Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906055 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3960 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2014 - 19:21:30 »
Moraal van't verhaal; naar mijn mening faalt 80% van die 'hoffelijke' chauffeurs die invoeghulp geven aan vrachtwagens

Sowieso is iemand die een vrachtwagenbestuurder invoeghulp wil geven op een autsnelweg en daarbij het overige verkeer hindert of in gevaar brengt, volkomen fout bezig.

De autobestuurder die je aanhaalt, is geen hoffelijke bestuurder, maar een regelrechte wegpiraat.
Inderdaad allemaal stijf doorrijden zodat er 2 vrachtwagens in de problemen komen, dat is 80 ton tesamen die je op je dak kunt krijgen door zo'n houding.
Dat heeft ook weinig meer met verkeersveiligheid  te maken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3961 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 00:07:12 »
Moraal van't verhaal; naar mijn mening faalt 80% van die 'hoffelijke' chauffeurs die invoeghulp geven aan vrachtwagens

Sowieso is iemand die een vrachtwagenbestuurder invoeghulp wil geven op een autsnelweg en daarbij het overige verkeer hindert of in gevaar brengt, volkomen fout bezig.

De autobestuurder die je aanhaalt, is geen hoffelijke bestuurder, maar een regelrechte wegpiraat.
Inderdaad allemaal stijf doorrijden zodat er 2 vrachtwagens in de problemen komen, dat is 80 ton tesamen die je op je dak kunt krijgen door zo'n houding.
Dat heeft ook weinig meer met verkeersveiligheid  te maken.

 ::) ???

Kijk, jo.

Een vrachtwagenbestuurder die een autosnelweg oprijdt, moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan van de autosnelweg die hij wil oprijden. Dat betekent dat die bestuuders door zijn toedoen zelfs niet heel even wat minder gas moeten geven om een aanrijding te vermijden. Van hun kant hebben die bestuurders niet de minste verplichting tegenover die vrachtwagenbestuurder.

Als ik het kan zonder andere bestuurders te hinderen (laat staan in gevaar te brengen), zal ik enigszins tegemoetkomend zijn tegenover zo een vrachtwagenbestuurder, op voorwaarde dat hij mij de kans geeft om dat vrijwillig te doen. Hoewel: nadat de tegemoetkoming in de loop van mijn leven al in 99% van de gevallen van mijn kant gekomen is en slechts in 1% van de gevallen van de kant van de vrachtwagenbestuurders, en na het ongeval dat een vrachtwagenbestuurder in januari veroorzaakt heeft en waarbij ik door het oog van een naald gekropen ben, ben ik alsmaar minder geneigd tot dergelijke tegemoetkomingen. Gisteren dacht er nog eentje dat ik 100 meter achteruit ging rijden, omdat hij 5 meter eerder in een smalle straat niet even opzij had willen gaan staan. Je mag raden wie er uiteindelijk achteruit kunnen rijden is.

Als vrachtwagenbestuurders mij evenwel in gevaar brengen door mij tot een noodremming of volgas te dwingen om te vermijden dat ze met 80 ton op mijn dak terechtkomen, dan sta ik er niet voor in als door dergelijke uitlokking bij mij de zekeringen doorslaan en er even verder 80 ton niet op mijn dak, maar op zijn kant ligt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3962 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 00:20:40 »
Wat wil je dan dat hij desnoods maar stopt en vanaf 0/uur zich in gang zet?
Het zal zeker veiliger zijn. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3963 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 11:02:40 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3964 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 13:34:12 »
Wat wil je dan dat hij desnoods maar stopt en vanaf 0/uur zich in gang zet?
Het zal zeker veiliger zijn. ???

Het gaat om het totaal gebrek aan respekt voor hun verplichtingen vanwege vele vrachtwagenbestuurders, jo.

"Don't put the monkey on my shoulder". Hoe een vrachtwagenbestuurder bij het oprijden van een autosnelweg voorrang verleent, is zijn probleem, niet het mijne. Maar het is wel zijn verdomde plicht. En hij kan al zeker niet verwachten dat ik andere weggebruikers ga hinderen om zijn probleem op te lossen.

Als hij laat blijken dat hij dat beseft, zal ik hem meestal helpen in de mate van het mogelijke. Maar als hij mij wil dwingen om hem voor te laten door misbruik te maken van zijn macht, zal het zijn beste dag niet geweest zijn.

Wat levert het een vrachtwagenbestuuder op om te komen bumperkleven als ik mij aan de max. 60 km/h ter hoogte van wegenwerken houd? Niets, integendeel. Want dan zak ik langzaam af tot 30 km/h, en geef dan weer gas. Zeker als het dan bergop is, ben ik zo een onnozelaar wel even kwijt. Maar toch zijn er telkens weer die het doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3965 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 14:02:04 »
Wat wil je dan dat hij desnoods maar stopt en vanaf 0/uur zich in gang zet?
Het zal zeker veiliger zijn. ???
Jo, de bestuurder die de snelweg op wil, MOET verplicht voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds op de snelweg rijden.
De bestuurders OP de snelweg, mogen verwachten dat de bestuurder die de snelweg op wil komen, hen ook voorrang zal verlenen.
Dat is wat de wegcode en alle rechtbanken stellen.

Bestuurders ruimte geven om de snelweg op te kunnen, is hoe dan ook geen verplichting.
Het is louter goede wil.


Meer, het is eigenlijk zelfs verboden ...
De ruimte makende bestuurder voldoet immers niet meer aan Art 9 (plaats op de rijbaan) door naar de linker (dan wel midden) rijstrook uit te wijken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3966 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 14:34:48 »
Ik wil het allemaal begrijpen, maar zoals  Rafael het schrijft heb ik ook altijd gezien, voor ik zelf met de vrachtwagen reed nb., leven en laten leven


We moeten hier ook wel een beetje realistisch in blijven. Er zijn nog korte opritten te vinden, er zijn vrachtwagens die niet voldoende snelheid kunnen halen op bepaalde opritten omwille van diverse redenen, ... Een stukje pechstrook meenemen als vrachtwagenchauffeur om meer snelheid te halen is ook niet altijd een geniaal idee hier: slechte staat, afval, ... We zitten er mee en we kunnen er enkel het beste van maken. Ik stoor mij dan ook niet aan terechte invoeghulp, net zo min ik mij (nog) stoor aan inhalende vrachtwagens waar het niet mag, op voorwaarde dat ze ook inhalen zonder iemand te snijden en niet kruipen - dat laatste stoorde me vroeger wel, maar nu de ene 80 km/u en de andere nog 90 km/u kan ik me hun miserie wel inbeelden.

Ik stoor mij wel aan inzichtsloze mensen die mij hinderen (of zelfs de middenberm indrukken) door onnodig invoeghulp te geven; als we beiden al terug rechts hangen vooraleer de vrachtwagen begint met invoegen, is het wel redelijk duidelijk lijkt me. Net zoals ik me ook aan elke bestuurder stoor die de oprit niet tot het einde volgt en invoegt aan een belachelijke snelheid, of dat nu een vrachtwagen of automobilist is.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3967 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 15:25:25 »
Ik wil het allemaal begrijpen, maar zoals  Rafael het schrijft heb ik ook altijd gezien, voor ik zelf met de vrachtwagen reed nb., leven en laten leven
Ja tuurlijk, maar het moet wel kunnen hé.
Ik ga ook opzij - als dat kan.

Maar intussen is de gewoonte meer geworden dat de bestuurder op de rechterrijstrook maar plaats MOET maken of in de remmen MOET.

En uiteraard controleren de flikken niet.
Die zijn hun eigen PVs aan 't wissen.  >:D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3968 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 16:10:36 »
Zomaar plaats maken hoeft niet, bvb. oprit Massenhoven Zandhoven daar is meer als plaats genoeg om je snelheid zelf te regelen om ongestoord de snelweg op te rijden, daar gewoon afkappen zoals er wel meer doen is not done.
De mensen moeten eens begrijpen dat die lange stroken er liggen om makkelijk in te voegen (en dat geld ook voor auto's) gebruik die strook over de volle lengte, het is trouwens ook niet enkel gas geven maar ook het verkeer inschatten, weer wat Raphaêl schreef, je moet niet 90 of 120 rijden om de snelweg op te draaien, laat die ene nog passeren en voeg dan erachter in als daarachter niets rijdt.

Mooi voorbeeld is bvb. ook Tessenderlo, dat is daar altijd een gewring omdat er eentje de snelweg op komt, ook bij auto's, terwijl zeker daar iedereen op volle snelheid kan invoegen door zowel meer dan plaats genoeg en het grote overzicht, het is volgens mij door  stijfkoppigheid dat het toch telkens weer mislukt.

Als er zomaar eentje naar links knalt om zijn collega erop te laten dan is die in mijn ogen met meerdere zaken bezig maar niet met deftig chauffeerwerk, als ik aan een oprit passeer dan weet ik nog meer dan daarvoor hoe het verkeer achter me verloopt, of ik eventueel kan uitwijken maar ook waar die andere de snelweg voor of achter me gaat opkomen, zit er nog een scherpe bocht in of is die al volop gas aan het geven, dat kun je ook inschatten.

Enfin ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel en dat de meeste daar ook geen probleem mee hebben.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3969 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 17:17:35 »
Ach, de waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden.

Tuurlijk is er niks mis mee, om met een hoffelijk gebaar een mede-weggebruiker een handje te helpen.  Zolang men daarmee maar niemand anders hindert of in gevaar brengt, zoals Rafael overkwam.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3970 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014 - 21:45:15 »
Ik wil het allemaal begrijpen, maar zoals  Rafael het schrijft heb ik ook altijd gezien, voor ik zelf met de vrachtwagen reed nb., leven en laten leven

Van dat laatste hebben de meeste vrachtwagenbestuurders helaas geen kaas gegeten.

Toen ik verleden jaar mijn Mercedes oldtimer ging halen, had hij te weinig trekkracht, waardoor ik amper tegen 70 km/h de autosnelwegen kon oprijden. Wat hebben al de vrachtwagenbestuurders toen voor mij gedaan? Juist: geflitst tot de mussen uit de bomen vielen en een concert voor 5 dorpen in de omtrek gegeven. Barbaren zonder ook maar enig respekt voor de waarde het technisch erfgoed van het land.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3971 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014 - 01:18:30 »
Kruispunt kleine ring - Merodestraat in Mechelen. Ik wacht op de linker rijstrook om verder te rijden, langs mij is de voorsorteerstrook om links af te draaien. Een grote bestelwagen staat naast mij, eigenlijk net iets te ver. Het licht gaat op groen. Ik was een wat laat om te reageren op het groen licht, kan mij ook overkomen, zeker met drie lawaaierige kinderen op de achterbank. Net wanneer ik de gas wat dieper dan gewoonlijk wil intrappen komt er een paarse bomma over het zebrapad gewaggeld. Het voetgangerslicht moet voor haar al geruime tijd op rood hebben gestaan! Ik ben de enige die durft te claxoneren blijbkaar. Ik had ze zeer laat gezien omwille van de bestelwagen. Vanaf ik begin te claxoneren doen de andere bestuurders dit ook.
De domme koe begon dan maar te glimlachen, misschien pas die glimlach wel als ze opgebaard licht in een kist. Het enige dat haar in het rijk der levenden houdt is de oplettendheid van automobilisten, zelf geeft ze er blijkbaar niet om wat ze bewijst door op een zeer drukke weg door het rood te wandelen.

Klein detail: flikkenbureel is 50 m verder.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3972 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014 - 01:57:08 »
Woensdagmiddag ongeveer thv A'pen Oost op de E34 van de rijbaan gereden door een Britse bestuurder   :(
Diende die BOB toch nog eens ergens voor ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3973 Gepost op: maandag 01 september 2014 - 19:31:42 »
Toen ik verleden jaar mijn Mercedes oldtimer ging halen, had hij te weinig trekkracht, waardoor ik amper tegen 70 km/h de autosnelwegen kon oprijden. Wat hebben al de vrachtwagenbestuurders toen voor mij gedaan? Juist: geflitst tot de mussen uit de bomen vielen en een concert voor 5 dorpen in de omtrek gegeven. Barbaren zonder ook maar enig respekt voor de waarde het technisch erfgoed van het land.

Hopelijk, kom je nooit zo'n trien tegen:   ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DxR8N5tCNZs
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3974 Gepost op: maandag 01 september 2014 - 20:13:47 »
Hopelijk, kom je nooit zo'n trien tegen:   ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DxR8N5tCNZs

Een trien? Dat is een regelrechte crimineel die moet opgesloten worden!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."