Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906054 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2700 Gepost op: woensdag 27 juni 2012 - 18:54:52 »
N14 ... met wat pech sta je voor alle 4 lichten.
2 locaties zijn nauwelijks 150m van elkaar, maar niet gesynchroniseerd .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2701 Gepost op: woensdag 27 juni 2012 - 19:05:14 »
Het kan nog erger  ;)

Vorige week zondag ben ik van Tienen naar Leuven gereden: 9 verkeerslichten onderweg en maar liefst 8x rood (het enige groene was het verkeerslicht aan Wetenschapspark Arenberg, waar in het w-e geen kat komt).

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2702 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 01:04:25 »
Tevens (weer) dat ik een fietsoversteek nader (als fiets), er komt 1 auto aan dus ik stop maar de auto stopt dan ook en doet teken ...
Ik ben sneller over als die auto gewoon doorrijdt.  Als er nu nog veel auto's achter zaten, dan zou het hoffelijk zijn ...
fout, hoffelijkheid in het verkeer bestaat niet
het woord wordt enkel gebruikt door mensen die de wegcode niet kennen of niet willen toepassen
het is hoffelijk als iemand de regels toepast en daardoor de ander niet hindert
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2703 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 06:52:42 »
hoffelijkheid in het verkeer bestaat niet

Ach zo.

Enkele meters vóór jou vallen er op het trottoir een hele hoop munststukken uit de geldbeugel van een oude dame. Jij raapt die dus niet voor die dame op, want hoffelijkheid in het verkeer bestaat volgens jou niet: je loopt gewoon verder als een ongelikte beer.

Hoffelijkheid in het verkeer bestaat wel degelijk, en het bevorderen ervan is één van de doelstellingen van Christophoros.

Citaat
het woord wordt enkel gebruikt door mensen die de wegcode niet kennen of niet willen toepassen

Bedankt voor het compliment. Ik ben ervan overtuigd dat er alleen al op dit forum heel wat mensen zijn die hoffelijk zijn in het verkeer, en wie dat niet belet om de wegcode te kennen en toe te passen.

Citaat
het is hoffelijk als iemand de regels toepast en daardoor de ander niet hindert

Nu zou er dan plots toch wel een vorm van hoffelijkheid in het verkeer bestaan.

Maar het is helaas een vorm die kant noch wal raakt.

Op een weg met één rijstrook in elke richting wil ik linksaf slaan. Ik ga de regels toepassen en onder meer voorrang verlenen aan de tegenliggers. Of toch niet, want daardoor hinder ik mijn achterliggers. Ik zal dan maar rechtdoor rijden naar waar ik niet moet zijn zeker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2704 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 08:59:58 »
Citaat
Bij mijn weten worden verkeerslichten in de tegenovergestelde richting - aan dezelfde kruispunten -  steeds ~ identiek geschakeld.

Uiteraard, maar je moet het over de kruispunten heen zien he.
Als jij van A -> B -> C rijdt, en je krijgt telkens mooi groen, en tegelijkertijd rijdt er iemand van C -> B -> A, is de kans heel groot dat hij elke keer rood gaat hebben aan de lichten.

Ik had ergens opgevangen dat men in Antwerpen bvb de groene golf waar voorhanden 's morgens stadinwaarts en 's avond staduitwaarts regelt.  Als je het omgekeerde doet, zal je dus veel rood tegenkomen.

Maar ik weet het dus niet of het in jouw specifieke situatie zo is, ik zeg maar dat het vaak lijkt alsof de lichten je pesten maar dat is dan om het verkeer in de andere richting te plezieren.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2705 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 09:00:43 »
Citaat
Enkele meters vóór jou vallen er op het trottoir een hele hoop munststukken uit de geldbeugel van een oude dame. Jij raapt die dus niet voor die dame op, want hoffelijkheid in het verkeer bestaat volgens jou niet:

Ken jij oude dames die jou gaan vertrouwen daarmee?  :D

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2706 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 09:19:54 »
Enkele meters vóór jou vallen er op het trottoir een hele hoop munststukken uit de geldbeugel van een oude dame. Jij raapt die dus niet voor die dame op, want hoffelijkheid in het verkeer bestaat volgens jou niet: je loopt gewoon verder als een ongelikte beer.
heeft niks met de wegcode te maken ;)

Citaat
Citaat
het is hoffelijk als iemand de regels toepast en daardoor de ander niet hindert

Nu zou er dan plots toch wel een vorm van hoffelijkheid in het verkeer bestaan.

Maar het is helaas een vorm die kant noch wal raakt.

Op een weg met één rijstrook in elke richting wil ik linksaf slaan. Ik ga de regels toepassen en onder meer voorrang verlenen aan de tegenliggers. Of toch niet, want daardoor hinder ik mijn achterliggers. Ik zal dan maar rechtdoor rijden naar waar ik niet moet zijn zeker.
je begrijpt best wat ik bedoel
de enige vorm van hoffelijkheid in het verkeer is het volgen van de wegcode
als iedereen dat doet, zijn er geen problemen

als jij wilt afdraaien, dan hinder je je achterliggers niet door te stoppen om voorrang te geven aan de tegenliggers
je zou ze wel hinderen mocht je blijven wachten tot er in de verste verte niemand meer afkomt, en je eigenlijk al lang had kunnen indraaien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2707 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 13:07:21 »
Enkele meters vóór jou vallen er op het trottoir een hele hoop munststukken uit de geldbeugel van een oude dame. Jij raapt die dus niet voor die dame op, want hoffelijkheid in het verkeer bestaat volgens jou niet: je loopt gewoon verder als een ongelikte beer.
heeft niks met de wegcode te maken ;)

Natuurlijk niet. Maar wel met hoffelijkheid in het verkeer (in dit geval tussen twee weggebruikers, namelijk twee voetgangers), en daarover ging het, niet over hoffelijkheid in de wegcode.

Citaat
de enige vorm van hoffelijkheid in het verkeer is het volgen van de wegcode
als iedereen dat doet, zijn er geen problemen

Ik zal je met een voorbeeld het tegendeel aantonen.

Jij wil een voorrangsweg oprijden waar er langzaam in file gereden wordt. Iedereen op de voorrangsweg volgt de wegcode, en dus laat niemand jou ertussen, want de wegcode verplicht niemand om dat te doen. Wel, dan kun jij daar uren staan wachten. Als dat geen probleem is...

Citaat
als jij wilt afdraaien, dan hinder je je achterliggers niet door te stoppen om voorrang te geven aan de tegenliggers

Dan hinder ik ze wel degelijk, want ze moeten vertragen en desnoods stoppen.

Ik hinder ze dan weliswaar niet onnodig, doch jij aanvaardt geen enkele vorm van hinder, want je schreef:

Citaat
het is hoffelijk als iemand de regels toepast en daardoor de ander niet hindert
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2708 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 13:09:04 »
Citaat
Enkele meters vóór jou vallen er op het trottoir een hele hoop munststukken uit de geldbeugel van een oude dame. Jij raapt die dus niet voor die dame op, want hoffelijkheid in het verkeer bestaat volgens jou niet:

Ken jij oude dames die jou gaan vertrouwen daarmee?  :D


Zeker, ik heb dat al eens gedaan, en die dame was me erg dankbaar.

Maar ik zie er dan ook niet als Belkacem uit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2709 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 13:14:29 »
Hoffelijkheid bestaat dus niet, Sniper?  

Stel: je nadert een ellenlange rij gestopte voetuigen voor het rode verkeerslicht verderop.  Je ziet een tegenligger die links zijn oprit wil oprijden.  Volgens jou bestaat hoffelijkheid niet.  Dus je sluit netjes aan achter je voorligger.  Je tegenligger moet maar wachten.  Hij moet jou immers voorrang verlenen, en jij volgt de wegcode.  En diezelfde wegcode verbiedt jou niet om dat gat daar dicht te rijden.  Er ligt daar immers geen kruispunt, noch een oversteekplaats.  Toch?  Tsja, brute pech voor je tegenligger, en brute pech voor al diens achterliggers dus.

