Filmpje met Jon Terra.
Klik
Goeike

1973 - Een warm pleidooi van John Terra om de autogordel te dragen. Toen was het dragen van de gordel nog niet verplicht.
Die verplichting kwam er zogezegd einde ´75 (Art 35) begin ´76, in de meeste buurlanden ook, maar hoe was toen de handhaving of de controle op die "verplichting" ?
In D was er pas een bestraffing op in 1984 van -toen zeer hoge- 40 DM (> 800 BeF), waardoor de gordeldracht na een jaar steeg van 60 % naar 90 % (vooraan). En als er een bestraffing bestaat, doen ze in D ook serieus controle, in Be zal het eerder blabla niks boem geweest zijn ...
Ref:
http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml uit
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt#Einf.C3.BChrung_in_den_70er_Jahren90 % in 1985 in D waar Be 25 jaar later nog altijd van droomt, als we nu überhaupt 80% vooraan halen /achterin 62% - en dan nog enkel op de snelweg** zal het al hoog gegrepen zijn.
*Want tussen zeggen en altijd doen...*:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1065104/2010/02/09/1-Belg-op-5-laat-autogordel-voorin-uit-2-op-5-achterin.dhtml**:
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/35.pdf - 10% gordeldracht-% in bbk, zeggen ze...
In 2004 was de gordeldracht -voor alle inzittenden dan- nauwelijks 50% volgens Febiac (cijfers BIVV):
Vooraan ca. 60% , achteraan amper 4 op 10, wat wilt ge ook, kinderzitjes waren achteraan pas verplicht in sept 2006... en dan nog met achterpoortjes...
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)
...
Besluit: Cijfers zeggen alles
Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):
127 verkeersdoden minder (-8,5%);
721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
De "officiële" gordeldrachtcijfers
vooraan, voor Europa 2006, voor Be vermoed ik toch cijfers van 2006:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en#fn1
IP/07/584
Brussel, 27 april 2007
...
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
* uitsluitend chauffeurs
Ik heb nog een bron gevonden BIVV -Via Secura
4e trimester 200
6 ! - let op de
datum !, waar de gordeldrachtmetingen tot 2005 in staan,
2006 zal wel een (optimistische) extrapolatie zijn, in elk geval is voor 2006, toevallig
ook de doelstelling 71% vooraan, enkel bestuurders (volgens de bron), doorgegeven naar de EU, in
2005 was het nog
69,5 % gemeten ;
én de
zeer optimistische doelstellingen tot 2009, zie page 8 , 2 tabellen:
Bron:
http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf page 8
4e trimester 2006
Gordeldracht in de lift
De resultaten van de laatste metingen zijn zeer positief : de gordeldracht in België neemt duidelijk toe.
% 2003 2004 2005 2006 ? Doelstelling 2006 Evolutie 2006/2003 (%)
Bestuurders 52,6 % 66,7 % 70,2 % 76,9 % 71,0 % + 46,2 %
Mannen 48,2 % 64,5 % 69,7 % 75,1 % + 55,8 %
Vrouwen 64,7 % 71,5 % 71,8 % 81,5 % + 26,0 %
Passagiers
voorin 65,2 % 65,7 % 68,1 % 72,5 % 73,0 % + 11,2 %
Mannen 57,9 % 49,1 % 57,4 % 64,9 % + 12,1 %
Vrouwen 69 % 75,8 % 75,2 % 75,9 % + 10,0 %
Totaal voorin 56,6 % 66,3 % 69,5 % 75,3 % + 33,0 %
Doelstellingen
Om hierin verbetering te brengen heeft de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in 2001 zeer ambitieuze doelstellingen voorop
gesteld, zowel voor de passagiers voorin als voor de passagiers achterin:
gordeldrachtpercentage
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Bestuurder 56 % 58 % 61 % 63 % 66 % 71 % 76 % 81 % 86 %
Passagiers voorin 58 % 60 % 63 % 65 % 68 % 73 % 78 % 83 % 88 %
Passagiers achterin 45 % 47 % 50 % 52 % 55 % 60 % 65 % 70 % 75 %
Dat is 87% gemiddeld, en volgens de opiniepeiling van hln.be (Otis, feb 2010) zeggen nu maar 80% van de Belgen dat ze de gordel vooraan altijd aandoen. idd
zeer ambitieus... ik schat dat we ruim 10 % achter liggen.