Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906068 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1455 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 21:36:37 »
Wooter leuke dinges daar in Canada, vooral dat DHZ model.
Hier komen 2 tractors met ruimer en strooibak door het straat, dat ze niet willen strooien kan ik alleen maar toejuichen maar dat ze die schop niet op de grond zetten begrijp ik dan weer niet, temeer ik ze drie keer heb zien passeren.... ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1456 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 21:54:52 »
Onze bijna 5 jaar oude Touran daarentegen heeft al EPS. Standaard is dat ingeschakeld; je kunt het uitschakelen met een drukknop. Maar ook als je zou vergeten hem opnieuw in te schakelen: als de motor opnieuw gestart wordt, is EPS opnieuw ingeschakeld.
Bij het oprijden van onze oprit zonder EPS moeten we natuurlijk zelf wel elke afwijking naar links of naar rechts zelf bijsturen.

Je schakelt het ASR-gedeelte uit van de ESP-ASR met de ESP-knop (5 ) Jozef, niet de ESP zelf die wordt enkel navenant lichtjes aangepast.  ;)

(zie naast mijn post ook de post van Rafael)

En bij het oprijden van uw oprit zal ESP niet in werking treden ofwel moet je een serieus Giermoment en zijdelingse versnelling moeten ontwikkelen om de ESP-giersensor ( 7 )  te aktiveren.
Citaat
Giermoment   =   Drehen des Fahrzeugs um die Hochachse

Of heb je een scherpe bocht in je oprit ?  ;)

  (5 )  ( 7 )  zie figuur




Citaat
http://www.motor-talk.de/forum/hat-der-touran-asr-t2439860.html

Erstellt am 15. Oktober 2009 um 20:08:39 Uhr

Hat der Touran ASR ???

Zitat:
Original geschrieben von 2xPapa
.....
Ich hab ne tolle Tiefgaragenausfahrt. Um die Ecke und dann ohne Schwung 5m den Berg hoch. Wenn ich da im Winter das ASR nicht abschalte, regelt es soweit zurück das ich stehen bleibe. Freu mich schon wieder drauf.


Wie schaltest du denn das ASR ab? Wo sitzt der Schalter? Bei meinem hatte ich nur das ESP und das Winterfahrprogramm, was sich ein, bzw ausschalten ließ.

Kann es vielleicht sein, dass die Touris mit DSG keine abschaltbare ASR haben? Bzw. haben die DSG Modelle überhaupt eine ASR? Oder ist das ESP mit der ASR gekoppelt?

Bei mir war es nämlich auch so, dass die Vorderräder bei etwas zu heftigem Beschleunigen auf nasser oder feuchter Fahrbahn hoffnungslos durchdrehten, und das auch über mehrere Sekunden. Dabei leuchtete die ESP Lampe ständig auf.

Gruß Tom
 
Erstellt am 15. Oktober 2009 um 20:52:52 Uhr
 m,m

ASR ist ein Unterprogramm von ESP, das heißt wer ESP hat hat automatisch auch ASR. Die Entwicklung war damals so das es mit ABS anfing, dann kam ASR und als letztes ESP, dadurch das ESP die letzte Ausbaustufe ist und die meiste Sensorik benötigt, ist ASR und EDS nur noch eine Softwaresache, genauso wie ABS.

Verschiedene Hersteller Programmieren den Eingriff in die Motorelektronik anderster, es gibt Hersteller die Regeln alles weg und es gibt Hersteller die lassen vom Stand aus die Räder etwas durchdrehen. Das durchdrehen hat Vorteile bei Schnee mit Schneeketten. ASR lässt sich abschalten durch die ESP taste, dadurch wird bei vielen Fahrzeugen auch das ESP ausgeschaltet.

Es gibt auch wieder Hersteller bei denen sich ESP und ASR nicht komplett ausschalten lassen, wie z.b einige Audi Modelle, es wird zwar ein ausgeschaltetes ESP System angezeigt, aber das ist nicht so es regelt nur später.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 december 2010 - 22:33:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1457 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 05:03:56 »
De foertmentaliteitskwekerij, zeker wanneer je dagelijks onderweg bent met een voertuig van dik 18 meter. :)

