Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906159 keer)

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1560 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:28:30 »
Precies wel leuk vandaag op de baan.... E17 versperd vanaf 6u30 en nu verspert een gekantelde vrachtwagen de E313 in Wommelgem...

En een Eurotop in Brussel die ook wat extra files creëert.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1561 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:56:11 »
Vandaag schuifelde ik langzaam mee op het tweede rijvak op de E19 richting Brussel. Voor me reed een vrachtwagen waarlangs een witte Volvo reed. Die Volvo reed vrij ver naar rechts in het linkerrijvak in tegenstelling dat de anderen in dat rijtje. Natuurlijk reden alle motorrijders zich erop vast. Ze geraakten er uiteindelijk wel door. Een vijftal motorrijders gaven hem een teken om toch wat meer links te rijden, zonder gevolg. Een extreme schoolmeester of jaloers?
Punt is dat je niet correct kan filefilteren, of je zit continu te pinken.

Ik wacht tot Cassatie het een maneuver zal noemen ... kwestie van tijd als de wegcode niet verandert.
In D is het filefilteren alvast verboden.
In B zou het uitermate laStig zijn om het in te schrijven in de huidige wegcode -  er zijn veel uitzonderingen nodig om het juridisch sluitend mogelijk te maken.

Nergens is bvb bepaald wat een "file" is.
Kunnen 2 files op 1 rijstrook ??? Wie zal het zeggen ...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 12:39:43 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1562 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 02:02:21 »
In Duitsland mag het dan verboden zijn, het wordt wel toegepast.

In de VS is het enkel toegelaten in Californië, en dit zomerse land noteert lagere ongevallencijfers met motorrijders dan andere staten, als je gaat vergelijken met het aantal ingeschreven motorfietsen. De logica is dat een filefilterende motorfiets niet achteraan kan aangereden worden.

Bovendien blijven de meeste ongevallen bij filefilteren beperkt tot blikschade en lichte lichamelijke schade. De snelheden liggen aanzienlijk lager, de meeste filerijders rijden met veiligheidskledij en zowat de enige oorzaak is een rijstrookwissel van een automobilist wat vaak betekent dat de motorrijder de auto in de deur pakt en weggekaatst wordt, of achterop de auto rijdt. Ik zie met moeite motorrijders sneller dan 30 km/u doorheen een file rijden - of met 30km/u snelheidsverschil tov ander filerijdend verkeer, wat dus betekent dat je in het slechtste geval aan 30 per uur - snelheid verloren bij de noodstop achterop een auto knalt.

Filefilteren is niet veilig. Maar is dat door de filefilterende motorrijder, of de automobilist die gehaast van rijvak wil wisselen zonder zorgvuldig te kijken? Bovenal vind ik het risico kleiner dan aan 70 per uur op een gewestweg rijden als ik iemand achter uit een uitrit zie rijden, uit een zijstraat zie komen of een tegenligger die aanstalten maakt om links af te slaan. 70 per uur doet meer pijn dan 30...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1563 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 02:09:43 »
In Duitsland mag het dan verboden zijn, het wordt wel toegepast.

Dromen is leuk. Maar de "rettende Gasse" wordt hier wel degelijk vrijgelaten door de motorrijders. Op enkele uitzonderingen na natuurlijk, zoals Belgische motorrijders.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 02:12:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1564 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 11:27:54 »
En tenslotte blijft de hinder tussen automobilist en motorrijder voornamelijk eenrichtingsverkeer:
als ik iemand hinder door de wegcode te volgen moeten ze de wegcode herschrijven
en meestal zie ik enkel motorrijders die zichzelf in gevaar brengen door tussen vrachtwagen en auto's in te rijden waar er eigenlijk geen plaats is
maar het ligt dan idd wel aan die vrachtwagens en auto's omdat ze niet uit de weg gaan voor iemand die het recht aan zijn kant heeft (of toch niet)
en dat van die 4de en 5de file vind ik toch nergens terug in de wegcode
Maar is dat door de filefilterende motorrijder, of de automobilist die gehaast van rijvak wil wisselen zonder zorgvuldig te kijken?
bekijk je het niet een beetje te veel van één kant
je kan ook schrijven "door de gehaaste filefilterende motorrijder"
als je wilt de regels van de wegcode overtreden moet je minimum zelf zien dat je het veilig kan doen
je moet niet verwachten van de anderen dat ze anticiperen op jouw overtreding
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 11:33:20 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1565 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 12:49:50 »
In Duitsland mag het dan verboden zijn, het wordt wel toegepast.
En aktief geverbaliseerd.
Ik ging vroeger geregeld op schok met een internationaal allegaartje aan motorrijders, daar zaten ook een paar Duitsers tussen, en die filefilterden in D niet mee hoor ...

