Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906055 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4695 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 09:29:32 »
Gezien mijn dagelijkse rit naar de linkeroever van de Antwerpse haven kom ik veel meer vrachtwagens tegen dan vroeger. Mijn ervaring is dat ze beter opletten voor motorijders dan autobestuurders. Ze geven meestal ook duidelijk aan dat ze je gezien hebben tijdens het filefilteren. Filefilteren tussen grote vrachtwagens is niet evident, maar het went!
Gisteren ben ik er ééntje tegengekomen die me een aantal keren van de weg probeerde te rammen. Zoals steeds stond er een file op de Sint Antoniusweg. Vanaf het rond punt is er één rijvak dat later aansluiting vindt bij het verkeer dat van de brug komt. De vrachtwagens staan hier bijna stil. Het is niet echt filefilteren maar ik rijd de stilstaande tot max. stapvoets rijdende vrachtwagens langs rechts voorbij. De rijstrook is hier breed genoeg, ik heb zo meer dan voldoende plaats. In geval van nood kan ik nog altijd in de goot rijden. De vrachtwagenchauffeurs kennen dit stukje weg en weten dat de motorijders er zo doorkomen. Gisteren was er ééntje die me zag komen en vlak voor mij het gat dichtstuurde. Na kan het zijn dat hij verstrooid was, maar tot 3x telkens als ik voorbij wil rijden?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4696 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 09:26:53 »
E19 tussen Brecht en Sint-Job in 't Goor.

Nederlandse vrachtwagen rijdt véél te kort op z'n voorligger, ik zou er m'n hand alvast niet meer willen tussensteken.  Op het ogenblik dat ik bezig ben 'm in te halen, beslist hij eindelijk om toch maar te gaan inhalen.  Richtingsaanwijzer aan, en welgeteld 1 seconde later al een boze claxonstoot.  Ja, beste vriend .... wat wilt ge dat ik doe ?  Moet ik per sé de middenberm in soms ?  Soit, ik geef ik wat gas bij om me daar uit de voeten te maken.  Ondertussen is m'n achterligger niet meteen van plan de vrachtwagen voor te laten, dus ook hij geeft nog wat gas bij.  De ergernis bij de vrachtwagenchauffeur groeit.  In m'n spiegels zie ik 'm herhaaldelijk seinen met zijn grootlichten, en obscène gebaren met de arm maken (raampje had hij open).

Kerel ....

Kilometers aan een stuk, blijf je véél te kort achter je voorligger rijden.  Er hoeft maar éven iets anders te lopen dan je zou verwachten, en een ongeval is niet meer te vermijden.  Dan moet de brandweer éérst op de depanneur wachten om je voorligger een eindje vooruit te trekken alvorens ze kunnen beginnen met jou uit je cabine te bevrijden.  Ondertussen is het fileleed niet meer te overzien.  Mits een béétje vooruitziend rijden, had je 'm trouwens al lang voorbij gekund.  Ook gewoon twéé seconden wachten tot m'n achterligger en ik je voorbij waren, had kunnen volstaan.  Maar neen.  Pas wanneer je zelf ingehaald wordt, beslis je ineens om te gaan inhalen.  En dan moet iedereen maar stante pede wijken zodra je richtingsaanwijzer werkt.  Dat je daar niet eens màg inhalen op dat tijdstip, tot daar toe.  Het snelheidsverschil was groot genoeg, dat beetje hinder dat je zou veroorzaken, soit, ik zou er nog perfect mee kunnen leven.  Worst case, zou het je iets van een 55 euro kosten voor het negeren van een inhaalverbod.  Dat moet je dan zélf maar even uitmaken, of het jou het risico waard is om 90 ipv 80 verder te kunnen rijden.

Het zijn klojo's als jij, die ervoor zorgen dat beroepschauffeurs een slecht imago krijgen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4697 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 15:45:16 »
Het zijn klojo's als jij, die ervoor zorgen dat beroepschauffeurs een slecht imago krijgen.

En, wat erger is, zware ongevallen veroorzaken.

Kilometers veel te kort achter zijn voorligger rijden. Waarom? Wat wint hij daarmee? Niets. Wat kan hij ermee verliezen? Zeer veel.

Verder is het vreemd hoe vele bestuurders (niet alleen vrachtwagenbestuurders) er moeite mee hebben dat ze ingehaald worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4698 Gepost op: zondag 06 augustus 2017 - 22:58:28 »
Gisteren ging ik met heel de familie zwemmen in Herentals, zoals ik wel meer doe. Ik was aangenaam verrast dat hier nu ook 2 laadpalen waren geïnstalleerd door Allego, 2x Type 2 van 11 kW, de standaard laadpaal dus. Het laden aan zo'n paal is wat duurder dan thuis, maar ik besloot het toch te proberen. Mijn batterijlading was niet echt laag op dat moment, zeker meer dan voldoende om thuis te geraken. Ik had nog zo'n 55% wat met de Model X in dit seizoen vlot meer dan 200 km betekent. Laden doe ik typisch tot 90%. Ik moet dus zo'n 35% bijladen of afgerond 30 kWh. Inderdaad de wagen gaf direct aan dat het net geen 3 u zou duren om tot 90% te laden. Toen de kinderen eindelijk uit het zwembad kwamen, de honger gestild was en de speeltuin nog even verkend was de wagen al lang opgeladen!

Dit is typisch voor elektrisch rijden. Het zijn niet de supersnelle laadpalen die nu noodzakelijk zijn. Die heb je enkel nodig langs de snelwegen om lange afstand rijden mogelijk te maken, zoals de Tesla superchargers. Het is echter veel belangrijker om matig snelle laadpalen op typische bestemmingen te zetten. De wagen staat hier typisch enkele uren stil en dat is in vele gevallen genoeg om de wagen terug volledig op te laden. Een aantal supermarkt ketens levert deze laadpalen al, dikwijls gratis. Dit is zeker niet slecht, maar op een halfuurtje supermarkt laad je maar zo'n 5 kWh. Betere locaties zijn sportcentra, zwembaden, cinema's, toeristische bestemmingen, ... Kortom plaatsen waar je enkele uren wil blijven. Heel snel hoeft de lader niet te zijn. Tesla heeft dit ook ingezien in breidt naast de superchargers ook in belangrijke mate het netwerk aan destination chargers uit. Vertel het niet aan mijn vrouw, maar aan het outletcenter in Roermond staan al enige tijd 13 destination chargers.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4699 Gepost op: zondag 06 augustus 2017 - 23:05:21 »
Betere locaties zijn sportcentra, zwembaden, cinema's, toeristische bestemmingen, ... Kortom plaatsen waar je enkele uren wil blijven. Heel snel hoeft de lader niet te zijn. Tesla heeft dit ook ingezien in breidt naast de superchargers ook in belangrijke mate het netwerk aan destination chargers uit. Vertel het niet aan mijn vrouw, maar aan het outletcenter in Roermond staan al enige tijd 13 destination chargers.

En hoeveel laadpalen moeten daar dan komen tegen dat iedereen elektrisch rijdt en 3 uur aan een paal hangt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4700 Gepost op: zondag 06 augustus 2017 - 23:54:30 »
Betere locaties zijn sportcentra, zwembaden, cinema's, toeristische bestemmingen, ... Kortom plaatsen waar je enkele uren wil blijven. Heel snel hoeft de lader niet te zijn. Tesla heeft dit ook ingezien in breidt naast de superchargers ook in belangrijke mate het netwerk aan destination chargers uit. Vertel het niet aan mijn vrouw, maar aan het outletcenter in Roermond staan al enige tijd 13 destination chargers.

En hoeveel laadpalen moeten daar dan komen tegen dat iedereen elektrisch rijdt en 3 uur aan een paal hangt?

Dat kan je aan de Noren vragen met hun zeer grote vloot EV's. Momenteel heeft ongeveer 1,4% van de wagens in België een laadmogelijkheid (zuivere EV's en hybrides). Om dit te dekken zou zowat 1 op 70 parkeerplaatsen voorzien moeten zijn van een laadpaal. Op die plek in Herentals zal dat ongeveer het geval zijn. Dit is natuurlijk niet toekomstgericht en bovendien omwille van statistische spreiding is meer aanbieden aangewezen. De firma's die de laadpalen plaatsen weten echter goed hoe dikwijls ze in gebruik zijn en hoe dikwijls er geen vrije palen meer beschikbaar zijn. Men hoeft niet ineens 25% van de plaatsen van laadpalen te voorzien, dit kan gefaseerd.

In de praktijk is het echter mogelijk om daar snel een groot aantal palen bij te plaatsen. Bij nieuwe gebouwen zoals zwembaden, winkelcentra, ... kan men ook rekening houden met deze laadpalen. Overal waar er een warmtebehoefte is kan men gebruik maken van een warmtekrachtkoppeling om elektriciteit op te wekken. Deze elektriciteit kan lokaal verbruikt worden en kan gebruikt worden door de laadpalen. Deze gebouwen zijn meestal groot, ze hebben dus een grote dakoppervlakte die gebruikt kan worden om PV-panelen op te leggen. Vermits de meeste bezoekers overdag komen kan dit een belangrijke bijdrage leveren aan de benodigde elektriciteit. Men zal snel genoeg inzien dat met het plaatsen van laadpalen op drukke plaatsen geld kan verdient worden. Die palen gaan er dus zeker komen. Ik zie in de toekomst advertenties in de zin van: "Kom bij ons shoppen terwijl je auto gratis laadt", "Even 2 u gaan fitnessen en je kan laden aan een gunstig tarief", ...

