Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415064 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1575 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 09:01:53 »
Citaat van: Jozef
Ik weet best dat je meestal niet kan uitmaken of ze al dan niet terecht prioritair rijden. Maar als je ze met zwaailicht en sirene de wegpiraat ziet uithangen tot aan een frietkot of pizzeria, waar ze dan rustig aan de toog staan, dan ben je wel blij dat je zelf zo gemeen niet bent.

Ik heb het alvast nog nooit meegemaakt of gezien. Een fabeltje dat al jarenlang onder de bevolking de ronde doet.

Fabeltje ?  Waar zou dat "fabeltje" vandaan komen, denk je ?  Slechts ontsproten aan de fantasie van een bepaald forum, bedoel je ?  Kom, kom, kom hé.

Citaat van: Bert Covens
Een even grote oen, als een wetsdienaar die beslist dat hij priortair gaat rijden zonder dat hij gebruik maakt van zijn zwaailampen en sirène.  Of een even grote oen als een paar klabakken die 's uitgetest hebben of ze niet eventjes door versgestorte beton konden rijden op de Bredabaan, remember ?

Dit raakt me echt niet. Dat we blauwe palen zijn waartegen men graag leuk en vredig watert, dat hoeft zeker geen betoog.

Dat jullie vooroordelen hebben op basis van een persbericht als het politie aangaat, daar hebben jullie de pluimen al dik op de hoed weten te steken. En dat stoort mij niet alleen. Op dat gebied staat relativeren niet in jullie woordenboek.

Het is je blijkbaar ontgaan dat deze draad niet echt over slechts "een" artikel gaat.  150 bladzijden ondertussen .... de tel inzake het aantal, ben ik ondertussen al lang kwijt.  Jij mag dat blijven relativeren, dat is je goede recht ja.  Mijn goede recht is het evenwel om daar op z'n minst bijzonder kritisch in te worden.

Spijtig dat er weinig of geen aandacht wordt geschonken aan persmisdrijven. Wat in de pers staat moet je zeker geloven. Als het maar verkoopt.
 

Als de politie van mening is dat het artikel op 1 of andere manier onjuist is, en hen daardoor onrecht is aangedaan, heeft zij alle recht zich te verdedigen.  Er zijn toch speciaal mensen voor in dienst, perswoordvoerders, nee ?  Zeer vaak blijft een reactie achterwege, en nog vaker is de argumentatie die je leest simpelweg te dwaas voor woorden.

Als er hen dus onrecht zou worden aangedaan, en de politie neemt geen recht van antwoord .... waartoe dient die perswoordvoerder wiens loon met belastinggeld bekostigd wordt, dan zoal ?

En trouwens, als ik jullie berichten erop nalees op het forum, heb ik niet alleen moeite met wat in de wegcode staat. Dus, ik ben al zeker niet alleen.

Je bent zeker niet de enige, nee.  Geef mij een leerling die thuis al geoefend heeft, en ik kan je binnen het kwartier vertellen welk type chauffeur zijn begeleider is.

Verder, deel ik je mening die je hier eerder neerschreef dat menig Belgisch chauffeur rare dingen uithaalt als een prioritair rijdend voertuig voertuig met zwaailampen en sirène zijn pad kruisen.  Alleen .... ik zie daar net een reden des te meer in, om vooral géén extra onverwachte dingen te gaan uithalen.  Zoals prioritair willen rijden zonder gebruik te maken van die sirène en zwaailampen.

Citaat van: Bert Covens
En lees jij dan ook maar goed, dan je van mij niet zal moeten verwachten dat ik je ook maar enige voorrang uit hoofde van artikel 37 verschuldigd zal zijn als ze niet beiden in werking zijn.

Heb ik ergens geschreven dat ik dat zou verwachten ?

Wat versta jij dan wel onder prioritair rijden zonder zwaailamp en sirène, waarover je het zélf meermaals had ?  Prioritair rijden zonder zwaailamp noch sirène is wel iets totaal anders dan louter even wat sneller rijden dat de geldende maximum toegestane snelheid op een welbepaalde plaats hé.

Hou dus op met jezelf tegen te spreken hé.

En als ik het prettig en leuk vind om iemand te arresteren, mag je er gerust vanuit gaan dat dit zijn redenen heeft. Het gaat aan jullie eveneens voorbij dat we ook bewaking en opsporingen in 'burger' dienen uit te voeren. Om niemand te verontrusten. Begrijp je. En voor mij heel leuk en aangenaam om misdrijven te doen ophouden waar slachtoffers door vallen en families er ongewenst in worden meegesleurd met dramatische gevolgen. Geen enkele drugsdealer wil ik de gelegenheid geven om te ontsnappen of hem de vrijheid te geven omdat jullie denken wat ik hoef te doen.


Denk je dat dat zou lukken als je onderweg naar je interventie crasht omdat je prioritair hebt willen rijden zonder dat je medeweggebruikers dat konden weten, bij gebreke aan zwaailamp en sirène ?  Of denk je nu écht dat je de eerste zou zijn die brokken maakt op weg naar een interventie ?

Ik dénk overigens niet wat je hoeft te doen.  Ik lees gewoon wat er in de wegcode staat, en wat er jou daarin zoal (niet zonder reden) verplicht wordt als je prioritair wil rijden.  Heb je daar moeite mee, je weet intussen waar je moet zijn.

Jullie theorie is mooi met de lettertjes in de wegcode. De praktijk is voor ons en de politie heel wat anders. Jullie bekijken het enkel vanuit jullie visie en standpunten.

Ik tracht het vooral te bekijken vanuit het standpunt van de algemene verkeersveiligheid, in ieders belang.

Ik was ook niet altijd politieminded en met grondige redenen. Maar ik neem niet de vrolijke vrijheid om iedereen over één kam te scheren en te blijven diareeën op de voor jullie zo erbarmelijke en te verwensen politieambtenaren.

Mocht het nu gaan over een rotte appel in het korps links of rechts, ik zou je volkomen gelijk geven.  Na 150 bladzijden vol capriolen van dit korps, zou je intussen toch ook wel moeten snappen dat 't er wel iets grelliger gesteld is.  Matje omhoog en vegen maar, je doet maar.  Mij niet gezien.

Nu hebt ge er nog nen oenige Douaan bij. :D :D

Nooit heb ik mijn bedenkingen of commentaren geuit over een rijschoolinstructeur dat met zijn leerling te water reed. Om de eenvoudige redenen dat het oorzakelijk verband ertoe mij nooit duidelijk is geworden. Voor anderen was het kot te klein. Ook enkel op basis van persberichten.

Dat heb je bij deze dus ineens wél gedaan.  Mooi zo. 

Maarreuhm, zo heb je dus welgeteld 1 (!) artikel, ja.  Daartegenover staan ..... hoeveel artikeltjes over de politie in deze draad ?  Goed geprobeerd, hoor.  Quod non.

Goedemorgen !!

Vansgelijks !
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 juni 2015 - 09:05:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1576 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 17:37:50 »
Citaat van: Bert Covens
Dat heb je bij deze dus ineens wél gedaan.  Mooi zo. 

Maarreuhm, zo heb je dus welgeteld 1 (!) artikel, ja.  Daartegenover staan ..... hoeveel artikeltjes over de politie in deze draad ?  Goed geprobeerd, hoor.  Quod non.

Dat is niet geprobeerd, dat is de waarheid. En hoeveel rijschoolinstructeurs bestaan er tegenover het aantal politieambtenaren? Groot verschil in aantal mijn gedacht. Het aantal nutteloze en onterechte klachten die burgers neerleggen is mijn gedacht evenredig aan het aantal klachten tegenover vast stellers.

Verder wil je het fijne niet weten over het aantal klachten van rijschoolinstructeurs. Voornamelijk zij in bijberoep. Zegt het jou niets over een Antwerpse brandweeradjudant in Hoboken? Een rijschoolinstructeur dat niet bergop geraakt vanuit stilstand. Een rijschoolinstructeur betrapt onder invloed met een leerling.

Besluitende, onder alle koren zit wel kaf. En als men nog goed wat kan slijmballen, ellebogenwerk kan tentoon spreiden, op een schalkse ruiterse wijze nog wat andere personen kan jennen, lijkt het me bewezen hoe men geld kan verdienen door o.a. kandidaat leerlingen verkeerdelijk te informeren en stokken in het hoenderhok te smijten.

Citaat van: Bert Covens
Fabeltje ?  Waar zou dat "fabeltje" vandaan komen, denk je ?  Slechts ontsproten aan de fantasie van een bepaald forum, bedoel je ?  Kom, kom, kom hé.

Ik vermoed dat we beide nog niet geboren waren toen dat fabeltje al bestond. Toen werd de ziekwagendienst 900 nog waargenomen door politiediensten. Politie Hoboken en politie Deurne hadden toen ziekenwagens in hun dienst. Aan de Kioskplaats te Hoboken (gebouw al afgebroken) en het andere gebouw in brand gestoken, en aan de Hoofdvunderlei te Deurne.   

En tot slot, beste Bert, ontgaat het u blijkbaar wat onze klachten hebben ingehouden waarvoor we geviseerd zijn geweest. Gelukkig heeft het toch enigszins zijn resultaat behaald. Nu zie je ten minste vaststellingen gebeuren zoals naar o.a. Nederlands, Engels en Duits model. Daar hebben we dus wel de bonen voor gevreten.

En erger je nou niet aan de schilderijen op de rijbaan hé. Kwestie van milieuvervuiling door geuniformeerde picaso's. Want zo horen nou eenmaal de vaststellingen te zijn. Daarvoor hebben ze o.a. ook onze verkeers en ongeval deskundige eerst over de vangrails moeten smijten omdat ook hij de vastellers hun vaststellingen bekritiseerde ivm met hun ganze passen bij het opmeten van de sporen. Met grandioos verkeerde afmetingen.

Afspraken gemaakt werden om mij te jennen tijdens mijn dienst. Wapenvertoon, helikopter....inbeslagname....vrijspraak.... hoger beroep.....nogmaals vrijspraak.... dag en nacht in de weer....

T'jonge wat gaat u mij vertellen over een aantal goudvinken en machtsmisbruikers?

En inderdaad geef ik volmondig toe dat ik me verkeerd heb uitgedrukt ivm prioritair rijgedrag in de mond te nemen dat ik zo niet bedoelde. Vandaar mijn herhaaldelijke uitdrukking dat ik niet verwacht van bestuurders dat zij zich zouden schikken aan mijn rijgedrag zonder zwaailichten en sirene. Niettemin begeef ik me wel ter plaatse op een zo snel mogelijke wijze zodat de slaagkans groot is tot het gretig vatten van een brave dealer bv...

