Laat ons dan tenminste toch het beetje asfalt dat ons nog gegund is ten volle benutten, niet ?
Dat bedoel ik.
De traag rijdende file voorbij rijden en er vooraan in ploffen zet de traag rijdende file alleen maar helemaal stil wat het wachten voor diegene met geduld alleen maar langer maakt en de poort verder open zet voor anderen die dan weer met nog meer ongeduld de boel voorbij rijden en er vooraan in ploffen en ... de vicieuze cirkel is rond.
Een suggestie hoe ze dat in bijvoorbeeld Herentals kunnen oplossen? Aan rotonde 1 bvb; voor een voldoende grote dubbele rotonde is er plaats te weinig, leggen ze zo'n ding aan als in Geel, dan kunnen ze het beter laten. Verkeerslichten plaatsen? Zou kunnen, alleen staan ze hier nog niet super ver met intelligente lichten. Aan rotonde/ovonde 2? Ook lichten en het tankstation/brandweer op een zijweg laten uitkomen zoals het stuk er voor? Of natuurlijk de simpele 'oplossing': schilder het linkse vak maar dicht, voorbeeld daarvan te vinden in Beringen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe voor jou de ideale voortgang er daar uit ziet? Zonder file mag men de linkse rijstrook dan gebruiken, maar vanaf men ziet dat er file staat, moet men zo snel mogelijk rechts invoegen?
Het is reeds langer dan vandaag dat incompetente mensen zorgen voor de wanorde in het Belgische verkeer.
De randwegen liggen er al en had men de wegen aangelegd zoals voorzien in de jaren '70 dan stond men er nu niet dag dagelijks in de file zoals op zoveel plaatsen in (vooral) Vlaanderen.
Randwegen voor plaatselijk verkeer en 2x2 voor doorgaand verkeer en op cruciale plaatsen een op- en afrit voorzien zoals men al jaren volle bak in Frankrijk aan het doen is.
Bekijk de cijfers er maar op na over files en ongevallen.
Ondertussen hebben ze hier alles maar volgebouwd met huizen en dergelijke waardoor het steeds moeilijker wordt.
Maar vandaag, E19 richting A-pen, ik rij met een vaste vrachtwagen (10.7m) op het eerste vak, 2en 3 rijden 110-120 en er is redelijk veel verkeer, komt in Mechelen noord een treintje auto's de snelweg op, bumperklevend, die denken toch niet dat ik voor hen opzij ga zeker?
Logisch ook, ze moeten maar op hun gas duwen als ze de snelweg op willen; ik zal ook zelden verschuiven voor zulke gasten, leer eerst rijden !
Je kan je de vraag stellen of je de wet mag overtreden door hoffelijk te zijn. Strikt gezien mag je geen plaats maken, of ik interpreteer de wet verkeerd. In ieder geval, schone deugd zo. Dan leren ze misschien eens gas geven op een oprit, men wordt al wel eens moedeloos van zo'n dutsjes die zo snel de volle lijn ophoudt invoegen aan 50 km/u met nog een halve km oprit voor hen.
Bij 3 of meer rijstroken en als het verkeer het toelaat wel, ... als het niet regent. Bij 2 rijstroken niet.
Je zal maar de tweede, derde , vierde, ... zijn in het rijtje die de snelweg op wil.
Moeilijk.
Meestal gebruiken ze dan ook nog niet eens de volledige lengte van de oprit om de snelweg op te rijden en met mijn huidig voertuig los ik dat meestal anders op. Vroeger ook en zelfs met de vrachtwagen, toen nog zonder begrenzer.
Ik gebruik gewoon de volledige oprit en alle PK's aan boord en meestal heb ik dan een flink stuk snelweg voor mij alleen.
P.S.:Je kan ook je bosmaaier pakken en er op gaan kloppen

maar dat is een ander verhaal.