Die stoute GPS met moderne snufjes heeft 't dus gedaan....
Lang, lang voordat de GPS bestond, bestond dat fenomeen van sluipwegen ook al, zenne. Ik ken genoeg smalle landbouwwegen langs bepaalde autosnelwegen, waar het al jàààren niet te doen was, wanneer het verkeer op de snelweg weer in de soep draaide tijdens de spits. Geen al te druk verkeer, en dan had je daar geen problemen. Maar owee als je file zag op de snelweg, gegarandeerd dat er op dat paralelle boerenbaantje geen doorkomen meer aan was. Dat was toen al lang zo. (En nu nog steeds). Intussen hebben we dat zélf opgelost, en komen we daar gewoon op een ander tijdstip.
Wat doe je als je bvb een wegenbulletin hoort dat er in Tessenderlo door bvb een ongeval een urenlange file staat en je moet naar Peer? Wat is er mis mee, als ik dan opteer voor de E34, even over Nederland, en via Bergeijk over landelijke wegen naar de N74, België weer in te rijden? Duurt een kwartiertje langer dan het traject via de E313, E314 Houthalen Helchteren (zonder file, uiteraard). Wat is er mis mee om naar datzelfde Peer te rijden, maar dan 's morgens via afrit Ham (wegens afrit Houthalen-Helchteren niet te doen in spits). Before someone starts: ik heb dan geen enkele tonnage-beperking genegeerd. Of moet ik dan toch maar als laatste urenlang in het rijtje gaan staan in die file na dat ongeval in Tessenderlo, soms? Is het verkeerd als ik de verkeersdrukte die ik geheid tegenkom via Houthalen-Helchteren, vermijd door via Ham over Leopoldsburg naar Peer te rijden? Een beetje je route plannen vooraf, kan toch geen kwaad?
En daarbij. Wedden dat zij die zeuren, zélf de eersten zijn om rap hun sluipwegen op te zoeken als ze zelf ergens in een file dreigen te komen? Maar ja, NI IN MIJNEN ACHTERHOF HE. 1 van de vele Belgische ziekten.