Hoe zou een nieuwe wegcode in maart 2010 al kunnen klaar zijn, als er nu nog geen letter van te lezen valt in de media?
Dat is er toch al geweest ...
* ritsen
Er werd zelfs al gesteld dat het ook bij het oprijden van de snelweg zou gelden ... dan gaan we nog iets zien !
Dit wordt een zware dobber om dit juridisch sluitend te formuleren, zonder dat het onbegrijpelijk wordt ...
* nieuw verbodbord voor quads, afschaffing van o.a. C13

, C17

* borden met gele achtergrond (ipv wit) bij werken
Nog meer verschillende borden ...
* filefilteren voor motoren
Gezien de sterke toename van het aantal motorongevallen en -slachtoffers - zo'n 15% van het totaal - zou een nadrukkelijk verbod lonender zijn.
Ook dit wordt een zware dobber om dit juridisch sluitend te formuleren, zonder dat het onbegrijpelijk wordt ...
* Afschaffing beurtelings parkeren
Al verwacht ik dat het vooral om het afschaffen van het beurtelings parkeren in een ganse BBK zal gaan, ttz deze regeling :


Dat zie je zo goed als nergens nog en is zeer verwarrend.
Het gewone beurtelings parkeren op zich is nog steeds wijdverspreid - en een "billijke" regeling om niet altijd aan dezelfde kant van de weg te moeten parkeren en de lieve vrede in een straat te behouden. Het heeft ook voordelen inzake straatreiniging.
Dat mee opdoeken betekent dat er hopen parkeerregelingen zullen moeten aangepast worden - en je kan er donder op zeggen dat een hoop wegbeheerders het met een E1 en tijdsbeperking weer gaan invoeren.
"De wegcode moet nu voor eens en altijd duidelijker, gebruiksvriendelijker en makkelijker consulteerbaar worden", vindt de staatssecretaris.Ik zal hem alvast daaraan houden ...