Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906091 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3780 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 16:01:10 »
Dat is iets waar de EU zich best eens mee zou moeien : geen dashboardverlichting zonder dat de lichten effectief branden buiten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3781 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 16:10:33 »
Dat wordt voor sommige modellen dan een probleem. Er zijn ondertussen wagens op de markt die geen fysieke klokken meer in het Dashboard hebben. Daar wordt een beeldscherm gebruikt om de informatie weer te geven. Dat is dan per defnitie altijd verlicht, ttz het straalt zelf licht uit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3782 Gepost op: vrijdag 07 maart 2014 - 20:48:43 »
Heb vandaag met mijn fiets een aanrijding gehad met een andere fietser.
Ik rijd buiten bebouwde kom samen met mijn dochtertje van 6 jaar ieder op onze fiets, ze zat dus niet achterop, naast mekaar op de rijbaan.
Ergens op die weg komt van rechts een pad uit dat alleen door fietsers en voetgangers gebruikt mag worden. Daar waar het pad eindgt is een oversteekplaats voor fietsers aangebracht. Je kan niet ver in dat pad kijken door begroeiing. Op het ogenblik dat wij met onze fiets de fietsoversteekplaats gaan dwarsen komt daar vrij onvoorzien een meisje van ongeveer 12 jaar uitgereden zonder te stoppen op de voet gevolgd door haar vader die net voor onze wielen de rijbaan oversteekt, gevolgd door nog drie jongere kinderen die wij hebben aangereden omdat we niet meer konden stoppen.
Die man heeft mij uitgescholden en zei dat zij voorrang hadden tussen de blokken markering. Er waren geen gewonden, wel is er een kind van hem tegen de grond gegaan.

Ben nog eens voorbij dat pad gereden. Dat pad is een verhard smal weggetje, een kleine auto zou er misschien net op kunnen maar dat is verboden.
Is het dan wel een pad? De weg die ik volgde was bij elk kruispunt voorzien van B15 borden behalve daar. Geen pad en vvr of pad en ondergeschikt?
En wat indien VVR in combinatie met een oversteekplaats voor fietsers waar de fietser geen voorrang heeft, of toch wel?
Bij nader inzien toch niet zo duidelijk. Wat denken jullie?


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3783 Gepost op: vrijdag 07 maart 2014 - 21:17:12 »
Eens te voet voorbij de dagelijkse file Pierstraat gestapt, 1 op de 2 zit met zijn GSM bezig.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3784 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 00:12:43 »
Dat pad is een verhard smal weggetje, een kleine auto zou er misschien net op kunnen maar dat is verboden.
Is het dan wel een pad?

Definitie van een pad (niet te verwarren met een aardeweg of een pad die je in iemands korf kunt zetten):

Citaat
AR 2.5. "Pad": een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

Definitie van een voetganger:

Citaat
AR 2.46. "Voetganger": een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Kan er (ongeacht of het al dan niet toegestaan is) verkeer plaatsvinden van voertuigen die een bredere dan voor voetgangers (en daarmee volgens AR 2.46 gelijkgestelde weggebruikers) vereiste ruimte nodig hebben?

Zo ja, dan is het geen pad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3785 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 18:03:04 »
Bij nader inzien is dat pad, wat vroeger een pad was nu heraangelegd tot een verhard weggetje, te smal voor auto's en breed genoeg voor fietsers is beide richtingen.
Een soort fietsverbinding van een kilometer tussen twee grote wegen.
Als het geen pad meer is komt de voorrang natuurlijk wel in het gedrang want de weg die wij volgden ligt door middel van F15 borden en B1 borden aan de zijstraten volledig in voorrang behalve aan dat weggetje (pad) en daarenboven ligt daar een oversteekplaats voor fietsers en is er een doorlopende boordsteen waardoor je dat weggetje niet opmerkt. Gepaste signalisatie zou hier wel op zijn plaats zijn.
Die man die mij uitschold had misschien wel gelijk in zijn onwetendheid?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 maart 2014 - 18:39:10 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3786 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 20:27:42 »
De weg die ik volgde was bij elk kruispunt voorzien van B15 borden behalve daar.
Ofwel moet er weer een B9/B15 staan , ofwel een B17 VVR ... tenzij het om een pad / aardeweg gaat of de B1/B5 in de dwarsweg enkel toepasselijk is op (2 wielige brom) fietsers.


Je moet er dus voorrang hebben, anders ging de wegbeheerder in de fout.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3787 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 00:21:23 »
Ik kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer nog eens de lichten heb aangestoken.
ik moet dat af en toe nog eens doen als mijn vrouw met de auto gereden heeft
ze is nog steeds van mening dat je verbruik drastisch daalt als je zonder lichten rijdt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3788 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 00:30:32 »
Die man heeft mij uitgescholden en zei dat zij voorrang hadden tussen de blokken markering.

Bij nader inzien toch niet zo duidelijk. Wat denken jullie?
vraagje

zijn wegmarkeringen 'verkeerstekens'?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3789 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 00:46:22 »
ik moet dat af en toe nog eens doen als mijn vrouw met de auto gereden heeft
ze is nog steeds van mening dat je verbruik drastisch daalt als je zonder lichten rijdt

Zelfs al zou ze er nog 0,5 liter op 100 km mee besparen, dat is dan 500 liter na 100.000 km, pakweg 750 Euro. Daar kom je niet ver mee bij de koetswerkhersteller.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3790 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 09:33:09 »
zijn wegmarkeringen 'verkeerstekens'?

Ja.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3791 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 12:55:57 »
zijn wegmarkeringen 'verkeerstekens'?
Ja.

Inderdaad.

Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3792 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 14:40:03 »
Die man heeft mij uitgescholden en zei dat zij voorrang hadden tussen de blokken markering.

Bij nader inzien toch niet zo duidelijk. Wat denken jullie?
vraagje

zijn wegmarkeringen 'verkeerstekens'?

Natuurlijk.

Maar deze verkeerstekens definiëren geen voorrang, enkel de plaats  ;D
Net zoals bij de fietspaden.

De voorrang zelf, is geregeld in een verkeersregel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3793 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 15:34:47 »
Is een alleenliggend fietspad een pad?  Ik weet niet zeker of aan dat weggetje dat eigenlijk een fiets/ voetgangerspad is blauwe borden staan die er een  fiets/voetgangerspad van maken. Ik zal daar volgende keer eens naar kijken. Naar mijn mening stonden er alleen maar paaltjes die andere voertuigen verhinderen om er in te rijden. Maar als er een bord fietspad staat kunnen we er dan van uitgaan dat het een pad betreft ongeacht de breedte?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3794 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 15:39:43 »
Is een alleenliggend fietspad een pad?  Ik weet niet zeker of aan dat weggetje dat eigenlijk een fiets/ voetgangerspad is blauwe borden staan die er een  fiets/voetgangerspad van maken. Ik zal daar volgende keer eens naar kijken. Naar mijn mening stonden er alleen maar paaltjes die andere voertuigen verhinderen om er in te rijden. Maar als er een bord fietspad staat kunnen we er dan van uitgaan dat het een pad betreft ongeacht de breedte?

Zoiets als bij een fietspadennetwerk ?
Dat is een openbare weg op zich, en vormt dus kruispunten.
Als het gemarkeerd is als fietspad, is het een pad.


Het mag duidelijk zijn dat de definities van aardeweg en pad dringend aan herziening toe zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder