Opnieuw brood en spelen voor de modale Belg die er nog in trapt...Tja, 1 week na de treinramp... moet het weer snel overgaan naar het wegverkeer, bij voorkeur flitspalen en snelheidsboetes.
En het liefst communautair getint, ook Vlaanderen is daar goed in (tja Schouppe is eigenlijk federaal "baas"...)
hln.be
Vlaanderen flitst vijf keer méér dan Wallonië
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
45 reacties deze morgen (laatste 11u53)
Ik typ letterlijk een
opmerkelijk stukje over uit mijn krant, ook waarover het (alw€€r) gaat (onderste deel):
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid904709/vlaanderen-flitst-vijf-keer-meer-dan-wallonie.aspx
...~ idem online (geen reacties , de doorsnee Limburger weet beter
)
Schouppe kwaad
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Opmerkelijke uitspraak toch...
speciaal kleurtjes gegeven om dat het zo meer apart zou staan
De tekst in het blauw zijn kemels van de krant...cijfers verkeersdoden+30d komen meestal tegen het einde van het volgend jaar, en zijt maar zeker dat het uitgebazuind
(vb. hbvl.be ) wordt als er een grote daling moest zijn, - 14,5% zou fantastisch goed zijn...
In 2008 waren er nog altijd
offic. 944 verkeersdoden + 30 d, van 2009 weten we nog niets;
enkel verkeersbarometers worden nog online gezet, met enkel de verkeersdoden ter plaatse.
Extrapoleren naar 2009 en uitrekenen + ~ dodelijke gewonden 30d kan ik wel :
vb. sep 2009 jaartotaal : 852 doden ter plaatse, tel daar dodelijke gewonden+30d bij of ca. 12,8 % (gemiddelde van laatste 3 jaar)
= 961 voor 2009 of + 1,8% meer als 2008... (
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm. )
bron :
http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/Verkeersongevallen_dossier.jspdossier:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls / slachtoffers
Investeren in flitspalen, idd
Toch eens kijken waar die cijfers vandaan kunnen komen:wslk hieruit, tzijn toch dezelfde getallen:
http://www.cdenv.be/actua/persberichten/aantal-verkeersdoden-blijft-ook-in-2009-dalenvoor-het-eerst-cijfers-over-de-evol
Aantal verkeersdoden blijft ook in 2009 dalen,voor het eerst cijfers over de evolutie van weekendongevallen
woensdag 13 mei 2009
Uit de verkeersveiligheidsbarometer van februari 2009 die Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit en Voorzitter van het BIVV, vandaag bekendmaakt, blijkt dat het aantal verkeersdoden in ons land blijft dalen. De daling begon in het voorjaar van 2008 en werd maand na maand sterker. Op jaarbasis bedraagt zij momenteel 14,7%.
Tussen 1 maart 2008 en 28 februari 2009 werden 819 doden ter plaatse geregistreerd, terwijl het vorige jaartotaal (van maart 2007 tot en met februari 2008) nog 960 bedroeg. De sterk dalende tendens die sinds begin 2008 wordt vastgesteld, zet zich dus tijdens de eerste maanden van 2009 door.
...
luie journalisten?... ergens uit het archief...
bron cijfers: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20februari%202009.pdfjaar slachtoffers % doden % dodelijk gewonden % : doden 30d %
2008 65.381 -2,3 835 -12,8 109 (13%) -3,5 944 -11,9
2007 66.915 0,9 958 1,3 113 (11,8%) -12,4 1.071 -0,4
2006 66.344 -0,2 946 -1,0 129 (13,6%) -3,0 1.075 -1,3
*barometer sep 09 852 109 (12,8%) 961 +1,8*
Dit betekent dat de barometer van sep´09 het voortschrijdend jaartotaal van sep´09 (=totalen vanaf okt 08 tot en met sep 09)
Voortschrijdende jaartotalen tabel 2 Aantal geregistreerde doden ter plaatse
Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20september%202009.pdfsep 09 jaartotaal
852 doden terplaatse.
sep 08 jaartotaal 880 doden terplaatse.
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdfdec 08 jaartotaal 834 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2008 : 835 doden hierboven geciteerd.
dec 07 jaartotaal 970 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2007: 958 doden hierboven geciteerd.
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202006.pdfdubbelcheck:
http://bivvweb.ipower.be/baro/Docs_NL/baro%20NL%20december%202007.pdf 970 voor ´07 // 962 voor ´06
dec 06 jaartotaal 962 doden terplaatse, zou ~ idem moeten zijn van 2007: 946 doden hierboven geciteerd.

tolerantie of kwaliteit:
Kwaliteit van de cijfers
De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.
50 % nk. voor dodelijke gewonden ?
En de parketten halen hun gegevens bij de politie (PV), ttz ook te zien in de verkeersbarometers na x-maanden,
zie ook technische fiche verkeersbarometer p 31:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20september%202009.pdf
...
De verkeersveiligheidsbarometer rapporteert sinds 2008 over de evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal slachtoffers en dit op basis van de pv-registratie bij de federale en bij de lokale politie.
Deze indicatoren laten bovendien toe om de evolutie van de ernst van de ongevallen (= aantal doden per 1000 ongevallen) te meten. Hierdoor meten we “de temperatuur” van het verkeersveiligheidsbeleid: als deze te hoog ligt betekent dit dat er dringende maatregelen nodig zijn.
Daarnaast wordt ook de evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal dodelijke ongevallen verder opgevolgd.
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers gaat die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden. Deze gegevens worden ter beschikking gesteld door de federale verkeerspolitie (WPR) en door de Directie van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) van de federale politie. Dankzij de medewerking van alle lokale korpsen heeft deze Directie een centrale ongevallendatabank gecreëerd op basis van de PV- registratie. Het gaat hier om een belangrijke ontwikkeling voor de verkeersveiligheidsbarometer aangezien er gerapporteerd wordt van aan de bron. Het zijn immers de politiediensten die de processen-verbaal van letselongevallen opstellen en overmaken aan de parketten.