geldt in noodsituaties misschien: doe maar het eerste het beste wat je invalt?

Citaat
En in zo'n geval is het erg menselijk dat men in een reflex probeert om weg te sturen van 't gevaar dat op ons afkomt (hier: de bestelwagen).

Menselijk wel, maar professioneel was het allerminst.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."