Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906068 keer)

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1065 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 15:48:06 »
@ Jozef, dat verwoordt nu perfect wat ik bedoel met "een simpel gebaar en een mens komt zoveel verder" ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1066 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 15:55:22 »
Bert, punt 6 en 7 zijn enkel om de hinder te beperken. Punt 1 tem 5 geven voor mij aan wat je gaat doen, en dat ik best afstand hou.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1067 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 16:03:46 »
Maakt 't mezelf ook wat makkelijker als er minder druk is van ongeduldige achterliggers, en dan gaat 't maneuver meestal veel makkelijker.

Niets van aantrekken, Bert. "Festina lente" (haast je langzaam) zeiden de Romeinen. En "keine Eile, alles in der Ruhe" zeggen ze hier in Bayern. En bij jezelf denken: "Als die achterligger zich druk maakt, ga niet ik, doch hij ooit eens een maagzweer krijgen."  ;)

Hoe dikwijls gebeurt het hier niet dat ik een paar minuten achter een voorligger sta, omdat die gestopt is naast een tegenligger die hij kent om er even een praatje mee te slaan. Leven en laten leven!
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 september 2010 - 16:06:34 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1068 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 16:51:06 »
Ik zeg niet dat het idiot proof is eh. Ik zeg enkel dat als je enkel rechts pinkt en een inrit of parking voorbij rijdt, de kans groot is dat ik netjes op vier meter afstand van je sta.
Jij misschien, ik ook wel.

De rest van België wil er nog snel snel langs, vooral als ze van het soort zwakzinnige weggebruiker zijn dat zo gemakkelijk onder vrachtwagenbanden sukkelt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1069 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 16:53:21 »
Als het dan nog misloopt: shit happens. Niet jouw fout, maar die van de achteropkomende stoemerik die het niet snapt.
Tot het voor de rechtbank komt.
Maneuver = voorrang verlenen.

Doen beide een maneuver = loterij van rechts.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1070 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 16:58:10 »
Niets van aantrekken, Bert. "Festina lente" (haast je langzaam) zeiden de Romeinen. En "keine Eile, alles in der Ruhe" zeggen ze hier in Bayern. En bij jezelf denken: "Als die achterligger zich druk maakt, ga niet ik, doch hij ooit eens een maagzweer krijgen."  ;)

Hoe dikwijls gebeurt het hier niet dat ik een paar minuten achter een voorligger sta, omdat die gestopt is naast een tegenligger die hij kent om er even een praatje mee te slaan. Leven en laten leven!

Dat zou die voorligger hier in België eens moeten proberen.  Gegarandeerd dat hij een pak rammel krijgt  :'(
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1071 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:05:36 »
Niets van aantrekken, Bert. "Festina lente" (haast je langzaam) zeiden de Romeinen. En "keine Eile, alles in der Ruhe" zeggen ze hier in Bayern. En bij jezelf denken: "Als die achterligger zich druk maakt, ga niet ik, doch hij ooit eens een maagzweer krijgen."  ;)

Hoe dikwijls gebeurt het hier niet dat ik een paar minuten achter een voorligger sta, omdat die gestopt is naast een tegenligger die hij kent om er even een praatje mee te slaan. Leven en laten leven!

Dat zou die voorligger hier in België eens moeten proberen.  Gegarandeerd dat hij een pak rammel krijgt  :'(
en terecht
de openbare weg dient niet om praatjes te maken en achteropkomend verkeer te hinderen
zet je dan uit de weg of ga op café

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1072 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:08:32 »
Tot het voor de rechtbank komt.
Maneuver = voorrang verlenen.

Doen beide een maneuver = loterij van rechts.

Dat mocht m'n werkgever verleden jaar nog aan den lijve ondervinden.  Een chauffeur van Langemark was bezig achteruit een hof op te rijden.  Tot er van de andere kant een jong manneke komt aangeredenvlogen.  Gevolg: manneke verliest controle, knalt tegen de liftas van de trailer, wordt weggekatapulteerd tegen een boom, en overlijdt ter plaatse.