Citaat van: Bert Covens
Als de politie van mening is dat het artikel op 1 of andere manier onjuist is, en hen daardoor onrecht is aangedaan, heeft zij alle recht zich te verdedigen.  Er zijn toch speciaal mensen voor in dienst, perswoordvoerders, nee ?  Zeer vaak blijft een reactie achterwege, en nog vaker is de argumentatie die je leest simpelweg te dwaas voor woorden.

Als er hen dus onrecht zou worden aangedaan, en de politie neemt geen recht van antwoord .... waartoe dient die perswoordvoerder wiens loon met belastinggeld bekostigd wordt, dan zoal ?

Bertje, sla de handen met jozef in elkaar en stap beide in godsnaam de Belgische politiek in. Je hebt er beide echt de tweeling voor hangen. Mijn bescheiden mening is dat nog het enige wat er ontbreekt.

Ik wil gerust mijn medewerking verlenen op jullie secretariaat. Om het één en ander onder de mat te vegen. Het zal nodig zijn mochten jullie het daar ook zo uithangen dat er uiteindelijk de staatsveiligheid moet ingeroepen worden ter jullie bescherming. :D :D

Enfin, slaap nu maar rustig op beide oren dat ik m'n foutje heb ingezien en toegegeven.

En in sé ben ik er nog fier op ook zalle. Geef toe, dat is nou ook niet voor elke gezworene weggelegd hé. ;)       
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 juni 2015 - 17:44:57 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1577 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 17:53:38 »
Citaat van: Jozef
Maar mensen zoals Bert, Inazuma en ik zijn wel even bekwaam als jij om over de wegcode en onveilig rijgedrag van gedachte te wisselen, hé Diane.

Dat is waar. Maar ik mag toch ook eens den ezel uithangen, hé Jef?  :D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1578 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 17:57:24 »
Citaat van: Jozef
Maar mensen zoals Bert, Inazuma en ik zijn wel even bekwaam als jij om over de wegcode en onveilig rijgedrag van gedachte te wisselen, hé Diane.

Dat is waar. Maar ik mag toch ook eens den ezel uithangen, hé Jef?  :D

Dat gun ik jou van harte, Diane. En ook al verschillen we hier eens van mening: je blijft voor mij een prachtvrouw!   :-*
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1579 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 17:57:37 »
Beste mensen,

Ik heb de indruk dat in deze draad het ogenblik gekomen is om, onder meer om een zinloze escalatie te vermijden, een beetje "runter zu fahren", en om samen in rust en sereniteit even de problematiek vanop wat afstand te bekijken, waarbij ik graag wat meer nuchtere, zakelijke elementen gelezen had ter verdediging van politie en douane.

1. Over de bedoeling van deze draad over de politie

Het is nooit de bedoeling van deze draad geweest om enkel maar de politie te bekladden, en ik zal tussenkomen als ik merk dat dat het geval zou zijn.

Dit forum gaat voornamelijk over het wegverkeer, en daar ontmoeten de weggebruikers, in uiteenlopende omstandigheden, geregeld politiebeamten. Christophoros ziet het dan ook als een plicht om de weggebruikers te informeren over het soort mensen waarmee zij daarbij te doen kunnen krijgen, zodat ze erop voorbereid zijn.

Ten eerste is er het veiligheidsaspekt, dat voor ons het belangrijkste is. In het raam van defensief verkeersgedrag, is het nuttig dat de weggebruikers weten dat vele politiebeamten bijzonder gevaarlijke weggebruikers zijn, ook als ze geen haast hebben, onder meer vanuit hun overtuiging om oeverloos en dikwijls totaal nodeloos de wetgeving te mogen overtreden. Het gaat hier om diezelfde extra voorzichtigheid die we aan de dag leggen tegenover kinderen, bejaarden, personen met een handicap, bestuurders die kennelijk dronken zijn, enz.

Ten tweede is er het juridisch aspekt. Vele poltiebeamten blijken slechts over een gebrekkige kennis van de wetgeving te beschikken en hebben er sowieso geen moeite mee om  hun boekje schromelijk te buiten te gaan met correctionele misdrijven. Samen met hun vaak voorkomende koppigheid, heeft het dan meestal ook weinig zin om hen tot enig inzicht proberen te brengen; je rechten verdedigen vergt meestal de inzet van andere rechtsmiddelen.

Ten derde is er het sociaal aspekt. Ook als de betrokkene zich volkomen correct gedraagt, vertonen vele politiebeamten onbeschoft en mateloos arrogant gedrag. Hier is bijzondere voorzichtigheid geboden om zich daardoor niet te laten provoceren. Besef dat het niet om een persoonlijke aanval gaat, doch louter om psychische problemen van de betrokken politiebeamte.

2. Over onze bronnen

Het is zeker niet onze bedoeling om alle politiebeamten over dezelfde kam te scheren. Meermaals heb ik er hier al de nadruk op gelegd dat ik met politiebeamten te doen gehad heb voor wie ik alleen maar veel respekt en waardering kan opbrengen (en ik heb het dan heus niet over politiebeamten die het bij een waarschuwing voor een overtreding gelaten hebben). Ik hoop dat enkelen van hen dit lezen, en ze zich daarbij nogmaals van mijn beste dank verzekerd mogen weten.

