@ Rafael.
Probleem is heel simpel:
De "Ik-breng-mijn-kids-met-de-auto-naar-school-wegens-te-gevaarlijk-want-er-zijn-teveel-auto's-aan-de-schoolpoort" - mentaliteit. Die kindertjes kunnen blijkbaar geen 50 of 100 meter meer stappen, want daardoor zouden de toch zo bezorgde mama's en papa's het probleem daar vanzelf mee kunnen helpen oplossen.
Gelijkaardig probleem hier in Hemiksem, trouwens. Ik fiets er hier elke dag aardig wat voorbij, die hun kids per sé met de auto naar school willen brengen. Parkeren vlakbij een kruispunt, te kort voor (of botweg bovenop) oversteekplaatsen, op trottoir, in dubbele file, verboden gebruik van de vier richtingsaanwijzers. Geregeld feest hier. 't Kan soms echt niet op. Sommigen deinzen er zelfs niet voor terug om zich pal voor andermans garage op te stellen, de kids naar de schoolpoort te brengen en daar nog een gelegenheidsbabbelke met de juf te slaan. Terwijl ze reeds bij aankomst duidelijk zien dat de eigenaar dan op 't punt staat zijn garage buiten te rijden. Tja, die moet maar wachten tot die mama's uitgetteterd zijn. Je denkt nu toch zeker niet, dat ze dan zo elementair beleefd zullen zijn om die mens eerst zijn garage te laten uitrijden, zeker? Hun dagelijkse ochtend koffie-klets is véél belangrijker. Die ouders en zien mekaar pertang om twaalf uur nog 's, om half twee nog 's en om half vier NOG een keer. Vijf dagen aan een stuk, en oh ja: dan nog 's een keer bij het brengen en weer ophalen van de kids van de turnkring. Dus wat er dan nog ZO belangrijk is, en écht niet kan wachten tot die mens z'n garage is uitgereden, weze mij wel een raadsel. Enfin, en dan nog het lef hebben om kwaad en ronduit onbeschoft te reageren als die eigenaar hen na intussen dik tien minuten beleefd verzoekt om nu toch 's eindelijk door te rijden, zodat hij naar z'n klant kan. Zelfs diegenen die er louter zich opstellen om hun (iets grotere) kids af te zetten, maken het die mens niet gemakkelijk. Na hen, is de volgende daar immers weer.
Daarbovenop beslisten DE LIJN en ons gemeentebestuur om er dan ook nog's een buslijn doorheen te sturen. Terwijl er op nog geen vijftig meter afstand een brede betonnen weg loopt (twee rijstroken breed, plaats makkelijk zat). Neen, die lijnbus MOET en ZAL zich daar ook nog wat komen vastrijden.
Enfin, daarstraks nog het verkeer compleet in de soep zien draaien aan het kruispunt A12-R11. De verkeerslichten waren defect. Pertang genoeg zilverknoopkes in de oude rijkswachtkazerne (die blijkbaar gevangenis gaat worden), daar. Maar denk nu vooral niet dat er ook maar 1e op 't idee komt om het verkeer een beetje te komen regelen. (Al is dat mss maar goed ook, sommigen maken het doorgaans nog wat erger).