Oordeel rechtbank: chauffeur Langemark in fout gesteld.  Het meest opmerkelijke stuk in de uitspraak was dan nog het feit dat de chauffeur vooruit de erf had MOETEN oprijden, vermits hij op de erf kon keren.  Maar dat mocht niet van die boer (z'n beton zou kapot gaan bij te kort afdraaien).  Na die bewuste uitspraak heeft de boer in kwestie de keuze gekregen: ofwel komt men voortaan vooruit erop, ofwel blijft de melk staan.  Waarop die verplichting om er vooruit op te rijden, gebaseerd is, is mij overigens onbekend.  Ik weet wel dat men voorrangsplichtig is, zolang men bezig is met achteruit te rijden, maar van zulke verplichting had ik nog nooit gehoord.

Volgende feiten speelden compleet geen rol blijkbaar:

* Het feit dat dat manneke waanzinnig roekeloos hard reed (objectief vastgesteld door gerechtsexpert ter plaatse).
* Het feit dat dat manneke tov van zijn rijrichting links reed bij de botsing. (was afgeweken van zijn baan)
* Het feit dat dat manneke zijn voertuig dus duidelijk niet meer onder controle had
* Het feit dat dat manneke onder invloed was (stomdronken, vastgesteld in het bloed)
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 september 2010 - 17:10:14 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1073 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:13:00 »
en terecht
de openbare weg dient niet om praatjes te maken en achteropkomend verkeer te hinderen
zet je dan uit de weg of ga op café

Nope.  Geweld is NOOIT gerechtvaardigd.  Dat zijn manieren uit de middeleeuwen.  En die zijn intussen al héél wat jaartjes voorbij.  Iemand met 'n minimum aan beschaving doet zoiets niet.

Voor de rest ben ik het wel volmondig met je eens dat je dan beter eventjes uit de weg gaat, en geen praatjes moet maken op de openbare weg, dat wel.  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1074 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:14:22 »
Heb je daar al op de zijrijbaan richting Antwerpen gereden?  Thv van de nieuw aangelegde afrit aldaar?  Blijkbaar niet.

De zijrijbaan maakt daar twee "vreemde" bokkensprongen (bochten, en vevolgens weer een wegversmalling).  
Vandaag 2x langs daar gereden, heb er van geprofiteerd van een keer in de middenbaan te rijden en daarna de zijbaan.
Gereden vanaf de Kontichsesteenweg (aan de Midas-garage) richting Antwerpen.

Middenbaan : geen enkel probleem, twee vakken blijven 2 vakken tot op de brug van Wilrijk. Na het "Atlas Copco"-kruispunt mogelijkheid om naar de zijbaan te rijden. Twee vakken dus tot boven op de brug, het (3e) meest rechtse vak werd omgevormd zodat de voertuigen van de zijbaan een mogelijkheid krijgen om naar de middenbaan te rijden. Het middenvak en het rechtse vak worden gescheiden door een volle witte streep. Bovenop de brug worden het drie gewone vakken.
Zijbaan : mijn inziens ook geen probleem => van de Kontichsesteenweg tot aan het beruchte kruispunt geen probleem : zijn en blijven twee vakken. Na het kruispunt blijven het steeds 2 vakken, wel een vloeiende maar duidelijke asverschuiving naar rechts (uw eerste bokkensprong ?) en komt er dat extra vak links even bij, maar die m.i. is lang en duidelijk genoeg om diegene die van de middenbaan naar zijbaan rijden, te zien. Iets verder weer een vloeiende asverschuiving (uw tweede bokkensprong ?) naar links die m.i. weer duidelijk genoeg is. En als laatste aan de brug wordt ruim op voorhand een extra vak voorzien om de brug op te rijden. Dus wat mij betreft : geen probleem, alles is duidelijk genoeg geworden daar. Toch 1 opmerking : de voetgangers en/of fietsers die staan te wachten tussen de middenbaan en zijbaan aan de Atomiumlaan hebben nog steeds weinig plaats ... maar voor de voertuigen is het wat mij betreft gewoon duidelijk.

 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1075 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:19:02 »
'k Heb daar pertang al verschillende keren "bijna"-ongevallen zien gebeuren door die twee zogenaamd "duidelijke" asverschuivingen......
(en dat dus op zéér korte tijd)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1076 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:24:26 »
'k Heb daar pertang al verschillende keren "bijna"-ongevallen zien gebeuren door die twee zogenaamd "duidelijke" asverschuivingen......
(en dat dus op zéér korte tijd)
Alle asverschuivingen zijn ingebouwde onveiligheden in de weg.
Op de manier waarop ze in België aangelegd worden (korte, heftige verschuivingen ipv gelijdelijke) is net ongevalsveroorzakend ipv ongevalvermijdend.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1077 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 17:47:13 »
Voor de rest ben ik het wel volmondig met je eens dat je dan beter eventjes uit de weg gaat, en geen praatjes moet maken op de openbare weg, dat wel.  ;)

En niet alleen om een praatje te slaan.

Als mijn echtgenote Leslie van haar werk komt, rijdt ze voorbij een huis waar ze ook een zwarte labrador (Luna) hebben. Dikwijls ligt die buiten vóór het huis, en ze kent de auto van Leslie al heel goed. Dan stapt Leslie even uit om haar een snoepje te geven en haar even te aaien, waarbij ze ligt te rollebollen van plezier.

Niet zelden staat er daarbij een auto achter de hare te wachten, want de straat is daar te smal om elkaar te kunnen kruisen of voorbijrijden. Nog nooit heeft zo een achterligger zelfs maar enig teken van ongeduld geuit. Integendeel, ze zitten in hun auto met een glimlach te kijken naar wat Leslie met Luna doet, of ze stappen uit en komen ook Luna aaien.

Zelf riskeer ik het niet met onze labrador, maar er komt hier al jaren elke dag een andere labrador (Balou) door onze straat gewandeld, wijl hij nooit aan de leiband is, en de kinderen die hem vergezellen, een heel eind achterop lopen. Als Balou zin heeft om de straat over te steken, dan doet hij dat, of er nu een auto aankomt of niet. Nog nooit heeft hij een ongeval gehad. Want ze vliegen hier door onze straat, waar een snelheidsbeperking van 30 km/h geldt, tegen meer dan 50 km/h. Maar als ze Balou zien, rijden ze hem nog trager dan stapvoets voorbij.

Soms moet er hier ook eens iemand in de remmen omdat een andere chauffeur (niet zelden stokoud of met wat te weinig bloed in zijn alcohol) zich misrekent. Nog nooit heb ik hier daarbij een claxon gehoord of grootlichten zien flitsen. Als ik hier al eens een claxon hoor, is het telkens om de aandacht te trekken van iemand die ze willen groeten.

Er wordt hier ingehaald, waarbij de inhaler weet dat de ingehaalde wel wat zal vertragen, want anders heeft de inhaler te weinig afstand wegens een tegenligger (dat doen ze natuurlijk alleen maar als de ingehaalde ook een BGL-kenteken van hier heeft).

Ik ben me er bewust van dat vele Belgen zich niet zouden kunnen verzoenen met een dergelijke leefwijze. Maar waar denk je dat de mensen het gelukkigst leven?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1078 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 18:35:01 »
Nope.  Geweld is NOOIT gerechtvaardigd.  Dat zijn manieren uit de middeleeuwen.  En die zijn intussen al héél wat jaartjes voorbij.  Iemand met 'n minimum aan beschaving doet zoiets niet.
dat weet ik ook wel, ik kom ook niet uit de middeleeuwen; ik wil alleen maar zeggen dat ik het bijzonder ongepast en weinig respectvol vind om zomaar de weg te blokkeren
Over egoïsme gesproken

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1079 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 18:37:12 »
Ik ben me er bewust van dat vele Belgen zich niet zouden kunnen verzoenen met een dergelijke leefwijze.
Verder scherm je overal met regels die gevolgd moeten worden, maar wat met de regel dat men het verkeer niet mag hinderen ???

Of gelden de regels enkel als ze in je kraam passsen ?