Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906140 keer)

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #525 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 23:17:36 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #526 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 02:01:15 »
Je referenties maken dan ook niks, nul, noppes, nada indruk op mij, sorry hoor.

Natuurlijk niet.

Want voor jou maakt het niets uit dat ik, met vrachtwagens die lang niet beschikten over de moderne technische snufjes, in bijzonder moeilijk terrein gereden heb (wat jou vreemd is met je melkwagen), en zonder dubbele besturing tientallen leerlingen opgeleid heb (waaronder ook een aantal die echt niet wilden leren rijden).

Het enige wat voor jou van belang is, is dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagenbestuurders zich slechts in het échte beroepsleven weten te ontpoppen heeft. Want dát zijn de échten voor jou: de regelrechte wegpiraten. Zij die, op het ogenblik dat je ze gaat inhalen, hun linker richtingsaanwijzers ontsteken en je dwingen om af te remmen. Zij die een collega inhalen, en daarvoor vijf dorpen nodig hebben. Zij die op de staart van een file inrijden, onder voorwendsel dat ze al teveel uren gereden hebben, terwijl ze een stripverhaal aan het lezen waren. Zij die je met hun richtingsaanwijzers bedanken omdat je hen ertussen gelaten hebt, doch even later komen bumperkleven omdat je ter hoogte van wegenwerken een snelheidsbeperking tot 70 km/h naleeft.

Neen, dank je. Dan acht ik mijn opleiding tot rijschoolinstructeur bij de BSD nog altijd veel meer waard dan wat ik in België aan vrachtwagenbestuurders zie die volgens jou de stiel in de praktijk geleerd hebben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 mei 2010 - 02:03:02 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #527 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 02:53:48 »
Ik lees geamuseerd mee.....................maar zeg voorlopig niks. :-X ;D ;D ;D

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #528 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 06:49:36 »
Ik zeg altijd... Those who can't, teach...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #529 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 08:40:36 »
Je referenties maken dan ook niks, nul, noppes, nada indruk op mij, sorry hoor.

Natuurlijk niet.

Nee, dat maakt mij niet uit omdat ik in de praktijk al véél te vaak gezien heb dat nieuwe collega's die zulke hoge dunk van zichzelf hebben, er in de praktijk simpelweg NIKS van bakten.  En daar zaten oa ook een ex-militair tussen en meerdere rijschoolinstructeurs.  Veel praat, maar niks daad.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #530 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 08:53:37 »
Het enige wat voor jou van belang is, is dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagenbestuurders zich slechts in het échte beroepsleven weten te ontpoppen heeft. Want dát zijn de échten voor jou: de regelrechte wegpiraten. Zij die, op het ogenblik dat je ze gaat inhalen, hun linker richtingsaanwijzers ontsteken en je dwingen om af te remmen. Zij die een collega inhalen, en daarvoor vijf dorpen nodig hebben. Zij die op de staart van een file inrijden, onder voorwendsel dat ze al teveel uren gereden hebben, terwijl ze een stripverhaal aan het lezen waren. Zij die je met hun richtingsaanwijzers bedanken omdat je hen ertussen gelaten hebt, doch even later komen bumperkleven omdat je ter hoogte van wegenwerken een snelheidsbeperking tot 70 km/h naleeft.

Nee, dan liever automobilisten die aan élke regel ivm parkeren hun voeten vegen, daarbij hun vier pinkers als excuus gebruiken (wat eigenlijk nog een extra overtreding is),  anderen de pas afsnijden, evengoed bumperkleven, owel onnodig links blijven hangen, schoolomgevingen omtoveren in regelrechte jungles, diagonaal de autostrade oprijden of verlaten (zie Natalia maar, chapeau, goed gedaan), vertegenwoordigers die ik druk zie telefoneren en afspraken noteren al rijdend.  Auto's die omgetoverd worden tot rijdende discotheken, met een chauffeur die maar wat graag es test wat da bakske allemaal kan.  Gevolgen: bakske rond een paal gedraaid, in de gracht gereden, los een huis binnengereden etc.  Of lomperikken die vrachtwagens gaan inhalen tijdens regenweer, maar dat eigenlijk niet durven en er dan maar naast blijven hangen.  En dan verwonderd zijn dat hun achterligger nerveus wordt, of dat ze betrokken raken in een ongeval.  Mbt tot die snelheidsbeperkingen aan wegenwerken, méér dan eens een middenvinger gezien omdatik me eraan hield hoor van automobilisten.  Die me vervolgens voorbijgaan en me dan nog eens "afstraffen" door efkes vol in de remmen te gaan.  Dat zijn dan dingen die jij niet ziet gebeuren, dan?  Natuurlijk niet, dat WIL je gewoon niet zien.  Welkom op de planeet aarde.

