Aangifte doen bij de economische inspectie. Dat is een overtreding waar zware straffen op staan. Garantie moet door elke merkgarage uitgevoerd worden, om het even waar in Europa de wagen aangekocht werd.
Zal wel niet zo simpel zijn omdat we niet specifiek over garantie praten, die is immers verlopen in 2010 (2 jaar vanaf 2008). We hebben het wel over een probleem dat erkend wordt door Bosch en hiervoor de kosten wil dragen, waarvan normaal alle Ford dealers op de hoogte zouden moeten zijn.
Dat maakt niets uit.
Het gaat om verborgen gebreken welke al van bij de aankoop aanwezig waren, waarom derhalve zowel Bosch als Ford van oordeel zijn dat zich daardoor voor deze specifieke problemen een uitbreiding van de basisgarantie opdringt, en waarvoor Ford dan ook richtlijnen uitgevaardigd heeft die de dealers, vanwege hun contract met Ford, verplicht zijn om na te leven.
Dat een aantal van die dealers overduidelijk te kwader trouw zijn en hun verplichtingen niet willen naleven, blijkt alleen al uit het feit dat ze beweren niet op de hoogte te zijn van de desbetreffende TSB, of volkomen ten onrechte beweren dat je enkel bij de garage waar de wagen aangekocht werd, recht zou hebben op de uitvoering van die bijkomende garantie.
Aarzel niet om, naast het melden bij de economische inspectie, Ford zellf duidelijk te maken dat je overweegt om aan het in gebreke blijven van de dealers ruchtbaarheid te geven via de algemene en automobielpers.
Moesten zij een tegenvoorstel doen dat de meeruren boven de 45 minuten die Bosch hen vergoed, voor ons zouden zijn omdat wij daar nog geen klant waren, zou ik nog enigszins kunnen volgen
Geen sprake van. Wat je al dan niet moet betalen, hangt in dit geval niet af van een tegemoetkoming omdat je al klant bent, doch enkel van de tussen Ford en Bosch gesloten overeenkomst. Als Bosch oordeelt dat de werktijd 45 minuten is, en Ford dit bovendien aanvaard heeft, dan moet geen enkele dealer afkomen met meer werktijd.
Zo wordt er trouwens voor heel wat werkzaamheden in een merkgarage niet meer gerekend. Ze hebben een lijst met het aantal tijdseenheden (meestal 10 minuten) welke ze voor de verschillende werkzaamheden mogen aanrekenen. Stel dat er voor een bepaalde werkzaamheid 3 dergelijke tijdseenheden voorzien zijn. Is het een recente wagen en kan de technieker de klus op 20 minuten klaren, dan steekt de dealer 10 minuten in zijn zak. Is het een oude wagen en duurt de job 40 minuten omdat er enkele bouten muurvast geroest zijn, dan komen die 10 extra minuten uit de zak van de dealer, niet uit die van de klant.
Als de wagen moet hersteld worden na een aanrijding, en de dealer komt met de expert overeen voor 15.000 Euro, dan moet de dealer achteraf ook niet afkomen dat het langer geduurd heeft dan hij gedacht had en de rekening daardoor 20.000 Euro bedraagt.