Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906062 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2355 Gepost op: woensdag 21 december 2011 - 15:24:18 »
Gisteren eventjes iets gedaan waar ik bijwijlen goed in ben ( :D ): mensen behoorlijk op hun zenuwen werken.  'k Verleende toch wel voorrang aan rechts, zeker?  Tot tweemaal toe, zelfs.  En dat op een lange, brede weg terwijl ik nog rechtdoor reed.  De twee voorrangsgerechtigden waren duidelijk niet gewend dat anderen hen ook effectief voorrang verleenden op die plek.  Want van beiden een vriendelijke bedanking gekregen, genre: "Amai, da's sympathiek, 1e die mij er tussenlaat".  Nee, dus.  Hier geldt voorrang à rechts.  En jullie komen van rechts.  Zo simpel is dat.

De achterligger was natuurlijk minder amused.  Dan zit je werkdag erop.  Merk je bij je vertrek dat je al rijkelijk laat bent.  Dat het verkeer in de soep draait, en je waarschijnlijk wéér te laat bij de onthaalmoeder zal zijn.  En daarna nog ruzie met vrouwlief omdat 't eten koud wordt.  Aie, aie, aie.  Dus wil je 's even goed doorrijden.  Maar dan hang je toch wel achter zo'n onnozelaar die 2x voorrang à rechts verleent, zekers.  GRRRRRR  AAAARGGGGH  GRRRRR
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 december 2011 - 17:05:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2356 Gepost op: woensdag 21 december 2011 - 15:30:44 »
Gisteren eventjes iets gedaan waar ik bijwijlen goed in ben ( :D): mensen behoorlijk op hun zenuwen werken.  'k Verleende toch wel voorrang aan rechts, zeker?  Tot tweemaal toe, zelfs.  En dat op een lange, brede weg terwijl ik nog rechtdoor reed.  De twee voorrangsgerechtigden waren duidelijk niet gewend dat anderen hen ook effectief voorrang verleenden op die plek.  Want van beiden een vriendelijke bedanking gekregen, genre: "Amai, da's sympathiek, 1e die mij er tussenlaat".  Nee, dus.  Hier geldt voorrang à rechts.  En jullie komen van rechts.  Zo simpel is dat.

De achterligger was natuurlijk minder amused.  Dan zit je werkdag erop.  Merk je bij je vertrek dat je al rijkelijk laat bent.  Dat het verkeer in de soep draait, en je waarschijnlijk wéér te laat bij de onthaalmoeder zal zijn.  En daarna nog ruzie met vrouwlief omdat 't eten koud wordt.  Aie, aie, aie.  Dus wil je 's even goed doorrijden.  Maar dan hang je toch wel achter zo'n onnozelaar die 2x voorrang à rechts verleent, zekers.  GRRRRRR  AAAARGGGGH  GRRRRR

Tja, Bert zo is nu eenmaal de ongeschreven "straatcode", als de wegcode nog naoorlogs is krijgt men dat...

Het wordt wel hoog tijd dat ze die onnozele VVR buiten de bebouwde kom (B17-kruisjes) afschaffen vanaf 70 kmh-wegen, op gewestwegen sowieso en ook op gemeentewegen; of zoals onze politiekers en "andere experten" op hun p-c-zieltje beloofd en gestemd hebben dit bijna al 3 jaar geleden.

Waarom verandert er daaromtrent niets ? Of kom ik te weinig op de baan de laatste tijd ?  :-\

Heeft er iemand hier daar al iets van gemerkt ?

Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/geen-voorrang-van-rechts-meer.aspx
"Afschaffing voorrang van rechts bij 70 km/u goede zaak"

Citaat
25/03/'09 Op nog te veel wegen waar u 70 km per uur mag rijden, geldt een voorrang van rechts aan zijstraten.
Citaat
Het Vlaams Parlement wil die gevaarlijke situaties wegwerken. Mobiliteitsorganisatie Touring zegt haar volledige steun toe aan de nieuwe maatregel.
Citaat
De commissie Openbare Werken, Mobiliteit en Energie van het Vlaams Parlement keurde unaniem de afschaffing goed van de voorrang van rechts op banen waar je 70 km per uur mag rijden.
Citaat
Algemeen aanvaard
Touring noemt deze maatregel niet meer dan de bevestiging van het gedrag van de automobilist, die dit al ongeschreven toepast.
Citaat
"Op een brede, vlotte weg wordt zelden voorrang verleend en nemen de chauffeurs die uit de smalle zijstraten komen ook niet zomaar voorrang, maar stoppen ze meestal. En dat is in het algemeen door iedereen aanvaard, zij het dat dit nog niet gereglementeerd was", stelt Touring

EN OOK de gemeentewegen, ook de secundaire waar zelfs soms nog 90 kmh geldt...  :-X

Citaat
Gemeenten overtuigen
De Vlaamse overheid kan geen al te grote moeite hebben om de gewestwegen met regime 70 km per uur aan te passen. Want samen maken ze amper 7,7% van het wegennet uit.
90% van de wegen zijn gemeentewegen. "De Vlaamse regering zegt zelf dat ze lokale overheden met alle mogelijke middelen zal stimuleren inzake verkeersveiligheid", aldus de indieners.

Het is toch niet veel meer als enkel borden wisselen voor de Gemeenten ?
Brengt het niets op (smeer...), of is het te goedkoop ?  :-X
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 december 2011 - 15:55:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2357 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 15:55:16 »
Het worden trieste tijden op de E313. Gisterochtend rond 9u30, ALLE dynamische borden weer op 90 km/u. Reden? Geen idee.
Denkelijk worden die ingesteld op het IQ van de operator.
Vandaar dat je er weinig boven de 100 ziet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2358 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 22:42:35 »
'k Verleende toch wel voorrang aan rechts, zeker?

Dát is het waarom je achterligger zo geërgerd was. In België bestaat er namelijk geen voorrang aan rechts, wel voorrang van rechts (zie Nederlandse Taalunie).

Maar je zult je ongetwijfeld uit je opleiding tot rijschoolinstructeur nog wel herinneren dat er de nadruk gelegd werd op het gebruik van de correcte termen.

Desondanks heb ik zo onze docent Politie Wegverkeer eens liggen gehad.

Hij vroeg of je een vast oranje licht mag voorbijrijden.

Behalve ik, gaf de hele klas het juiste antwoord: "Neen, behalve [...]".

Ik beweerde met stelligheid dat je een oranje licht altijd en in alle omstandigheden mag voorbijrijden.

Toen hij me vroeg waarop ik me daarvoor baseerde, zei ik hem: "Een oranje licht is in België geen verkeersteken. Of bedoelde U misschien het vast oranjegele verkeerslicht?"

Het mag muggenzifterij lijken, maar het kan dikwijls een verschil uitmaken. Als iemand bijvoorbeeld over een straat spreekt, bedoelt hij dan wat we daaronder meestal verstaan in het algemeen taalgebruik, of wat de wegcode definieert als een straat?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2359 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 04:40:14 »
Het worden trieste tijden op de E313. Gisterochtend rond 9u30, ALLE dynamische borden weer op 90 km/u. Reden? Geen idee.
Denkelijk worden die ingesteld op het IQ van de operator.
Vandaar dat je er weinig boven de 100 ziet ...

Goeike. ;D ;D ;D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2360 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 15:16:14 »
Maar je zult je ongetwijfeld uit je opleiding tot rijschoolinstructeur nog wel herinneren dat er de nadruk gelegd werd op het gebruik van de correcte termen.

Ja, en zowel bij VAB als bij SANDERUS hadden ze 't wel degelijk over de voorrang aan rechts.  Ik ben eventjes gaan kijken in de link die je meegaf:

Citaat
In de standaardtaal in Nederland gebruikt men naast voorrang van rechts ook wel de uitdrukking rechts heeft voorrang.

Helaas, pindakaas.  In de wegcode heeft men 't niet over voorrang hebben, maar wel over de verplichting om voorrang te verlenen.

Maar je zult je ongetwijfeld uit je opleiding tot rijschoolinstructeur nog wel herinneren dat er de nadruk gelegd werd op het gebruik van de correcte termen.

Ja: rijstrook ipv rijvak, trottoir ipv voetpad, mogen/moeten, voorrang aan rechts ipv voorrang van rechts, .....

En dit zowel bij VAB als bij SANDERUS.  En ik heb weet van een medestudent die op het brevettenexamen modelles daar een opmerking over kreeg omdat hij voorrang van rechts gezegd had.


Citaat
Het mag muggenzifterij lijken, maar het kan dikwijls een verschil uitmaken. Als iemand bijvoorbeeld over een straat spreekt, bedoelt hij dan wat we daaronder meestal verstaan in het algemeen taalgebruik, of wat de wegcode definieert als een straat?

Ik acht de kans dat hij daarmee bedoelt een "straat" zoals de wegcode het definieert, erg klein.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 december 2011 - 15:47:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2361 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 17:38:17 »
Helaas, pindakaas.  In de wegcode heeft men 't niet over voorrang hebben, maar wel over de verplichting om voorrang te verlenen.
Logisch bij al die borden die meestal iemand iets verplichten (gebods en verbodsborden, voorrangsborden)

Diegene op de voorrangsweg heeft dan daar voorrang, wat evident is staat zelden (letterlijk) of mss niet in de wegcode, of plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens.

Men schrijft soms wel voorrang genieten in de wegcode (mooier als hebben hé   :)).
Citaat
8.8. Verkeersbord B15. Voorrang.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang genieten.

http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8

- - - -

In de wegcode staat ook telkens voorrang van rechts, bij de definitie van B17, en soms bij andere regels ook.

op deze pagina staat 4 maal voorrang van rechts, maar een regel sticht verwarring...  :D ;D
Citaat
http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8
8.9. Verkeersbord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt.
2° Dit verkeersbord moet geplaatst worden : ...]
...
Dit verkeersbord moet niet geplaatst worden op het kruispunt met voorrang ver van rechts dat onmiddellijk volgt op een rotonde gesignaleerd door de verkeersborden D5

Na wat zoeken met de zoekfunctie vind je ook  "voorrang hebben..."
Citaat
http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/874-hs3art18

Wanneer deze streep wordt getrokken op een plaats waar een verkeersbord B5 staat, moet zij zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.

- - - -

Wat Jozef bedoeld met de standaardtaal "voorrang hebben, of rechts heeft voorrang" wordt op deze site duidelijk:
Citaat
http://www.rijschool-vtir.be/wegcode/files/de_wegcode/rijden/voorrang.php?desti=nederlands

Rechts heeft voorrang": elke bestuurder moet voorrang verlenen aan een bestuurder die van rechts komt.
"Rechts heeft voorrang" geldt niet op een kruispunt van een verharde rijbaan met een aardeweg of een pad.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 december 2011 - 18:41:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2362 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 18:49:07 »
Vanmorgen om 6.30 op de ring in A-pen 3 van de 5 vakken afgesloten voor werken, wie verzint zoiets? ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2363 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 20:14:11 »
Helaas, pindakaas.  In de wegcode heeft men 't niet over voorrang hebben, maar wel over de verplichting om voorrang te verlenen.

Een blijkbaar onuitroeibaar bijgeloof. Helaas, nougabollen:

Citaat
AR 67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben [...]

Citaat
En dit zowel bij VAB als bij SANDERUS.

Ik weet niet wie nu bij het VVOC (Sanderus) Politie Wegverkeer geeft, maar Bert Eggers heeft er ons destijds voorrang van rechts geleerd.

Citaat
En ik heb weet van een medestudent die op het brevettenexamen modelles daar een opmerking over kreeg omdat hij voorrang van rechts gezegd had.

Dat verwondert me niet. Bij het VVOC hebben docenten ons meermaals iets correct aangeleerd, doch erbij verteld dat we het op het examen anders moesten zeggen en schrijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2364 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 20:32:19 »
Een blijkbaar onuitroeibaar bijgeloof. Helaas, nougabollen

Artikel 12, heeft 't daarentegen over de verplichting voorrang te verlenen....

Gans dat artikel is trouwens zo opgebouwd:

Citaat
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

Citaat
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.


mbt verkeersborden uit artikel 67, stelt artikel 12:

Citaat
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
 
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1    
 B5

 
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

 
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
 
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
 
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.



Citaat
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.



Hoe dan ook, ik moest 'm voorrang verlenen, punt.  Ik ga écht niet tegen 1e knotsen aan wie ik voorrang verplicht ben, om mijn achterligger een plezierke te doen.  En het maakt mij daarbij überhaupt niet uit of ik die voorrangsregel zélf 100 % logisch vind of niet.  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 december 2011 - 10:05:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2365 Gepost op: zaterdag 24 december 2011 - 05:21:21 »
Vanmorgen om 6.30 op de ring in A-pen 3 van de 5 vakken afgesloten voor werken, wie verzint zoiets? ???

Ze hadden waarschijnlijk nog niet voldoende uren dit jaar want om 22.00u de avond ervoor waren ze ook al bezig richting Gent iets aan de onderkant van die brug aan het "foefelen".

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2366 Gepost op: zaterdag 24 december 2011 - 16:00:45 »
Vanmorgen vroeg.

Postautootje knalt, komend van links, vlak voor mijn neus een kruispunt op (V Van R), en poot zich dan parmantig rechts van mij op het trottoir ...

Hoog tijd om die kwieten terug op een fietske te zetten in plaats van in een auto.
En voor een camera die 's nachts ook nog beeld geeft.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2367 Gepost op: zondag 25 december 2011 - 22:06:13 »
Daarstraks nog maar eens over het stuk E313 gereden waar de belachelijke 100 km/u wordt afgedwongen met portieken, althans tot de splitsing E34. Het wegdek is nog maar pas nieuw maar er zit al een serieus gat in de middenrijstrook ter hoogte van Wommelgem. Blijkbaar is het ook al een paar keer gelapt.
Nog even en men kan de naam voor dit stuk snelweg uit de jaren '80 uit de kast halen, nl. "Abortusweg". Deze naam was nogal populair bij truckers die ermee refereerden naar de verschirkkelijke schokken die ze te verduren kregen (vooral dan op het stuk van de splitsing tot afrit Massenhoven).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2368 Gepost op: zondag 25 december 2011 - 22:34:52 »
E25 richting Luxemburg, na de afrit Tilf bleef het nog even 3 vakken tot Beaufays, nodig om de vrachtwagens boven te laten geraken.
Rechtse vak is zwaar kapot gereden dus hebben ze de witte meet een vak opgeschoven, probleem opgelost. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2369 Gepost op: zondag 25 december 2011 - 23:26:24 »
Nog even en men kan de naam voor dit stuk snelweg uit de jaren '80 uit de kast halen, nl. "Abortusweg".

In 1988 (ik woonde toen nog in Hoboken) zei mijn directrice dat ik een maand in Verviers moest gaan werken. Ik heb haar geantwoord (vanwege de kilometervergoeding): "Enkel als ik via Brussel mag rijden, ik ga mijn wagen niet stukrijden op de Boudewijnsnelweg." Ze was ermee akkoord.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."