Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906090 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3135 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 13:17:28 »
aan Rafael,

Kan ik er aan doen dat ze in België zo weinig kaas gegeten hebben van wegen  en daarbij indertijd bij de meeste wegen gestopt zijn halverwege de aanleg.

Er klopt iets niet met je quotes.  Bovenvermeld citaat, heb ik niet geschreven.  Ik heb er naderhand wél op gereageerd, maar het is en blijft een citaat van BIBI585.....

Zie antwoord #3129 door BIBI585, op 18 januari, om 22u28. 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 januari 2013 - 13:20:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3136 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 13:47:46 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3137 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 14:02:13 »
Bedankt voor de rechtzetting.  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3138 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 18:53:40 »
Nog een leuk filmpje gevonden over ritsen.

Hazo, gij wilt niet ritsen?  Dan doe ik het >>> ZO   :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3139 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 21:01:24 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3140 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 21:33:03 »
Enkele cm sneeuw gaan we niet thuishouden, hoewel het vlaams verkeer(s/d)centrum smeekte om binnen te blijven. Ze willen wsl niet dat de automobilist ziet wat een potje ze ervan maken!

In Mechelen liggen de wegen er slecht bij, aanpassen van rijstijl en afstand houden en er is geen probleem. De meeste automobilisten hebben wel een probleem met dat afstand houden. Sommige zitten verstijfd van de schrik in hun auto en taffelen (op hun zomerbandjes) tegen 20 km/u de snelweg op. Op de E19 is de tweede rijstrook die van de typische leaserijder, te merken aan de modellen die ik er zie en ze zullen meestal wel winterbanden hebben. Met een grote afstand volg ik mijn voorganger tegen zo'n 75 km/u. Ter hoogte van Mechelen-noord komt er plots voor mijn neus een idioot rijden tegen 30 km/u, richtingaanwijzers hoeft blijkbaar niet, auto sneeuwvrij maken ook niet! Ik flits even met mijn lichten om aan te geven dat hij gevaarlijk bezig is. Ik moest vrij hevig remmen om er niet op de rijden. Hij gebaart om trager te rijden en blijft de weg wat blokkeren, daar ging het niet om idioot, je moet kijken als je rijstrook verandert!

Dan het verkeerdcentrum. Hoe praat je goed dat de E313 beperkt is tot 70 km/u en de afrit van Wommelgem tot 90 km/u? Je laat mensen versnellen op een afrit, die bovendien nog eens deftig afhelt? Die bende idioten moet men dringend ontslaan.

Het ritje naar mijn moeder vormde uiteindelijk geen problemen. Niet geslipt, zelfs de ABS, ESP hebben nooit van zich laten horen, nochtans was ik één van de snellere in het verkeer (geen zotte toeren). De zomersloffen bollers heb ik wel een paar keer mooi zien schuiven. 
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3141 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 01:21:01 »

Laat ons dan tenminste toch het beetje asfalt dat ons nog gegund is ten volle benutten, niet ?

Dat bedoel ik.
De traag rijdende file voorbij rijden en er vooraan in ploffen zet de traag rijdende file alleen maar helemaal stil wat het wachten voor diegene met geduld alleen maar langer maakt en de poort verder open zet voor anderen die dan weer met nog meer ongeduld de boel voorbij rijden en er vooraan in ploffen en ... de vicieuze cirkel is rond.


Een suggestie hoe ze dat in bijvoorbeeld Herentals kunnen oplossen? Aan rotonde 1 bvb; voor een voldoende grote dubbele rotonde is er plaats te weinig, leggen ze zo'n ding aan als in Geel, dan kunnen ze het beter laten. Verkeerslichten plaatsen? Zou kunnen, alleen staan ze hier nog niet super ver met intelligente lichten. Aan rotonde/ovonde 2? Ook lichten en het tankstation/brandweer op een zijweg laten uitkomen zoals het stuk er voor? Of natuurlijk de simpele 'oplossing': schilder het linkse vak maar dicht, voorbeeld daarvan te vinden in Beringen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe voor jou de ideale voortgang er daar uit ziet? Zonder file mag men de linkse rijstrook dan gebruiken, maar vanaf men ziet dat er file staat, moet men zo snel mogelijk rechts invoegen?

