Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906067 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4770 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 10:46:58 »
Als zo iemand ongeduldig claxonneert, gewoon ff uitstappen, van krommenaas gebaren, en je er van vergewissen dat je achterste bumper er nog wel stevig op staat.  ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4771 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 11:00:59 »
Als zo iemand ongeduldig claxonneert, gewoon ff uitstappen, van krommenaas gebaren, en je er van vergewissen dat je achterste bumper er nog wel stevig op staat.  ;D

En dat duurt even: dimlichten uitschakelen, motor afzetten, in eerste versnelling schakelen, handrem aantrekken, gordel netjes weghangen, uitstappen, naar achter gaan. Het duurt daarna even lang om weer verder te rijden.

Je kan dan ook eens nakijken of je uitlaat er niet onderuit gevallen is, je trekhaak nog stevig bevestigd is, je brandstoftank niet lekt, en dan gaan vragen wat er aan de hand was.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4772 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 11:28:31 »
Als zo iemand ongeduldig claxonneert, gewoon ff uitstappen, van krommenaas gebaren, en je er van vergewissen dat je achterste bumper er nog wel stevig op staat.  ;D

En dat duurt even: dimlichten uitschakelen, motor afzetten, in eerste versnelling schakelen, handrem aantrekken, gordel netjes weghangen, uitstappen, naar achter gaan. Het duurt daarna even lang om weer verder te rijden.

Je kan dan ook eens nakijken of je uitlaat er niet onderuit gevallen is, je trekhaak nog stevig bevestigd is, je brandstoftank niet lekt, en dan gaan vragen wat er aan de hand was.  :D

Helaas lukt dat niet met een Tesla:

- automatische dimlichten
- motor uitschakelen ken ik niet, lijkt me iets primitiefs van vorige eeuw te zijn
- eerste versnelling? Wie schakelt er nu nog, zelfs een automatische versnellingsbak heb ik niet
- handrem aantrekken? Gewoon in 'P' zetten met het knopje aan het pookje
- uitlaat heb ik niet
- trekhaak kan ik wel checken
- brandstoftank heb ik niet
- ...

Ik heb me niet laten opjagen. Trouwens er geldt daar een snelheidslimiet van 10 km/u en daar zet ik net onder!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4773 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 21:44:58 »
Helaas lukt dat niet met een Tesla:

- automatische dimlichten
Heeft mijn BMW ook, en zelfs automatische grootlichten.

Citaat
- motor uitschakelen ken ik niet, lijkt me iets primitiefs van vorige eeuw te zijn
Kan ik bij mijn BMW de Stop-and-Go functie laten doen, doch die gebruik ik niet. Ze dient enkel voor een minieme brandstofbesparing. Daartegenover staat de verhoogde slijtage van batterij, startmotor en tandkrans op het vliegwiel.

Wie het niet wil, moet ook op de goedkoopste wagen de motor niet uitschakelen. Gewoon terwijl de wagen nog in versnelling staat stoppen zonder te ontkoppelen. Dan zijn de passagiers ook meteen wakker.

Citaat
- eerste versnelling? Wie schakelt er nu nog, zelfs een automatische versnellingsbak heb ik niet

Heb je dan ook geen mogelijkheid om de rijstijl te kiezen (EcoPro, Normal, Sport, SportPlus)?

Citaat
- handrem aantrekken? Gewoon in 'P' zetten met het knopje aan het pookje

Vooral met een auto die geen vast onderhoudsschema heeft, kan je best de parkeerrem geregeld eens activeren, want het is enkel dan dat de dikte van de remblokjes op de achterwielen gemeten wordt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=ON7MOJuxRhU (vanaf 1'45").

En zorg dat de wagen nooit in P staat op een takelwagen of een veerboot, want door het heen en weer schommelen van de wagen breekt dan de parkeerpal af.

Citaat
- uitlaat heb ik niet

Je kunt dus geen uitlaat monteren waarbij je het geluid kunt kiezen.

Citaat
- brandstoftank heb ik niet

Daarentegen wel batterijen die zeer veel meer plaats innemen en veel zwaarder zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4774 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017 - 01:45:50 »
Helaas lukt dat niet met een Tesla:

- automatische dimlichten
Heeft mijn BMW ook, en zelfs automatische grootlichten.

Citaat
- motor uitschakelen ken ik niet, lijkt me iets primitiefs van vorige eeuw te zijn
Kan ik bij mijn BMW de Stop-and-Go functie laten doen, doch die gebruik ik niet. Ze dient enkel voor een minieme brandstofbesparing. Daartegenover staat de verhoogde slijtage van batterij, startmotor en tandkrans op het vliegwiel.

Wie het niet wil, moet ook op de goedkoopste wagen de motor niet uitschakelen. Gewoon terwijl de wagen nog in versnelling staat stoppen zonder te ontkoppelen. Dan zijn de passagiers ook meteen wakker.

Citaat
- eerste versnelling? Wie schakelt er nu nog, zelfs een automatische versnellingsbak heb ik niet

Heb je dan ook geen mogelijkheid om de rijstijl te kiezen (EcoPro, Normal, Sport, SportPlus)?

Citaat
- handrem aantrekken? Gewoon in 'P' zetten met het knopje aan het pookje

Vooral met een auto die geen vast onderhoudsschema heeft, kan je best de parkeerrem geregeld eens activeren, want het is enkel dan dat de dikte van de remblokjes op de achterwielen gemeten wordt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=ON7MOJuxRhU (vanaf 1'45").

En zorg dat de wagen nooit in P staat op een takelwagen of een veerboot, want door het heen en weer schommelen van de wagen breekt dan de parkeerpal af.

Citaat
- uitlaat heb ik niet

Je kunt dus geen uitlaat monteren waarbij je het geluid kunt kiezen.

Citaat
- brandstoftank heb ik niet

Daarentegen wel batterijen die zeer veel meer plaats innemen en veel zwaarder zijn.

- automatische grootlichten had ik niet bij aankoop, maar die zijn er later bij gekomen via een OTA (over the air update)
- of het nu het stop and go principe is of wanneer je het zelf doet, het blijft primitief.
- er zijn opties om je rijstijl te kiezen. De meeste van de opties op een ICE-voertuig bepalen vnl. het gedrag van je versnellingsbak en die heb ik inderdaad niet. Als ik sportief wil rijden duw ik gewoon harder op het pedaal.
- een Tesla heeft geen parkeerpal. Hij trekt gewoon de handrem aan. Van de dikte van de remblokken lig ik niet wakker. Die gaan gemiddeld 150k a 200k mee. In het verleden deed ik altijd langer dan gemiddeld met een set remblokken en dat zal nu niet anders zijn. De eerste jaren zit ik nog wel goed met mijn remblokken.

Trouwens, daarstraks ben ik vertrokken in doe garage met een volle batterij. De eerst volgende dagen hoef ik niet te laden. De stroom was gratis, de parking helaas niet. Ik heb zo'n 300 km bijgeladen of zo'n 70 kWh. Dat kost me thuis ongeveer 14 euro. De parking was 16 euro. Ik heb dus een hele dag in Brussel geparkeerd voor 2 euro want de stroom is gratis. De eerste geplande laadpauze is zaterdag aan de supercharger in Aartselaar terwijl ik toch moet wachten op mijn kinderen die dans- en zangles hebben vlak in de buurt. De koffie krijg ik er ook nog gratis bij. Met mijn wekelijkse routine van de laatste maand laad ik amper nog thuis, bijna alle gebruikte stroom kan ik gratis laden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4775 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017 - 20:29:50 »
Vandaag van Zwijndrecht naar Olen moeten rijden, "uiteraard" in de spits die alweer gekruid was met de nodige ongevallen ...
Afstand : 45,3km
Beoogd aankomstuur : 18u30
Na blik op de verkeerssituatie veiligheidshalve al om 16u45 vertrokken.
Tijdsverloop :
-Kennedytunnel (4km van huis) : 17u38
-Berchem (ongeveer thv Conservatorium/"jeugdherberg") : 17u59
-Borgerhout (op-/afrit) : 18u53, gemiddeld verbruik op boordcomputer intussen 19,4L/100km  ;D
File was daar opgelost ...
-Olen : 19u12, gem verbruik gezakt tot 9,9L/100km

Terugrit :
Olen 19u40 ... geen file ... Zwijndrecht 20u08, 28 minuten met gemiddeld verbruik 7,7L/100km

@ JC,
Wat zou je Tesla doen qua verbruik in deze omstandigheden ?


 

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4776 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017 - 22:35:01 »
@ JC,
Wat zou je Tesla doen qua verbruik in deze omstandigheden ?

Dat hangt van vele factoren af. Zoals we enkele maanden geleden hebben aangetoond is een snelheid van zo'n 40 km/u het optimum voor een Tesla. Maar deze file was dus trager. Op een bepaald moment begint de verwarming/airco in percentage een belangrijker aandeel te vertegenwoordigen dan het verbruik door de aandrijving. Een matige file is dus gunstig voor het verbruik van een Tesla, quasi stilstaand verkeer dan weer niet. Ook dat laatste hangt af van de temperatuur. Als het koud is moet je rekening houden met de elektrische verwarming, is het heel warm dan doet de airco je de das om.

Over het algemeen daalt echter het verbruik in de file.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4777 Gepost op: maandag 27 november 2017 - 09:57:14 »
Deze morgend aan het station in Mechelen. Een gelede bus van De Lijn rijdt een lantaarnpaal aan waardoor die nu scheef staat. Dit gaf een zeer luide knal. De buschauffeur rijdt echter gewoon door. Wat verder aan de halte neemt hij zelfs niet de moeite om de schade aan zijn voertuig in te schatten. Hij moet dit zeer duidelijk gevoeld hebben.
Weer eens een prachtig voorbeeld van de 'professionals' van De Lijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4778 Gepost op: maandag 27 november 2017 - 13:34:06 »
Deze morgend aan het station in Mechelen. Een gelede bus van De Lijn rijdt een lantaarnpaal aan waardoor die nu scheef staat. Dit gaf een zeer luide knal. De buschauffeur rijdt echter gewoon door. Wat verder aan de halte neemt hij zelfs niet de moeite om de schade aan zijn voertuig in te schatten. Hij moet dit zeer duidelijk gevoeld hebben.
Weer eens een prachtig voorbeeld van de 'professionals' van De Lijn.

Als je zijn nummerplaat + lijnnummer hebt, kan je makkelijk aangifte doen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4779 Gepost op: donderdag 30 november 2017 - 21:13:08 »
Welgeteld twéé sneeuwvlokken natte sneeuw, en hups : + 400 km file in ons apenlandje.  Pfffft.  Wat gaat dat hier zijn, als 't weldra 's écht zou gaan winteren ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4780 Gepost op: vrijdag 01 december 2017 - 21:56:59 »
Gisteren en vandaag heb ik ongeveer 1.100 km op Duitse autosenlwegen gereden. Veel Tesla's model S gezien, vrijwel allemaal zwarte met een Nederlands kenteken.

Eén van die Hollanders was ongetwijfeld de plezantste thuis als de vuilnisbak buiten staat. Hij maakte er een spelletje van om van rijstrook te veranderen net als een andere wagen hem wilde inhalen. Voor hem geen probleem, de Tesla trekt vlug genoeg op voor zo een lolletje. Minder prettig vonden de inhalers het, die vol in de remmen gingen, met alle gevolgen vandien tot vele kilometers achter hen.

Ik hoop dat hij dat spelletje eens doet met een anoniem voertuig van de Polizei dat hem wil inhalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4781 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 10:37:22 »
Lap, welgeteld 1x sneeuw .... en 't is van datte.

Kom ik leeg van Inza in Schoten, en moet ik terug naar de Kempen.  Drie kwartier bumperen tot aan het Sportpaleis.  En >>> hier stond de politiecombi.  Twee agenten stuurden alle vrachtwagens (mezelf incluis) door de (amper gestrooide) Tweemontstraat terug naar de N130 Merksemsesteenweg.  Van daaruit, moest ik dan terug de Bischoppenhoppenhoflaan op, richting Wijnegem.  Moesten ze nu op de Bischoppenhoflaan de vrachtwagens er al uit gefilterd hebben, dan had ik nog de keuze kunnen maken om de R1 op te rijden, en dan via de E313 richting de Kempen te rijden.  Nu was dat onmogelijk.  Op het ogenblik dat ik de agenten zag staan, was er uiteraard geen weg meer terug.  Met een béétje inzicht, hadden ze véél onnodig vrachtverkeer door de Tweemontstraat kunnen weren, en waren de files op de Bisschoppenhoflaan beduidend kleiner geweest.  Nu laten ze mij éérst rechts afslaan naar de N129 , en dan .... hahaha, gefopt !

Een collega waarschuwde mij, dat hij op de Houtlaan gestrand was thv de brug over het Albertkanaal door prutsers met hun autootje.  (Enkele daarvan hebben we kunnen zien in een artikel in GVA).  Twee andere collega's waren daar 5 minuten eerder met een beetje omzichtigheid al bij al toch vlot boven geraakt.  Ook daar, was er dus geen doorkomen meer aan.

Dan maar via de N12 naar het rond punt in Wommelgem, en daar de E313 genomen naar de R1 en zo richting E19 richting Nederland gereden.  Guess what : vanaf de Wijnegem Trade Towers zat alles potvast natuurlijk.  Uiteindelijk 4 uur gereden over een trajectje Schoten-Loenhout.

Dan rij ik liever door 15 cm sneeuw op een smal boerenbaantje, daar heb ik geen last gehad.   >:(
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 december 2017 - 10:49:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4782 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 11:09:00 »
De problemen met de gestrande auto's in de sneeuw heeft alles te maken met de banden. Vanzelfsprekend zijn winterbanden veel beter nu, maar ook gewoon op een koude natte weg. Ik vermoed echter dat er veel op de weg zijn met zomerbanden met zeer weinig profiel. Combineer dat met onkunde: niet weten in welke versnelling een helling op te rijden, niet weten hoeveel gas te geven, ... en je krijgt de problemen die we nu zien.

Ik heb gisteren laat in de avond op een lege baan getest wat de Model X aankan. Op een ijzige weg trapte ik agressief de gas in. De wagen accelereerde keurig met quasi geen wielspin. Er wordt net zoveel vermogen op de weg gezet als er kan weggewerkt worden. Ook op een ijzige helling gedroeg de wagen zich voorbeeldig. Een elektrische aandrijving kan veel sneller reageren op wisselende gripcondities dan een klassieke aandrijflijn. Misschien zien we scenario's zoals gisteren binnen een paar niet meer wanneer bijna iedereen elektrisch rijdt!  >:D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4783 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 11:47:11 »
De problemen met de gestrande auto's in de sneeuw heeft alles te maken met de banden. Vanzelfsprekend zijn winterbanden veel beter nu, maar ook gewoon op een koude natte weg. Ik vermoed echter dat er veel op de weg zijn met zomerbanden met zeer weinig profiel. Combineer dat met onkunde: niet weten in welke versnelling een helling op te rijden, niet weten hoeveel gas te geven, ... en je krijgt de problemen die we nu zien.

Hoewel absoluut pro wintersloefen, ben ik toch eerder geneigd te denken dat het vooral de human factor betreft.  Ik heb er gisteren genoeg bezig gezien, die zelfs met winterbanden beter zouden binnenblijven zodra er één sneeuwvlokje dwarrelt.   ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4784 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 12:47:54 »
Hoewel absoluut pro wintersloefen, ben ik toch eerder geneigd te denken dat het vooral de human factor betreft.  Ik heb er gisteren genoeg bezig gezien, die zelfs met winterbanden beter zouden binnenblijven zodra er één sneeuwvlokje dwarrelt.   ;D

Er zijn er ook velen die bij stralend weer ook beter zouden binnenblijven met de auto! :-)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519