Daarnaast hebben velen, net als ik, helaas al persoonlijk ervaren hoe droevig het over het algemeen gesteld is met de Belgische politie. Toch zijn deze ervaringen te beperkt in aantal om er besluiten over de politie in het algemeen uit te trekken.

Meer overtuigend zijn de berichten in de media over wantoestanden bij de politie, die niet zelden zelfs erkend worden door het betrokken korps, wat dit laatste siert en respekt verdient. Ook als we rekening houden met een foutmarge in de desbetreffede berichten van de media, zijn ze helaas te talrijk om niet duidelijk op al te talrijke wantoestanden bij de politie te wijzen.

Ten slotte zijn er de jaarverslagen van het Comité P. Ook als we weten dat veel wangedrag van de politie het Comité P niet bekendgeraakt, is de conclusie van deze jaarverslagen telkens weer bedroevend.

3. Over verschillen tussen theorie en praktijk

Ik besef zeer goed dat er, net als in vele andere beroepen, ook bij de politie verschillen zijn tussen de theorie en de praktijk.

Zo vind ik bijvoorbeeld dat het prioritair rijden in België teveel beperkingen inhoudt voor de politie. Er gaat bijvoorbeeld heel wat kostbare tijd verloren als je vóór ieder rood verkeerslicht eerst volledig tot stilstand moet komen, wijl dat in sommige omstandigheden niet vereist is voor de veiligheid. Wellicht is deze beperkende regelgeving het resultaat van de vaststelling dat vele politiebeamten zo al niet niet in staat blijken te zijn om het nog enigszins veilig te houden.

In deze heb ik begrip voor de wens van politiebeamten om resultaat te boeken door zo spoedig mogelijk een einde te kunnen stellen aan een misdrijf en de misdadiger(s) te kunnen vatten. Ik kan begrijpen dat een dergelijk positief resultaat professionele voldoening oplevert. Minder respect ervoor heb ik ervoor als daarbij de motivatie, zoals bij Diane het geval blijkt te zijn, niet in de eerste plaats de bescherming van slachtoffers en van de maatschappij lijkt te zijn, doch louter een prettige en aangename belevenis. Hier wordt het dienen van de medemens ondergeschikt aan het bevredigen van persoonlijke behoeften.

Mijn vraag is verder waarom politiebeamten, wanneer ze ervan uitgaan dat het doel de middelen rechtvaardigt, dat enkel voor zichzelf vinden. Waarom hebben ze bijvoorbeeld niet hetzelfde begrip voor een arts die in overtreding parkeert omdat hij een dringend huisbezoek moet afleggen? Waarom passen ze hun appreciatierecht niet ten gunste van de overtreder toe, die bij gunstige weersomstandigheden op een verlaten autosnelweg tegen 130 km/h rijdt? Hier kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat heel wat politiebeamten met twee maten en gewichten werken.

4. Over de houding van Diane tegenover de politie

Diane en haar echtgenoot Marc zijn zelf meermaals het slachtoffer geworden van zware fouten van de politie. Ze waren al ten tijde van het Wegcode forum fervente aanklagers van wantoestanden bij de politie. Zoals uit deze draad blijkt, wenst Diane inmiddels evenwel de misbruiken bij politie en douane, weliswaar met weinig overtuigende argumenten, goed te praten.

In het algemeen hecht ik weinig belang aan meningen en standpunten die niet met objectieve en zakelijke argumenten onderbouwd worden. In dit geval zou ik evenwel, met het oog op een beter begrip, van jou, Diane, toch graag vernemen wat de oorzaak en/of de reden is waarom je nu plots je geweer op zo een drastische manier van schouder veranderd hebt. Het belangrijkste daarbij is voor mij niet of het nu goede of slechte redenen zijn, maar wel dat je eerlijk bent. Met dank bij voorbaat, Diane.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1580 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 21:43:38 »
Dat is niet geprobeerd, dat is de waarheid. En hoeveel rijschoolinstructeurs bestaan er tegenover het aantal politieambtenaren? Groot verschil in aantal mijn gedacht.

Inderdaad.  Dat maakt dat 't aantal rotte appels bij het beroep van rijschoolinstructeur procentueel dus érg laag ligt tov dat andere beroep.

Het aantal nutteloze en onterechte klachten die burgers neerleggen is mijn gedacht evenredig aan het aantal klachten tegenover vast stellers.

Denk je ?  Alleen al hier op dit forum, is er iemand die je kan vertellen dat minstens 2 van de drie laatste pv's die hij ontving volkomen onterecht waren.  En je weet evengoed als ik, dat een pv omgekeerde bewijswaarde heeft.  Op zich heb ik daar geen probleem mee.  Maar als het pv dan onterecht is, weet je net zo goed als ik, dat een burger al véél ballen moet hebben om ermee naar de rechtbank te trekken.  Hij moet al een héél sterk dossier opbouwen, en zijn onschuld bewijzen.  Kan hij dat niet, trekt hij quasi zeker aan 't kortste eind.  Een béétje snuggere burger .... slikt en betaalt dan ipv een terechte klant in te dienen.  Naar de rechtbank trekken zonder zijn onschuld te kunnen bewijzen, zadelt hem immers alleen maar op met nog méér kosten.

Daarnaast, als een rechtbank 1 iemand vrijspreekt omdat hij kan aantonen dat de wetsdienaars op dat moment de instructies van hun meet-apparatuur niet correct gevolgd hebben ..... waarom wordt er die dag dan uitsluitend die 1e vrijgesproken ?  En al die anderen, bij wie de vaststellingen minstens even dubieus waren niet ?  Louter omdat zij braafjes betaalden ?

Verder wil je het fijne niet weten over het aantal klachten van rijschoolinstructeurs. Voornamelijk zij in bijberoep.

Ja, en dat is helaas een tikkeltje historisch gegroeid.  Was een leuke bijverdienste.  En neen, ik ben niet blind voor het feit dat het voor sommigen dan helaas ook weinig meer dan dat gebleven is.

Maar ik nodig je gerust uit, even te kijken naar wat mij allemaal te wachten stond.  Ik ben begonnen met een opleiding voor het brevet van theorielesgever, een klein half jaartje elke woensdag en zaterdag enkele uurtjes naar de les.  Tussen twee lessen in, geregeld wat bijblokken.  Ermee wachten tot de dag voor het examen, was immers geen optie.  Ondertussen m'n vaste job nog combineren met m'n gezin.  Slagen in een schriftelijk examen, nadien slagen in een mondeling examen.  Een halve telefoonboek papieren over en weer sturen met de Fod Mob, en ik mocht aan m'n stage beginnen.  Eerst meevolgen met een ervaren lesgever, daarna een rollenspel met collega's spelen, en tot slot zélf lesgeven.  Aanvankelijk onder toezicht (met telkens een uitgebreide debriefing), en mits zijn fiat al zélf lesgeven zonder toezicht.  Dan wachtte mij het laatste examen: de modelles.  Een onderwerp loten, voorbereiden, me klaarzetten in een duf kot dat moest doorgaan voor leslokaal, m'n les geven aan gespeelde juryleden.  En daarna de gegeven lesmethode gaan verdedigen.  Finaal had ik dan mijn brevet om theorie te mogen geven.  Code op mijn rijbewijs laten aanbrengen.  Tot deze minuut, kan en mag de rijschool mij geen halve euro betalen.  Dit in tegenstelling tot andere opleidingen, die wél al iets of wat vergoed werden.

Kennelijk was men niet ontevreden over m'n werk, want al snel vroeg men mij of ik geen praktijklesgever wilde worden ook.  Van je hoppa, nu mocht ik dezelfde reutemeut gaan afmalen, voor het vak mechanica.  Ik mocht gaan rijden, en een ervaren collega keek nauwlettend toe naar mijn rijstijl.  Vervolgens mocht ik collega's gaan observeren toen zij lesgaven.  Daarna kreeg ik een rollenspel, waarbij diezelfde ervaren collega de rol van leerling speelde, en wie ik (gespeeld dan) moest leren autorijden van A tot Z.   Vervolgens, mocht ik lesgeven onder toezicht van die collega, en kreeg ik telkenmale een uitgebreide debriefing.  Toen de collega oordeelde dat ik gepast onderricht kon geven en veilig kon ingrijpen waar nodig, mocht ik zelfstandig lesgeven.  Om tot slot ook weer een modelles te gaan afleggen.  Nog 's X aantal brieven over en weer naar de Fod Mob, heb ik m'n brevet in handen.  Ook nu weer mijn rijbewijs laten aanpassen.  Héhé, nu mag ik praktlessen geven voor categorie B.

Vermits ikzelf vrachtwagenchauffeur ben, werd mij gevraagd of ik geen goesting had om ook brevet 5 te halen.  Voor (bij mijn werkgever) categorieën B+E, C1, C1+E, C, C+E.  Yup: opnieuw cursus gaan volgen over vrachtwagenmechanica, ladingzekering, rij- en rusttijden, vervoersdocumenten etc.  En yup: ook weer een schriftelijke en mondelinge proef hierover.  Tussen de theorielessen, praktijklessen, m'n fulltime job op de melkerij en m'n gezin, ben ik nu bezig met mijn stage voor het brevet 5.  Heb ik je al verteld, dat een mede-cursist eerst nog zijn brevet 3 gehaald heeft, en pas een latere sessie zijn twee eerste proeven afgelegd heeft voor brevet 5 ?  Guess what: de bevoegdheden zijn nu overgeheveld van federale materie, naar Vlaanderen.  Ipv een brief met zijn stagetoelating, kreeg hij doodleuk de melding dat de sessie waaraan hij deelgenomen heeft .... nietig verklaard werd.  Wil hij alsnog zijn brevet, tsja .... dan moet hij die examens helemaal opnieuw blokken en afleggen.

Bij mijn eigen werkgever, ken ik zelfs een collega, die buschauffeur is en die nu samen met mij bezig is met brevet 5.  Oeps .... rijlessen met de autocar/autobus worden niet meer gegeven bij mijn werkgever.  Dus zat er voor de collega niks anders op, dan rijbewijzen C +vakbekwaamheid, C+E te behalen.  Theorie inbegrepen ....

Om je maar te zeggen: 't is niet omdat ik 't in bijberoep doe, dat ik of de huidige generatie die nu nog aan dit beroep begint, daarom minder gemotiveerd zou zijn .... Zonder de nodige motivatie, zou ik dit écht niet allemaal doen, maak je vooral geen illusies.

Zegt het jou niets over een Antwerpse brandweeradjudant in Hoboken ?

Eerlijk ? Neen.  Maar ik ben ervan overtuigd dat je het mij wel zal vertellen.

Een rijschoolinstructeur dat niet bergop geraakt vanuit stilstand.

