Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906067 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4650 Gepost op: zaterdag 22 april 2017 - 17:51:51 »
Daarenboven laat de techniek toe verder dan 1 voorligger te detecteren:
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-version-8-0-radar-two-cars-ahead/

onlangs nog een YT-filmpje uit Nederland die dat zelfs aantoonde:
http://www.autogids.be/autonieuws/video/autopilot-tesla-nederland.html

Dat helpt je geen bal als je voorligger plots zijn voorwaartse beweging omzet in een heen en weer kaatsen tussen de vangrails.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4651 Gepost op: zaterdag 22 april 2017 - 18:13:52 »
Daarenboven laat de techniek toe verder dan 1 voorligger te detecteren:
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-version-8-0-radar-two-cars-ahead/

onlangs nog een YT-filmpje uit Nederland die dat zelfs aantoonde:
http://www.autogids.be/autonieuws/video/autopilot-tesla-nederland.html

Dat helpt je geen bal als je voorligger plots zijn voorwaartse beweging omzet in een heen en weer kaatsen tussen de vangrails.
Als mijn ...

Een kortere reactietijd is altijd beter in dezelfde situatie, er is daardoor meer kans de ongevalgevolgen te kunnen verminderen.

Citaat
As an example the Tesla autopilot reaction time is 16 milliseconds,...

https://www.ntnu.edu/documents/139799/1270604448/TPD4505.stine.hjetland..pdf/f72ec718-943d-4e4a-983b-d57b2ec85c6a

Bij nieuwe vrachtwagens zijn zulke automatische noodremsystemen verplicht sinds einde 2015*, ooit zal het ook bij nieuwe personenwagens zo zijn...
Citaat
http://www.automobil-industrie.vogel.de/daimler-stellt-teilautomatisierten-lkw-vor-a-507313/index2.html
* Notbremsassistent Pflicht ab Ende 2015

Omdat:
Citaat
ACE: 90 Prozent der Unfälle auf menschliches Versagen zurückzuführen

https://www.welt.de/newsticker/news3/article113826308/ACE-90-Prozent-der-Unfaelle-auf-menschliches-Versagen-zurueckzufuehren.html
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 april 2017 - 18:47:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4652 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 01:00:05 »
Daarenboven laat de techniek toe verder dan 1 voorligger te detecteren:
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-version-8-0-radar-two-cars-ahead/

onlangs nog een YT-filmpje uit Nederland die dat zelfs aantoonde:
http://www.autogids.be/autonieuws/video/autopilot-tesla-nederland.html

Dat helpt je geen bal als je voorligger plots zijn voorwaartse beweging omzet in een heen en weer kaatsen tussen de vangrails.
Als mijn ...
... watte?

Citaat
Een kortere reactietijd is altijd beter in dezelfde situatie, er is daardoor meer kans de ongevalgevolgen te kunnen verminderen.

Ja, maar daarover ging het niet. Het ging erover dat het je niet zal helpen dat de Tesla verdere voorliggers detecteert als de voorwaartse snelheid van je onmiddellijke voorligger plots tot nul herleid wordt. En dat ook een Tesla tegen 200 km/h niet kan stoppen op 100 m. Daartoe zou Musk eerst nog banden met veel meer adhesie moeten ontwikkelen. Want zelfs hij kan de wetten van de fysica niet veranderen.

Donderdagavond heb ik op de autosnelweg een Tesla ingehaald.

Er zijn wel meer mensen die denken dat ze wat meer dan de anderen mogen omdat ze een dure auto onder hun kont hebben, en dus reed de man gezapig op de middenrijstrook (terwijl de rechter rijstrook volkomen vrij was) tegen ca. 130 à 150 km/h.

Mijn BMW heeft maar de helft gekost, maar ik heb nu eenmaal geen BMW gekocht om er op de autosnelweg tegen 150 km/h mee te taffelen, en de naald stond dan ook iets voorbij 200 km/h.

Er kwam een veel snellere achterligger aangereden. Terwijl ik naast de Tesla reed, ontstak ik al mijn rechter richtingsaanwijzers om aan te geven dat ik na het inhalen van de Tesla onmiddellijk de linker rijstrook zou vrijmaken. Maar de achterligger had blijkbaar geen zin om te vertragen en haalde de Tesla dan maar langs rechts in.