Citaat
In de VS is het enkel toegelaten in Californië, en dit zomerse land noteert lagere ongevallencijfers met motorrijders dan andere staten, als je gaat vergelijken met het aantal ingeschreven motorfietsen. De logica is dat een filefilterende motorfiets niet achteraan kan aangereden worden.
Zijn achter-aanrijdingen van motoren dan plots een acuut ongevalsverschijnsel ???
Bij mijn weten gaat het daarbij zeker in B veeleer om freak-accidents dan om het courante ongevalscenario.

Citaat
De snelheden liggen aanzienlijk lager
Lager dan gebruikelijk, maar vaak niet laag tegenover het overige verkeer.

Citaat
de meeste filerijders rijden met veiligheidskledij en zowat de enige oorzaak is een rijstrookwissel van een automobilist
Met beide bestuurders die een maneuver doen, kan dat raar uitdraaien ...

Citaat
Ik zie met moeite motorrijders sneller dan 30 km/u doorheen een file rijden - of met 30km/u snelheidsverschil tov ander filerijdend verkeer
Ik zie en zag nochtans heel wat anders.

Citaat
Filefilteren is niet veilig.
Het is absoluut een risicovolle bezigheid.
Onafgezien van de oorzaak of veroorzaker, is dit meteen een goede reden om het NIET toe te laten.
Zeker gezien het stijgende  aandeel motorrijders in de statistieken van de verkeersdoden.

De wegen (vaak te smal) en vooral de Belgische bestuurders (met 2 of 4 wielen) zijn hier eenvoudigweg niet klaar voor.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1566 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 14:01:53 »
In Duitsland mag het dan verboden zijn, het wordt wel toegepast.

Dromen is leuk. Maar de "rettende Gasse" wordt hier wel degelijk vrijgelaten door de motorrijders. Op enkele uitzonderingen na natuurlijk, zoals Belgische motorrijders.

Wil jij mij dat nog eens uitleggen over die "rettende Gasse" in het algemeen? 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1567 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 14:47:38 »
Wil jij mij dat nog eens uitleggen over die "rettende Gasse" in het algemeen? 

Graag.

Het betreft paragraaf 11 punt 2 van de Straßenverkehrsordnung (de Duitse wegcode):

Citaat
Stockt der Verkehr auf Autobahnen und Außerortsstraßen mit mindestens zwei Fahrstreifen für eine Richtung, so müssen Fahrzeuge für die Durchfahrt von Polizei- und Hilfsfahrzeugen in der Mitte der Richtungsfahrbahn, bei Fahrbahnen mit drei Fahrstreifen für eine Richtung zwischen dem linken und dem mittleren Fahrstreifen eine freie Gasse bilden.

Waar?

- Op autosnelwegen.
- Buiten de bebouwde kom op andere wegen met minstens twee rijstroken voor één richting.

Wanneer?

Als het verkeer stremt.

Wat?

Verplichting om voor een vrije doorgang te zorgen voor de voertuigen van de politie en de hulpdiensten:

- in het midden van een rijbaan met twee rijstroken voor één richting.
- tussen de linkse en de middenste rijstrook van een rijbaan met drie rijstroken voor één richting.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1568 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 18:58:21 »
Ik rij hier door het dorp, brede straat er staan geen geparkeerde auto's, komt een lijnbus tegen, in rotvaart, worden bijna van de weg gedrukt, ik denk wat heeft die gegeten.... :o
Kom aan de Spar (nog snel een boodschap meepikken op de weg), staat veel volk buiten, er is duidelijk iets mis, vraag wat is er gebeurt...
De lijnbus heeft hier net een wagen geraakt en is doorgereden, iemand is hem achternagereden en aan de halte heeft hij hem geblokkeerd, verhaal gaan halen, buschauffeur vertelde dat hij er geen zaken mee heeft en als er klacht wordt ingediend hij de man persoonlijk zal weten te vinden....

Verder maar weer eens eco gereden met de Honda. ;D

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1569 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:59:43 »
Dromen is leuk. Maar de "rettende Gasse" wordt hier wel degelijk vrijgelaten door de motorrijders. Op enkele uitzonderingen na natuurlijk, zoals Belgische motorrijders.
Oh, ik zal dan wel gedroomd hebben op de A61.

Nee toch niet. Dat waren toch Duitsers, en ik was wakker want ik stond in de file met mijn auto.

Kan jij dan nu kappen met me een leugenaar te noemen? Kwestie van je eigen forumregels te volgen, en voor eens ook respect te hebben voor de vaststellingen van een medeforumgebruiker?

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1570 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:15:16 »
Zijn achter-aanrijdingen van motoren dan plots een acuut ongevalsverschijnsel ???
Hoeveel motorrijders zie jij dan netjes aanschuiven achteraan een file?

Bij mijn weten gaat het daarbij zeker in B veeleer om freak-accidents dan om het courante ongevalscenario.
Is filefilteren een courant ongevalscenario? Je zou denken van wel, maar volgens het Europese MAIDS rapport gebeurden maar 0,4% van de onderzochte motorongevallen tijdens het filefilteren.

Citaat
de meeste filerijders rijden met veiligheidskledij en zowat de enige oorzaak is een rijstrookwissel van een automobilist
Met beide bestuurders die een maneuver doen, kan dat raar uitdraaien ...
Dan moet je al eerst aantonen dat de motorfiets een manoever uitvoerde (welk? van rijvak wisselen? inhalen is volgens de wegcode geen manoever, en iemand voorbij rijden die stil staat of in een file rijdt is zelfs geen inhalen). Dat de automobilist een manoever uitvoerde is daarentegen ontegensprekelijk te bewijzen.

Citaat
Ik zie met moeite motorrijders sneller dan 30 km/u doorheen een file rijden - of met 30km/u snelheidsverschil tov ander filerijdend verkeer
Ik zie en zag nochtans heel wat anders.
Als filefilterende motorrijder met een werkende snelheidsmeter zit ik daar toch ietsje beter geplaatst om de snelheid van een voorligger af te checken dan vanuit een stilstaande auto. Er zijn 2 types motorrijders die ik tegenkom: diegene die harder dan mij gaan, en diegene die trager dan mij gaan. De rest, die zie ik vanzelfsprekend niet :).

Citaat
Filefilteren is niet veilig.
Het is absoluut een risicovolle bezigheid.
Onafgezien van de oorzaak of veroorzaker, is dit meteen een goede reden om het NIET toe te laten.
Zeker gezien het stijgende  aandeel motorrijders in de statistieken van de verkeersdoden.
En hoeveel motorrijders zijn er de laatste jaren zo al omgekomen? Toevallig recentelijk nog eentje, toen een vrachtwagen een uitwijkmanoever deed op de Antwerpse Singel. Maar was dat aan die snelheden op die plaats dan nog filefilteren? Voor de rest zie ik tijdens mijn pendelritten voornamelijk blikschade. De laatste motorfietser die bij die ongevallen werd afgevoerd door een ambulance was niet aan het filefilteren, maar liet een prachtig remspoor na in het midden van het rechtervak op de E314 na Holsbeek, om dan met zijn Suzuki Burgmann een afdruk te maken in de achterklep van zijn voorligger.

