Die gevallen zijn er inderdaad. Net zoals de vrachtwagenbestuurders die kort vóór de Kennedytunnel, als er een maximum snelheid van 70 km/h geldt, op minder dan 1 meter achter mij komen bumperkleven. Ik ben nochtans geen Nataliake. Of zoals de vrachtwagenbestuurders die achteraan op een stisltaande file inrijden.
En ik van mijn kant, probeer altijd genoeg afstand te houden. Helaas dan voor sommigen, die er keer op keer in slagen er zich nog nét tussen te wringen omdat ze naar de A12 richting Brussel, of richting Gent de afrit Linkeroever willen pakken. Of Ome Willem met z'n kerreven, die je aan een slakkegangetje voorbijtuft, en dan pal voor je neus weer invoegt, om dan z'n snelheid geleidelijk aan te minderen naar nog geen 80.
Ook altijd geweldig, is de verkeerswisselaar Antwerpen-Zuid, op de Antwerpse ring richting Gent. De rechtse rijstrook voor het verkeer richting Gent is daar een ramp als je er met een camion (melk) passeert. Daar kom je gewoonlijk méér dan 1 paar ogen te kort. De vraag daar, is al lang niet meer OF er daar weer ene pal voor je neus gaat invoegen. De vraag is veeleer, van welke kant hij komt. Komt hij van de rijstrook links van je, en slaat hij voor je neus ineens alles dicht, omdat hij er nog tussen wil richting Brussel? Of komt hij van de rijstrook rechts van je, pal van onder je dode hoek vandaan, om dan op z'n gemakje verder te kachelen ipv eindelijk z'n snelheid iets of wat aan te passen?
Er zijn onder alle categorieën weggebruikers onverlaten. Vrachtwagenbestuurders mogen evenwel verondersteld worden beroepschauffeurs te zijn, en te beseffen welke gevaren het rijden met zo een gewicht inhoudt. Dat doen ze overduidelijk in onvoldoende mate, en dat is één van de oorzaken waarom ze een slechte naam hebben.
Na ja, als een vrachtwagen op z'n kant gaat, zijn de gevolgen qua file etc. uiteraard veel groter dan wanneer iemand z'n personenwagen tegen een boom parkeert. Als een plezierbootjes kapseist, zal het overige scheepvaartverkeer er waarschijnlijk ook minder last van hebben dan wanneer de kapitein van een olietanker een zware inschattingsfout maakt.
Wat er voor mij nog toe bijdraagt, is dat een groot aantal vrachtwagenbestuurders, ook de beteren onder hen, koppig weigert om het wangedrag van de rotte appels in hun gelederen te erkennen. Want net zoals voor sommige automobilisten de vrachtwagenbestuurder altijd de schuldige is, is voor vele vrachtwagenbestuurders de automobilist altijd de schuldige.
Je ziet dan gelukkig toch in, dat het van 2 kanten moet komen.
Jaren geleden werden er campagnes gevoerd voor een beter begrip tussen vrachtwagenbestuurders en personenwagenbestuurders. Ik heb er intensief aan meegedaan en mij extra tolerant en tegemoetkomend getoond. De tijd toen ik bijvoorbeeld met mijn bootaanhangwagen niet sneller dan 80 km/h reed, maar vertraagde tot 70 km/h terwijl een vrachtwagen mij inhaalde om het hem gemakkelijker te maken. Maar de tegemoetkoming kwam meestal slechts van één kant.
Je mag gerust 's een dag meerijden. En met je eigen ogen vaststellen hoe vaak 't mij overkomt, dat de tegemoetkoming op smalle boerenbaantjes slechts van 1 kant komt, als je te maken krijgt met andere weggebruikers die zélf niet uit landbouwmiddens komt. Het ergste van al, zijn die glimmende BMW's, Mercedes met hun plastronneke, en de wielerterroristen.
Wat er voor mij nog toe bijdraagt, is dat een groot aantal vrachtwagenbestuurders, ook de beteren onder hen, koppig weigert om het wangedrag van de rotte appels in hun gelederen te erkennen.
Wat er voor mij ongetwijfeld ook toe bijdraagt, het wegenbulletin:
"Een ongeval met een vrachtwagen".
Waarom moet dat er altijd bij vermeld worden? Is dat dan ZO relevant, soms? Als ik weet dat er op mijn traject een ongeval gebeurd is, wil ik voornamelijk weten hoe lang de files reiken. Dàt is voor mij dan belangrijk én relevant om een alternatief te overwegen. En of dat ongeval nu door een vrachtwagen of een autocar of door pakweg zeven personenwagens veroorzaakt is, zal me dan finaal worst wezen. Want als je dan op de bewuste plaats komt, gebeurt het niet zelden:
* dat er een veredelde Mercedes Atego van een niet nader genoemd Brussels koerierbedrijf op z'n kant ligt.
* of dat er een mobilhome in de coulissen terechtgekomen is
* of dat een paardencamionneke bij hun zondags uitstapke met de pony's aan 't slingeren gegaan is
* of dat een jonge gast met z'n sportief auto'ke zichzelf te pletter gereden heeft in de staart van een file
(weliswaar tegen een camion, ja)Wegenbulletin klopt dan, strikt genomen natuurlijk. Er IS immers een ongeval gebeurd, waarin een vrachtwagen betrokken was. Maar den braven burger denkt dan gewoonlijk niet verder bij na, en gaat er gemakkelijkheidshalve van uit, dat er weer ne cowboy van een vrachtwagenchauffeur aan 't werk geweest is.