Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1200 Gepost op: zondag 29 juni 2014 - 21:35:13 »
Door steeds maar te focussen op snelheid, mist het beleid uiteraard de echte ongevalsoorzaken ...
Ze mogen nog blij zijn dat er vooral meegelift wordt op betere auto's, en betere medische hulp.

Een probleem daarbij is dat men inzake snelheid louter focust op sneller dan toegestaan, maar geenszins op eventuele hinder of gevaar die zowel een te hoge als een te lage snelheid veroorzaken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1201 Gepost op: zondag 29 juni 2014 - 22:37:28 »
Een probleem daarbij is dat men inzake snelheid louter focust op sneller dan toegestaan, maar geenszins op eventuele hinder of gevaar die zowel een te hoge als een te lage snelheid veroorzaken.
Met een politierechter die een vrouw vrijspreekt die amper aan 30-40 km/u de hele boel ophoudt ipv de toegelaten 70 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1202 Gepost op: vrijdag 04 juli 2014 - 09:34:01 »
Bron en © : GvA.be

Citaat
De tuchtraad van de po­litie heeft vorig jaar 675 dossiers behandeld van agenten die zich hadden misdragen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1203 Gepost op: vrijdag 04 juli 2014 - 11:07:07 »
Bron en © : GvA.be

Citaat
De tuchtraad van de po­litie heeft vorig jaar 675 dossiers behandeld van agenten die zich hadden misdragen.

Volgens het artikel onder meer wegens raadplegingen van de politiedatabank voor privégebruik.

Bij de bank waar ik gewerkt heb, kwam de inspectie geregeld vragen: "Kunt U mij zeggen waaom U gisteren de stand van rekening xxx-xxxxxxx-xx opgevraagd heeft?" Geen geldige reden voor het werk, dat was buiten zonder opzeg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1204 Gepost op: vrijdag 04 juli 2014 - 11:29:32 »
Bij de politie is dat duidelijk zo'n erg niet ....

Dat gaat waarschijnlijk niet over vertrouwelijke informatie hé ....

Na de zelfmoord van zangeres Jasmine is zowat het halve politiekorps "voor eigen gebruik" / uit sensatiezucht de informatie gaan inkijken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1205 Gepost op: vrijdag 04 juli 2014 - 21:11:11 »
Bij de bank waar ik gewerkt heb, kwam de inspectie geregeld vragen: "Kunt U mij zeggen waaom U gisteren de stand van rekening xxx-xxxxxxx-xx opgevraagd heeft?" Geen geldige reden voor het werk, dat was buiten zonder opzeg.

Bij veel van deze banken/verzekeraars wordt er nochtans gewoon een (gedeeltelijke) kopie van de productiedatabank gebruikt om de applicaties te testen. Hier is absoluut geen controle op! De ontwikkelaars/testers kunnen ze de gegevens van iedereen inzien. Als het een verzekeraar is die ook pensioen-, groepsverzekeringen aanbiedt kan hier zeer gevoelige informatie in staan. Men weet het maar legt het advies van de audits naast zich neer!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1206 Gepost op: zaterdag 05 juli 2014 - 12:18:58 »
Bij de bank waar ik gewerkt heb, kwam de inspectie geregeld vragen: "Kunt U mij zeggen waaom U gisteren de stand van rekening xxx-xxxxxxx-xx opgevraagd heeft?" Geen geldige reden voor het werk, dat was buiten zonder opzeg.

Bij veel van deze banken/verzekeraars wordt er nochtans gewoon een (gedeeltelijke) kopie van de productiedatabank gebruikt om de applicaties te testen. Hier is absoluut geen controle op! De ontwikkelaars/testers kunnen ze de gegevens van iedereen inzien. Als het een verzekeraar is die ook pensioen-, groepsverzekeringen aanbiedt kan hier zeer gevoelige informatie in staan. Men weet het maar legt het advies van de audits naast zich neer!

Er is een verschil tussen beide situaties.

Als ik bijvoorbeeld op de kredietafdeling werk en ik vraag de stand van een welbepaalde rekening op, dan doe ik dat ofwel in het kader van een kredietdossier dat ik beheer en dat moet voorgelegd worden, ofwel om privéredenen.

Werk ik daarentegen bijvoorbeeld als IT-er aan een applicatie, dan krijg ik een deel van de (al dan niet verouderde) productiegegevens ter beschikking die mij meestal niet interesseren.

Het grootste probleem had ik meestal met de personeelsafdeling. Ze hebben bijvoorbeeld gegevens over de voorzieningen voor het verloop van het personeelsbestand. Daar staat onder meer in wie er "in het vizier" staat, m.a.w. voor wie men naar een reden aan het zoeken is om hem binnen de 6 maanden buiten te kieperen. En daar waren ze niet scheutig op dat ik daarvan inzage kreeg. Maar dan was de keuze eenvoudig: ofwel krijg ik de gegevens, ofwel kan ik niet helpen.

Voor mij persoonlijk speelde mijn eer als informaticus een grote rol. Als bijvoorbeeld een directielid mij vroeg om iets voor de middag eens langs te komen en mij al meteen een aperitief aanbood, dan wist ik dat één van zijn kinderen zijn laptop om zeep geholpen had. Maar de gegevens die ik daarbij zag, was ik al vergeten nog vóór ik zijn bureau verliet. Dergelijke lieden weten dat ook. Ze bellen niet naar een bepaalde dienst (bijvoorbeeld de PC Support), ze moeten Jozef Baum hebben, ongeacht waar die nu momenteel werkt, want ze weten uit het verleden dat ze die kunnen vertrouwen.

Overigens weet je dat je, als IT-er, als je het bankgeheim schendt, niet alleen ontslag zonder vooropzeg krijgt, maar ook nog gedagvaard wordt voor de arbeidsrechtbank. Het wordt dan moeilijk om daarna nog een job te vinden. Je wil je inkomen niet op het spel zetten louter om te weten hoeveel er op de rekening van één of andere BV staat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1207 Gepost op: zondag 06 juli 2014 - 11:01:46 »
Jozef, men gebruikt meestal geen verouderde gegevens, maar heel recente! Veouderde gegevens kan in de meeste gevallen éénvoudigweg niet. Als de datastructuur is veranderd heeft het geen zin. In de praktijk gaat het om heel recente copieën van de productie-databank. In de testomgeving zijn er meestal geen audit-faciliteiten, men weet dus niet wie wat heeft geraadpleegd. Je kan dus éénvoudig opzoeken wat bv. het loon is van je directe chef of van je collega. De medische dossiers zijn in sommige gevallen ook te raadplegen.
Een deftige IT-er doet daar inderdaad niets mee, maar als je enkele honderden mensen hebt die zo'n toegang hebben kan je er zeker van zijn dat er wel iemand is die eens gaat rondkijken!

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat failliet is gegaan in 2008, voor het faillisement was ik er gelukkig al weg. Er bleek serieuze fraude gepleegd te zijn, de CEO heeft maanden in voorarrest gezeten. Een half jaar na het faillisement vond ik bij het opruimen van wat it-rommel een USB-stick met de volledige databank van dat bedrijf. Ik heb die databank direct gedelete. Ze was in een gerechterlijk onderzoek hoedanook niet bruikbaar. De gegevens van die databank had heel wat mensen in problemen kunnen brengen. Iets met België en de Luxemburgse dochter ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1210 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 12:59:45 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/1942485/2014/6/12/35-000-agenten-moeten-tot-8-jaar-langer-werken-dankzij-rechtszaak-kleine-vakbond.dhtml  ;D

Idd  ;D  Want tot in den treure klagen over te weinig (voet)volk bij de politie, maar wel zelf vroegtijdig op pensioen willen gaan.

Wslk denkt de politie dat ze bij het leger zijn (die moesten versneld afslanken wegens einde koude oorlog).
Of overgaan naar andere "overheidsdiensten"... maar dat was geen succes:
http://www.vandaag.be/binnenland/134274_vooral-vervroegd-pensioen-helpt-leger-afslanken.html
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juli 2014 - 13:03:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: politie moet veroordeelde pedofiel weer in dienst nemen door flater
« Reactie #1211 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 15:05:11 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140710_01175016&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Aanranding van minderjarige meisjes, het betasten van Roma-meisjes in ruil voor wat geld... met dergelijke misdrijven heeft die man toch al heel wat bewezen, het zou echt jammer zijn om hem niet opnieuw in dienst te nemen bij de politie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1212 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 15:07:25 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/1942485/2014/6/12/35-000-agenten-moeten-tot-8-jaar-langer-werken-dankzij-rechtszaak-kleine-vakbond.dhtml  ;D

Waarom noemt de VSOA het desastreuze gevolgen dat de pensioenleeftijd voor de flikken eindelijk op 62 jaar gebracht wordt? Voor de gewone burger is dat nog altijd 65 in België (hier in Duitsland 67).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1213 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 15:12:48 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1214 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 19:53:58 »
Tsja, dat kleine vakbondje heeft vakkundig in de eigen schoen geschoten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone