Ik denk dat je dat voor vrachtwagenchauffeurs moet relativeren... Hoeveel vrachtwagens rij je wel niet voorbij zonder dat je er erg in hebt, vooraleer je er eentje tegenkomt die zijn hele zaakje voor je op het linkervak zwiert, of andere stunts doet?
Juist.
Ga er echter vooral niet vanuit dat die vrachtwagenbestuurders die je netjes rechts ziet rijden, niet dezelfde toeren zullen uithalen van zodra ze willen inhalen dan hun collega die je er toevallig op heterdaad op betrapt.
Terloops zal ik nog een voorbeeldje geven van dat professionalisme.
Verleden jaar, Ring rond Antwerpen. Een bestuurder van een bestelwagen die al voorgesorteerd is om de afrit te nemen, keert plots terug naar de eerste rijstrook van de ring. Een daar aankomende vrachtwagenbestuurder merkt dat zijn afstand te kort is om nog voldoende af te remmen om de bestelwagen niet te rammen. Wat doet hij dan maar? Hij wijkt naar links uit, waarbij hij op de tweede rijstrook de oplegger van een collega dermate ernstig ramt, dat de auto van mijn ouders op de derde rijstrook wordt gesandwiched tussen de betonnen afscheiding van de middenberm en die opligger.
Resultaat: in plaats van één beschadigde trekker en één beschadigde bestelwagen, is er nu één trekker beschadigd, één opligger, de wagen van mijn ouders total loss, en mijn moeder houdt er een sleutelbeenbreuk aan over.
Een professioneel die in dergelijke omstandigheden op zo een manier reageert... klasse toch, niet?
Qua politie... Goh, in weze rijden die niet veel abnormaler dan de gewone weggebruiker.
"Niet veel" is uiteraard relatief. Maar dan nog is de gemeenschappelijke noemer van onze beoordeling dat de politie abnormaler rijdt (in welke mate laten we in het midden) dan de gewone weggebruiker. Fantastisch toch, zo een politie, meer mag je van de bende van Fernand nu toch echt niet verwachten, niet?