Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906164 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2265 Gepost op: zaterdag 12 november 2011 - 22:30:10 »
Die stoute GPS met moderne snufjes heeft 't dus gedaan.... 

Lang, lang voordat de GPS bestond, bestond dat fenomeen van sluipwegen ook al, zenne.  Ik ken genoeg smalle landbouwwegen langs bepaalde autosnelwegen, waar het al jàààren niet te doen was, wanneer het verkeer op de snelweg weer in de soep draaide tijdens de spits.  Geen al te druk verkeer, en dan had je daar geen problemen.  Maar owee als je file zag op de snelweg, gegarandeerd dat er op dat paralelle boerenbaantje geen doorkomen meer aan was.  Dat was toen al lang zo.  (En nu nog steeds).  Intussen hebben we dat zélf opgelost, en komen we daar gewoon op een ander tijdstip.

Wat doe je als je bvb een wegenbulletin hoort dat er in Tessenderlo door bvb een ongeval een urenlange file staat en je moet naar Peer?  Wat is er mis mee, als ik dan opteer voor de E34, even over Nederland, en via Bergeijk over landelijke wegen naar de N74, België weer in te rijden?  Duurt een kwartiertje langer dan het traject via de E313, E314 Houthalen Helchteren (zonder file, uiteraard).  Wat is er mis mee om naar datzelfde Peer te rijden, maar dan 's morgens via afrit Ham (wegens afrit Houthalen-Helchteren niet te doen in spits).  Before someone starts: ik heb dan geen enkele tonnage-beperking genegeerd.  Of moet ik dan toch maar als laatste urenlang in het rijtje gaan staan in die file na dat ongeval in Tessenderlo, soms?  Is het verkeerd als ik de verkeersdrukte die ik geheid tegenkom via Houthalen-Helchteren, vermijd door via Ham over Leopoldsburg naar Peer te rijden?  Een beetje je route plannen vooraf, kan toch geen kwaad?

En daarbij.  Wedden dat zij die zeuren, zélf de eersten zijn om rap hun sluipwegen op te zoeken als ze zelf ergens in een file dreigen te komen?  Maar ja, NI IN MIJNEN ACHTERHOF HE.  1 van de vele Belgische ziekten. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2266 Gepost op: zaterdag 12 november 2011 - 23:11:51 »
Tja eerst aan een verbindingsbaan gaan wonen en dan zone 30 roepen, zo gaat dat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2267 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 08:07:48 »
Of vlakbij de luchthaven van Zaventem gaan wonen (lekker spotgoedkoop daar).  En er dan over beginnen janken dat er nu af en toe een vliegtuig over je hoofd vliegt's nachts....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2268 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 13:12:35 »
Mijn GPS heeft me nog nooit de sluipwegen tussen Leuven en Brussel spontaan aangeduid. Ik gebruikte daarvoor Google Maps, en dan op een ochtend op zo een weg rijden zodat mijn GPS gedwongen werd me van die plek toch de route naar het werk te wijzen.

En daarvoor gebruikte ik stratenatlassen.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2269 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 15:35:23 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2270 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 16:16:36 »
Welke redelijk corpulente politicus zei daarover ooit: "We zullen de problemen wel oplossen als ze zich stellen...".  Toen hij evenwel later mee in de raad van bestuur zat van DEXIA, was hij compleet niet in staat om de problemen op te lossen toen ze zich effectief stelden.  Waarna voornoemde bank voor de intussen al 2de keer aan het infuus moest gehangen worden van vadertje staat.  Met ons aller zuurverdiende belastinggeld, dus.  Wie gelooft die mensen nog?

Enfin.  Dat zullen we dan weer zien, als 't zover is.  Tegen dan is het Klaverblad helemaal af, en zien we wel weer verder.  Voor alles is een oplossing.  Soms komt het erop aan, om de oplossing te ZIEN.  (bvb daar melk gaan ophalen buiten de spitsuren om maar iets te zeggen).

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2271 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 22:55:05 »
De tweede week op rij dat ik behoorlijk wat km in Frankrijk heb gereden. De flitspalen groeien er ook zeer goed. Het gevolg is dat er op de snelweg nu ook in treintjes wordt gereden. Allemaal in een klot tegen zo'n 132 à 133 km/u op de cruise-control en daarvoor km niets te zien. Combineer dat nog met halsstarrig middenstrookkleven en linkskleven en je hebt het volledige plaatje. Frankrijk is niet meer leuk om door te rijden!

Wat de meeste Vlamingen dan weer het meeste vrezen is maar een kleinigheidje, nl. de Périferique.

Binnen Parijs heb ik natuurlijk weinig gereden, dan gebruik je de Metro. Ja, er is bijna overal een station en het is goedkoop en het is snel en de frequentie van de treinen is zeer hoog en ze rijden van zeer vroeg te zeer laat! Maar de metro is nauwelijks bereikbaar. Ik heb nu de geneugden van dit vervoersysteem mogen ervaren met een kinderwagen. Er is vrijwel nooit een lift, de poortjes zijn te smal en overstappen kan een ware geseling zijn. Bij een overstap moet je niet zelden enkele honderden meters lopen en hierbij ook honderden trappen op- en neer trotseren! Dit kan alleen maar betekenen dat de metro van Parijs voor mindervaliden absoluut onbruikbaar is, moeten die dan maar investeren in een aangepaste auto?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2272 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 23:28:24 »
Parijs is gewoon groot maar ik durf er gerust te rijden alleen 14 juli wil ik iedereen afraden, heb ik een paar jaar geleden eens gedaan. :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2273 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 10:06:52 »
Lang, lang voordat de GPS bestond, bestond dat fenomeen van sluipwegen ook al, zenne. 
Sluipverkeer bestaat eigelijk niet.

De basis van alle verkeer is dat de ander door jouw straat rijdt, en jij door de straten van anderen.
Van zodra dat niet meer kan, wordt het systeem ontwricht, en krijgen sommigen meer verkeerslast van anderen te slikken.


Uitgezonderd plaatselijk verkeer ?
Enkel nog invoeren indien alle bewoners daarvan zelf verzaken aan elke vorm van gemotoriseerd verkeer.
Niet invoeren omwille van de pertinent egoïstische bewoners die hun straat enkel voor zich willen hebben, en de lasten willen afschuiven op anderen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2274 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 10:13:44 »
De basis van alle verkeer is dat de ander door jouw straat rijdt, en jij door de straten van anderen.
Van zodra dat niet meer kan, wordt het systeem ontwricht, en krijgen sommigen meer verkeerslast van anderen te slikken.
Het probleem is, dat het systeem al lang ontwricht ís  :-\

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2275 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 11:45:00 »
Het probleem is, dat het systeem al lang ontwricht ís  :-\

Tuurlijk.  In de ene weg wonen advocaten en andere mensen met een langere arm op locaal politiek vlak.  In de andere weg, wonen gewone mensen.  Geen advocaten, geen locale politici.  Bij mij hier voor de deur is dat ook het geval.  Men heeft hier tussen twee wegen, een nieuwe wijk aangelegd.  Volledig beklinkerd.  Alleen, aan de zijde van de rijkeluisjes staan er drie paaltjes.  Alle autoverkeer moet die wijk dus in, langs de weg waar ik woon.  Ook alle vrachtwagens nu, die nodig zijn om daar drie immense appartementsblokken neer te poten.  Tja, so be it, dan maar zeker?  Ik lig er niet echt van wakker.  Die weg achter mijn tuin, heb ik toch maar aardig kunnen gebruiken, om zélf een bouwvergunning te verkrijgen voor de garage die m'n schoonvader voor ons gezet heeft.

Verder, heb ik bijvoorbeeld een probleem met het onderbordje: "uitgezonderd plaatselijk verkeer", wanneer die betrekking hebben op wegen buiten de bebouwde kom:

2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.

En wat is nu een straat ?  Welnu:

2.38. "Straat": een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 12:10:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2276 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:26:23 »
Buiten de bebouwde kom kan het om specifieke landbouwwegen gaan, of zoiets in die richting.

Anders kan ik me moeilijk wegen buiten de bbk voorstellen met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening".

Behalve waar sluipmensen wonen...  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 15:33:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2277 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:32:27 »
Ik moet hier anders toch nog niet te ver lopen.  De Groenstraat in Hoboken, verbindingsweg tussen de Sint-Bernardsesteenweg en het industrieterrein aan de Terbekenhofdreef....  Bedoeling is dat vrachtwagens enkel via de A12 de bedrijven Terbekenhofdrijf zouden bereiken/verlaten.

Buiten de bbk, en toch wordt hier duchtig verbaliseerd door de politie (+3,5 T uitgez. plaatselijk verkeer).  Al dikwijls goesting gehad, om daar eens om de hoek te gaan postvatten en die vrachtwagenchauffeurs aan te raden hun boete aan te vechten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2278 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:33:52 »
Buiten de bebouwde kom kan het om specifieke landbouwwegen gaan, of zoiets in die richting.

Anders kan ik me moeilijk wegen buiten de bbk voorstellen met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening".

Ook hier klopt inderdaad iets niet in de wegcode, want volgens artikel 2.47 is "uitgezonderd plaatselijk verkeer" enkel van toepassing op openbare wegen die aan de definitie van een straat in de wegcode beantwoorden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2279 Gepost op: dinsdag 15 november 2011 - 07:06:26 »
En wanneer ben je plaatselijk verkeer?
Er staat heel vaak een begin maar einde zie ik zelden of nooit.
Hoe weet je, als je GPS zegt dat je bvb. nog 5km van je bestemming bent, of je plaatselijk verkeer bent of niet?
Uren rondrijden (rij- en rusttijden) om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je niet anders kan dan er door rijden.

Wat je in België (en enkel in België) vaak tegenkomt is een richtingaanwijzer richting autosnelweg en een paar km verder 3,5 ton uitgezonderd ... ::) ???