Ja, ik ken dat verhaal.  Straf hé ?  Maar daarover is hier al genoeg inkt gevloeid, me dunkt.  En neen, hoewel ik om persoonlijke redenen niet écht meer door dezelfde deur zou kunnen met betrokkene, ga ik mij er hier niet toe verlagen om hem daarover te blijven zwartmaken.

En dan verwijt gij mij .... dat ik met modder gooi in bepaalde richtingen ? Jongens, toch.

Een rijschoolinstructeur betrapt onder invloed met een leerling.

Wel, kijk.  Hier verschillen we beiden mss in aanpak.  Neen, zo iemand zal ik nooit verdedigen.  Op geen enkele manier.  Wat mij betreft, is er maar 1 oplossing mogelijk: brevetten intrekken, en ontslag op staande voet wegens dwingende reden.

Besluitende, onder alle koren zit wel kaf. En als men nog goed wat kan slijmballen, ellebogenwerk kan tentoon spreiden, op een schalkse ruiterse wijze nog wat andere personen kan jennen, lijkt het me bewezen hoe men geld kan verdienen door o.a. kandidaat leerlingen verkeerdelijk te informeren en stokken in het hoenderhok te smijten.

Je hebt voor die bewering niet het minste bewijs, noch enig argument aangebracht.

Citaat van: Bert Covens
Fabeltje ?  Waar zou dat "fabeltje" vandaan komen, denk je ?  Slechts ontsproten aan de fantasie van een bepaald forum, bedoel je ?  Kom, kom, kom hé.

Ik vermoed dat we beide nog niet geboren waren toen dat fabeltje al bestond. Toen werd de ziekwagendienst 900 nog waargenomen door politiediensten. Politie Hoboken en politie Deurne hadden toen ziekenwagens in hun dienst. Aan de Kioskplaats te Hoboken (gebouw al afgebroken) en het andere gebouw in brand gestoken, en aan de Hoofdvunderlei te Deurne.
   

Het ontgaat je blijkbaar dat het geregeld realiteit is.  Ik ben écht niet blind ....

En tot slot, beste Bert, ontgaat het u blijkbaar wat onze klachten hebben ingehouden waarvoor we geviseerd zijn geweest.

Ik ga eerlijk met je zijn.  Wat je klachten destijds waren, weet ik niet.  Waarvoor en hoe je precies geviseerd bent geweest, weet ik evenmin.  Het enige wat ik er links en rechts over gelezen heb op dit forum, is dat je niet bepaald proper behandeld geweest bent.  Maar het fijne, heb ik er nooit van geweten.

Dus ja, daarin heb je gelijk.  Dit ontgaat mij, maar dat kan ik helaas ook niet helpen.

Gelukkig heeft het toch enigszins zijn resultaat behaald. Nu zie je ten minste vaststellingen gebeuren zoals naar o.a. Nederlands, Engels en Duits model. Daar hebben we dus wel de bonen voor gevreten.

Oef, godzijdank ben je dan toch niet voor niets door het zand gekropen.

En erger je nou niet aan de schilderijen op de rijbaan hé. Kwestie van milieuvervuiling door geuniformeerde picaso's. Want zo horen nou eenmaal de vaststellingen te zijn. Daarvoor hebben ze o.a. ook onze verkeers en ongeval deskundige eerst over de vangrails moeten smijten omdat ook hij de vastellers hun vaststellingen bekritiseerde ivm met hun ganze passen bij het opmeten van de sporen. Met grandioos verkeerde afmetingen.

De enige schilderijen op het wegdek waaraan ik mij erger, zijn diegene die de wegbeheerder bijwijlen aanbrengt.

Afspraken gemaakt werden om mij te jennen tijdens mijn dienst. Wapenvertoon, helikopter....inbeslagname....vrijspraak.... hoger beroep.....nogmaals vrijspraak.... dag en nacht in de weer....

Dat betreur ik dan voor jou .... maar dat maakt de draad over ons korps hier er daarom niet minder frappant om.

T'jonge wat gaat u mij vertellen over een aantal goudvinken en machtsmisbruikers?

Zie de draad van 150 bladzijden.  Neem 'm gerust eens op je gemakje door.

En inderdaad geef ik volmondig toe dat ik me verkeerd heb uitgedrukt ivm prioritair rijgedrag in de mond te nemen dat ik zo niet bedoelde. Vandaar mijn herhaaldelijke uitdrukking dat ik niet verwacht van bestuurders dat zij zich zouden schikken aan mijn rijgedrag zonder zwaailichten en sirene. Niettemin begeef ik me wel ter plaatse op een zo snel mogelijke wijze zodat de slaagkans groot is tot het gretig vatten van een brave dealer bv...

Héhé ... dat heeft lang geduurd .....

Citaat van: Bert Covens
Als de politie van mening is dat het artikel op 1 of andere manier onjuist is, en hen daardoor onrecht is aangedaan, heeft zij alle recht zich te verdedigen.  Er zijn toch speciaal mensen voor in dienst, perswoordvoerders, nee ?  Zeer vaak blijft een reactie achterwege, en nog vaker is de argumentatie die je leest simpelweg te dwaas voor woorden.

Als er hen dus onrecht zou worden aangedaan, en de politie neemt geen recht van antwoord .... waartoe dient die perswoordvoerder wiens loon met belastinggeld bekostigd wordt, dan zoal ?

Bertje, sla de handen met jozef in elkaar en stap beide in godsnaam de Belgische politiek in. Je hebt er beide echt de tweeling voor hangen. Mijn bescheiden mening is dat nog het enige wat er ontbreekt.

Amai, klasse ... echt.   Een simpel antwoord op de open vraag waartoe zo'n perswoordvoerder dan dient, ligt blijkbaar wat moeilijker.  Waarvan akte.  Mijn naam is overigens Bert ipv Bertje, waarvoor dank.

Ik wil gerust mijn medewerking verlenen op jullie secretariaat. Om het één en ander onder de mat te vegen. Het zal nodig zijn mochten jullie het daar ook zo uithangen dat er uiteindelijk de staatsveiligheid moet ingeroepen worden ter jullie bescherming. :D :D

Wat geef je hiermee nu eigenlijk toe ?  Dat het korps een probleem zou hebben met het grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting, en zij mij en Jozef desnoods fysiek zouden aanvallen ?  Wil je nu écht op deze manier enig respect jegens het korps vragen ? 

Ik vrees dat ik je hoe langer hoe minder begrijp, hoor.

Enfin, slaap nu maar rustig op beide oren dat ik m'n foutje heb ingezien en toegegeven.

Maak je geen zorgen, ik ben nogal een geruste slaper. Anders zou ik de nachtshiften nooit volhouden.

En in sé ben ik er nog fier op ook zalle. Geef toe, dat is nou ook niet voor elke gezworene weggelegd hé. ;)     

Ook hier heb je volkomen gelijk in.  Het is maar weinig wetsdienaars gegeven .....
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 juni 2015 - 21:49:19 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1581 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 22:58:27 »
Alleen al hier op dit forum, is er iemand die je kan vertellen dat minstens 2 van de drie laatste pv's die hij ontving volkomen onterecht waren.

En je weet evengoed als ik, dat een pv omgekeerde bewijswaarde heeft.  Op zich heb ik daar geen probleem mee.  Maar als het pv dan onterecht is, weet je net zo goed als ik, dat een burger al véél ballen moet hebben om ermee naar de rechtbank te trekken.  Hij moet al een héél sterk dossier opbouwen, en zijn onschuld bewijzen. 
Een béétje snuggere burger .... slikt en betaalt dan ipv een terechte klant in te dienen.  Naar de rechtbank trekken zonder zijn onschuld te kunnen bewijzen, zadelt hem immers alleen maar op met nog méér kosten.
Yup, en dinsdag gaan we weer - Vredegerecht dit keer  >:D

Voor wat Cassatie al 5 jaar geleden als onrechtmatige retributies aanzag !

De terminologie "parkeermaffia" is absoluut niet van de pot gerukt.

Behoorlijk indrukwekkende drukdoenerij en dreigementen
Kosten die snel oplopen van 2x 19 euro (onbetaalde retributie) over 66 euro naar 132 EUR zonder zitting ;
Bij veroordeling de kosten tot dan toe 132 + rechtsplegingsvergoeding (165 EUR) + gerechtskosten

>300 euro terwijl je doelbewust verkeerd geparkeerd staat om deze wanpraktijken uit te lokken  >:D

Jep, je moet gek zijn ...



Citaat
Daarnaast, als een rechtbank 1 iemand vrijspreekt omdat hij kan aantonen dat de wetsdienaars op dat moment de instructies van hun meet-apparatuur niet correct gevolgd hebben ..... waarom wordt er die dag dan uitsluitend die 1e vrijgesproken ?  En al die anderen, bij wie de vaststellingen minstens even dubieus waren niet ?  Louter omdat zij braafjes betaalden ?
In NL gaat het ganse rolletje de prullenmand in bij gerede twijfel ...


Citaat
En tot slot, beste Bert, ontgaat het u blijkbaar wat onze klachten hebben ingehouden waarvoor we geviseerd zijn geweest.

Ik ga eerlijk met je zijn.  Wat je klachten destijds waren, weet ik niet.  Waarvoor en hoe je precies geviseerd bent geweest, weet ik evenmin.

Nooit over het CVV gehoord ?
Centrum voor verkeersveiligheid ?
Jozef heeft dat domein zelfs nog  ;-)

De kruistocht van Marc & Diane tegen (door de overheid georganiseerde) verkeersonveiligheid , met allerhande onnodige hindernissen, betonblokken etc ... iets waar VL onwaarschijnlijk genoeg volop mee bezig blijft ondanks de vele (en weinig smakelijke) ongevallen tegen en door al die rommel naast de baan.

Tegen het gebrek aan deftig ongevallenonderzoek door de politie.

Het is hen nooit in dank afgenomen.
De overheid onderbouwd bekritiseren, voorbij de toogpraat, da's durven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1582 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 00:21:43 »
Nooit over het CVV gehoord ?
Centrum voor verkeersveiligheid ?
Jozef heeft dat domein zelfs nog  ;-)

Inderdaad. Ik behoud het al jaren voor Marc en Diane als respekt voor hun werk, in de hoop dat ze het opnieuw zullen willen gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
De agent die een bejaarde vrouw doodreed
« Reactie #1583 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 19:37:22 »
Het ongeval waarover we het hier hadden:

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2148.msg52394.html#msg52394

Citaat van: GVA
Een agent die met een anonieme wagen van de federale politie een 86-jarige vrouw doodreed op een zebrapad, werd vrijdag door de politierechtbank van Leuven veroordeeld tot twee maanden cel met uitstel en drie maanden rijverbod. Zelfs met een snelheid van amper 25 kilometer per uur en verblind door de lage zon moet je volgens de rechter je snelheid kunnen verminderen tot stapvoets rijden.
[...]
Toch stelde de rechter dat de aanrijding veroorzaakt werd door onaangepaste snelheid. “Men moet de snelheid altijd kunnen verminderen en desgevallend stapvoets rijden. Dat is de enige manier om te kunnen reageren op hindernissen die plots opdagen maar in se niet onvoorzienbaar zijn.”

De veroordeelde agent moet bijna 30.000 euro schadevergoeding betalen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150619_01739282/agent-rijdt-bejaarde-vrouw-dood-verblind-door-zon-en-lage-snelheid-geen-excuus

De rechter blijkt dus eerder de logische visie van onder meer Bert en mij gevolgd te hebben dan die van onze godin van de jacht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1584 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 20:54:35 »
Logica zelf.
Als je niks ziet - vertragen ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: De agent die een bejaarde vrouw doodreed
« Reactie #1585 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 23:13:49 »
Citaat van: Jozef
De rechter blijkt dus eerder de logische visie van onder meer Bert en mij gevolgd te hebben dan die van onze godin van de jacht.

Ik heb daar geen enkel probleem mee, Jozef. De rechter kent het dossier daar waar wij het gissen hadden op basis van een persbericht. Wat niet wegneemt dat er nog beroepstermijn open staat. Meer in strafzaken dan bij politionele rechtbanken, zijn dikwijls de vrijspraken die volgen op zelfs niet al te minne aanvankelijke veroordelingen in eerste aanleg.

Om maar te zeggen dat magistraten ook niet feilloos zijn of een eigen interpretatie hebben. Bij twijfel zelfs, liever toch veroordelen dan de vrijspraak te geven. Dat heb ik van een bevriend magistraat zelf vernomen.

Dat kwam ter spraak omdat Marc bijna een Substituut onder z'n wagen had die doodleuk zowel het rode verkeerslicht voor voetgangers als de oversteekplaats negeerde. Onze minutieuze magistraat bij de Antwerpse politierechtbank. Deze wereldvreemde die er nog van schrok dat mijn echtgenoot hem toeriep dat op zijn wijze de voorrang van rechtsmacht niet van toepassing is met naam van de heer J******.

En nogmaals, wie zijn laatste fout maakt in zijn leven leeft niet lang meer.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1586 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 23:33:48 »
Citaat van: Bert Covens
Ik ga eerlijk met je zijn.  Wat je klachten destijds waren, weet ik niet.  Waarvoor en hoe je precies geviseerd bent geweest, weet ik evenmin.

Oneerlijkheid heb ik van jou nu ook niet ondervonden. Maar tot daar. Onze klachten gingen te ver. Waarvoor men ging janken bij de I. B. o.a.. Z'n niet mis te verstane dreigmails ter verdediging van zijn collega's heb ik nog in mijn archieven.

In België weet men het niet in dank af te nemen dat je de werkelijke verziekte toestanden van vaststellingen aanklaagde en kenbaar maakte. Zo herinner ik mij verschillende dossiers waar de federale wegpolitie vanop de hoogte was. Tot de hogere overheid door ons in kennis werden gesteld en uit de lucht kwamen vallen met de vraag waarom de politie hen daarvan niet op de hoogte heeft gebracht.

Bij navraag door diezelfde overheid bij de betrokken politiedienst, dit bij deze laatste in het verkeerde keelgat schoot en wij als personae non grata werden aanzien. In vele dossiers konden we toch onze stempel doorgedrukt krijgen ter voorkoming van verkeersslachtoffers of letselongevallen. Of minstens letselongevallen doen beperken.

Ik zal proberen daarvan een voorbeeld te plaatsen dat hier op het forum toch nog zou moeten terug te vinden zijn.


Citaat van: Inazuma
Nooit over het CVV gehoord ?
Centrum voor verkeersveiligheid ?

Comité. ;)

Citaat van: Jozef
Inderdaad. Ik behoud het al jaren voor Marc en Diane als respekt voor hun werk, in de hoop dat ze het opnieuw zullen willen gebruiken.

Misschien geen slecht idee om onze ervaringen en de bewijzen terug onder de aandacht te brengen ipv in boekvorm waar Marc nog steeds over spreekt. Het zal in ieder geval verder reiken dan in boekvorm.

Maar dan ook alles kenbaar maken waarover wij beschikken. Om vervolgens dan geburen van u te worden.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1587 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 23:43:29 »
Biggenruggen en hun nadelen

(Foto's Comité Verkeersveiligheid)



« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 juni 2015 - 23:53:53 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1588 Gepost op: vrijdag 19 juni 2015 - 23:58:11 »
Enkele foto’s en voorbeelden van vangrails die we op onze wegen aantroffen.

Over de gevolgen van onoordeelkundig geplaatste vangrails, bouten die ontbreken, koorden ter bevestiging van een vangrail en dergelijke meer, kom ik in deze topic nog terug.

Het liet soms zes maanden op zich wachten om het nodige gevolg te bekomen op onze aanvraag ter verplaatsing van een vangrail. Ondanks de foto’s die we in bijlage zonden ter overtuiging van de gevaren.

Vangrail te Aartselaar :


Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1589 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 00:08:17 »












Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.