Dat er helaas cowboys rondrijden, heb ik overigens nooit ontkend.  Voor mij zijn dat géén professionals, eerder stielbedervers.  Niet enkel omdat ze lak hebben aan de verkeersveiligheid, maar zeker ook omdat  er teveel dwazen met oogkleppen zijn, die dan meteen maar gaan veralgemenen., ook al beweren ze bij hoog en laag dat ze dat niet doen.  Rij bij gelegenheid maar eens mee, terwijl ik voldoende veiligheidsafstand probeer te houden op mijn voorligger.  Hoe ver denk je dat ik dat kan volhouden, voordat er dwazen zich tussenmurwen?  Gemiddeld: de eerstvolgende oprit/afirt.    Er rijden nog veel Natlia' en andere bestelwagens rond.  De beste keuze indien een ongeval onafwendbaar is, is dan "Natalia" of de bestelwagen maar rammen blijkbaar.  Dan kunnen we dat achteraf omschrijven als "camion ramt voorligger of staart van file", ook door jou Jozef.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 mei 2010 - 13:43:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #531 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 13:04:03 »
Geflitst  >:(
68 kmh gemeten
na correctie 62 kmh
toegelaten: 60 kmh  :P

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #532 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 13:33:03 »
Geflitst  >:(
68 kmh gemeten
na correctie 62 kmh
toegelaten: 60 kmh  :P

Aie, vaderke staat sponsoren....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #533 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 19:09:45 »
Nee, dat maakt mij niet uit omdat ik in de praktijk al véél te vaak gezien heb dat nieuwe collega's die zulke hoge dunk van zichzelf hebben, er in de praktijk simpelweg NIKS van bakten.  En daar zaten oa ook een ex-militair tussen en meerdere rijschoolinstructeurs.  Veel praat, maar niks daad.

Wie sprak daar ook weer over veralgemenen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #534 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 20:13:45 »
Ik ging mijn dochter ophalen aan de school, dat is handig want het ligt op de weg naar huis. Intra Muros Mechelen rijden twee fietsers al zwalpend over de weg en er hangen nog drie vrienden te voet rond. Hoewel er aan twee kanten een voetpad is wordt dit natuurlijk niet gebruikt. Een van de fietsers heeft meer aandacht voor het sms-je dat hij aan het intypen is dan het verkeer. Als ik even claxonneer om door te kunnen lokt dit natuurlijk verontwaardiging uit, hoe durft die stoute automobilist voor zwakzinnige weggebruikers te claxonneren.  >:( >:( >:( >:(
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #535 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 20:57:28 »
smalle straat
vuilkar
file achter de vuilkar + file in de andere richting want die kunnen niet passeren wegens de geparkeerde auto's
komt er doodleuk, in het midden van de weg een fietser gepasseerd met zijn handen in zijn zakken  :o
Hij slalomde zelfs te hoogte van de vuilkar, nog steeds met zijn handen in zijn zakken  :o

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #536 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 23:12:01 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #537 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 23:28:27 »
Wie sprak daar ook weer over veralgemenen?

Ikke!  