Een laadpaal plaatsen is relatief éénvoudig, zeker met de lagere vermogens. Het betreft hier in weze een standaard 400V 3fase aansluiting. Dit is iets anders dan een tankstation dat aan strikte plaatsingsvoorwaarden is gebonden. Er moeten geen tanks van enkele 10 000 l ingegraven worden die het potentieel hebben om te lekken, er moet geen omvangrijk olie- en brandstofopvangsysteem aangelegd worden, geen brandpreventiemaatregelen, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4701 Gepost op: maandag 07 augustus 2017 - 23:00:37 »
Nog beter is dat men overal kan bijladen, in elke straat, op elke parking en thuis. Er zullen dus massaal veel laadpalen moet bijkomen indien men mensen wil overtuigen om elektrisch te rijden. Extra veel laadpunten lijkt mij de prioriteit.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4702 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017 - 16:20:41 »
Er zijn toch gatlompe mensen op de wereld, ja.

Hierachter, is men een nieuwe wijk aan het aanleggen.  Deze wijk zal "De Boschen" heten.  Daartoe moet de aannemer op dit moment een verbindingetje tussen de Lelielaan en de Wijngelagweg tijdelijk inpalmen.  Hij heeft er de riolering aangelegd en aangesloten op het bestaande netwerk.  En nu is de aannemer er bezig een verhoogde inrichting aan te leggen.  Er is dus géén doorgang meer mogelijk.  De fietsers moeten een omweg maken van nog geen 100 meter.  De omweg is zéér duidelijk aangegeven.  En je kan al van ver zien dat er geen doorkomen aan is (en ook dat is goed genoeg aangegeven).

En toch .... is het aantal voetgangers en fietsers dat zich per sé tóch langs hier een weg wil banen gewoonweg niet meer te tellen.  Sommigen zouden desnoods dwars door de werfkraan stappen of rijden.  En neen, het zijn er zeker géén die de streek niet zouden kennen.  Het zijn veelal locals, die hier dagelijks meermaals passeren en de omgeving goed genoeg kennen.  Genre ik-wil-op-een-zonnige-dag-50-kilometer-gaan-fietsen-maar-owee-als-ik-een-omweg-van-50-meter-moet-maken.  De arbeiders en de kraanman hebben méér werk met het voorkomen dat er een moedwilligaard een tik van de kraan zou krijgen dan met het werk waarvoor ze eigenlijk betaald worden.  En da's zonder overdrijven.  Maar als de aannemer mede daardoor straks ook maar een dàg later klaar is met z'n werk, regent het waarschijnlijk weer klachten van diezelfden.

Ik heb het hier zonet een half uurtje gadegeslagen.  Echt, de taferelen die ik te zien kreeg, houdt geen zinnig mens voor mogelijk.  Als de ploegbaas hen er op attent maakt dat het te gevaarlijk is om er tóch proberen langs te geraken .... wordt hij nog op een dikke middenvinger en een grove scheldpartij getrakteerd ook nog.  Geweldig voorbeeld voor je kleinkind, meneer !  Onvoorstelbaar gewoonweg.

Sommigen zullen het ook nooit leren ..... tot er 's dikke vodden van komen.  En dan zal het natuurlijk aan de héle wereld, behalve aan die zwakzinnige weggebruiker liggen.  Wedden ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 augustus 2017 - 16:23:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4703 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017 - 22:15:56 »
Een kraanman dient zich intensief te concentreren op zijn werk, dat lang niet zo gemakkleijk is als het lijkt. Het is dan ook bijzonder gevaarlijk om je in het werkbereik van een kraan te begeven, want de kans is groot dat de kraanman je niet tijdig gezien heeft, en de minste tik van dat massieve staal kan al catastrofale gevolgen hebben.

Een kenmerk van vele zwakke weggebruikers is nu eenmaal dat ze onbeleerbaar zijn.

Kan de aannemer de werf niet zodanig afzetten, dat er geen doorkomen meer aan is?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4704 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 20:26:26 »
Kan de aannemer de werf niet zodanig afzetten, dat er geen doorkomen meer aan is?

Voor zwakzinnige weggebruikers is dat sowieso érg moeilijk, zoniet quasi onmogelijk.  Bovendien moeten er nog geregeld vrachtwagens met grond gevuld worden (die afgevoerd moet worden).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4705 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2017 - 16:17:15 »
Deze namiddag stond ik aan de verkeerslichten aan het Raghenoplein in Mechelen. Voor me stond een Renault Zoe met een L op de achteruit. Er is dus iemand aan het oefenen voor zijn rijbewijs met een elektrische auto. We gaan de volgende jaren inderdaad bestuurders zien die nooit met een ICE-wagen hebben gereden. De directe reactie op het gaspedaal, niet schakelen, het koppel, ... allemaal voordelen van het elektrisch rijden. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als zo iemand voor de eerste keer in een ICE-wagen zou stappen.
Naast me stond trouwens een kleine elektrische pickup van de stad Mechelen. Het is inderdaad zo dat de stad Mechelen wel enkele elektrische voertuigen in gebruik heeft. Helaas blinkt Mechelen ook uit in de afwezigheid van openbare laadpalen. Van de 6 publieke laadplaatsen in de binnenstad zijn er 4 buiten gebruik en is er één praktisch niet bruikbaar. Triestig voor een stad die een LEZ zone gaat invoeren en verkondigd klimaatneutraal te willen zijn!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4706 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2017 - 22:18:21 »
(...)
Voor me stond een Renault Zoe met een L op de achteruit. Er is dus iemand aan het oefenen voor zijn rijbewijs met een elektrische auto. We gaan de volgende jaren inderdaad bestuurders zien die nooit met een ICE-wagen hebben gereden. De directe reactie op het gaspedaal, niet schakelen, het koppel, ... allemaal voordelen van het elektrisch rijden. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als zo iemand voor de eerste keer in een ICE-wagen zou stappen.
(...)
Ik denk niet dat het zo'n groot verschil zal maken want die ice zal dan ook een automatique moeten zijn.

Ben ik hierin verkeerd =>
Als men praktijk-examen met een volledig electrische auto aflegt (Telsa, Zoe, ...) zijn dat bij mijn weten allemaal automatische versnellingsbakken.
Dus krijgt de geslaagde leerling de code 78 op het definitieve rijbewijs en mogen die enkel met automatische versnellingsbak rijden.


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4707 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2017 - 22:35:14 »
Ben ik hierin verkeerd =>
Als men praktijk-examen met een volledig electrische auto aflegt (Telsa, Zoe, ...) zijn dat bij mijn weten allemaal automatische versnellingsbakken.
Dus krijgt de geslaagde leerling de code 78 op het definitieve rijbewijs en mogen die enkel met automatische versnellingsbak rijden.

Wie praktijkexamen aflegt met een automaat, krijgt inderdaad een code 78 op het rijbewijs, en mag nadien inderdaad enkel met een automatische versnellingsbak rijden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4708 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2017 - 23:06:07 »
Het klopt inderdaad wanneer je je examen aflegt met een automaat je daarna enkel nog met een automaat mag rijden. Er is echter een groot verschil tussen het rijden met een ICE-automaat en een EV. Bij een ICE-automaat heb je niet direct koppel, die moet even aanlopen. Bij een elektrische wagen heb je onmiddellijk koppel en reactie vanaf het moment je het gaspedaal indrukt. Voor ik mijn Tesla kocht heb ik al enkele wagens gehad met een automaat, met mijn vorige BMW 5 met  automaat heb ik 150 000 km gereden. Ik ken het verschil dus wel degelijk!
Mijn vrouw heeft die code 78 op haar rijbewijs, maar voor ons is het geen nadeel. Ik snap niet waarom mensen nog handgeschakeld willen rijden. De moderne automaten zijn zo goed dat er geen noodzaak meer voor is. Komt daar nog bij dat zowat 95% van de bestuurders niet correct met een handgeschakelde bak kan omgaan.

Trouwens strikt gezien zou mijn vrouw niet met de Tesla mogen rijden want daar zit geen automatische versnellingsbak in! Er is slechts een reductiebak tussen electromotor en as, met een vaste verhouding. Bij de dual-drive modellen (de vierwielaangedreven Tesla's) is er wel een verschil in de verhouding van de voorste en de achterste as. Als ik het goed heb is de verhouding van de voorste as langer dan die van de achterste as. De 'range-mode' die je kan instellen waardoor het voertuig wat meer bereik krijgt zou hierop inspelen. Niet alleen wordt in deze modus de airco/verwarming wat minder fel, bij hoge snelheden wordt de achterste motor uitgeschakeld waardoor enkel op de voorste motor met langere verhouding wordt verder gereden (tot je natuurlijk het pedaal indrukt).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4709 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2017 - 23:39:50 »
Ik ben niet helemaal mee. Wat is een ICE-wagen?