Nog eens een Belgische truck die in bergop niet door de slakken ingehaald wordt.
Weet ik eigenlijk zo nog niet.
Qua comfort, zijn de Actrossen de ruimste (interieur) die ze bij Milcobel hebben. Wat dat betreft, is er zeker aan de chauffeur gedacht bij het ontwerp van de Mercedes Actros. Maarreuhm, in vergelijking met de andere merken die bij Milcobel bollen, scoren de (huidige) Actros ronduit het slechtste. Eerder aan de tamme kant. Als ik achter een collega met een Volvo rijd, kan ik die bij de eerste molshoop al niet meer volgen. En ook de MAN en de IVECO's hebben fors meer pit. (Ma bon, IVECO is Italiaanse plastic brol).
Benieuwd wat het wordt met deze nieuwe. Nieuwe borstels vegen gewoonlijk goed, zeker? Al staat hij nu tijdelijk weer in de garage, de PTO moet nog bijgesteld worden ifv de ACRAM melkpompen op de oplegger. Soit, dergelijke kinderziektes hebben ze allemaal wel gehad.
Ook het schakelen van de (voorvangers Actros) hun automaat is niet altijd je datte. Er zijn momenten dat 't tergend lang kan duren eer hij beslist heeft welke versnelling hij zal nemen. Dat is ondermeer het geval, als je even vertraagt aan een onoverzichtelijk kpt, en je weer optrekt zodra duidelijk is dat de kust veilig is. Geeft dan soms de indruk dat hij de impulsen niet snel genoeg verwerkt krijgt. Dan durft 'm rare bokkesprongen maken, en doet hij er tergend lang over om de juiste versnelling te kiezen. In zo'n geval, best preventief zélf tijdig manueel naar de juiste versnelling gaan VOORdat hij zélf kuren krijgt.
Maar voor wie daarmee om kan, is de voorganger eigenlijk wel een best aangename vrachtwagen. En behalve een brug over de autosnelweg of een tunnel onder de Schelde, doen wij toch geen hellingen op die bewuste rit. Dus op zich, heb ik 't eigenlijk nooit als een echt groot nadeel ervaren dat een Mercedes wat minder power heeft. De Volvo (evenveel PK) heeft daarentegen beduidend meer power, maar naar m'n smaak te weinig beenruimte en te weinig comfort voor de chauffeur.