De wegen (vaak te smal) en vooral de Belgische bestuurders (met 2 of 4 wielen) zijn hier eenvoudigweg niet klaar voor.
Ik filefilter erg weinig op normale wegen, als ik daar al file tegenkom. Maar op de snelwegen zoals de E40 of E314 is er ruimte genoeg om te filefilteren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1571 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:38:35 »
Dan moet je al eerst aantonen dat de motorfiets een manoever uitvoerde (welk? van rijvak wisselen?
Bij filefilteren wordt er voortdurend geflirt met beide rijstroken.
De filefilterende motorrijders heeft geen normale positie op de rijbaan - ergo: voortdurend maneuver.

Citaat
Als filefilterende motorrijder met een werkende snelheidsmeter zit ik daar toch ietsje beter geplaatst om de snelheid van een voorligger af te checken dan vanuit een stilstaande auto.
Je schijnt te vergeten dat ik naar alle waarschijnlijkheid nog steeds meer motorkm heb dan jij  ;D
Zit je al boven de 80.000 ?

Citaat
En hoeveel motorrijders zijn er de laatste jaren zo al omgekomen?
Geen idee, en ik vermoed ook dat ze niet apart geteld worden.
Er zijn er wel al aardig wat mee van hun sokken gereden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1572 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 21:05:03 »
Je schijnt te vergeten dat ik naar alle waarschijnlijkheid nog steeds meer motorkm heb dan jij  ;D
Zit je al boven de 80.000 ?
Nee, vergeet ik niet :). Maar ik doe wel een andere route dan dewelke jij deed :).

Even tellen overigens. Suzuki gekocht aan 27000 km, verkocht aan 60000 km. RT gekocht aan 0, en 3 maanden later (inclusief de decembermaand waar ik 4 weken de auto heb moeten nemen) 8800km verder.  Een klets over de 40000km dus, maar 90% daarvan is snelwegverkeer, waarvan 20% fileverkeer. Ruw geschat 8000km filefilteren dus?

Citaat
En hoeveel motorrijders zijn er de laatste jaren zo al omgekomen?
Geen idee, en ik vermoed ook dat ze niet apart geteld worden.
Er zijn er wel al aardig wat mee van hun sokken gereden.
Dat ontken ik niet, maar voor zover ik zie worden die dingen vervolgens geregeld met een takelwagen voor de motorfiets, niet een corbillard voor de motorrijder.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1573 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 22:09:36 »
Daarstraks effe getuige geweest van wat gebakkelei.

Effe situeren.  Ik kwam van Peer, reed richting Leopoldsburg.  Ik passeer dan eerst de (nutteloze want altijd) oranje knipperlichten wanneer ik de N74 onderdoor rij, en kom vervolgens aan een rotonde.  

Zwarte SUV (Pick-up) rijdt nogal forsig de rotonde op, negeert daarbij de voorrang tav een zilverkleurige monovolume die al op de rotonde zat.  Monovolume is daar niet mee opgezet, en claxonneert hevig.  Ik denk dat zijne vinger er nog zeer van doet.  Dat werkt dan weer op de zenuwen van de SUV, die midden op de rotonde alles dicht smijt, vlak voor de andere zijn neus.  (Wat denk je wel, met je monovulume?).  Op zijn beurt  vertrekt de monovolume met gierende, piepende banden (via de binnenzijde van de rotonde).  Wil er duidelijk voorbij, en die irritante SUV 's een lesje leren.  Een beweging die door de SUV overigens handig gepareerd wordt.  Intussen kan zowat niemand de rotonde nog, door hun gebakkelei.  Uiteindelijk wordt het anderen ook wat teveel, met nog meer getoeter tot gevolg.  

Beide heren vertrekken dan maar, de SUV wild zwaaiend uit zijn raampje, gevolgd door de monovolume die voortdurend knippert met zijn faren.  Aan diens voortdurende geslalom van links naar rechts, het constante aanfloepen van de remlichten, veel te korte tussenafstand, en voortdurend optrekken/afremmen,  is de irriitatie goed af te lezen.  Dat spelleke duurt zo voort tot aan de rotonde in (ik denk) Heppen.  Waar ze elk hun eigen weg kiezen.

En weer verlaat een tevreden klant het pand.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 22:12:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1574 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 22:38:46 »