Het moet een raar gevoel geweest zijn voor die Tesla rijder om tegelijkertijd langs links tegen 200 km/h en langs rechts minstens tegen 250 km/h voorbijgesuisd te worden. Ik hoopte maar dat hij niet de indruk zou hebben dat hij stilstond en derhalve zou uitstappen, want dan had hij op zijn smikkel gelegen. Maar neen: hij leerde er niets uit en bleef verder stoer op de middenrijstrook rijden.

Ik vermoed dat hij zo traag reed in verband met zijn reikwijdte, en misschien op de middenrijstrook was blijven hangen omdat hij druk bezig was met een laadpaal te zoeken.

Jongens, met zo een dure wagen op de autosnelweg moeten taffelen omdat je anders weer een keer meer een half uur aan een laadpaal moet verliezen en dus nog later aankomt dan wanneer je wat sneller rijdt... geef mij maar de "Freude am Fahren" van BMW en de "Freie Fahrt für freie Bürger" in Duitsland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4653 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 02:32:17 »
Ja, zo is Eugeen ten voeten uit.  Snel hier en daar wat oorvijgen uitdelen en zodra het wat te warm wordt, zich vlug uit de voeten maken.  Is het ZO dat jij vrede wil bekomen ?

Ik was er 100% zeker van dat hij weer met de noorderzon zou verdwijnen zonder hier of buiten dit forum ook maar enige verantwoordelijkheid op te nemen voor zijn vermeende bereidheid tot vrede.

Als hij bereid zou zijn om vrede te sluiten, dan zou hij daartoe ten minste enig redelijk voorstel formuleren, wat inhoudt dat hij onder meer ten strijde zou trekken tegen mijn volkomen ongerechtvaardigde verbanning van GRO Forum. Voor die verbanning heeft GRO Forum niet de minste reden, want ik heb er nooit ook maar één forumregel overtreden. Ze is enkel ingegeven door laag bij de grondse irrationele haatgevoelens.

De lieden welke deze gevoelens koesteren, zijn er wellicht van overtuigd dat ze mij daarmee kunnen kwetsen. In werkelijkheid komt het mij goed uit, omdat mijn aanhoudende verbanning bij GRO Forum elke dag opnieuw aantoont wat voor erbarmelijke drijfveren de betrokken wel hebben.

Wij hadden reden om hier de kortstondige noodgedwongen verbanning van Benny aan te houden. Want nadat we hem ons respect medegedeeld hebben voor zijn ontslag als moderator en onze dank voor bewezen diensten, vond hij het aangewezen om hier van de vrije meningsuiting op een schandelijke wijze misbruik te maken, omdat hij een tegenstander is van vrije meningsuiting. Maar we hebben het niet gedaan. En dan wil ik hier uit respect voor hem nog niet ingaan op privé aangelegenheden waarmee hij mij diep teleurgesteld heeft als mens.

Wij hadden reden om Stefan te verbannen, want hij heeft hier de regels overtreden door zich onder twee verschillende namen te registreren. Maar we hebben het niet gedaan.

Wij hadden reden om Eugeen, die we hier al vaker als een outlaw leren kennen hebben, definitief te verbannen nadat hij ons bedreigd had met misdrijven op grote schaal tegen Christophoros. Maar we hebben het niet gedaan.

Wij hebben de rijprof hier met open armen ontvangen, niettegenstaande hij deel uitmaakt van het bestuur van GRO Forum dat mijn ongerechtvaardigde verbanning handhaaft. Weliswaar is hij hier eens bij een conflict betrokken geweest toen hij de misstappen van GRO Forum probeerde goed te praten, maar ik apprecieer hem nog altijd bijzonder als mens en als deelnemer aan dit forum. Het feit dat hij zowel aan GRO Forum als aan Christophoros Forum deelneemt, toont aan dat hij zich bewust is van de meerwaarde die een gezonde samenwerking tussen Christophoros en GRO c.q. GRO Forum zou kunnen inhouden. Jammer genoeg kan ook hij in de woestijn geen paraplu's verkopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4654 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 11:14:48 »

Ja, maar daarover ging het niet. Het ging erover dat het je niet zal helpen dat de Tesla verdere voorliggers detecteert als de voorwaartse snelheid van je onmiddellijke voorligger plots tot nul herleid wordt. En dat ook een Tesla tegen 200 km/h niet kan stoppen op 100 m. Daartoe zou Musk eerst nog banden met veel meer adhesie moeten ontwikkelen. Want zelfs hij kan de wetten van de fysica niet veranderen.
Ik dacht niet dat de wetten van de fysica hier ter discussie staan, in welke post?
Ook een perfecte autonome wagen is altijd onderworpen aan die wetten, dat is toch evident. Mirakels bestaan niet.

