Auteur Topic: Schouppe wil minder bestuurders met attest voor gordelloos rijden  (gelezen 3582 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Schouppe wil minder bestuurders met attest voor gordelloos rijden
« Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 16:30:35 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Schouppe wil minder bestuurders met attest voor gordelloos rijden
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 17:36:32 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:28:29 »
Simpelweg afschaffen.
Als de gordel je al kan kwetsen, dan zal tegen stuur, ruit, of dashboard aankwakken bij een ongeval je nog veel meer kwetsen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 21:46:33 »
mijn echtgenote heeft zelfs tot 12 minuten voor de bevalling (zolang duurde het van blankenberge naar brugge) haar gordel nog aangedaan
en 5 minuten na aankomst was de kleinen geboren, dus ik moet niet zeggen in wat voor toestand ze in de auto zat
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 01:22:33 »
Simpelweg afschaffen.
Als de gordel je al kan kwetsen, dan zal tegen stuur, ruit, of dashboard aankwakken bij een ongeval je nog veel meer kwetsen ...

Daarvan hebben we een paar prachtige voorbeelden. Verwondingen door het dragen van de veiligheidsgordel en anderzijds verwondingen door het niet dragen van de veiligheidsgordel. Ernstige aangezichtsverwondingen, neusmassief dat werd weggeslagen, schedeltrauma's, mild en lever totaal gescheurd door de impact op stuur en dashbord. De bijkomende risico's om uit het voertuig geslingerd te worden bij een aanrijding en/of een buiteling.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 01:30:19 »
Simpelweg afschaffen.

Je beschouwt enkel de situatie bij een aanrijding, Inazuma.

Er zijn echter ook mensen die de gordel nooit kunnen verdragen.

Ik vind dat de beslissing hieromtrent niet aan Schouppe toekomt, doch de soevereine bevoegdheid van een arts is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 01:36:06 »
Citaat van: Jozef

Of zelfs een verhoogd risico kunnen hebben bij het dragen van de veiligheidsgordel.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 15:22:00 »
Ik vind dat de beslissing hieromtrent niet aan Schouppe toekomt, doch de soevereine bevoegdheid van een arts is.

Wel en niet, want elke arts zal voor zijn klanten wel een vrijstelling geven want anders is hij deze klant kwijt  :-\

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 17:14:45 »

Wel en niet, want elke arts zal voor zijn klanten wel een vrijstelling geven want anders is hij deze klant kwijt  :-\

Ik weet dat er artsen zijn die niet gerechtvaardigde attesten verstrekken, Benny. Maar ik ga er toch nog altijd van uit dat dit slechts een minderheid der artsen betreft, en de meesten gewetensvol hun beroep uitoefenen.

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 09:00:52 »
Mijn huisarts verleent helemaal geen attesten.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 12:07:27 »
Mijn huisarts verleent helemaal geen attesten.
Normaal doet dat uiteindelijk de arbeidsgeneesheer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsgeneeskunde
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 12:24:46 »
?

Lijkt me nu niet alsof mensen met een medisch gordeldracht-probleem naar een arbeidsgeneesheer moeten...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 12:57:52 »
?

Lijkt me nu niet alsof mensen met een medisch gordeldracht-probleem naar een arbeidsgeneesheer moeten...
Dan zoek het toch eens op Wooter waar die mensen hun attest moeten halen, als jouw huisarts het attest (bijlage 1) niet wil invullen.

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=122
Artikel 1

Dit besluit strekt tot de omzetting van de Richtlijn 91/671/EEG van de Raad van 16 december 1991 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lidstaten betreffende het verplichte gebruik van veiligheidsgordels in voertuigen van minder dan 3,5 ton, gewijzigd door de Richtlijn 2003/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 april 2003.

Artikel 2

1. De vrijstelling bedoeld in artikel 35.2.1, 4°, van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer moet schriftelijk worden aangevraagd bij de «Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer – Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid – City Atrium – Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel ».

2. Bij de aanvraag moet een doktersattest gevoegd worden, afgeleverd door een door belanghebbende gekozen dokter. Dit attest moet overeenstemmen met het model van bijlage 1 tot dit besluit.

Artikel 3

De vrijstelling stemt overeen met het model van bijlage 2 tot dit besluit.
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 13:03:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #13 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:16:49 »
Dat wil ik dan nog wel eens aangetoond zien.

Welke medische studie toont voor welke medische problemen aan dat het dragen van de gordel op zich erger is dan de gevolgen van een botsing zonder gordel ???

De huidige gordels trekken nauwelijks nog aan je lichaam - omdat ze toch gordelspanners hebben die bij een ongeval de gordel zelf aanspannen.
Als je dat al niet meer kan verdragen, dan zal je de gevolgen van een ongeval zonder gordel  al helemaal niet kunnen verdragen, en ben je wat mij betreft voertuig-ongeschikt.

Citaat
Als Schouppe die mogelijkheid gewoon afschaft, heeft een arts niets meer in de pap te brokken.

Er is in het verleden veel te lichtzinnig omgesprongen met de gordelvrijstellingen - en allemaal in naam van zogenaamde medische "noodzaak".
Ook zwangerschap was ooit een reden tot vrijstelling.
Dat leverde dan geregeld ineens 2 doden op in plaats van 1 ...

« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 17:20:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 18:23:37 »
De wegcode voorziet in een vrijstelling van de verplichting tot het dragen van de veiligheidsgordel wegens gegronde medische redenen.

Mocht Schouppe deze voorziening afschaffen, dan zou hij wellicht binnen de kortste keren teruggefloten worden door de Raad van State.