Auteur Topic: Alles is communautair, een week na Halle...  (gelezen 2262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Alles is communautair, een week na Halle...
« Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 13:18:20 »
Opnieuw brood en spelen voor de modale Belg die er nog in trapt...

Tja, 1 week na de treinramp...  moet het weer snel overgaan naar het wegverkeer, bij voorkeur flitspalen en snelheidsboetes.
En het liefst communautair getint, ook Vlaanderen is daar goed in (tja Schouppe is eigenlijk federaal "baas"...)

Citaat
hln.be
Vlaanderen flitst vijf keer méér dan Wallonië
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
45 reacties deze morgen (laatste 11u53)

Ik typ letterlijk een opmerkelijk stukje over uit mijn krant, ook waarover het (alw€€r) gaat (onderste deel):
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid904709/vlaanderen-flitst-vijf-keer-meer-dan-wallonie.aspx
...~  idem online (geen reacties , de doorsnee Limburger weet beter   ;))

Schouppe kwaad
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
 
Opmerkelijke uitspraak toch... speciaal kleurtjes gegeven om dat het zo meer apart zou staan   ;D ;)

De tekst in het blauw zijn kemels van de krant...
cijfers verkeersdoden+30d komen meestal tegen het einde van het volgend jaar, en zijt maar zeker dat het uitgebazuind (vb. hbvl.be ) wordt als er een grote daling moest zijn, - 14,5% zou fantastisch goed zijn...
In 2008 waren er nog altijd offic. 944 verkeersdoden + 30 d, van 2009 weten we nog niets;
enkel verkeersbarometers worden nog online gezet, met enkel de verkeersdoden ter plaatse.
Extrapoleren naar 2009 en uitrekenen + ~ dodelijke gewonden 30d kan ik wel :
vb. sep 2009 jaartotaal : 852 doden ter plaatse, tel daar dodelijke gewonden+30d bij of ca. 12,8 % (gemiddelde van laatste 3 jaar)
 = 961 voor 2009 of + 1,8% meer als 2008...
( http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm. )
bron : http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/Verkeersongevallen_dossier.jsp
dossier: http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls / slachtoffers
Investeren in flitspalen, idd  ;D

Toch eens kijken waar die cijfers vandaan kunnen komen:
wslk hieruit, tzijn toch dezelfde getallen:
Citaat
http://www.cdenv.be/actua/persberichten/aantal-verkeersdoden-blijft-ook-in-2009-dalenvoor-het-eerst-cijfers-over-de-evol
Aantal verkeersdoden blijft ook in 2009 dalen,voor het eerst cijfers over de evolutie van weekendongevallen
woensdag 13 mei 2009
Uit de verkeersveiligheidsbarometer van februari 2009 die Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit en Voorzitter van het BIVV, vandaag bekendmaakt, blijkt dat het aantal verkeersdoden in ons land blijft dalen. De daling begon in het voorjaar van 2008 en werd maand na maand sterker. Op jaarbasis bedraagt zij momenteel 14,7%.

Tussen 1 maart 2008 en 28 februari 2009 werden 819 doden ter plaatse geregistreerd, terwijl het vorige jaartotaal (van maart 2007 tot en met februari 2008) nog 960 bedroeg. De sterk dalende tendens die sinds begin 2008 wordt vastgesteld, zet zich dus tijdens de eerste maanden van 2009 door.

...
luie journalisten?...  ergens uit het archief... ::) bron cijfers: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20februari%202009.pdf

Citaat van: dossier statbel
jaar         slachtoffers     %     doden   %     dodelijk gewonden   % :     doden 30d    %    
2008         65.381        -2,3       835   -12,8         109 (13%)      -3,5          944        -11,9
2007         66.915         0,9       958     1,3          113 (11,8%)   -12,4       1.071        -0,4
2006         66.344        -0,2       946    -1,0          129 (13,6%)    -3,0        1.075       -1,3
*barometer sep 09                  852                  109 (12,8%)                 961        +1,8
* Dit betekent dat de barometer van sep´09 het voortschrijdend jaartotaal van sep´09 (=totalen vanaf okt 08 tot en met sep 09)                          
Voortschrijdende jaartotalen tabel 2 Aantal geregistreerde doden ter plaatse
Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG


http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20september%202009.pdf
sep 09 jaartotaal  852 doden terplaatse.
sep 08 jaartotaal  880 doden terplaatse.
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdf
dec 08 jaartotaal  834 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2008 : 835 doden hierboven geciteerd.
dec 07 jaartotaal  970 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2007: 958 doden hierboven geciteerd.  :o
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202006.pdf
dubbelcheck: http://bivvweb.ipower.be/baro/Docs_NL/baro%20NL%20december%202007.pdf  970 voor ´07 // 962 voor ´06
dec 06 jaartotaal  962 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2007: 946 doden hierboven geciteerd.  :o
tolerantie of kwaliteit:
Citaat
Kwaliteit van de cijfers

De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig
.
??? 50 % nk. voor dodelijke gewonden ?