Voor mij bestaat hoffelijkheid dan wel.  Ook al ben ik die tegenligger dat door geen enkele regel verplicht, ik kan gerust een gaatje laten, en afstand doen van een voorrang waar ik dan toch niks aan heb.  Voor mij duurt het wachten toch even lang.  Zo kan die tegenligger zijn oprit oprijden, en is de rijbaan in zijn rijrichting weer vrij voor zijn achterliggers.  Of heeft dit niks met hoffelijkheid te maken?
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 juni 2012 - 13:41:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2710 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 13:22:36 »
er zijn talloze situaties waar je met een beetje wederzijds begrip en hoffelijkheid het verkeer voor iedereen vlotter kan laten verlopen

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2711 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 13:42:41 »
er zijn talloze situaties waar je met een beetje wederzijds begrip en hoffelijkheid het verkeer voor iedereen vlotter kan laten verlopen

Voilà.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2712 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 17:03:51 »
Hoffelijkheid bestaat dus niet, Sniper?  

Stel: je nadert een ellenlange rij gestopte voetuigen voor het rode verkeerslicht verderop.  Je ziet een tegenligger die links zijn oprit wil oprijden.  Volgens jou bestaat hoffelijkheid niet.  Dus je sluit netjes aan achter je voorligger.  Je tegenligger moet maar wachten.  Hij moet jou immers voorrang verlenen, en jij volgt de wegcode.  En diezelfde wegcode verbiedt jou niet om dat gat daar dicht te rijden.  Er ligt daar immers geen kruispunt, noch een oversteekplaats.  Toch?  Tsja, brute pech voor je tegenligger, en brute pech voor al diens achterliggers dus.

Mooi vb, en komt zeker regelmatig voor als men tijdens drukke uren onderweg is.
In Be valt me soms ook op dat zijwegen eerder zelden opengelaten worden als er een file staat (wslk staat dit ook niet specifiek in onze achterhaalde wegcode)

Mss kon men dat wat duidelijker neerschrijven in ons " Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers " naar analogie als de Duitse §1:
Citaat
§1 Grundregeln
 (1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.
 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.

http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_01.php
ttz behalve naargelang omstandigheden onvermijdbaar, moet men zich zo gedragen dat men andere verkeersdeelnemers niet hindert. (steeds voor iedereen tov mekaar = ständige gegenseitige Rücksicht )

Met goede wil lees ik dat ook in Art 7.2 dat men andere weggebruikers niet (onnodig) mag hinderen:
( enkel de context "als nach den Umständen unvermeidbar" ontbreekt in Art 7.2 tov van §1(2)  ; en §1(1) mag zeker in de Be-wegcode)

Citaat
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7

( met goede wil interpreteren valt ook onder hoffelijkheid, als men bepaalde verkeersregels uit het buitenland kent doet men dat.
... ook - doordacht - ritsen en laten ritsen staat nog niet in onze wegcode...  :-X of ook nog steeds "hoffelijkheid" )
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 juni 2012 - 17:48:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2713 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 18:08:40 »
Mooi vb, en komt zeker regelmatig voor als men tijdens drukke uren onderweg is.
In Be valt me soms ook op dat zijwegen eerder zelden opengelaten worden als er een file staat (wslk staat dit ook niet specifiek in onze achterhaalde wegcode)

Wel als je daardoor dwarsverkeer hindert:

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2714 Gepost op: donderdag 28 juni 2012 - 21:42:19 »
Wel als je daardoor dwarsverkeer hindert

Ongeveer. Nauwkeuriger: als het waarschijnlijk is dat [...]

De wetgever heeft niet bepaald hoe groot die waarschijnlijkheid moet zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."