Heb jij daar ook zo een bordje ophangen met "De mijne is 18 meter lang"?  :D

Ik ben niet zo'n stoeffer. :P ;D
En voor het moment rij ik bijna niet meer. Sinds vorige week een nieuwe waterzuivering in gebruik genomen en in plaats van 1 à 2 keer per dag is het nog slechts 1 à 2 keer per week meer dat er een lading moet weggebracht worden.
Geen nood, op 3 januari begin ik ergens anders. Eerst enkele maanden rond de kerk en vanaf April ongeveer terug buitenland. ;)

Vanmorgen ook een ritje gedaan van een 20-tal kilometer met de wagen, geen autosnelweg.
Als de bussen niet rijden moet je dan zelf de kinderen naar school brengen tijdens de examens.
Met mijn m+s banden ruim grip genoeg en enkel mij storend aan voorrangnegeerders die dan aan 10 à 20 km/u de voorliggers laten wegrijden, bijna helemaal stoppen voor aan een klim te beginnen (brug autosnelweg) en in de afdaling gewoon stoppen.
Wreed op mijn tanden moeten bijten om niet te beginnen inhalen, zeker wanneer een achterligger het dan niet kan laten om te bumperkleven. >:(

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1458 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 10:32:44 »
op 3 januari begin ik ergens anders.

Proficiat!? :)

Ik haal gewoon in hoor... Vanochtend nog een kilometer moeten taffelen achter iemand die 30 reed. Eerst kwam er een tegenligger aan, maar dat bleek een lijnbus te zijn, vervolgens een bocht en dan een recht stuk van 400 tot aan verkeerslichten dus te kort om in te halen, maar natuurlijk geraakt die pipo nog net door het oranje licht en mag het rijtje erachter wachten.

Verder no sweat. Even getwijfeld om langs Lummen te rijden na mijn slechte ervaringen vorige vrijdag langs Luik, maar na even te kijken op Touring Mobilis tijdens het tanken toch voor Luik gekozen, en dat was vrij goed gekozen getuige de file van pakweg Houthalen tot Brussel :).

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1459 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 12:22:21 »
dan een recht stuk van 400 tot aan verkeerslichten dus te kort om in te halen
400 mtr zou toch ruimschoots voldoende moeten zijn, tenzij je met een vrachtwagen rijd natuurlijk
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1460 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 13:03:06 »
De foertmentaliteitskwekerij, zeker wanneer je dagelijks onderweg bent met een voertuig van dik 18 meter. :)

Heb jij daar ook zo een bordje ophangen met "De mijne is 18 meter lang"?  :D

Ik ben niet zo'n stoeffer. :P ;D
En voor het moment rij ik bijna niet meer. Sinds vorige week een nieuwe waterzuivering in gebruik genomen en in plaats van 1 à 2 keer per dag is het nog slechts 1 à 2 keer per week meer dat er een lading moet weggebracht worden.
Geen nood, op 3 januari begin ik ergens anders. Eerst enkele maanden rond de kerk en vanaf April ongeveer terug buitenland. ;)

Vanmorgen ook een ritje gedaan van een 20-tal kilometer met de wagen, geen autosnelweg.
Als de bussen niet rijden moet je dan zelf de kinderen naar school brengen tijdens de examens.
Met mijn m+s banden ruim grip genoeg en enkel mij storend aan voorrangnegeerders die dan aan 10 à 20 km/u de voorliggers laten wegrijden, bijna helemaal stoppen voor aan een klim te beginnen (brug autosnelweg) en in de afdaling gewoon stoppen.
Wreed op mijn tanden moeten bijten om niet te beginnen inhalen, zeker wanneer een achterligger het dan niet kan laten om te bumperkleven. >:(

Als vrachtwagenbestuurder weet jij wat het is om net aan een klim al je snelheid te verliezen.
Het zijn echte gekken die onnodig stoppen in een afdaling.
Het zijn echte gekken die bumperkleven terwijl jij niet de oorzaak bent maar de bestuurder voor jou.
enz enz...

Hoe trager je rijdt bij dit weer hoe beter vinden sommigen van die gekken. Overal plots stoppen,brutaal van rijstrook veranderen.
Ze weten echter niet beter en doen dit met de juiste (voor hun althans) overtuiging.

En als je dan in zo'n gek die in een afdaling ineens stopt inknalt, dan verwijt deze jou dat je te snel reed.