En de parketten halen hun gegevens bij de politie (PV), ttz ook te zien in de verkeersbarometers na x-maanden,
zie ook technische fiche verkeersbarometer p 31:
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20september%202009.pdf
...
De verkeersveiligheidsbarometer rapporteert sinds 2008 over de evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal slachtoffers en dit op basis van de pv-registratie bij de federale en bij de lokale politie.
Deze indicatoren laten bovendien toe om de evolutie van de ernst van de ongevallen (= aantal doden per 1000 ongevallen) te meten. Hierdoor meten we “de temperatuur” van het verkeersveiligheidsbeleid: als deze te hoog ligt betekent dit dat er dringende maatregelen nodig zijn.
Daarnaast wordt ook de evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal dodelijke ongevallen verder opgevolgd.
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers gaat die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden. Deze gegevens worden ter beschikking gesteld door de federale verkeerspolitie (WPR) en door de Directie van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) van de federale politie. Dankzij de medewerking van alle lokale korpsen heeft deze Directie een centrale ongevallendatabank gecreëerd op basis van de PV- registratie. Het gaat hier om een belangrijke ontwikkeling voor de verkeersveiligheidsbarometer aangezien er gerapporteerd wordt van aan de bron. Het zijn immers de politiediensten die de processen-verbaal van letselongevallen opstellen en overmaken aan de parketten
.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 13:45:32 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Alles is communautair, een week na Halle...
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 13:33:31 »
Gewoon beide delen (noordelijk en zuidelijk België) gelijktrekken. Er staan zo'n 50 flitspalen in zuidelijk België, dus laten we om te beginnen eens een slordige 1000 stuks van die krengen in noordelijk België uit de grond trekken...

Laat die schoeperd eerst eens eerlijk vertellen wat precies zijn objectief is. Ik gok op het genereren van zoveel mogelijk inkomsten over de rug van de toch al overbelaste werkmens.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Alles is communautair, een week na Halle...
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 16:19:29 »
De verkeersbarometer is een politieke tool, geen statistische ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alles is communautair, een week na Halle...
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 16:31:34 »
De verkeersbarometer is een politieke tool, geen statistische ...

Tja, aan de hand van welke geregistreerde gegevens en data bouwt men aan een zo nauwkeurig mogelijke statistiek ?
p 31:
Citaat
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers gaat die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden.
Deze gegevens worden ter beschikking gesteld door de federale verkeerspolitie (WPR) en door de Directie van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) van de federale politie.
Dankzij de medewerking van alle lokale korpsen heeft deze Directie een centrale ongevallendatabank gecreëerd op basis van de PV-registratie.
Het gaat hier om een belangrijke ontwikkeling voor de verkeersveiligheidsbarometer aangezien er gerapporteerd wordt van aan de bron.
Het zijn immers de politiediensten die de processen-verbaal van letselongevallen opstellen en overmaken aan de parketten.
De cijfers van de lokale zones die voor deze barometer werden weergegeven zijn berekend op volgende wijze:
 Per politiezone worden de ongevallen met lichamelijk letsel geteld die zich voorgedaan hebben op het grondgebied van de betrokken politiezone, ongeacht welke politiezone het ongeval vastgesteld of geregistreerd heeft.
 Er wordt enkel rekening gehouden:
-met letselongevallen vastgesteld door lokale politiezones
-met letselongevallen die ter plaatse of op het commissariaat (aangifte) worden vastgesteld.

Een nauwkeurigheid van ca. 90 % voor verkeersdoden is toch maar pover, vooral de maar 50% voor dodelijke gewonden (12-13% van de verkeersdoden) is een teken dat Be niet degelijk aan registratie doet.

Maar soit, ik ben benieuwd hoe Schouppe, nog voor de verkiezingen 2011, moet toegeven dat het flitspalenbeleid -nog eens- niet werkt.

