Sinds maandag werk ik bij een andere klant in het zuiden van Brussel, rechtover het station Brussel-Zuid. Ondertussen heeft mijn vrouw haar rijbewijs behaald en mag zij de auto gebruiken om de kinderen naar onthaalmoeder en school te brengen. Voorlopig gebruik ik de trein om op het werk te geraken. Van deur tot deur kost me dat ongeveer 50 min.
Vandaag was dus de tweede dag dat ik met dat 'vervoer'-middel naar het werk kom en het bevalt me absoluut niet. Ik rijd op waarschijnlijk de beste lijn van het land qua aanbod. Eigenlijk hoef ik niet naar het uur te zien, er zijn minstens 4 treinen per uur, in de spits nog meer. Helaas heb ik nu al twee dagen 's morgens vertraging gehad. Gisteren was dat zo'n 15 min, vandaag bleef het beperkt tot 5 min. De trein vertrok telkens op tijd in Mechelen, op een rit van slechts 28 min creëert men dergelijke vertragingen, tot meer dan 50%, ongehoord!
Omdat ik wil zitten gedurende de rit koop ik me een 1e klasse ticket. Absolute zekerheid op een zitplaats geeft dat ook niet, maar het is alleszins beter dan zeker te moeten rechtstaan. De capaciteit op deze drukke lijn moet dringend opgevoerd worden. De trein die ik 's morgens neem is een stel van de 900-reeks (aka Duikbril). De eerste klasse zitplaatsen zijn daar exact hetzelfde als de tweede klasse zitplaatsen. De zetels zijn smal en de beenruimte is zeer beperkt. Je zit als het ware opgepropt tussen de andere reizigers.
Dat brengt me op het volgende punt, medereizigers. Vandaag zat ik naast een politieker die stonk naar het zweet (zal in ieder geval niet van het werken geweest zijn). De kerel voor me had zijn rugzak op de grond gezet waardoor de beenruimte nog meer beperkt werd. Gelukkig bleef ik deze morgend gespaard van het hinderlijk gesis dat uit de oortjes komt van een mp3-speler van iemand die in de buurt zit.
De trein een 'vervoer'-middel, nee niet echt!