Winterbandjes, zo veel mogelijk vooruit zien, afstand houden, zo weinig mogelijk stoppen(voorzien) en vlotjes met AANGEPASTE snelheid rijden.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1461 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 13:24:54 »
dan een recht stuk van 400 tot aan verkeerslichten dus te kort om in te halen
400 mtr zou toch ruimschoots voldoende moeten zijn, tenzij je met een vrachtwagen rijd natuurlijk
Er waren ook nog een paar tegenliggers die opdoken vanop het kruispunt. En het was een rijtje van 5 auto's.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1462 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 13:29:17 »
Brussel is ook leuk rijden als je daar de eerste keer komt ;D Zeer leuk op een zaterdag ochtend als er nog amper gestrooid is. Rijstroken niet te zien, pijlen op het wegdek niet te zien en ook geen borden te zien die aanduiden hoe het nu net zit. Zoals zovelen dus redelijk wat moeten slalommen omdat we opeens op een strook stonden om linksaf te gaan maar rechtdoor moesten. Op de terugweg dan richting E40 ook lollig. GPS zegt links aanhouden, borden zeggen 2 linkse rijstroken, dus moeite moeten doen om ook links te geraken want opeens liggen er betonblokken tussen de 4 stroken. Wat zie je een beetje verder dan? De 4 stroken die gewoon opnieuw samenkomen ::) Voor degenen die daar vaker komen zal dat best duidelijk zijn, voor mij niet. Op de snelweg ook de gebruikelijk "vastrijders" of "ik kan niet constant rijden". Rechterrijstrook op CC en verbazend snel dichterbij komen, naar de linkerrijstrook gaan en niet voorbij kunnen. Of andere keren gewoon naar rechts als het ruim kan, mensen die je proberen in te halen aan + 1 km/u en de hele tijd linksachter hangen en als je dan dicht genoeg bij een voorligger bent geven ze snel wat gas bij dat ze zeker langs je hangen zodat jij niet naar links kan en moet remmen.


ik kom daar wekelijks.  De E40 begint net na de tunnels maar het bord autosnelweg staat iets verder waar de bebouwde kom effectief gedaan is.  Door het feit dat er overal F15 borden boven de rijstroken hangen die geregeld herhaald worden mag je in de rijstrook rijden die aan je bestemming beantwoord. Je hoeft dus niet sneller te rijden in de ene rijstrook dan in de andere. De rechterrijstrook gaat inderdaad over in een  strook die rechts afslaat naar een uitrit(EVERE).
Dit is allemaal tijdig aangegeven door middel van F15 portieken. Ritsen is hier niet aan de orde, wel tijdig voorsorteren en in de juiste rijstrook rijden vanaf het kan.
Als je toch in de verkeerde rijstrook bent terechtgekomen en de splitsing is nabij dan heb je in principe al een paar borden gemist en ben je aldus te laat met voorsorteren.
Je moet dan met je richting aanwijzer vragen of je nog mee mag in de rijstrook naast je. Meestal zal men je er tussen laten maar liever niet gezien niet tijdig voorgesorteerd.
Als je je richtingaanwijzer niet opzet is het normaal dat men gewoon naast jou hangt aan ongeveer dezelfde snelheid, vermits zij opdat ogenblik gewoon een andere richting volgen.
Je kan dus niemand verwijten dat deze aan + 1km/u wil inhalen want er wordt niet ingehaald.

In jou geval ga ik er van uit dat zowel de rijbaan als de portieken F15 niet zichtbaar waren door de sneeuw waardoor je inderdaad in de problemen komt als je daar voor de eerste keer komt.
Het probleem is dat de andere bestuurders die het daar gewoon zijn op dat moment jou probleem niet snappen.

Mijn vraag : Is er keuze van rijstrook volgens bestemming en rechts voorbijrijden toegelaten als de borden F15 onder de sneeuw zitten waardoor je de aangegeven richtingen niet meer kan zien maar wel duidelijk de portieken kan herkennen?


Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1463 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 14:16:10 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1464 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 14:34:48 »
Mijn vraag : Is er keuze van rijstrook volgens bestemming en rechts voorbijrijden toegelaten als de borden F15 onder de sneeuw zitten waardoor je de aangegeven richtingen niet meer kan zien maar wel duidelijk de portieken kan herkennen?

Er zijn slechts twee verkeersborden die ook nog gelden als ze dermate besneeuwd zijn dat je ze niet meer kan lezen: B1 (omgekeerde driehoek) en B5 (stopteken), omdat je deze borden ook dan nog kunt herkennen aan hun specifieke vorm.

Andere besneeuwde borden kunnen vervangen zijn zonder dat je het weet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1465 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 14:50:05 »
@Rafael
citaat:
Even goed lezen Mazda, het "vastrijden" en "ik kan niet constant rijden" deel is op de snelweg, het beginstuk van de E40 is ook wel snelweg, maar daar speelde dat niet af. Ik had nog 70 km snelweg (2x2) voor de boeg waar zoiets "standaard" is.


Zo had ik het niet gelezen omdat het eerste deel ook snelweg is en omdat je over Brussel spreekt.
Sorry,
Boodschap nu duidelijk.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1466 Gepost op: dinsdag 21 december 2010 - 14:57:20 »
Mijn vraag : Is er keuze van rijstrook volgens bestemming en rechts voorbijrijden toegelaten als de borden F15 onder de sneeuw zitten waardoor je de aangegeven richtingen niet meer kan zien maar wel duidelijk de portieken kan herkennen?

Er zijn slechts twee verkeersborden die ook nog gelden als ze dermate besneeuwd zijn dat je ze niet meer kan lezen: B1 (omgekeerde driehoek) en B5 (stopteken), omdat je deze borden ook dan nog kunt herkennen aan hun specifieke vorm.

Andere besneeuwde borden kunnen vervangen zijn zonder dat je het weet.

Juist.
Ik wou aantonen dat het onwaarschijnlijk is dat de F15 borden niet leesbaar zouden zijn door sneeuw want die blijft er bovenop liggen, behalve bij sneeuwstorm.  
Maar aangezien ik Rafael zijn schrijven verkeerd heb begrepen is heel mijn tekst over rijstrook volgens bestemming bij het begin van de E40 niet van toepassing als reactie op Rafael, vermits die op dat ogenblik niet meer in Brussel zat maar een heel eind verderop richting Leuven-Luik.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 december 2010 - 14:59:26 door mazda »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1467 Gepost op: woensdag 22 december 2010 - 01:21:30 »
op 3 januari begin ik ergens anders.

Proficiat!? :)

Dank u.

Volgens mij zal het probleem van Rafael met die rijstroken te maken hebben met die op- en afrit.
Dat wordt wel meer gedaan om een vlottere doorstroming te bekomen.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1468 Gepost op: vrijdag 24 december 2010 - 08:01:05 »
Zo. Vandaag op de zwarte piste naar het werk gegleden.

Vaststelling 1: het zout is op, behalve in Halen en in Bertem.

Vaststelling 2: de voorraad sneeuwruimers is ook op. Buiten een helling in Halen gaat Wegen en Verkeer ervan uit dat zout strooien op 15cm sneeuw uiterst nuttig is.

Ik zal ze even helpen:
http://www.canadiantire.ca/search/search_results.jsp?bmForm=form_endeca_search&bmFormID=1293173918141&bmUID=1293173918141&bmIsForm=true&bmPrevTemplate=%2FAST%2Fbrowse%2F4%2FAuto.jsp&bmHidden=OMNITURE_FROM&OMNITURE_FROM=Search&bmHidden=event26&event26=true&bmText=quick_search_term&quick_search_term=snow+plow&bmSubmit=quick_search&quick_search=Search&bmHidden=FOLDER%3C%3Efolder_id&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396672395

Iets voor Bibi? :D



Ooit koop ik mij zo een lelijk ding en steek ik er een sneeuwruimer op, en ga zo naar het werk.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1469 Gepost op: vrijdag 24 december 2010 - 09:36:17 »
Ooit koop ik mij zo een lelijk ding ...

Ela, pas op é. >:( :P ;D
Zo'n een sneeuwruimer heb ik niet van doen want ik ploeter er zo doorgeen zonder moeite, ook al is het maar een 2x4.
A, of misschien om u erdoor te trekken. ;D ;D ;D
Ieder zijn smaak he maar ik zou in ieder geval NIET willen wisselen.
De corola blijft hier ook meer en meer aan de kant staan en ik mag taxi spelen maar dan toch liefst met den groten want nu ik die luxe gewoon ben plooi ik me nog minder graag in dat luciferdoosje.
Hier ligt ondertussen dik 40cm sneeuw (en het sneeuwt nu al onophoudelijk sinds gisteravond 19.00u, dus al meer dan 14 u aan 1 stuk), de gemeente heeft maar 1 sneeuwruimer en het zout is op. :D
Nu kan de fun beginnen. ;D ;D ;D