Het is reeds langer dan vandaag dat incompetente mensen zorgen voor de wanorde in het Belgische verkeer.
De randwegen liggen er al en had men de wegen aangelegd zoals voorzien in de jaren '70 dan stond men er nu niet dag dagelijks in de file zoals op zoveel plaatsen in (vooral) Vlaanderen.
Randwegen voor plaatselijk verkeer en 2x2 voor doorgaand verkeer en op cruciale plaatsen een op- en afrit voorzien zoals men al jaren volle bak in Frankrijk aan het doen is.
Bekijk de cijfers er maar op na over files en ongevallen.
Ondertussen hebben ze hier alles maar volgebouwd met huizen en dergelijke waardoor het steeds moeilijker wordt.

Maar vandaag, E19 richting A-pen, ik rij met een vaste vrachtwagen (10.7m) op het eerste vak, 2en 3 rijden 110-120 en er is redelijk veel verkeer, komt in Mechelen noord een treintje auto's de snelweg op, bumperklevend, die denken toch niet dat ik voor hen opzij ga zeker?

Logisch ook, ze moeten maar op hun gas duwen als ze de snelweg op willen; ik zal ook zelden verschuiven voor zulke gasten, leer eerst rijden !

Je kan je de vraag stellen of je de wet mag overtreden door hoffelijk te zijn. Strikt gezien mag je geen plaats maken, of ik interpreteer de wet verkeerd. In ieder geval, schone deugd zo. Dan leren ze misschien eens gas geven op een oprit, men wordt al wel eens moedeloos van zo'n dutsjes die zo snel de volle lijn ophoudt invoegen aan 50 km/u met nog een halve km oprit voor hen.

Bij 3 of meer rijstroken en als het verkeer het toelaat wel, ... als het niet regent. Bij 2 rijstroken niet.

Je zal maar de tweede, derde , vierde, ... zijn in het rijtje die de snelweg op wil.
Moeilijk.
Meestal gebruiken ze dan ook nog niet eens de volledige lengte van de oprit om de snelweg op te rijden en met mijn huidig voertuig los ik dat meestal anders op. Vroeger ook en zelfs met de vrachtwagen, toen nog zonder begrenzer.
Ik gebruik gewoon de volledige oprit en alle PK's aan boord en meestal heb ik dan een flink stuk snelweg voor mij alleen.

P.S.:Je kan ook je bosmaaier pakken en er op gaan kloppen ;D maar dat is een ander verhaal. :-X

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3142 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 08:36:02 »
Dat bedoel ik.
De traag rijdende file voorbij rijden en er vooraan in ploffen zet de traag rijdende file alleen maar helemaal stil wat het wachten voor diegene met geduld alleen maar langer maakt en de poort verder open zet voor anderen die dan weer met nog meer ongeduld de boel voorbij rijden en er vooraan in ploffen en ... de vicieuze cirkel is rond.

Meteen als een kudde schapen allemaal op 1 rijtje gaan rijden, en 600 m asfalt onbenut laten, gaat de files en wachttijden alleen maar doen toenemen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3143 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 09:26:57 »
Dat bedoel ik.
De traag rijdende file voorbij rijden en er vooraan in ploffen zet de traag rijdende file alleen maar helemaal stil wat het wachten voor diegene met geduld alleen maar langer maakt en de poort verder open zet voor anderen die dan weer met nog meer ongeduld de boel voorbij rijden en er vooraan in ploffen en ... de vicieuze cirkel is rond.

Meteen als een kudde schapen allemaal op 1 rijtje gaan rijden, en 600 m asfalt onbenut laten, gaat de files en wachttijden alleen maar doen toenemen.

Leve de flessenhals dus.

Een kudde schapen heb ik nog maar zelden op een rijtje weten lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=vMMEcSdsDCw

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3144 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 09:58:24 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3145 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 20:02:40 »
Ik interpreteer artikel 9.3.1 / 9.4 in de zin dat je gewoon niet mag afwijken van de rechtse rijstrook tenzij voorzien door borden die je bestemming aangeven  (Strikt wettelijk; het blijft natuurlijk hoffelijk).

Hier in Duitsland wordt er alsmaar meer ter hoogte van de opritten, rechts naast de onderbroken witte lijn die de rechter rijstrook van de daarnaast gelegen rijstrook scheidt, een doorlopende witte streep getrokken om dat uitwijken duidelijk te verbieden.

Een vrachtwagenbestuurder die ter hoogte van een oprit uitwijkt van de rechter rijstrook naar de daarnaast gelegen rijstrook om een collega te helpen bij het oprijden van de autosnelweg, is immers alles behalve hoffelijk. Want daardoor hindert hij tientallen personenwagens die op die rijstrook sneller aan het rijden waren. De flessenhals die aldus ontstaat, hindert de doorstroming en zorgt voor een accordeoneffect dat vele kilometers eerder aanzienlijke files kan veroorzaken.

Citaat
Wordt een oprit eigenlijk aanzien als extra rijstrook? Ik zou denken van niet; anders zit je ook met rechts inhalen als je daar snelheid maakt? Iemand die hier sluitend op kan antwoorden is altijd welkom.

Een oprit behoort niet tot de rijbaan van de autosnelweg. Het bewijs daarvan is dat men aanneemt dat de oprit met de autosnelweg een kruispunt vormt. Het is dus de plaats waar die twee verschillende wegen samenkomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3146 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 20:10:46 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3147 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 20:36:58 »

Laat ons dan tenminste toch het beetje asfalt dat ons nog gegund is ten volle benutten, niet ?

Dat bedoel ik.
De traag rijdende file voorbij rijden en er vooraan in ploffen zet de traag rijdende file alleen maar helemaal stil wat het wachten voor diegene met geduld alleen maar langer maakt en de poort verder open zet voor anderen die dan weer met nog meer ongeduld de boel voorbij rijden en er vooraan in ploffen en ... de vicieuze cirkel is rond.
Het is al héél lang bewezen dat het benutten van de twee rijstroken tot op het eind de files juist KORTER maakt.  Tot spijt van wie 't benijdt
Of moet de file per sé ook de achterop liggende kruispunten blokkeren ?  Haja, dan staan de dwarsende wegen daar ook lekker in file !  Doel bereikt: IK in de file, IEDEREEN in de file

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3148 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 04:03:50 »
Als ik dat hier dus allemaal lees moet ik er van nu af aan terug van uit gaan (deed ik zeer lang geleden ook) dat een file van 500 meter op 1 rijstrook net zo lang is als een file van 500 meter op 2 rijstroken of 3 rijstroken of 4 ...
Ook al staan er dubbel zoveel voertuigen op 2 rijstroken dan op 1.
Drie keer zoveel op 3 enzoverder.

Niettegenstaande moeten al die voertuigen door diezelfde flessenhals terug op 1 rijstrook komen en voorrang geven aan beide rotondes.
Wel wetende dat de gemiddelde Belg weinig kaas gegeten heeft van ritsen of het voor 1 of andere reden zelden of nooit toepast, er veel voertuigen tussen zitten van verschillende lengtes (motorfiets tot uitzonderlijk vervoer van tientallen meters) en niet iedereen gelijke tred houd op gelijke afstand van zijn voorligger.

Vreemd.

Hier in Duitsland wordt er alsmaar meer ter hoogte van de opritten, rechts naast de onderbroken witte lijn die de rechter rijstrook van de daarnaast gelegen rijstrook scheidt, een doorlopende witte streep getrokken om dat uitwijken duidelijk te verbieden.

Hier in België doen ze zoiets aan afritten, zodat je van de linkse strook een stuk voor en aan de afrit niet meer naar de rechtse mag. Had je dat te laat door en moest je die afrit hebben, had je pech. De logica ontgaat me. Van dat in Duitsland snap ik de logica wel.

In Duitsland zal dat zijn omdat er daar aan veel hogere snelheid gereden wordt en er weinig of geen Duitsers het in hun hoofd zullen halen te denken dat ze voorrang hebben op een oprit.

In Frankrijk doen ze dat al jaren zoals nu aan sommige afritten van de E313 (is ook omzeggens de enige plaats in België) met dat verschil dat er in Frankrijk effectief controle op is.
Hier in België blijven diegene op de linkerrijstrook gewoon diegene rechts van zich van de weg rammen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3149 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 04:20:33 »
Het is al héél lang bewezen dat het benutten van de twee rijstroken tot op het eind de files juist KORTER maakt.  Tot spijt van wie 't benijdt

En het is al veel langer en veel duidelijker bewezen dat een theorietje maar in bepaalde gevallen overeenkomt met de praktijk en dan moet nog aan alle voorwaarden voldaan worden.

Of moet de file per sé ook de achterop liggende kruispunten blokkeren ?  Haja, dan staan de dwarsende wegen daar ook lekker in file !  Doel bereikt: IK in de file, IEDEREEN in de file

Er zijn voor de rotonde 2 kruispunten met verkeerslichten en de rest tot aan de E313 zijn ondergeschikte wegen die meestal doodlopend zijn, tenzij je met een boot op pad bent.
Elkaar kennende zal ik maar doen alsof ik de rest niet gezien heb.