Doorgaans zegt de mentaliteit van de nieuwe collega al erg veel.  Wanneer je te maken krijgt met een nieuwe collega, die zich in zekere zin leergierig opstelt, dan zit de kans er doorgaans goed in dat het ook een bekwame collega kan worden.  Dan heb je meestal te maken met nieuwelingen die bereid zijn om gedurende hun opleiding te "stelen met hun ogen".  Zulke collega's rijden dan meestal met meerdere collega's mee.  Krijgen verschillende raadgevingen mee, en doen daar hun voordeel mee.  Bvb: ik rij de ronde bewust in die volgorde want dit of dat.  Terwijl een andere collega kan zeggen, ik rij de ronde net in die volgorde want....    En zo'n collega zoekt daar z'n eigen weg dan wel in.  Schrijft in den beginne veel op.  Is pro-actief mee bezig.  En zo iemand, zal altijd op mij kunnen rekenen.  Als die ergens mee worstelt, ben ik de eerste om hem te helpen.  Tegenover anderen die beginnen met de mentaliteit van "ik heb al dertig jaar ervaring, en ik zal die mannen hier es komen leren rijden", dan wordt 't gewoonlijk andere koek.  Dat zijn vaak collega's die niks opschrijven, raadgevingen niet (willen) horen etc.  Nu, wanneer ik merk dat er toch niet naar raadgevingen, tips geluisterd wordt, besteed ik daar minder moeite aan.  Het gaat 'm dus om de mentaliteit waarmee de nieuwbakken collega zich inwerkt.  Trouwens, moest ik ooit van job veranderen, dan wéét ik dat ik opnieuw een bleuke ben.  Dat ik nog veel zal moeten leren van ervaren mannen in 't vak.  't Probleem stelt zich nu bijlange na niet, maar dan zou ik nooit ofte nooit daar aankomen met de mentaliteit van "ik rij al zoveel jaar melk, en ik kan toch wel alles zeker".
Elk zijn stiel.  Schoenmaker, blijf bij je leest.  Een instructeur is iemand die anderen de eerste stappen leert zetten in het besturen van de vrachtwagen, en kandidaten voorbereidt op hun praktijkexamen.  Dat vergt héél wat capaciteiten: mensenkennis, geduld, goeie methode om dingen aan te leren etc.  En ik respecteer dat.  Maar er is nog een hémelsbreed verschil tussen de vereiste kennis/vaardigheden op het praktijkexamen, en datgene wat men dagelijks tegenkomt (kan tegenkomen) in het beroep van vrachtwagenchauffeur.  De praktijk bewijst me dat dagelijks.  En ik ben mij er tenminste goed van bewust dat a) niemand perfect is, ik ook niet  b) ik elke dag nog dingen kan bijleren c) ik op z'n minst wel moeite kan doen om mij als MENS te gedragen in 't verkeer.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #538 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 23:49:42 »
Ik heb ne maat die zijn CE + de ADR heeft gehaald bij de VDAB, kan u zeggen dat die veel () beroeps chauffeurs vanaf dag 1 hun broek heeft uitgedaan.
Zegt dat iets over mijne maat? Ja want diegene die niet mee kunnen worden halfweg ut de cursus gezet.
Zegt dat iets over die instructeurs?  Dacht het wel.
Als je zelf amper kunt rijden denk ik niet dat je iemand anders dat kunt leren, je moet a de weg kunnen inschatten om het dan nog niet zelf te moeten doen maar b je leerling moet je ook inschatten voor hij in de fout kan gaan.
Citaat
daarbij hun vier pinkers als excuus gebruiken (wat eigenlijk nog een extra overtreding is)
En vachtwagenbestuurders zie je dat niet doen? volgens mij nog meer dan PW.

O ja ik heb een CE en dat zullen veel vrachtwagenbestuurders wel snappen als ik ze me de PW spontaan voorang geef omdat ze er anders toch niet tussen geraken of zo.... Maar er rijden echt wel kiekens rond.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #539 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 23:57:59 »
O ja ik heb een CE en dat zullen veel vrachtwagenbestuurders wel snappen als ik ze me de PW spontaan voorang geef omdat ze er anders toch niet tussen geraken of zo.... Maar er rijden echt wel kiekens rond.

En ik ben de eerste om dat ook te erkennen, ja.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone