Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415980 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1500 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:35:50 »
Iemand veroordelen op basis van een persartikel en zonder de juiste omstandigheden van het ongeval te kennen, getuigt niet van een voorbeeldig karakter. Niet alleen zonlicht kan een negatieve invloed hebben op het verkeer. Ook grootlichten zijn vaak aanleiding tot ernstige ongevallen waar een bestuurder verblind werd. Meestal eindigend in een eenzijdig ongeval op een vaste hindernis. Het is erover om fel te reageren louter op basis omdat een bestuurder een dienstkaart op zak heeft om zich te legitimeren.

Over welke grootlichten van welke tegenligger heb je het hier ?  Je sleurt er hier dingen bij, die helemaal niet aan de orde zijn. 

En ten tweede: ik reageer niet fel, louter omdat hij een dienstkaart heeft.  Ik doe dit wél omdat iemand die nochtans een voorbeeldfunctie bekleedt, door z'n opeenstapeling van roekeloosheden iemand regelrecht de dood ingejaagd heeft.  En niks minder dan dat. 

Het feit dat deze belangrijke nuance je volkomen ontgaat én het feit dat je er volstrekt irrelevante zaken bijsleurt, getuigt nog véél minder van enig voorbeeldig karakter, doch des te meer van moedwil.

Ik sleur er geen irrelevante zaken bij. Het zijn o.a. één van de zaken die aanleiding kunnen geven tot het tot stand komen van een dodelijk ongeval. Zoals Diane al terecht aangaf is zonsverblinding een niet te onderschatten probleem. Ik lees nergens in onze verkeerswetgeving om dat probleem eventueel te verhelpen dat een zonnebril een verplicht onderdeel is waarover een bestuurder moet beschikken. Verblind door de zon is een regelmatig gehoorde opmerking. Het is dan eigenlijk een opmerking dat op het plaats delict dient onderzocht te worden. Dan kan men pas een juiste beoordeling vormen en de verklaringen toetsen op waarheid. Het is niet voor niets dat een geïntegreerd zonnescherm bestaat bij motorfietshelmen. ;)

Marc
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1501 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:39:30 »
Je had het het over verblinding door de grootlichten van een tegenligger.  Dat is wel degelijk irrelevant, daar wordt namelijk nérgens gewag van gemaakt .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1502 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:47:51 »
Je had het het over verblinding door de grootlichten van een tegenligger.  Dat is wel degelijk irrelevant, daar wordt namelijk nérgens gewag van gemaakt .....

Dat klopt, maar het maakt ook deel uit inzake de verblinding bij autobestuurders in de ongevallenmaterie. Laat ons de beslissing afwachten wat de politierechter zal vonnissen in deze zaak. Men kan zelfs nog eventueel bijkomende onderzoeken bevelen indien de politierechter dit nuttig acht.

Marc
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1503 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:59:31 »
Zoals Diane al terecht aangaf is zonsverblinding een niet te onderschatten probleem. Ik lees nergens in onze verkeerswetgeving om dat probleem eventueel te verhelpen dat een zonnebril een verplicht onderdeel is waarover een bestuurder moet beschikken.

Tsja, ik lees ook nergens dat het in een donkere tunnel verboden is om de zonnebril nog te blijven dragen.  Ik lees ook nergens dat het verboden is om als fietser een véél te grote kap te dragen op je jas, waardoor men enkel de binnenkant van de kap ziet ipv naderende weggebruikers.  En zo zijn er nog tal van die dingen die niet in de wegcode staan. Maar moet de wetgever dan werkelijk àlles in wetteksten gieten ?  Of mag er nog een beroep gedaan worden op enig gezond verstand van de bestuurder ook ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 mei 2015 - 12:27:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1504 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 12:55:30 »
Mocht het gezond verstand primeren bij alle weggebruikers zouden we zeker en vast tot een reductie komen van het aantal ongevallen. Vorige week nog een bestuurder aangetroffen met volledige koptelefoon op het hoofd. Waar gaan we dan naartoe? Smartphone gebruik op de openbare weg zonder dat er nog enige aandacht bestaat op het overige wegverkeer enz...

Zoals u zegt, het gezond verstand... maar dikwijls ver zoek.

Marc
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1505 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 13:46:42 »
Citaat van: Diane
Alleen is het jammer indien er een politieagent, een Douane of een ander beëdigd persoon betrokken is in een spijtig ongeval, dat er zo wordt afgegeven op de betrokken ambtenaar.

En waarom zou dat jammer zijn? Heeft een politiebeamte misschien geen voorbeeldfunctie meer? En is het misschien niet normaal dat er wordt afgegeven op een politebeamte die een bejaarde op een zebrapad morsdood rijdt, en dan de schuld niet alleen op de laagstaande zon, maar ook nog minstens gedeeltelijk op het slachtoffer probeert te steken? Of ken jij veel bestuurders die de verkeersregels en de veiligheid meer aan hun laars lappen dan uitgerekend Belgische politiebeamten?

Juist, een politiebeamte is een beëdigd persoon: hij heeft onder meer gezworen dat hij zich zal houden aan de wetten van het Belgische volk. De verkeerswet behoort daar ook toe.

Citaat
Het is voor mij ook niet meer belangrijk de vraag te stellen of hier iemand op de hoogte is of de voetganger zich van rechts naar links of van links naar rechts heeft begeven opzichtens de betrokken bestuurder.

Dat speelde inderdaad niet de minste rol. Zelfs als de voetganger aan de linker kant van de rijbaan nog maar aanstalten maakte om over te steken op het zebrapad, ha die politiebeamte perfekt tijdig moeten kunnen stoppen.

Citaat
Dan kunnen we al beginnen met de opmerkbaarheid, de snelheid waarmee de voetganger zich verplaatst, andere weggebruikers die zich al dan niet bevonden waarachter de voetganger al dan niet was verschalkt....

Welke verkeersregel ontslaan een bestuurder in die gevallen van zijn verplichting om voorrang te verlenen?

In feite haal je een hele reeks elementen aan die enkel maar een oorzaak van het ongeval zouden kunnen geweest zijn omdat de betrokken politiebeamte weigerde er rekening mee te houden. Hij riskeerde daarmee voor zichzelf minder dan andere burgers, want als politiebeamte heeft hij een veel grotere kans op opschorting van straf. Wraakroepend.

Citaat
Vergeet ook niet dat een bestuurder, betrokken in een dodelijk verkeersongeval, ook een na slepend trauma kan tegemoet gaan. Daarover wordt weinig of nooit over gesproken.

Dat is wel het minste wat ik die poligiebeamte toewens. Want voor hem was het een vreemde, maar voor de nabestaanden was het slachtoffer geen vreemde. Die moeten het ook maar verwerken, niettegenstaande ze er, in tegenstelling tot die politiebeamte, geen schuld aan hebben.

Citaat
Als ik jullie hier moet volgen, dan hoeft elke vrachtwagenbestuurder dewelke in een dodehoek ongeval is betrokken, levenslang rijverbod te bekomen. Want hij doet een manoeuvre.

Meestal voert een dergelijke vrachtwagenbestuurder geen maneuver uit, doch een gereglementeerde rijbeweging, waarbij iemand hem belet om deze ongevalsvrij uit te voeren.

Je moet met je vrachtwagen rechtsaf slaan, je wijkt een beetje naar links uit omdat je anders het verkeerslicht meehebt, en er vindt dan wel een dwaas het aangewezen om ondertussen rechts van je vrachtwagen te komen staan.

Citaat
Slechte zichtbaarheid. Dit kan al verband houden met de laagstaande zon. De plaatsgesteldheid. Kent u die? Op het ogenblik van de feiten?

Ik niet. De politiebeamte kende ze wel en had er rekening mee moeten houden.

Citaat
Er mag toch nog verder onderzocht worden wie van de betrokken partijen al dan niet fouten heeft gemaakt?

Uiteraard. Maar de politiebeamte is zo onbeschaamd om er al vooraf van uit te gaan dat het slachtoffer medeverantwoordelijk zou zijn.



"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1506 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 19:49:21 »
Citaat van: Bert Covens
Juist: "kan gebeuren", "shit happens" , "pech gehad" , ..... met die gedachten worden helaas maar al teveel gewetens gesust ipv dat er zinvolle lessen uit zo'n ongeval zouden geleerd worden.

Daar kan ik u wel in volgen. Alleen schrijft u het aan een verkeerd persoon toe. Ik denk niet dat ik vroeger samen met enkelingen uit het Comité die gedachten heb gehad. Maar wel het tegendeel mee heb kunnen aantonen om net die zware ongevallen te vermijden. Al was het maar door aanpassing van de erbarmelijke infrastructuur.

Even om (hopelijk alsnog) misverstanden te vermijden.  Met wat ik geschreven heb, wou ik geenszins beweren of insinueren dat jij er dergelijke gedachten of rijstijl ook maar enigszins zou op na houden.  Mocht het desondanks toch zo zijn overgekomen, dan heb ik mij onvoorzichtig uitgedrukt, en spijt me dat.

Ik merk helaas dat nogal wat weggebruikers hun eigen fouten wegmoffelen, en men zichzelf sust met gedachten als "'t heeft zo moeten zijn", "ik heb gewoon stomme pech gehad", etc.  Een beetje zoals een gebuisde leerling die verantwoording moet afleggen aan z'n pa.  Ja, pa.  Pech gehad aan een voorrang van rechts.  Of dat stom verkeerslicht ook, dat ineens oranje werd.  Moet je hun gezicht dan 's zien, als ik hen  zeg waar het op staat: "als je doet wat je hoort te doen, heb je gene pech".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1507 Gepost op: donderdag 21 mei 2015 - 15:48:21 »
Citaat van: Diane
Alleen is het jammer indien er een politieagent, een Douane of een ander beëdigd persoon betrokken is in een spijtig ongeval, dat er zo wordt afgegeven op de betrokken ambtenaar.

En waarom zou dat jammer zijn? Heeft een politiebeamte misschien geen voorbeeldfunctie meer? En is het misschien niet normaal dat er wordt afgegeven op een politebeamte die een bejaarde op een zebrapad morsdood rijdt, en dan de schuld niet alleen op de laagstaande zon, maar ook nog minstens gedeeltelijk op het slachtoffer probeert te steken? Of ken jij veel bestuurders die de verkeersregels en de veiligheid meer aan hun laars lappen dan uitgerekend Belgische politiebeamten?

Juist, een politiebeamte is een beëdigd persoon: hij heeft onder meer gezworen dat hij zich zal houden aan de wetten van het Belgische volk. De verkeerswet behoort daar ook toe.

Citaat
Het is voor mij ook niet meer belangrijk de vraag te stellen of hier iemand op de hoogte is of de voetganger zich van rechts naar links of van links naar rechts heeft begeven opzichtens de betrokken bestuurder.

Dat speelde inderdaad niet de minste rol. Zelfs als de voetganger aan de linker kant van de rijbaan nog maar aanstalten maakte om over te steken op het zebrapad, ha die politiebeamte perfekt tijdig moeten kunnen stoppen.

Citaat
Dan kunnen we al beginnen met de opmerkbaarheid, de snelheid waarmee de voetganger zich verplaatst, andere weggebruikers die zich al dan niet bevonden waarachter de voetganger al dan niet was verschalkt....

Welke verkeersregel ontslaan een bestuurder in die gevallen van zijn verplichting om voorrang te verlenen?

In feite haal je een hele reeks elementen aan die enkel maar een oorzaak van het ongeval zouden kunnen geweest zijn omdat de betrokken politiebeamte weigerde er rekening mee te houden. Hij riskeerde daarmee voor zichzelf minder dan andere burgers, want als politiebeamte heeft hij een veel grotere kans op opschorting van straf. Wraakroepend.

Citaat
Vergeet ook niet dat een bestuurder, betrokken in een dodelijk verkeersongeval, ook een na slepend trauma kan tegemoet gaan. Daarover wordt weinig of nooit over gesproken.

Dat is wel het minste wat ik die poligiebeamte toewens. Want voor hem was het een vreemde, maar voor de nabestaanden was het slachtoffer geen vreemde. Die moeten het ook maar verwerken, niettegenstaande ze er, in tegenstelling tot die politiebeamte, geen schuld aan hebben.

Citaat
Als ik jullie hier moet volgen, dan hoeft elke vrachtwagenbestuurder dewelke in een dodehoek ongeval is betrokken, levenslang rijverbod te bekomen. Want hij doet een manoeuvre.

Meestal voert een dergelijke vrachtwagenbestuurder geen maneuver uit, doch een gereglementeerde rijbeweging, waarbij iemand hem belet om deze ongevalsvrij uit te voeren.

Je moet met je vrachtwagen rechtsaf slaan, je wijkt een beetje naar links uit omdat je anders het verkeerslicht meehebt, en er vindt dan wel een dwaas het aangewezen om ondertussen rechts van je vrachtwagen te komen staan.

Citaat
Slechte zichtbaarheid. Dit kan al verband houden met de laagstaande zon. De plaatsgesteldheid. Kent u die? Op het ogenblik van de feiten?

Ik niet. De politiebeamte kende ze wel en had er rekening mee moeten houden.

Citaat
Er mag toch nog verder onderzocht worden wie van de betrokken partijen al dan niet fouten heeft gemaakt?

Uiteraard. Maar de politiebeamte is zo onbeschaamd om er al vooraf van uit te gaan dat het slachtoffer medeverantwoordelijk zou zijn.

Men hoeft helemaal geen politieambtenaar te zijn om argumenten naar voor te brengen die in het voordeel kunnen pleiten.

De rechtbanken puilen uit met enorme achterstanden door procedures die burgers opstarten. In vele gevallen, procedures die minnelijk konden opgelost worden mits het gezond verstand. Geen enkel mens is vrij van fouten en zonden ongeacht zijn/haar beroepsuitvoering. Wie zijn laatste fout maakt leeft, mijn inziens, niet lang meer. Indien er al fouten in aanmerking worden genomen door de rechter die soeverein dient te oordelen. Volgens de gegevens die in het dossier voorkomen en op voorwaarde dat het dossier sluitend is voor de rechter om te kunnen vonnissen.

Er bestaat voldoende rechtspraak waarop bestuurders worden vrijgesproken op basis van elementen die in gelijkaardige omstandigheden van ongevallen voorkomen. Daarover is geen twijfel. Het is zeker en vast niet de eerste maal en ook niet de laatste maal dat een bestuurder word verijdelt in zijn normale verwachtingen. Vroeger tijdens onze werkzaamheden kwam dit meer dan eens aan het licht na een grondige analyse.

Ik ben dan ook formeel dat ik mijn echtgenote volg in haar redenering.

Als het van jou afhangt, Jozef, en u zou een hoogwaardigheidsfunctie bekleden, bestaat er op korte termijn nog 1 inspecteur bij de lok.politie, 2 bij de fed. politie, 3 bij de fed.ger. politie, 4 douaniers en 5 leden bij de Staatsveiligheid. Voor deze 15 ambtenaars die de drie landstalen machtig dienen te zijn, een controleorgaan van 70 ambtenaars bij het Comité P.  ;)

Citaat van: Bert Covens
Ik merk helaas dat nogal wat weggebruikers hun eigen fouten wegmoffelen, en men zichzelf sust met gedachten als "'t heeft zo moeten zijn", "ik heb gewoon stomme pech gehad", etc.  Een beetje zoals een gebuisde leerling die verantwoording moet afleggen aan z'n pa.  Ja, pa.  Pech gehad aan een voorrang van rechts.  Of dat stom verkeerslicht ook, dat ineens oranje werd.  Moet je hun gezicht dan 's zien, als ik hen  zeg waar het op staat: "als je doet wat je hoort te doen, heb je gene pech".

Dat is een feit en wij kennen ook wel die verhalen. Wij hadden vroeger reeds goede contacten met Kunde. Vanuit zijn rijschoolervaring als instructeur kregen we verhalen die je niet voor mogelijk zou houden. Erger zelfs, getuigenverklaringen die nadien worden onderzocht op hun waarheid, helemaal niet stroken met de waarheid. Zelfs het ongeval niet konden waargenomen hebben vanuit hun plaats positie die ze aanduiden. Waarvan nadien blijkt dat het een persoon uit de familie, vrienden of kennissenkring betreft van één der betrokkenen dat in het ongeval was betrokken.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1508 Gepost op: donderdag 21 mei 2015 - 20:27:27 »
Er bestaat voldoende rechtspraak waarop bestuurders worden vrijgesproken op basis van elementen die in gelijkaardige omstandigheden van ongevallen voorkomen. Daarover is geen twijfel. Het is zeker en vast niet de eerste maal en ook niet de laatste maal dat een bestuurder word verijdelt in zijn normale verwachtingen. Vroeger tijdens onze werkzaamheden kwam dit meer dan eens aan het licht na een grondige analyse.

Ik ben benieuwd te vernemen hoe een bestuurder in godsnaam in zijn normale verwachtingen verschalkt zou kunnen worden als er een voetganger oversteekt .... op een oversteekplaats voor voetgangers .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1509 Gepost op: donderdag 21 mei 2015 - 23:43:22 »
Er bestaat voldoende rechtspraak waarop bestuurders worden vrijgesproken op basis van elementen die in gelijkaardige omstandigheden van ongevallen voorkomen. Daarover is geen twijfel. Het is zeker en vast niet de eerste maal en ook niet de laatste maal dat een bestuurder word verijdelt in zijn normale verwachtingen. Vroeger tijdens onze werkzaamheden kwam dit meer dan eens aan het licht na een grondige analyse.

Ik ben benieuwd te vernemen hoe een bestuurder in godsnaam in zijn normale verwachtingen verschalkt zou kunnen worden als er een voetganger oversteekt .... op een oversteekplaats voor voetgangers .....

U hoeft niet ver te zoeken, Bert. Als ik me niet vergis heeft Jozef zulke ervaring gehad en neergeschreven op het forum ergens begin vorig jaar. Een voetganger die oversteekt, zich plots bedenkt en omkeert. Dit zijn werkelijke feiten die zich voordoen. Je bent steeds welkom. Ik wil gerust in mijn archieven duiken.

Je zal van ons nog persberichten kunnen terugvinden. Dodelijk treinongeval te Niel. Gebrek aan bareelafsluiting voor fietsers en voetgangers. Bejaarde fietsster verblind door de zon... Hoorapparaat hebben we nooit terug gevonden. Door bijkomende elementen aan het dossier toe te voegen bekwamen we een bareelafsluiting waar het gemeentebestuur geen gehoor kreeg.

Ruitonderzoek bij dodelijke ongevallen bv... héél belangrijk! Neutraliteit behouden bij dergelijke onderzoeken, nog veel belangrijker.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CC8QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.lokalepolitie.be%2F5447%2Fpublicaties%2Fdoc_download%2F13-laagstaande-zon-laat-u-niet-verblinden.html&ei=WVNeVdPpMMifsgHnt4DoCA&usg=AFQjCNFXPyXpayMZ95HwpRg_3s69VJGymQ&bvm=bv.93990622,d.bGg

http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20131128_00861557

http://www.bndestem.nl/regio/breda/vrijspraak-voor-dodelijke-aanrijding-in-breda-1.4508352

Citaat
nieuwsbericht gevonden 28-02-2007

Verslagen na dodelijk ongeval in Enter

ALMELO - Was het louter de verblindende zon waardoor de 25-jarige Wierdense vrouw een fietser aanreed? Of treft de bestuurster zelf ook blaam, doordat haar autoruit vies was? Feit is dat de vrouw op de avond van 1 juli een dodelijk ongeluk veroorzaakte op de Witmoesdijk bij Enter.
Het slachtoffer, een Rijssenaar, fietste daar met een karretje waarin zijn dochtertje van een half jaar oud zat. Toen N. een bocht maakte, werd zij zo verblind door de ondergaande zon, dat ze de fietser niet zag en aanreed. De man overleed ter plekke aan een schedelbasisfractuur en een gebroken nek. Zijn dochtertje liep wonderwel slechts enkele lichte verwondingen op.
N. maakte gisteren bij de Meervoudige Kamer in Almelo een verslagen indruk. "Ik ben heel erg verdrietig", vertelde N., die inmiddels zestien weken zwanger is van haar eerste kind.
Justitie legt de verdachte onvoorzichtig rijgedrag ten laste. Zij zou haar snelheid niet genoeg aangepast hebben aan de omstandigheden, de laagstaande zon. Bovendien deden haar ruitenwissers het niet. En ook dat wordt de vrouw aangerekend. De vieze ruit is volgens justitie namelijk mede oorzaak van het ongeluk. Tevens zou N. te dicht op de fietsstrook hebben gereden.
De officier eist een taakstraf van 150 uur en een tijdelijke ontzegging van het rijbewijs.
Volgens haar eigen advocaat is N. onschuldig. Zij reed niet harder dan de toegestane snelheid, zo meent de strafpleiter. Bovendien verklaarde een ambulancemedewerker die te hulp kwam, dat hij in dezelfde bocht ook verblind werd door de zon en even niets meer zag.

Vonnis : Volledige vrijspraak

http://juridischdagblad.nl/content/view/4714/52/

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/donderdag-begrafenis-aangereden-voetganger-a2292385/

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130621_00631972

http://transport-online.nl/site/10104/vrouw-ziet-vrachtwagen-over-het-hoofd-door-laagstaande-zon/

Citaat
Op de Bilzersteenweg raakten om 14u drie personen gewond bij een botsing tussen twee auto'’s. Een zwarte Ford Focus reed in de richting van Bilzen. Uit de tegenovergestelde richting kwam een grijze Volkswagen Golf aangereden. T.h.v. de Driekruisenstraat wilde de bestuurster van de Golf links afslaan. Ze raakte verblind door de zon en merkte de Focus niet op. Door de hevige klap werden de twee auto’s weggeslingerd. Hierdoor raakte het drukke kruispunt versperd. De bestuurster en de passagier van de Golf verkeerden in shock. De passagier van de Focus klaagde van pijn t.h.v. de dij. De brandweer kwam de brokstukken opruimen.

Citaat
Weer ongeluk op snelweg A27


GEERTRUIDENBERG - Op de snelweg A27 is maandagmiddag bij knooppunt Hooipolder weer een ongeluk gebeurd. Een vrouw uit Utrecht werd verblind door de laagstaande zon. Ze reed hierdoor op de auto die voor haar reed. Door de klap schoot die auto over de vangrail.

De bestuurder, een man uit Breda, kwam bekneld te zitten. De brandweer heeft hem uit zijn auto gehaald. De Bredanaar is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.

Maandagochtend was de weg een aantal uren afgesloten door een kettingbotsing.








 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 mei 2015 - 00:27:42 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1510 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015 - 04:06:16 »
Als het van jou afhangt, Jozef, en u zou een hoogwaardigheidsfunctie bekleden, bestaat er op korte termijn nog 1 inspecteur bij de lok.politie, 2 bij de fed. politie, 3 bij de fed.ger. politie, 4 douaniers en 5 leden bij de Staatsveiligheid. Voor deze 15 ambtenaars die de drie landstalen machtig dienen te zijn, een controleorgaan van 70 ambtenaars bij het Comité P.  ;)

Beste Marc, je mag er zeker niet van uitgaan dat ik alle bevoegde en beëdigde personen over dezelfde kam zou scheren. Van de Belgische douaniers bijvoorbeeld kan ik geen kwaad woord schrijven, maar die verschijnen dan ook niet om de haverklap ongunstig in de media. Van Diane zou ik trouwens maar al te graag eens uitvoerig gecontroleerd worden (hoe langer, hoe liever).  :D

Je cijfers zijn natuurlijk een klein beetje overdreven, maar het neemt niet weg dat het aantal rotte appels in de politiemand en het kaliber van hun misdrijven onaanvaardbaar hoog is. En omdat de ouderen met pensioen gaan en de rotte appels voornamelijk onder de jongeren te vinden zijn, zal het alleen nog maar erger worden.

Hier in Duitsland gaan er ook Polizisten hun boekje wel eens te buiten, maar hun aantal is, in verhouding tot het totale aantal Polizisten, enorm veel lager dan in België.

Waarom is dat zo?

Niet omdat de Duitsers betere mensen zouden zijn dan de Belgen.

Je kent de Belgische opleiding tot politiebeamte, en je weet hoe belachelijk ze is in vergelijking met de Duitse.

Je hebt destijds eens de vaststellingen van een ongeval met een Smart in Duitsland meegemaakt, en je weet heel goed hoe erbarmelijk dergelijke vaststellingen in België gebeuren. Jouw toenmalige Belgische kaart had in Duitsland geen waarde, maar toch werd je daar niet weggestuurd van het ongeval, terwijl je in België bij een ongeval niet geduld werd. Waarom? Omdat die Duitse Polizisten geen knoeiwerk te verbergen hadden.

Kijk eens op YouTube naar enkele afleveringen van "Auf Streife" (het zijn allemaal video's van ongeveer 10 minuten, met echte Polizisten als acteurs en gebaseerd op waar gebeurde feiten).

Vraag je eens af (of zoek het op) waarom die Duitse Polizeistreifen soms van de Leitstelle "Sonderrechte frei" te horen krijgen. Het betekent dat ze prioritair mogen rijden; als de Leitstelle dat niet zegt, kunnen ze zo nodig ook om die toestemming vragen. Maar zonder die toestemming rijden ze niet prioritair, en dus al zeker niet om frieten te gaan halen.

Kijk in die afleveringen eens hoe ze omgaan met daders van zware misdrijven: met veel geduld, en nooit met meer geweld dan strikt nodig.

Kijk eens hoeveel uitleg ze geven, zowel aan de verdachte, het slachtoffer en de getuigen, wat hun rechten betreft, en ook hoe ze het op menselijk vlak verder best aanpakken. Om nog maar te zwijgen van hoe zorgvuldig ze omgaan met kinderen en mentaal gehandicapten.

Maar verwonder je er ook niet over als je ziet hoe zo nodig zelfs een vrouwelijke Poliziste probleemloos alleen een boom van een vent weet uit te schakelen: hij krijgt haar weliswaar heel even tegen de grond, maar langer dan 5 seconden ligt ze niet onderaan, en dat zelfs zonder gebruik van pepperspray of vuurwapen.

Vraag je dan eens af hoe een Belgische politiebeamte in dezelfde omstandigheden zou handelen.

Desondanks vindt ze het niet nodig om hem daarna, zoals de Belgische politie in Brussel-Zuid met een allochtoon, zonder enige aanleiding, doch enkel als verjaardagscadeau van de collega's, keihard in zijn ballen te stampen, louter voor de lol.

Vergelijk dat eens met de schandelijke manier waarop jij door de Belgische politie behandeld werd toen jouw motorfiets, volkomen ten onrechte zoals achteraf bleek, in beslag genomen werd. Denk je dat een Duitse Polizist zich een dermate schandelijk wangedrag zou kunnen veroorloven zonder enige sanctie?

Ik zou nog vele dergelijke elementen kunnen aanhalen.

Feit blijft dat het in België grondig misloopt bij de selectie van kandidaat-politiebeamten, bij hun opleiding, bij hun management en coaching, en bij de maatregelen die getroffen worden tegen de rotte appels.

Met een dergelijk erbarmeliijk beleid zal de Belgische politie alsmaar meer bestaan uit gasten die na hun middelbaar onderwijs voor niets beters geschikt waren, en alleen maar, behalve op een vet salaris, uit zijn op het compenseren van hun zware minderwaardigheidscomplexen (waarvan iemand zich niet bewust is, in tegenstelling tot een minderwaardigheidsgevoel) met het machtsmisbruik dat hen toegestaan wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1511 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015 - 14:37:40 »
Eerlijkheidshalve kan ik daar weinig aan toevoegen of uw bericht tegenspreken, Jozef.

Dat de vaststellingen in Duitsland, Nederland, Luxemburg en Engeland veel correcter gebeuren staat voor ons als een paal boven water. Het valt in Duitsland op dat enkel het wapen wordt gedragen, zonder pepperspray, wapenstok, zoeklamp en dergelijke meer. Het verschil in opleiding heeft Diane trouwens al geschreven. Ook magistraten erkenden de erbarmelijke kennis van het strafrecht in de Belgische politieopleiding.

We kunnen de lijn nog verder doortrekken op welke wijze sommige magistraten zich autoritair opstellen naar de burger toe. Ook dat is een feit. Zich niet bewust van het minste fatsoen. Ook zulk wangedrag komt niet in de media in onze buurlanden. Het zou zelfs niet geduld worden.

We weten immers hoe het er in België aan toe gaat. Over de Douane nog gezwegen. Daar kan Diane ook een Dikke Van Daele over schrijven en komt er inderdaad weinig van naar buiten. Je zou nog versteld staan.

Maar om telkens de nadelen in overweging te nemen wanneer er een politieambtenaar in een spijtige gebeurtenis is betrokken, is naar mijn gevoel toch wat onder de gordel. Ook bij Diane geeft dit een wrange nasmaak.

Op één enkele rechercheur na, hebben wij heel wat respect voor de onderzoeken die gebeurden in de verdwijningszaak van onze dochter. En niet alleen voor de wijze hoe we op de hoogte werden gehouden. Dat er nog grote verschillen bestaan in de wijze van werken tussen politie korpsen hebben we helaas ook moeten en kunnen vaststellen. Ook heeft Diane het paraplusysteem ter ontduiking van verantwoordelijkheid dienen vast te stellen. Je zou het in 2015 niet meer voor mogelijk achten. En toch...Maar die ene appel weegt niet op tegenover andere politieambtenaren, rechercheurs, magistraat die dag en nacht ter beschikking hebben gestaan voor onze familie. Wij hebben veel lof voor de onderzoekstaken die werden verricht. Zelfs op aanvraag van de rechercheurs zelf aan de betrokken magistraat. Prioriteit gaven aan visuele contacten ipv per fax of telefonisch.

Helaas kunnen we over de ervaring en het gevoel nu meespreken wat een verdwijningszaak opwerpt.

En wie weet of de betrokken politieambtenaar in het droevig ongeval geen deel uitmaakt of steeds heeft bijgedragen aan datgene wat de burger wenst van een politiekorps. Sommige berichten getuigen niet van enige neutraliteit maar kleven onmiddellijk de stempel op een bestuurder louter op basis van een persbericht. Waar we nog het zoeken hebben naar de exacte juistheid en de draagwijdte ervan.

Zoals ik Diane haar visie deel, is het afwachten op het oordeel van de rechter wat nog geen zekerheid oplevert gezien de bestaande procedures in hoger beroep eventueel.

Om te besluiten, dat zonlicht een niet te onderschatten probleem is in de verkeersafwikkeling zoals door Diane en mij supra vermeld.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1512 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015 - 21:01:22 »
Citaat van: marc
We kunnen de lijn nog verder doortrekken op welke wijze sommige magistraten zich autoritair opstellen naar de burger toe. Ook dat is een feit. Zich niet bewust van het minste fatsoen. Ook zulk wangedrag komt niet in de media in onze buurlanden. Het zou zelfs niet geduld worden.

Ooit moest ik voor de vrederechter in Sint-Niklaas verschijnen. Hij schold de advocaten één voor één uit. Toen ik mijn uitleg gedaan had, was zijn antwoord: "Gij zijt op uwe kop gevallen, joeng!" Dat was alles wat ik als argumentatie voor mijn veroordeling kreeg. Ik nam contact op met de advocaat van de tegenpartij om de zaak te regelen, en vroeg hem of die vrederechter altijd zo onbeschoft was. De advocaat antwoordde mij: "Vandaag is hij nog heel goed gezind, meestal is het anders".

Citaat
Maar om telkens de nadelen in overweging te nemen wanneer er een politieambtenaar in een spijtige gebeurtenis is betrokken, is naar mijn gevoel toch wat onder de gordel. Ook bij Diane geeft dit een wrange nasmaak.

Kijk Marc, we gaan hier niet elke dag opnieuw schrijven dat we toevallig eens een verkeersagent aan het werk gezien hebben die het verkeer niet compleet in de war stuurde, want dat is maar normaal. We kaarten hier verkeersproblemen aan, en in het verkeer krijgen we geregeld te maken met de politie. Dikwijls vormt een persbericht onze bron, en behandelen we het in de veronderstelling dat de informatie in het persbericht correct is. We weten dat die informatie niet altijd correct is, maar we gaan onze berichten hier niet overladen door elke zin te beginnen met "Als het waar is dat ...", iedereen weet dat dat eronder verstaan is.  En we zouden niets liever hebben dan dat we hier nog geen honderd pagina's met baldadigheden van de politie hadden moeten vullen. Maar de kop in het zand steken helpt ons niet vooruit.

Het verheugt me dat jij en Diane in de verdwijningszaak van jullie dochter meestal met politiebeamten te doen hebben die hun taak op een lovenswaardige manier volbrengen. Helaas blijkt ook telkens weer uit de verslagen van het Comité P dat de werking van de Belgische politie in haar geheel zeer veel te wensen overlaat.

Iedereen kan vroeg of laat een ongeval veroorzaken waarvoor hij aansprakelijk gesteld wordt. Zo ook de politiebeamte in deze draad, die daarnaast mogelijk ook al eens iets goeds gedaan heeft. Maar het is beneden alle fatsoen dat hij de laagstaande zon als oorzaak aanhaalt (wat bewijst dat hij daar geen rekening mee gehouden heeft) en, erger nog, de schuld gedeeltelijk in de schoenen tracht te schuiven van een 87-jarige die overstak op een zebrapad en hij niettemin morsdood gereden heeft. Hij is blijkbaar niet bereid om de resultaten van een onderzoek terzake af te wachten, en heeft niet het geringste respekt voor de gevoelens van de nabestaanden van het slachtoffer. Het zijn voor mij zware indicaties om te vermoeden dat hij tot de rotte appels behoort.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1513 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 08:24:07 »
Citaat van: Jozef
Hij is blijkbaar niet bereid om de resultaten van een onderzoek terzake af te wachten, en heeft niet het geringste respekt voor de gevoelens van de nabestaanden van het slachtoffer. Het zijn voor mij zware indicaties om te vermoeden dat hij tot de rotte appels behoort.

Resultaten van een onderzoek afwachten om alsdan nog bijkomende verklaringen af te leggen, Jozef, tornt op zijn minst aan de geloofwaardigheid van de aanvankelijke verklaring. Als er omstandigheden voorhanden zijn die de zwaarwichtigheid van de feiten kunnen minimaliseren, is er mijn inzien geen enkele bestuurder die dit voor zichzelf zou verwerpen of verdoezelen. Ik niet, jij niet, niemand. 

Vaak gebeuren er ongevallen waar verblinding door de zon geen onbekend gegeven is.

Het doet me zelfs verwonderen dat autoconstructeurs nog geen soelaas hebben gebracht om deze problematiek te verhelpen. Mijn brilglazen gaan in ieder geval zeer snel mee met de lichtsterkte. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1514 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 11:43:58 »
Resultaten van een onderzoek afwachten om alsdan nog bijkomende verklaringen af te leggen, Jozef, tornt op zijn minst aan de geloofwaardigheid van de aanvankelijke verklaring. Als er omstandigheden voorhanden zijn die de zwaarwichtigheid van de feiten kunnen minimaliseren, is er mijn inzien geen enkele bestuurder die dit voor zichzelf zou verwerpen of verdoezelen. Ik niet, jij niet, niemand.

Marc, aangezien hij het slachtoffer doodgereden heeft, heeft de betrokken politiebeamte alvast volgend verbod geenszins nageleefd:

Citaat
AR 7.1. Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

De politiebeamte heeft zelfs meer gedaan dan een bejaarde in gevaar gebracht: hij heeft die persoon geen kans meer gegeven, doch hem morsdood gereden.

Het kan dat de bejaarde de afstand en de snelheid van het voertuig verkeerd ingeschat heeft, zich onzeker gedragen heeft, op zijn stappen teruggekeerd is, enz. Dit zijn allemaal gedragingen die volkomen normaal zijn voor een bejaarde, en die de betrokken politiebeamte dan ook niet als verzachtende omstandigheden kan inroepen.

Hij zal mogen verklaren wat hj wil: als er geen getuigen zijn, zal ook een onderzoek wellicht geen fouten van de bejaarde kunnen bewijzen. Maar ik weet het wel: proberen gaat mee, en liegen als beschuldigde is niet strafbaar.

Citaat
Vaak gebeuren er ongevallen waar verblinding door de zon geen onbekend gegeven is.

De zon, de regen, de hagel, de sneeuw, de ijzel, de mist en de nevel hebben nog nooit voor een aanrijding gezorgd. Aanrijdingen die in deze omstandigheden ontstaan, zijn meestal te wijten aan het feit dat een weggebruiker verzuimd heeft er rekening mee te houden. Door de laagstaande zon in te roepen als oorzaak van het ongeval, geeft de politiebeamte toe dat hij op een bijzonder roekeloze en onverantwoorde manier gereden heeft.

Ik ben verleden jaar in januari om 3 uur 's nachts in een sneeuwstorm tegen 30 km/h onder een vrachtwagen gereden die aldaar niet mocht parkeren en niet verlicht was. Ik ben 100% aansprakelijk gesteld voor het ongeval. De redenering was eenvoudig: "Als U tegen 30 km/h niet tijdig kon stoppen, dan reed U te snel. U had moeten kunnen stoppen op de afstand die U kon overzien". Met heel veel moeite is mijn advocaat erin geslaagd om een boete van 160 Euro wegens overdreven snelheid te laten seponeren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."