Citaat
Ja, maar daarover ging het niet.
Tiens jij had het toch ook over reactietijden...
... Zelfs met een uitstekende reactietijd van 0,5 seconde leg je dan nog 28 m af vooraleer je begint te remmen. Probeer dan vanuit 200 km/h maar eens tot stilstand te komen op de resterende 72 m... alleen al de remweg bedraagt 200 m.
De reactietijd van de autopilot druk je uit in milliseconde!

Dat kan ik met mijn reactietijd ook doen. Die bedraagt 500 à 1000 milliseconde:D

Dan nog: zelfs als we de reactietijd verwaarlozen, kan ook een Tesla onmogelijk vanuit 200 km/h op 100 meter tot stilstand komen.



Een Tesla is totaalkost goedkoper dan menig vergelijkbare BMW, dat ziet men ook gewoon aan de *verkoopcijfers, zelfs in D waar een Tesla van > 60k netto geen recht heeft op de 4000€-premie:
https://utopia.de/ratgeber/elektroauto-praemie-foerderung/

Citaat
http://teslamag.de/news/tesla-fahrzeugzulassungen-in-deutschland-fuer-maerz-2017-13390

Das Kraftfahrt-Bundesamt hat die Zulassungsstatistik für den Berichtsmonat März 2017 veröffentlicht, aus der hervorgeht, dass Tesla im vergangenen Monat in Deutschland insgesamt 670 Zulassungen verbuchen konnte. Damit war der März 2016 für Tesla der erfolgreichste Monat in Deutschland in der gesamten Unternehmensgeschichte, gemessen an den Zulassungszahlen.

Von den 670 Zulassungen waren 457 Model S und 213 Model X. Insgesamt hat Tesla im 1. Quartal dieses Jahres 1.023 Zulassungen verbuchen können, darunter 716 Model S und 307 Model X. Auch wenn man nur die Zulassungen zum Model S betrachtet, da es das Model X noch nicht so lange gibt, war dies das erfolgreichste Quartal von Tesla in Deutschland.

*In der Oberklasse, in der das Model S platziert ist, konnte es im vergangenen Quartal mehr Zulassungen als die Mercedes-Benz CLS-Klasse (583), als der Maserati Ghibli (135), als der BMW 6er (313), als der Bentley Continental (225) und als der Audi A8/S8 (691) verbuchen. Zudem überholte man in den März-Zulassungen mit 457 Model S auch den Audi A7/S7/RS7 (283). [...]

In andere landen zoals (milieubewust) Nederland vallen die Tesla-verkoopcijfers nog veel meer op. Een Tesla S verkoopt daar beter dan alle premiummodellen in de Oberklasse van Mercedes, BMW en Audi tesamen. En een zuinige Nederlander weet heel goed waarom, ook de Nederlandse overheid.  ;)

Model S was dit 0,45% marktaandeel in 2016, volledig jaar:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/tesla/model-s/
Om even te mogen vergelijken in die dure klasse...
Ik zal best meerdere premiummodellen bijeentellen...

Mercedes S klasse haalde in 2016: 0,05% of quasi 9 maal minder
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/mercedes-benz/s-klasse/
BMW 7 serie haalde in 2016: 0,11% aandeel
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/bmw/7-serie/
BMW 6 serie haalde in 2016: 0,02% aandeel
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/bmw/6-serie/
Audi A8 haalde in 2016: 0,02%
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/audi/a8/
Audi A7 haalde in 2016: 0,02%
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/audi/a7/

Deze vijf fossiele concurrentiemodellen halen tesamen 0,22% verkoopcijfers in 2016
of nog niet eens de helft van één electrisch Model S van Tesla die 0,45% haalt.

Daarnaast is zelfs het waardeverlies van een Tesla S/X kleiner dan diezelfde vergelijkbare BMW's, of andere premiummerken, occasieprijs is onlangs serieus gestegen, met het vermerk levenslang gratis supercharger. Nieuwe Teslas - ingeschreven na 15 april- hebben die gunst niet meer. Vooral voor de laatste faceliftversie vraagt men gepeperde prijzen, amper 10% minder dan een nieuwe en dat na +30.000 km:
https://www.tesla.com/de_DE/preowned/5YJSA7E29GF141105

Aanbod Duitsland:
https://www.tesla.com/de_DE/preowned?redirect=no
Ik kan natuurlijk nooit 100% bewijzen dat zulke E-auto's ook voor die prijzen verkocht worden (is meestal VB), maar dat geldt evenzo voor de fossiele wagens.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 april 2017 - 14:49:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4655 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 18:30:13 »
Ik dacht niet dat de wetten van de fysica hier ter discussie staan, in welke post?

Joeri zei dat hij zijn autopilot op iets meer dan halve tacho instelt. Dan heb je bij hogere snelheden slechts een veilige remafstand als je de wetten van de fysica kunt veranderen.

Citaat
Een Tesla is totaalkost goedkoper dan menig vergelijkbare BMW

Enkel als je van een aantal veronderstellingen uitgaat die lang niet zeker zijn. En dan nog zit je fout, want er bestaat geen BMW die vergelijkbaar is met een Tesla.

Citaat
Ik kan natuurlijk nooit 100% bewijzen dat zulke E-auto's ook voor die prijzen verkocht worden (is meestal VB), maar dat geldt evenzo voor de fossiele wagens.

Er bestaan nochtans bronnen met de gemiddelde verkoopprijs die wagens daadwerkelijk behaald hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4656 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 21:15:25 »
Pas met de C8 naar de keuring geweest, afgekeurd voor stuurgewricht en rechtse handrem werkte niet. Stuurgewricht even uit de oude C8 gehaald en handrem terug gangbaar gemaakt (dat heb je als je die te weinig gebruikt).
Ik heb verleden jaar voor 400€ kosten aan die bak gehad, incluis 2 nieuwe winterbanden, niet slecht voor 14 jaar oude wagen met 230000km
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4657 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 00:07:46 »

Joeri zei dat hij zijn autopilot op iets meer dan halve tacho instelt. Dan heb je bij hogere snelheden slechts een veilige remafstand als je de wetten van de fysica kunt veranderen.
Maar die hogere snelheden gaan niet mét autopilot, aangezien gelimiteerd op 135 km. Zie mijn post 4646 met referte.
Daarenboven kan Joeri ook een langere veiligheidsafstand kiezen met zijn autopilot, tot 135 kmh Vmax.

Ik herhaal:
Citaat
Tesla increases Autopilot 2.0 speed limits with latest update
Fred Lambert - Mar. 8th 2017

Both Traffic Aware Cruise Control (TACC) and Autosteer are seeing slight 5 mph bumps in speed limit restriction with this new update (8.0.2.17.9.3):

TACC speed limit is being increased from 80 to 85 mph (135 km/h)
Autosteer speed limit on highways is being increased from 50 to 55 mph (90 km/h)

https://electrek.co/2017/03/08/tesla-autopilot-2-0-speed-limit-update/

Citaat
Enkel als je van een aantal veronderstellingen uitgaat die lang niet zeker zijn. En dan nog zit je fout, want er bestaat geen BMW die vergelijkbaar is met een Tesla.
Natuurlijk bestaan die, de Duitse automedia doet niet anders dan Tesla vergelijken met BMW, Audi en Mercedes, vergeten?
Dit sinds 2013 al:
http://www.autozeitung.de/bmw-750li-mercedes-s-500-lang-tesla-model-s-performance-2013-luxuslimousinen-vergleich-63753.html#
« Laatst bewerkt op: maandag 24 april 2017 - 00:22:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4658 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 00:30:17 »

Joeri zei dat hij zijn autopilot op iets meer dan halve tacho instelt. Dan heb je bij hogere snelheden slechts een veilige remafstand als je de wetten van de fysica kunt veranderen.
Maar die hogere snelheden gaan niet mét autopilot, aangezien gelimiteerd op 135 km.

Citaat
Enkel als je van een aantal veronderstellingen uitgaat die lang niet zeker zijn. En dan nog zit je fout, want er bestaat geen BMW die vergelijkbaar is met een Tesla.
Natuurlijk bestaan die, de Duitse automedia doet niet anders dan Tesla vergelijken met BMW, Audi en Mercedes, vergeten?

In Europa is de autopilot gelimiteerd tot 130 km/u voor HW 2, HW 1 kan tot 150 km/u. Bovendien, je zou een uil zijn om tegen 200 km/u te gaan rijden op autopilot. Ten eerste, je mag alleen zo snel op stukken snelweg in Duitsland. In alle andere landen zou dit je rijbewijs kosten. Als ik dan toch 200 km/u of meer zou rijden in Duitsland, dan stuur ik wel zelf, omwille van het rijplezier. Ik ga trouwens eens opzoeken wat de remafstanden zijn van een Tesla, altijd interessant om weten. Als de banden een versnelling/vertraging van 1,4 g aankunnen dan zou 100 m fysisch niet niet mogelijk zijn. Om van een snelheid van ongeveer 56 m/s naar 0 m/s te vertragen aan 1,4 g heb je 4 sec. nodig. De afstand afgelegd in deze 4 sec. is dan s = (a.t.t)/2 = 14 . 4 . 4 / 2 = 112 m. Tijdens een Ludicrous+ start kunnen de banden inderdaad 1,4 g aan, maar hoe lang? Bij de acceleratie verminderen de g krachten na de piek van 1,4 g, maar de limiterende factor blijkt hier het vermogen te zijn dat naar de electromotoren kan gestuurd worden. Tijdens de cursussen die ik heb afgelegd bij BMW stelde de instructeur dat een standaard bmw 1 g aankan, een M-serie tot 1,2 g.

De automedia presenteren elke week wel een europese tesla-killer. Het gaat dan meestal om een model dat de specificaties van een Tesla kan evenaren en dat ergens in 2020 op de markt zou komen!  ;D Alsof Tesla de volgende jaren zal stilzitten.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4659 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 15:10:56 »
Oh ja, nog zo'n vraagje ....

Citaat
Tot welke leeftijd mag ik op het voetpad fietsen ?

a) 7 jaar
b) 9 jaar
c) 11 jaar

JUIST = B

Ook hier weer, dat men "voetpad" ipv "trottoir" gebruikt, tot daar toe.  Maarreuhm .....

a) Het gaat om kinderen jonger dan 9 jaar.
b) Er wordt nérgens vermeld dat het enkel mag, indien zij op een fiets rijden met wielen waarvan de diameter maximaal 500 mm bedraagt.
c) Er wordt ook nérgens vermeld dat zij niemand mogen hinderen of in gevaar brengen

b) en c) had minstens bij de feedback kunnen staan.  En wat betreft a) .... gaan ze zich wss nog verdedigen door te stellen dat het wiskundig gezien klopt, zekers ?  "Tot" 9 jaar is wss niet hetzelfde als"tot en met" 9 jaar.  Dat de kinderen verkeerdelijk onthouden dat ze het als 9-jarige nog steeds zouden mogen, ongeacht met wélke fiets ze rijden, is natuurlijk maar een "detailke".


Voorts zat er nog een filmpje in, met een vraag over twee fietsen kinderen naast elkaar in de bebouwde kom.  Alleen toont men dan een F1 uit deelgemeente Elzestraat bij Duffel (of is het nu Sint-Katelijne Waver?), van het oude type.  Het type dat dus al .... sinds 2015 verboden is !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4660 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 23:18:24 »
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vermoed ik dat het om een oefenvraag van GRO gaat. Waar zou je immers anders nog zo een gedrocht kunnen aantreffen?

Ik heb er geen probleem mee als een leek over het "voetpad" spreekt, maar wel als iemand die de pretentie heeft om de wegcode te onderrichten, de leerlingen aldus aanzet tot het gebruik van onjuiste terminologie.

50 jaar geleden was ik altijd bijzonder aandachtig in de lessen Nederlands. We hadden namelijk een bijzonder mooie lerares, de mode was mini, en al de leraars hadden een vrouwenbureau (een mannenbureau is dicht aan de voorkant). "Tot en met" werd toen als een fout aangerekend, omdat "tot" hetzelfde betekende, en "tot en met" derhalve overbodig was. Intussen is de betekenis van "tot" dubbelzinnig geworden, en bovendien anders in België dan in Nederland. Je vindt er hier meer over. Daaruit blijkt dat het gebruik van "tot" in deze vraag bijzonder ongepast is, zeker van iemand die communicatiewetenschappen gestudeerd heeft.

Wiskundig is A het juiste antwoord: tot [en met] de leeftijd van 7 jaar mag je op het trottoir fietsen (wat niet uitsluit dat je het ook nog mag als je 8 jaar bent). Interessanter is natuurlijk alle leeftijden te kennen (minder dan 9 jaar) waarbij je op het trottoir mag fietsen.

Wat de bijkomende voorwaarden betreft, zal de opsteller zich mogelijk verweren met te stellen dat de vraag enkel over het leeftijdsaspect gaat. Het ontgaat hem daarbij dat vanuit het didactisch oogpunt de vraag daarmee deze bijkomende voorwaarden in de vergeethoek duwt.

Het is de zoveelste vraag die aantoont dat de opsteller ofwel zich totaal niet bekommert om de kwaliteit ervan, ofwel te dom is om te helpen donderen (beide zijn ook mogelijk).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4661 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 10:16:27 »
De hierboven aangehaalde vraag is/was een GOCA examenvraag.

Op onze site is de oefenvraag bij les 3:
Citaat
Een kind moet jonger zijn dan (...) jaar om binnen de bebouwde kom op een voetpad te mogen rijden.

Vul een getal in.

Op de theoriepagina hebben ze geleerd aan welke voorwaarden de fiets moet voldoen.
Ik zal voetpad wijzigen in trottoir.
Dank voor het melden.

Dit is zo een van de vragen waarbij ik me de vraag stel: "Wat heeft dit eigenlijk met theorie rijbewijs B te maken".
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 april 2017 - 11:15:17 door eugeen »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4662 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 14:54:18 »
Bedankt voor de rechtzetting, Eugeen, en uiteraard mijn welgemeende excuses voor mijn vermoeden, dat verkeerd bleek te zijn.

Het monopolie dat de GOCA in België nog altijd heeft, is onbegrijpelijk, en leidt uiteraard tot knoeiwerk. Al jarenlang heeft TÜV in Duitsland geen monopolie meer, en worden examens en keuringen ook uitgevoerd door andere organisaties (Dekra, GTÜ, enz.).

Voor de titularis van een rijbewijs B is de bepaling in zoverre belangrijk, dat hij dient te weten dat dergelijke fietsers het trottoir mogen gebruiken en hij er bijgevolg moet voor opletten wanneer hij bijvoorbeeld dwars over een trottoir rijdt om een eigendom te bereiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4663 Gepost op: donderdag 27 april 2017 - 08:57:50 »
Sinds vorige week rijd ik elke dag naar Antwerpen LO voor mijn werk. De rit gaat over de E19 - Antwerpse ring - E34 - R2, zo'n 48 km. Dit is natuurlijk een heel filegevoelig traject, ideaal om met de moto te doen. 's Morgens doe ik er zo'n 35 min over. 's Avonds is de file hier absurd! Collega's die in de buurt van Mechelen wonen hebben zich neergelegd bij een verplaatsing van gemiddeld 1u15min. Met de moto sakker ik omdat het me regelmatig 50 min kost.
Wat mij echter het meest opvalt is het rijgedrag van de chauffeurs in Antwerpen. Ik heb een half jaar in de file rond Brussel gereden over de ring. Daar kwam ik regelmatig wel eens een idioot tegen die de moto's tussen de file bewust ging hinderen. Hier in Antwerpen is het echter schering en inslag. Men houdt ook veel minder rekening met motorijders. Ik anticipeer hierop door mijn snelheid in de file te verlagen.
De infrstructuur doet daar nog een schepje boven op. Als ik 's avonds naar huis rijd kom ik op korte afstand meerdere linkse opritten tegen. Deze ondingen zijn levensgevaarlijk en ideaal om files te veroorzaken, zeker als er veel vrachtwagens deze opritten gebruiken. Van de E34 tot aan de Kennedytunnel vind je er zo 3 achter elkaar. De vrachtwagens die deze linkse opritten gebruiken blijven dan nog een hele tijd op de uiterst linkse rijstrook rijden op de ring van Antwerpen. Persoonlijk voel ik er weinig voor om met de moto in de "tunnel" te duiken tussen twee vrachtwagens. Dan moeten ze al bijna stilstaan of te kennen hebben gegeven dat ze mij gezien hebben.
De infrastructuur is totaal niet voorbereid op het verkeer. De immense hoeveelheden vrachtwagens zijn hallucinant. Van op mijn werkplek zie ik de vrachtwagens containers leveren of ophalen, zo'n 2000 à 2500 per dag  :o!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4664 Gepost op: donderdag 27 april 2017 - 09:34:11 »
Sorry, mijn posting had duidelijker gemoeten.

Om verdere misverstanden te vermijden, wil ik toch nog even duidelijk vermelden dat ik het had over de grote verkeerstoets waaraan Bram deelgenomen had op school.  En waar de oefenvragen kennelijk niet van de hand van Eugeen waren.  Die vraag mbt leeftijd van dat fietsertje op het trottoir was dus "zo een van die vragen" ....uit die verkeerstoets waarmee Bram recentelijk thuiskwam.  ttz: Hij kon er thuis op oefenen, en heeft 'm op school gemaakt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone