Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415066 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #105 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 15:47:57 »
Bij ons komt het regelmatig voor - soms zelfs onvermijdbaar - dat iemand van de familie met een buitenlands ingeschreven auto rijdt, ook omgekeerd, hoe anders als ge familie hebt over de grens ?

Mijn schoondochter zou nog al raar opkijken moest ik zeggen ge moogt met onze Be-auto de kleinkinderen niet even wegbrengen omdat het niet mag...

Of omgekeerd mijn vrouw zou dan niet met de auto van haar zoon mogen rijden...  :o

« Laatst bewerkt op: maandag 11 oktober 2010 - 15:52:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #106 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 17:34:33 »
Ik vind dat veel moeite om in orde te zijn. En hoe geraak je dan nog aan dat krel? Juist ja, met die auto die in Duitsland is ingeschreven.
Dat is dan 1 rit meer "met risico" ipv iedere keer maar te riskeren (kon maar eens iets tegen, wat niet onwaarschijnlijk is).
Dat krel is enkel bedoeld zoals ik zei : voor weg-en-weer te rijden van en naar België.
Ginder rijdt hij met de voertuigen van zijn vrouw.

Citaat van: wooter
België noemt het een fiscale inbreuk, maar de taksen zijn toch voldaan in het land van inschrijving?
Natuurlijk weet ik ook wel dat men zo moeilijk doet omdat niet alle belastingsregimes in Europa hetzelfde zijn.

Voilà ... een eengemaakt Europa is nog heel ver weg.

Citaat van: wooter
Maar dat houdt kapitaalkrachtigen niet tegen om hun hele hebben en houden te verplaatsen naar gunstigere landen.
Moest ik het kunnen doen, zou ik het ook doen. Jij niet ?

Edit 18u22 : wat aan een quote verbeterd
« Laatst bewerkt op: maandag 11 oktober 2010 - 18:23:56 door sub-sti-tuut »

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #107 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 18:22:27 »
Rondrijden met een in het buitenland ingeschreven voertuig in België kan om vele redenen.
Inderdaad, maar ik wou niet iedere mogelijkheid gaan uitspitten in een bericht.
Ik ben er gerust in dat Jozef die uitzonderingen kent maar ook weet er in zijn situatie niet onder valt.

Citaat van: JC
Een jaartje geleden heb ik dat ook eens voorgehad. Ik was op stap in Antwerpen met een groepje Duitsers en had geen trein meer naar huis door een onduidelijkheid op de befaamde gele posters van de NMBS. Vermits het groepje Duitsers op hotel was in Antwerpen heb ik het voertuig van één van hen genomen om naar huis te rijden. Op dat moment was ik eigenlijk ook niet in orde. Toch wel een bizarre situatie niet ?
Ja, is bizar maar niet ongewoon in België.  ;)
Je was inderdaad in fout ... maar ik versta wel waarom je het hebt gedaan.

Wat had je gedaan als je die Duitsers niet had gekend en je was ook daar ?
Wettelijke mogelijkheden genoeg : taxi, blijven slapen, partner/familie/vriend(in) bellen en komen halen, liften  ;D , ...
Maar die kosten inderdaad tijd, geld en moeite.
Of wat met zovele anderen die nog maar eens genekt worden door een al dan niet wilde staking of de gevolgen daarvan en die ook vast zitten ?

Bij jou was het normaalgezien een eenmalige situatie, Jozef zit er iedere keer in.
Jij kan nog ergens -zij het moeilijk- aantonen waarom (onduidelijke situatie NMBS, 1 dag, auto van kennisen/vrienden), zelfs indien er een ongeval zou voorgedaan hebben.
Jozef zal er veel meer problemen mee hebben (duidelijke situatie want auto is van de echtgenote, rijdt altijd mee rond).

Ik ken een aantal sjonnies die in GB en USA krachtige 2ehands-auto's hebben gekocht en hier "voorlopig" met -de intussen ginder geschrapte- GB-platen nog rondrijden voor hun plezier.
Dus niet enkel voor het regelen mbt inschrijving, douane en keuring.
En dit tot alle paperassen voor douane en keuring in orde zijn, dat kan weken tot maanden duren, te zien wat er nog dient te gebeuren van papierwerk en aanpassingen voor keuring.
Die zijn ook onwettig bezig en ik hoop voor hen dat ze geen ongeval meemaken want dan gaan de poppen aan 't dansen.
Ze lachen me zelfs uit, als ik zwart op wit laat zien wat ze riskeren, want hen overkomt niets hé ...  ::)

 

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #108 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 19:28:49 »
Citaat
België noemt het een fiscale inbreuk, maar de taksen zijn toch voldaan in het land van inschrijving?
Eurovignet uitbreiden? :-\
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #109 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 19:45:45 »
Ik vind dat veel moeite om in orde te zijn.

Mijn gedacht. En vooral een duur grapje voor die luttele dagen per jaar dat ik nog tot 2012  in België moet zijn, als ik overweeg dat de kans op een controle zeer klein is en slechts een OI van 50 Euro  wegens niet-inschrijving oplevert.

Citaat
België noemt het een fiscale inbreuk, maar de taksen zijn toch voldaan in het land van inschrijving?

Bij controle dient de politie eveneens een fiscaal PV op te stellen (hoewel Johan Cassier in een recent antwoord terzake bij wegcode daar zelfs geen gewag meer van maakte). Naar ik vernomen heb, is er echter slechts sprake van fiscale fraude als ik geregeld in België met een buitenlandse kentekenplaat zou rijden. Dat kan uiteraard niet uit een eenmalige vaststelling blijken.

Het gekke is bovendien dat er een richtlijn zou bestaan om niet te verbaliseren als Leslie zich aan boord van de wagen bevindt (maar die heeft er eveneens een vreselijke hekel aan om nog terug te keren naar België en doet dat dan ook nog slechts uiterst zelden, als het echt niet te vermijden valt).

In mijn geval werd bovendien destijds bij hun aanschaf in België BTW en BIV voor beide auto's betaald.

Het is dan ook niet van een PV voor niet-inschrijving en een fiscaal PV dat ik wakker lig. Wel van de kans dat de controlerende politiebeamte zijn job niet kent en mijn auto de takelwagen op zou gaan, zoals de motorfiets van Marc Annemans volkomen ten onrechte in beslag genomen werd.

Citaat
Natuurlijk weet ik ook wel dat men zo moeilijk doet omdat niet alle belastingsregimes in Europa hetzelfde zijn. Maar dat houdt kapitaalkrachtigen niet tegen om hun hele hebben en houden te verplaatsen naar gunstigere landen.

Je hoeft zelfs heus geen torenhoog saldo op een Cypriotische bankrekening te hebben om op Cyprus het statuut van offshore resident te kunnen bekomen.

Ook de familienaam van Leslie zorgt voor problemen.

Zij en ik zijn gehuwd naar Duits recht, zodat we het recht hadden om een gemeenschappelijke familienaam te kiezen. Volgens internationale verdragen konden we dat recht pas uitoefenen van zodra minstens één van ons beiden zijn of haar woonplaats in Duitsland zou hebben. Nadat Leslie haar woonplaats hier gevestigd heeft, hebben we gekozen voor Baum als gemeenschappelijke familienaam, en heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand in Berchtesgaden haar gezegd: "Im Namen der Bundesrepublik Deutschland erkläre ich Ihnen dass Sie ab jetzt Frau Baum sind".

Maar België komt die overeenkomst niet na: volgens België blijft haar familienaam haar geboortenaam Laseur (wat hier natuurlijk even weinigen correct kunnen uitspreken als de namen van onze Hongaarse huurders).

Als de nieuwe Belgische rijbewijzen zullen ingevoerd worden vóór ik hier mijn woonplaats heb, zal het mij wellicht weer eens 4.000 km kosten (één reis voor de aanvraag en één reis om het af te halen). Leslie hoeft dat niet te doen, zij kan via de post bij de Belgische ambassade in Berlin aan een nieuw rijbewijs geraken. Maar ze geeft er de voorkeur aan om haar Belgisch rijbewijs om te wisselen tegen een Duits.

De beamte bij het Landratsamt in Bad Reichenhall gaf haar de raad om daar nog zo lang mogelijk mee te wachten, namelijk tot haar huidig Belgisch rijbewijs ongeldig gaat worden. Hij kan namelijk alleen maar een Duits rijbewijs afleveren op haar echte familienaam Baum. En dat zorgt volgens hem gegarandeerd voor problemen bij een eventuele verkeerscontrole. Want voor die ene keer in zijn carrière dat een Polizist hier een Belg controleert, snapt die brave man er natuurlijk geen bal van waarom op haar Belgische identiteitskaart een andere familienaam zou staan dan op haar rijbewijs.

We waren hier onlangs bij een al wat oudere notaris, die als bij wonder zeer goed van de Belgische wetgeving op de hoogte bleek te zijn. Hij gaf ons de raad om, zodra we het zullen kunnen, de Duitse nationaliteit aan te vragen, wat ons volgens hem nog veel problemen met België zal besparen, onder meer als één van ons beiden te overlijden zal komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #110 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 19:48:09 »
Je was inderdaad in fout ... maar ik versta wel waarom je het hebt gedaan.
Jij noemt het fout, de wetgever noemt het fout maar ik vind dat dus helemaal niet fout. Je mag zeggen wat je wil, maar ik persoonlijk zal het verrekken om andermans voertuig in België in te schrijven, enkel en alleen omdat ik er mee moet rijden.

De mensen die volgens jou voor hun plezier met Engelse platen rondrijden... Heb je al eens een buitenlandse auto ingevoerd? Van pakweg Duitsland naar hier. Gewoon hetzelfde type auto dat je hier ook in de showrooms kan krijgen, of meestal kon krijgen. Vrij verkeer van goederen, weet je wel...

Wel, neem maar van mij aan dat je blij mag zijn dat je in Duitsland bv exportplaten kan huren die goed zijn voor 3 maanden. Ik weet niet hoeveel jij in kas hebt, maar de meeste mensen kunnen het niet veroorloven om een nieuwe auto 3 maanden lang in hun achtertuin te zetten, terwijl ze met een andere wagen van hot naar haar rijden om alle papieren geregeld te krijgen. Om nog maar te zwijgen voor alle trips naar keuringscentra die je langs een garagist moet doen, waarvoor je moet betalen zodat een van zijn werknemers met jouw auto naar de keuring kan. En dan heeft België het nog vrij eenvoudig en goedkoop gemaakt, maar vlot is het allerminst.

Dus legaal zijn we hier dikke criminelen, maar kan je ons hier iets moreel verwijten?

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #111 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 20:21:45 »
Ook de familienaam van Leslie zorgt voor problemen.

Zij en ik zijn gehuwd naar Duits recht, zodat we het recht hadden om een gemeenschappelijke familienaam te kiezen. Volgens internationale verdragen konden we dat recht pas uitoefenen van zodra minstens één van ons beiden zijn of haar woonplaats in Duitsland zou hebben. Nadat Leslie haar woonplaats hier gevestigd heeft, hebben we gekozen voor Baum als gemeenschappelijke familienaam, en heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand in Berchtesgaden haar gezegd: "Im Namen der Bundesrepublik Deutschland erkläre ich Ihnen dass Sie ab jetzt Frau Baum sind".

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat een vrouw haar naam niet behoudt als ze getrouwd is.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #112 Gepost op: maandag 11 oktober 2010 - 21:01:04 »
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat een vrouw haar naam niet behoudt als ze getrouwd is.

In België was het nooit officieel, doch noemden vooral vroeger ook vele gehuwde vrouwen zich met de familienaam van hun man.

In Duitsland bestaat er op dat vlak geen discriminatie tussen man en vrouw. Naar Duits huwelijksrecht hebben echtgenoten de keuze:

- elk hun geboortenaam (of andere familienaam uit een vorig huwelijk) als familienaam behouden.
- als gemeenschappelijke familienaam de naam van de man, de naam van de vrouw, of beide namen kiezen.

De heer Huber en mevrouw Meyer kunnen dus ofwel ieder die familienaam behouden, ofwel als gemeenschappelijke familienaam kiezen uit Huber, Meyer, Huber-Meyer, of Meyer-Huber.

Stel dat ze voor Huber-Meyer kiezen. Na een echtscheiding of na het overlijden van zijn echtgenote kan de heer Huber-Meyer kiezen om Huber-Meyer als familienaam te behouden of opnieuw Huber als familienaam te hebben.

Kiest hij ervoor om als familienaam Huber-Meyer te behouden, en hertrouwt hij, dan kan evenwel niet zjn familienaam en die van zijn nieuwe echtgenote als gemeenschappelijke familienaam gekozen worden, omdat zijn familienaam al uit twee namen bestaat (men wil vermijden dat er op de duur zouden rondlopen met een gemeenschappelijke familienaam die uit 10 of meer namen bestaat).

Het huwelijk is naar Duits recht nog altijd slechts mogelijk tussen personen van verschillend geslacht, wijl een samenlevingsovereenkomst enkel mogelijk is tussen personen van hetzelfde geslacht.

Hier in dit Alpendorpje spelen in verband met de familienaam de tradities nog een grote rol. Wil ik erbij horen, dan stel ik me niet voor als Jozef Baum, doch als Sepp Baum. In het Beiers wordt Jozef immers Sepp of Beppo genoemd. Het verkleinwoord "Seppl" is uit den boze, want Oostenrijks. En dan vraagt niemand zich af hoe mijn vrouw heet. In hun overtuiging kan dat dan niemand anders dan Frau Baum zijn. En haar voornaam Leslie wordt hier meteen omgedoopt tot "Liesl".
« Laatst bewerkt op: maandag 11 oktober 2010 - 21:03:29 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #113 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 09:50:43 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Zoals ik eerder al schreef: had de politie FATSOENLIJK haar werk gedaan, dan zou er nu wellicht veel meer duidelijkheid zijn geweest!  Nu loop je ofwel 't risico een onschuldige in de gevangenis te draaien, ofwel een schuldige vrij te spreken...

Chapeau, chapeau!



« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 20:35:14 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #114 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 13:41:02 »
Een auto invoeren van een ander land kost nochtans niet zoveel moeite. Ik heb het ooit moeten doen met een voertuig dat ingeschreven was in Luxemburg. Uiteindelijk heeft me dat twee dagen gekost, maar met een beetje planning kan het op een halve dag.
Eerst met alle papieren naar de douane trekken voor wat documenten en stempels, dit kost dacht ik iets van 0,5€ voor de stempel. Je hebt geen afspraak nodig, gewoon in Antwerpen naar het kattendijkdok rijden en binnen de 10 min was alles in orde.
Dan met de auto naar de keuring, wel een afspraak maken voor een importkeuring. Dit was helemaal geen probleem. Met de daar verkregen papieren om de hoek binnenwandelen en je hebt je plaat mee.

Ik heb toen wel enkele ritten gemaakt met de Luxemburgse platen nog op het voertuig. Wel al met de documenten van de douane in mijn bezit en met een afsrpaak voor een importkeuring. Ik weet het dit is niet volledig volgens de wet, maar geregeld rondrijden met een buitenlandse plaat was er wel niet bij. Bovendien had ik nog een brief van de CEO van het bedrijf op zak waar één en ander in was uitgelegd. Vermits deze auto ingeschreven was door een bedrijf, heb had ik nog wat extra papieren nodig om aan een plaat te geraken zoals een copy van de statuten van het bedrijf.

Gewoon even je hoofd erbij houden en alles goed plannen en het is heel eenvoudig om dit klaar te krijgen. Ik weet dat er velen zijn die denken dat het vreselijk ingewikkeld is. De administratieve diensten op dat bedrijf waren er na 3 weken nog altijd niet uit, bij mij was het op twee dagen geklaard. Even googlen, papieren bij elkaar zoeken, plannen en klaar !



Wat betreft de gebruikte naam in een huwelijk. Toen mijn vrouw enkele jaren geleden volop aan het solliciteren ging gebruikte zij ook altijd mijn achternaam in de communicatie. Met haar niet-westerse familienaam was te dikwijls een verticale classificatie van haar brief het gevolg. Wanneer ze met mijn familienaam bedrijven aanschreef was dit duidelijk minder. Voor ons was dit dus duidelijk een praktische regeling, in China behoudt de vrouw gewoon haar achternaam, dus daar komt de gewoonte ook niet van.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #115 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 14:30:26 »
JC, denk eraan dat je in jouw scenario de wet overtreden hebt (Luxemburgse nummerplaten op jouw wagen), en het een voertuig betrof dat hier eenvoudig in te schrijven viel. Ik ken mensen met Alpina's die vertrokken zijn voor meerdere maanden omdat de keuring de Europese goedkeuring niet gelooft en geen Belgische papieren kan terugvinden, of zelfs BMW's die wel in Duitsland en GB werden geleverd maar net niet met die combinatie van motor en ophanging of dergelijke in België.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #116 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 18:09:40 »
Stel : je bent Nederlander en hebt een Opeltje 1200cc, je koopt een Chevvy small blok van 5700cc en bouwt dat in je Opeltje.
        Je gaat naar de RDW en daarna naar de APK en vermits beide keuringen in orde waren betaal je netjes je rijtaks en verzekering en je mag legaal de weg op.

Stel nu : Je bent Belg en koopt eerder vernoemt Opeltje dat reeds legaal in een EU lidstaat rondbolt, dat zou je volgens Europa ook zonder probleem in België moeten kunnen inschrijven.  Veel succes maar het gaat je niet lukken.


Ik zal nog iets anders schrijven, Ik kocht een Ducati bj 75, het enige dat ontbrak was het inschrijvingsbewijs, ik begin die op te maken en net dan verandert de wet waardoor ik dat inschrijvingsbewijs niet opnieuw kan aanvragen maar de laatste die hem ingeschreven had moet dat doen.
Mens is al 10 jaar dood en daar sta je dan, politie kan-mag-wil me de gegevens niet bezorgen.
Ik verkoop die Ducati aan een Nederlander die er 2 dagen later legaal de weg mee opging.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #117 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 21:09:54 »
Dus legaal zijn we hier dikke criminelen, maar kan je ons hier iets moreel verwijten?
Dat heb ik nooit beweerd dat je moreel verkeerd bent.
Ik zei enkel dat JC fout was (volgens de wet dus) maar dat ik wel versta waarom.
Ik schreef :
Je was inderdaad in fout ... maar ik versta wel waarom je het hebt gedaan.

Citaat van: wooter
De mensen die volgens jou voor hun plezier met Engelse platen rondrijden...  (...) Ik weet niet hoeveel jij in kas hebt, maar de meeste mensen kunnen het niet veroorloven om een nieuwe auto 3 maanden lang in hun achtertuin te zetten, terwijl ze met een andere wagen van hot naar haar rijden om alle papieren geregeld te krijgen.
Ja, dat had ik er beter bij vermeld inderdaad : die pk-bom is om enkel te showen en naar meetings te gaan, een "fun"-car noemen ze dat. Voor hun dagelijks vervoer -hun "daily ride"- hebben ze een andere auto. Qua auto's heb ik het dan over bvb Nissan 350, Nissan Skyline GT-R, Mercedes AMG, Subaru Impreza WRX of STI, BMW, Audi R8, ... met minstens 300 pk's of het dubbele.


Verdergaand op jo : in NL mag je ook een auto opvoeren tot +60% zonder grote problemen (lees : met de nodige attesten erbij).
Bvb als je 100 pk hebt tot 160 pk. Hier in België heb je sowieso problemen daarvoor. 
Je zal als liefhebber maar die auto van die NL'er overkopen ...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #118 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 22:41:33 »
Hier is zelfs 1% opvoeren niet toegelaten.

Maar dat heeft allang niets met de politie meer te maken. :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #119 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010 - 09:00:36 »
Wat eigenlijk met Belgen die bvb in NL, D, L of FR werken en bij hun bedrijf een bedrijfswagen krijgen? Zij zijn dan ook in fout als ze met hun wagen naar huis rijden?