Citaat
In het jaar 2000 telde men nog circa 1500 verkeersdoden. Dat zou moeten verminderen tot 750 verkeersdoden eind dit jaar en nog maar 500 verkeersdoden eind 2015.
Voorlopig schat ik de teller voor 2009 op ~ 961 verkeersdoden+30d, of mss een stijging van 2%, ofwel moet men serieus de cijfers hercalibreren zoals tussen 2000 en 2005...  ;D    vooral 2008, ook 2009 had vooral lage cijfers wegens de economische crisis.
als 2010 de economie weer aantrekt zullen de cijfers ook nog minstens rond de 950 draaien of 200 meer als de planning.

Maar goed dat de verkeersbarometer het wat op de voet opvolgt
« Laatst bewerkt op: maandag 22 februari 2010 - 16:54:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Alles is communautair, een week na Halle...
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 17:11:01 »
De verkeersbarometer is een politieke tool, geen statistische ...
Tja, aan de hand van welke geregistreerde gegevens en data bouwt men aan een zo nauwkeurig mogelijke statistiek ?
Tuurlijk belanden er wel wat cijfertjes in, maar die zijn altijd rooskleuriger dan de werkelijkheid.

Citaat
Maar soit, ik ben benieuwd hoe Schouppe, nog voor de verkiezingen 2011, moet toegeven dat het flitspalenbeleid -nog eens- niet werkt.
Doet hij niet.
Heb je al 1 minister horen zeggen dat die palen niet werken ?
Die werken goed voor wat ze dienen : zonder veel moeite inkomsten genereren. De stijging in aantallen PVs is grotendeels terug te voeren op almaar meer flitspalen icm almaar lagere toegestane snelheden .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alles is communautair, een week na Halle...
« Reactie #5 Gepost op: maandag 22 februari 2010 - 17:43:55 »
Doet hij niet.
Natuurlijk niet, maar de cijfers zullen toch in de media staan...

dat zijn zowat de laatste berichten:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=AU1KHJ7M
Citaat
http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/aantal-verkeersdoden-weer-in-stijgende-lijn/site72-section24-article44174.html

Aantal verkeersdoden weer in stijgende lijn

22/12/2009 19:54


Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe maakt zich onder meer zorgen over het aantal weekenddoden - ©Belga

Na een periode van een dalend aantal verkeersdoden stijgt het aantal doden op jaarbasis opnieuw licht. Dat melden staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het aantal weekenddoden blijft 'onrustwekkend hoog'.

Een en ander blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van september 2009. In 2008 nam het aantal verkeersdoden nog aanzienlijk af, maar sinds februari 2009 is er opnieuw een lichte stijging van het aantal doden op jaarbasis. Volgens Schouppe (CD&V) en het BIVV zet die trend zich voort.

Het jaartotaal voor september 2009 bedroeg 852 doden, een stijging met 33 tegenover het jaartotaal van februari 2009. Het jaartotaal lag toen met 819 doden op het laagste niveau sinds het ontstaan van de verkeersveiligheidsbarometer.

Weekendongevallen

De weekendongevallen blijven zorgen baren. Van oktober 2008 tot eind september 2009 viel ruim 42 procent (359 doden) van alle doden bij weekendongevallen.

De daling van het aantal weekenddoden sinds begin 2007 is bij de jongeren (-9,1 procent) kleiner dan bij het globaal aantal verkeersslachtoffers (-11,6 procent).

Jonge bestuurders zijn oververtegenwoordigd bij de weekendongevallen. Tijdens weekendnachten is 51 procent van de bestuurders die betrokken geraken bij ongevallen met doden en zwaargewonden tussen de 18 en de 29 jaar.

http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20september%202009.pdf
En aan de evolutie... in de Gewesten ligt het eigenlijk niet, aan de vrachtwagens ook niet, aan de weekenddoden ook niet...

En wat zei Schouppe ?
Citaat
Vlaanderen flitst vijf keer méér dan Wallonië
...
"Meer controles"
“Zo gaan we ons objectief niet halen”, zegt Etienne Schouppe. “Wallonië moet beter doen. Er moet meer geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid. En er moeten méér controles komen om snelheidsduivels af te schrikken.”

Verdeelsleutel
In 2008 werd beslist om de verdeelsleutel voor het Verkeersveiligheidsfonds niet aan te passen om Wallonië toe te laten te investeren in meer veiligheid en in meer flitspalen. Dat gebeurt onvoldoende, vindt Schouppe.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid904709/vlaanderen-flitst-vijf-keer-meer-dan-wallonie.aspx

Er zijn te weinig flitspalen..., duidelijk de fout van Wallonië dat in Vlaanderen en Brussel het aantal verkeersdoden weer stijgende is...   ;)  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 22 februari 2010 - 17:55:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I