Auteur Topic: Oorzaken van verkeersongevallen in België  (gelezen 14787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:30:59 »
Citaat
Een nieuwe - hopelijk ook echt vereenvoudigde - wegcode wordt al jaren beloofd, maar er is al evenveel jaren niets van in huis gekomen.
In maart 2010 zouden ze er mee klaar zijn. Ben benieuwd.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 22:11:20 »
Citaat van: Inazuma
Er naar gaan gokken lijkt me geen goed idee, en systematisch en goed onderzoek gebeurt er in België eigenlijk niet.
Als een ongeval toch onderzocht wordt, dan wordt er ongeveer standaard naar "snelheid" gewezen, waardoor dit veel prominenter naar voren komt dan in meer uitgebreid buitenlands onderzoek.

Sorry, maar er werd in de jaren 90 wel degelijk goed en grondig onderzoek uitgevoerd.

In 2000 naar de ongevallen waar zelfmoord in aanmerking kwam. Een opdracht uitgaande Wivina De Meester.

We dienen ook een grondig onderscheid te maken tussen weekendongevallen en de gewone weekongevallen. Nogthans kwam duidelijk naar voor dat de maandagmorgen ongevallen ook tot de weekendongevallen behoorden. Ook merkten we een verplaatsing van de ongevallen in tijd.

Een fenomeen dat zich ook kenmerkte bij weekendongevallen, was de overbelasting van een voertuig wat een belangrijke invloed vormde op de stuurinrichting. Vier jongeren achteeraan in de wagen brengt een soort servo effect op de stuurinrichting. Het voertuig wordt vooraan als het ware opgetild.

Uitsrpaken als "de snelweg is vrij, geen kat op de baan, zo snel rijden als men wil" toch een aantal elementen uit het ongevalonderzoek die dat grondig tegenspraken. De deformaties die we tegenkwamen, daar konden we niet meer spreken over onaangepaste of te hoge snelheid. Maar snelheden die merkelijk hoger lagen dan 180 km/u.



« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:39:38 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 00:40:49 »
Citaat
Een nieuwe - hopelijk ook echt vereenvoudigde - wegcode wordt al jaren beloofd, maar er is al evenveel jaren niets van in huis gekomen.
In maart 2010 zouden ze er mee klaar zijn. Ben benieuwd.

En Sinter-Klaas bestaat ook écht, mits je eraan gelooft.

Hoe zou een nieuwe wegcode in maart 2010 al kunnen klaar zijn, als er nu nog geen letter van te lezen valt in de media?

Grondige hervormingen behoren trouwens niet tot de stijl van Schouppe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 00:55:48 »
Een fenomeen dat zich ook kenmerkte bij weekendongevallen, was de overbelasting van een voertuig wat een belangrijke invloed vormde op de stuurinrichting. Vier jongeren achteeraan in de wagen brengt een soort servo effect op de stuurinrichting. Het voertuig wordt vooraan als het ware opgetild.

Hangt ervan af, Marc.

Voor de belasting van voertuigen wordt er doorgaans uitgegaan van personen met een (netto uitgelekt) gewicht van 75 kg.

Ik geef hier bijles Frans aan een 12-jarig meisje, van wie de 49-jarige moeder (met een wespentaille, maar wel met stevige schokdempers, en er minder dan 40 uitziend) amper 47 kg weegt.

3 x 75 kg = 225 kg. 4 x 47 kg = 188 kg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 00:33:29 »
Een fenomeen dat zich ook kenmerkte bij weekendongevallen, was de overbelasting van een voertuig wat een belangrijke invloed vormde op de stuurinrichting. Vier jongeren achteeraan in de wagen brengt een soort servo effect op de stuurinrichting. Het voertuig wordt vooraan als het ware opgetild.

Hangt ervan af, Marc.

Voor de belasting van voertuigen wordt er doorgaans uitgegaan van personen met een (netto uitgelekt) gewicht van 75 kg.

Ik geef hier bijles Frans aan een 12-jarig meisje, van wie de 49-jarige moeder (met een wespentaille, maar wel met stevige schokdempers, en er minder dan 40 uitziend) amper 47 kg weegt.

3 x 75 kg = 225 kg. 4 x 47 kg = 188 kg.

... en de geluidsinstallatie die we in sommige voertuigen aantroffen waar je in de kofferruimte geen fles cola meer bijkreeg.... Geluidsinstallaties van meer dan 1000 watt !!

Spijtig dat onze site teniet is. Ik zou het opnieuw allemaal moeten opzoeken met het cijfermateriaal van de onderzoeken destijds waar de piekwaarden ontegensprekelijk de hoogte ingingen wat weekendongevallen betrof tegenover de nachtelijke weekongevallen.

Ook de tijd dat het uitgangspatroon zich verplaatste...

De oorzaken van verkeersongevallen in België blijven nog steeds:

Snelheid en de onaangepaste snelheid
Alcohol, Drugs, Medicatie : met een onderverdeling van kalmeermiddelen, slaapmiddelen, morfine, heroïne, Opium
Als opwekkende middelen :  Cocaïne, Crack, Speed, Hallucinogenen, Cannabis, LSD, Ecstacy, PCP 
Natuurlijke vermoeidheid
Niet dragen van de veilgheidsgordel
Weersomstandigheden
Rijgedrag van overvolle wagen
Gebrek aan rijervaring
Infrastructuur
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 01:19:12 »
Citaat van: marc annemans
Spijtig dat onze site teniet is.

Marc, zoals ik jou al meermaals gezegd heb, is jullie site enkel maar teniet zolang jij en Diane dat wensen.

Ik ben nog altijd titularis van het domein cvv.be, en ben bereid het onverwijld terug af te staan aan jullie. Maar jullie kunnen natuurlijk ook voor een andere domeinnaam kiezen.

Ik ben ook bereid om jullie volkomen gratis alle nodige bijstand te verlenen inzake:

  • hosting van het domein op mijn eigen webserver bij Strato in Duitsland.
  • het gebruik van een voor jullie, als aanbrengers van inhoud, meest performant doch zeer eenvoudig content management system, namelijk eZ Publish, dat je op amper enkele uren kunt aanleren, doch dat evenwel alle mogelijkheden voor een interactieve Web 2.0 website inhoudt, zoals commentaren, beoordeling op een waardenschaal van artikels, aanbeveling van artikels aan anderen, blogs van de bezoekers, en forums. Kortom, heel wat meer dan het jullie door Rik d'Huyvetters van wegcode.be destijds ter beschikking gestelde Mambo content management system.
  • het taalkundig nazien van jullie inhoud vóór publicatie.
  • het nakijken van jullie inhoud op juridisch gevaarlijke aspecten.

Het zou jullie dan ook niet moeilijk vallen om, met een dergelijke samenwerking, websites als wegcode.be en bivv.be ver te overtreffen met jullie kennis en ervairng inzake wegeninfrastructuur en ongevalsanalyse.

Misschien moet ik daartoe voor Diane, vóór mijn webcam, wel eens op mijn knieën gaan zitten, maar dat heb ik er dan ook desgevallend graag voor over.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 00:41:17 »
Dit is makkelijk op te lossen zonder te discrimineren door het invoeren van een medisch geschiktheidsattest.
Dan zal er toch eerst aanzienlijk beter getest moeten worden.

Ik weet uiteraard dat ik zichtproblemen heb, maar die vormen geen probleem om met de auto te rijden.
Opmerkelijk is eigenlijk dat enkel niet terzake gespecialiseerd medisch personeel daar problemen over maakt ivm het besturen van voertuigen, maar mijn specialiste hoegenaamd niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 00:58:33 »
Hoe zou een nieuwe wegcode in maart 2010 al kunnen klaar zijn, als er nu nog geen letter van te lezen valt in de media?
Dat is er toch al geweest  ...

* ritsen
Er werd zelfs al gesteld dat het ook bij het oprijden van de snelweg zou gelden ...  dan gaan we nog iets zien !
Dit wordt een zware dobber om dit juridisch sluitend te formuleren, zonder dat het onbegrijpelijk wordt ...

* nieuw verbodbord voor quads, afschaffing van o.a. C13 , C17

* borden met gele achtergrond (ipv wit) bij werken
Nog meer verschillende borden ...

* filefilteren voor motoren
Gezien de sterke toename van het aantal motorongevallen en -slachtoffers - zo'n 15% van het totaal - zou een nadrukkelijk verbod lonender zijn.
Ook dit wordt een zware dobber om dit juridisch sluitend te formuleren, zonder dat het onbegrijpelijk wordt ...

* Afschaffing beurtelings parkeren
Al verwacht ik dat het vooral om het afschaffen van het beurtelings parkeren in een ganse BBK zal gaan, ttz deze regeling :
     

Dat zie je zo goed als nergens nog en is zeer verwarrend.

Het gewone beurtelings parkeren op zich is nog steeds wijdverspreid - en een "billijke" regeling om niet altijd aan dezelfde kant van de weg te moeten parkeren en de lieve vrede in een straat te behouden. Het heeft ook voordelen inzake straatreiniging.
Dat mee opdoeken betekent dat er hopen parkeerregelingen zullen moeten aangepast worden - en je kan er donder op zeggen dat een hoop wegbeheerders het met een E1 en tijdsbeperking weer gaan invoeren.



"De wegcode moet nu voor eens en altijd duidelijker, gebruiksvriendelijker en makkelijker consulteerbaar worden", vindt de staatssecretaris.
Ik zal hem alvast daaraan houden ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2010 - 01:00:17 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 09:01:28 »

* ritsen
Er werd zelfs al gesteld dat het ook bij het oprijden van de snelweg zou gelden ... 

  :o  ???  ::)  :'(  :-X

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 12:24:51 »

* filefilteren voor motoren
Gezien de sterke toename van het aantal motorongevallen en -slachtoffers - zo'n 15% van het totaal - zou een nadrukkelijk verbod lonender zijn.

Beste, heeft men cijfers over motorongevallen bij filefilteren? De meeste mototongevallen met spijtige afloop waarvan ik kennis heb gebeurden niet op de snelweg. Maar ik geef toe dat ikzelf, vrijetijdsmotaar, geen uitgeproken mening voor of tegen kan formuleren.

Misschien moeten in de algemene bepalingen van de wegcode een algemeenheid inzake respect voor de mede verkeersdeelnemers ingevoegd worden. 


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 16:01:16 »
Geluidsinstallaties van meer dan 1000 watt !!

Voortaan af fabriek meer dan 1.000 watt in de nieuwe Audi A8.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 16:08:20 »
Geluidsinstallaties van meer dan 1000 watt !!

Voortaan af fabriek meer dan 1.000 watt in de nieuwe Audi A8.
Idd is in optie niets speciaals, 14 luidsprekers à gemiddeld 75 W peak/st. = 1050 W
Citaat
Verstärkerleistung
Für das Bang & Olufsen Advanced Sound System stellen zwei Verstärker bei Bedarf mehr als 1.000 Watt bereit. Der Hochleistungsverstärker hat vier Kanäle à 125 Watt für die vier Tieftöner und einen 250-Watt-Verstärker für den Subwoofer. Der zweite Verstärker (DSP) ist für Signalverarbeitung und mit neun Endstufen mit jeweils 28 Watt für die Ansteuerung der Mitteltöner, der Surround- und Hochtonlautsprecher zuständig.
uitgerekend uhmmm 1002 Watt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2010 - 16:10:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 18:27:39 »
Citaat van: Jozef
Misschien moet ik daartoe voor Diane, vóór mijn webcam, wel eens op mijn knieën gaan zitten, maar dat heb ik er dan ook desgevallend graag voor over.

Ik veronderstel dat je Diane nog niet goed kent, Jozef. Hoe koppig, keihard en standvastige houding ze aanneemt in deze aangelegenheid. Ook mijn dagelijkse verzoeken helpen me geen stap voorruit omdat ze standvastig op haar ervaringen in het verleden terugblikt in de welbekende materie verkeersvuiligheid.

Een parketdeskundige, een psycholoog en een spoedgevallenarts die mee opnieuw ter beschikking willen staan voor de verkeersveiligheid, krijgen geen vat op Diane. Omdat ze opnieuw voorspelt wat er in het verleden heeft plaatsgevonden op het terrein en de schandelijke praktijken die zich achter de schermen afspeelden. Ondanks ook de steun van hogere instanties die we zouden verkrijgen om in een wettelijk kader te kunnen opereren. Diane blijft zich voorhouden op een blijvende tegenwerking omdat heel wat praktijken op het terrein niet coosher verlopen. Waarbij we steeds als te vermijden indringers zullen beschouwd worden om steeds opnieuw en opnieuw in verdediging te moeten treden. Vandaar dat er ook al parketdeskundigen in het Antwerpse de pijp aan Maarten hebben gegeven vanwege tegenwerkingen.

Citaat van: Michel
uitgerekend uhmmm 1002 Watt.

En welke invloed dit heeft op het verkeersgedrag. Daaromtrent werd ook belangrijk onderzoek verricht door Prof. Pauwels uit het Leuvense dat samenliep met het onderzoek in weekendogevallen. Als ik me niet vergis heeft Prof. Feenstra zich nu verder ontfermt wat geluidsonderzoek betreft.

Niet onbelangrijk in ongevalonderzoek waarin een prioritair voertuig is betrokken, om ook de stand van de geluidsinstallatie na te gaan van de in het ongeval betrokken voertuigen. Net zo belangrijk als dat lampen van verkeerslichten in beslag worden genomen die erntige beschadiging opliepen eventueel voorpsruitende uit het ongeval. Om te kunnen bepalen wie al dan niet het rode verkeerslicht negeerde. Een belangrijk element in het ongevalonderzoek dat niet zo nauw of waaraan helemaal geen aandacht wordt aan besteed door de betrokken vaststellers. Opmerkingen daarover, en meer dan terecht, worden door sommige vaststellers helemaal niet geduld en aanzien als een voor hen te vermijden inmenging. Voor heel wat vaststellers zijn vaststellingen van ongevallen een lastige bezigheid dat zo snel mogelijk dient afgehandeld. Laat staan de nuttige belangrijke inbeslagnames dat nog wat meer arbeid vergt met verzegelingen en neerleggingen op de grifie en de daarbij horende op te maken bijkomende staten van inbeslagnames.

  

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2010 - 18:33:24 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 22:59:47 »
Een fenomeen dat zich ook kenmerkte bij weekendongevallen, was de overbelasting van een voertuig wat een belangrijke invloed vormde op de stuurinrichting. Vier jongeren achteeraan in de wagen brengt een soort servo effect op de stuurinrichting. Het voertuig wordt vooraan als het ware opgetild.

Hangt ervan af, Marc.

Voor de belasting van voertuigen wordt er doorgaans uitgegaan van personen met een (netto uitgelekt) gewicht van 75 kg.

Ik geef hier bijles Frans aan een 12-jarig meisje, van wie de 49-jarige moeder (met een wespentaille, maar wel met stevige schokdempers, en er minder dan 40 uitziend) amper 47 kg weegt.

3 x 75 kg = 225 kg. 4 x 47 kg = 188 kg.

Jozef,

We hebben al ongevallen gehad waar geen vijf maar 6 en zelfs 7 personen in een personenwagen hadden plaats genomen. Vandaar het servo effect waar ik naar verwees bij weekendongevallen. Waar de overbelasting een belangrijke rol speelde in het ontstaan van een verkeersongeval.










De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken van verkeersongevallen in België
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:54:05 »
Jozef,

We hebben al ongevallen gehad waar geen vijf maar 6 en zelfs 7 personen in een personenwagen hadden plaats genomen.

De Polizei heeft hier bij ons verleden week een Roemeense VW Combi aan de kant gezet met maar liefst 18 volwassen aan boord, waarvan 15 gezeten op een bierkrat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."