Auteur Topic: Centrum Brussel tegen midden september zone 30  (gelezen 6638 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Centrum Brussel tegen midden september zone 30
« Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 10:54:45 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 13:24:36 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Centrum Brussel tegen midden september zone 30
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 12:14:15 »
De voetgangers zullen het wel weten, en gaan ze nog korter voor de aankomende auto´s oversteken.
Auto´s gaan op hun beurt mogelijk nog minder tussenafstand laten zodat de voetgangers er niet meer tussen kunnen  ;D

Ik vind het als voetganger ambetant als iemand zo traag aankomt, als hij vlotter aankomt kan ik er sneller achter door...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 12:19:06 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 12:23:33 »
Trager, trager, trager, ... tot inderdaad alles stil staat.
Snelheicontroles worden zo binnenkort ook buiten proportie lukratief .

Binnenkort kan de Brusselse overheid dan weer gaan zeuren over de luchtvervuiling, die men zelf nog verhoogt door de invoering van een zone 30.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 12:42:52 »
Bekijk vooral dit diagram van roetdeeltjes en ge weet het wel, kan zelfs verdrieviervoudigen.

http://www.motorlexikon.de/?I=2602  
Alle emissies:
onderste grafiek: Schwärzungszahl = evenredig met roetdeeltjes  ; ook andere grafieken

Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)

Citaat
Für Dieselfahrzeuge sind zusätzlich die Partikelemissionen gesetzlich limitiert. Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch. Die erhöhten Schwarzrauchwerte im emissionsrelevanten Kennfeldbereich (Bild K34) weisen auf den Zusammenhang zwischen der Partikelbildung und AGR hin und dieser auf den bekannten Zielkonflikt zwischen NOx- und Partikelemissionen. Außerhalb des mit AGR abgestimmten Kennfeldbereichs ist das Niveau der Schwärzungszahlen auf relativ niedrigem Niveau. Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.

link naar verbruiksdiagram, diesel tdi onderaan
http://www.motorlexikon.de/?I=2604

Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)

Ofwel verbruiksverhogend als ge 1 of 2 versnellingen lager moet, ofwel tot 400 % meer fiijnstof als ge te ondertoerig rijdt (veel te weinig lucht omdat de turbodruk helemal niet opgebouwd is), en dat in 3 of 4e versnelling... wurglg...

Verbruik valt enigzins nog mee - bij de diesel toch - , maar wie gaat met een turbodiesel 30 kmh in 2e versnelling rijden ?  

Pest of cholera...  jaja smogalarm...

verbruiksgrafiek (zuinige) turbo-benzine naargelang versnelling:
 ca. 40-50 % verschil tussen 2e of 3e versnelling bij ~ 30 kmh :
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/112/8052/10285776/90kw-verbrauchskurven-1445.jpg
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2010 - 13:02:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 13:23:02 »

En we gaan lustig door tot we stil staan :)

Zo rond het jaar 2000 hoorde ik een of andere ge-interviewde slimmerik op de radio zeggen dat we dringend iets moesten doen aan het verkeersinfarct, want anders zouden we tegen 2010 allemaal stilstaan.
Hij heeft woord gehouden, ze hebben er tijdens die 10 jaar werkelijk alles aan gedaan om het boeltje te laten vastlopen.  Dan kunnen ze immers nog meer met het beschuldigende vingertje naar de stoute auto(mobilist) wijzen.  :'(
En dan hebben ze een excuus om maatregelen te treffen die hen veel geld opleveren, en ze krijgen dan nog de steun van de bevolking ook.  De werkende minderheid wordt uitgeperst om de profiteurs te voeden, ze worden  gekoejoneerd langs alle kanten en verder moeten ze hun bek houden, zo gaat het hier
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2010 - 13:25:46 door KV »

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 13:25:07 »
De automobilist ontmoedigen, ontmoedigen en nog eens ontmoedigen. Zoals in Antwerpen. Enkel inrichtingsstraten, wandelstraten en verboden zones voor auto's. Op een wijze dat men hoopt dat men het openbaar vervoer zou nemen. Openbaar vervoer waarbij de tramstellen om de haverklap een defect krijgen. Een vervoer dat men kan vergelijken zoals varkens die op mekaar gepropt worden. Waar trams, in mindere mate, aan isolators hun petto's verliezen. Niet alleen voor autosnelwegen hoeft men naar het buitenland. Ook op gebied van ordentelijk en voorbeeldig openbaar vervoer kan men lessen trekken in het buitenland. Met dien verstande dat men ook de infrastructuur zeer grondig zal moeten herinrichtingen. Als voetganger dien je dan in de wandelstraten op te letten dat je er heelhuids uitkomt. Eveneens door bollige en scherpe ongehoorde infrastructuur. En best nog op vele plaatsen dat je u voorziet van krepizolen. Om u zelf te behoeden voor valpartijen. Verder kan men best de handtassen die men draagt langs de muurzijde van woningen dragen. Alhoewel er in Antwerpen en omstreken er helemaal niets aan de hand is met de criminaliteit, hebben bejaarden nog de grote kans om zonder handtas thuis te komen.

Voor het overige, de bestuurders uitmelken aan parkeerplaatsen om de feestelijkheden te spijzen op het Stradhuis.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 13:56:16 »
Verbruik valt enigzins nog mee - bij de diesel toch - , maar wie gaat met een turbodiesel 30 kmh in 2e versnelling rijden ?  
Ik.
In 3de (van 5) gaat die eigenlijk al te snel en is er dus ook geen mogelijkheid om snelheid te minderen op de motor.

Op mijn doorsnee woon-werk / woon-vrienden trajecten zijn de weinige kilometers die ik in de stad doe, grotendeels in een zone 30, wel de kilometers die mijn gemiddeld verbruik telkens weer omhoog jagen.
Die 4 à 5 km in stadsverkeer weer rechtzetten, kost me de andere 90-95 km van mijn woon-werk traject ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 14:39:04 »
Ik.
In 3de (van 5) gaat die eigenlijk al te snel en is er dus ook geen mogelijkheid om snelheid te minderen op de motor.

Op mijn doorsnee woon-werk / woon-vrienden trajecten zijn de weinige kilometers die ik in de stad doe, grotendeels in een zone 30, wel de kilometers die mijn gemiddeld verbruik telkens weer omhoog jagen.
Die 4 à 5 km in stadsverkeer weer rechtzetten, kost me de andere 90-95 km van mijn woon-werk traject ...
In 2e 30 kmh is nog altijd het beste voor het milieu, alhoewel je daar wslk ook ca 1300-1400 t/min draait en amper turbodruk hebt, maar toch voldoende om de motor aan te voelen.

In 3e zou het erger zijn (voor de meeste middenklasse t-diesels rond de 100 kW)

Met mijn benzine (zuiger) rij ik 30 in 3e.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2010 - 14:44:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 02:59:55 »
Dat probleem met de versnellingen had ik 18 jaar geleden al toen ik met de eerste begrensde oplegger reed.
Dat voertuig had 350PK en, zoals de meeste opleggers, 16 versnellingen waarvan ik van toen af aan er maar 15 meer kon gebruiken.
In 16e versnelling verloor die gewoon terrein op een vlakke weg, ging het verbruik de hoogte in en ging er een zwarte rookwolk achter me.
Ik heb maanden aan een stuk echt schrik gehad om achter het stuur te kruipen.
Sindsdien heeft men dan alle versnellingsbakken moeten aanpassen met minder versnellingen.
KASSAKASSA.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 13:38:03 »
In 2e 30 kmh is nog altijd het beste voor het milieu, alhoewel je daar wslk ook ca 1300-1400 t/min draait en amper turbodruk hebt, maar toch voldoende om de motor aan te voelen.
1750-1800 tpm.
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 16:25:09 »
Ik rij daar geregeld in het hartje van Brussel gelegen binnen de kleine ring waar nu de zone 30 komt.

Je kan daar eigenlijk nooit veel sneller dan 30 rijden, door de drukte en de vele zijstraatjes met VVR.
Op sommige plaatsen misschien, zoals aan de Nationale Bank of voor het Koninklijk Paleis aan de Koninklijke tuin maar dat is zeldzaam.
Het heeft eigenlijk geen nut om die borden te plaatsen want een normaal bestuurder rijdt niet veel sneller dan 30 a 40 maximum, alleen wegpiraten en voorrangnegeerders halen hogere snelheden.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 16:55:18 »
Ik rij daar geregeld in het hartje van Brussel gelegen binnen de kleine ring waar nu de zone 30 komt.

Je kan daar eigenlijk nooit veel sneller dan 30 rijden, door de drukte en de vele zijstraatjes met VVR.
Op sommige plaatsen misschien, zoals aan de Nationale Bank of voor het Koninklijk Paleis aan de Koninklijke tuin maar dat is zeldzaam.
Het heeft eigenlijk geen nut om die borden te plaatsen want een normaal bestuurder rijdt niet veel sneller dan 30 a 40 maximum, alleen wegpiraten en voorrangnegeerders halen hogere snelheden.
Een maat voor niks dus, maar "ze doen toch iets aan de verkeersveiligheid !"

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 17:36:45 »

Een maat voor niks dus, maar "ze doen toch iets aan de verkeersveiligheid !"

Idd, en eens 30 kmh geldig is, is men vanaf 37 kmh officieel wegpiraat en kan men bestraft worden met een snelheidsboete.
Vanaf 67 kmh met intrekking rijbewijs...

Behalve fietsers en bromfietsers en ... die zijn moeilijk "te pakken".

Stad Gent heeft ook iets aan de verkeersveiligheid gedaan, vele 30 kmh en zone 30 ingevoerd en geschatte > 40 flitspalen gezet.
Wat de stad Charleroi juist gedaan heeft weet ik niet, ik denk niets... behalve dan de schoolzone´s  30 die algemeen verplicht ingevoerd werden vanaf september 2005...

Aan de statistische evolutie van letselongevallen kan men het dan zien  ;D
Citaat van: oude NIS
jaar     Gent   Charleroi
2001 :  1374    1008
2002 :  1562     986
2003 :  1678     965
2004 :  1735     891
2005*: 1729     852   *sept 2005: schoolzones 30 verplicht ingevoerd voor Be, Charleroi had wat vertraging**
2006 :  1764     850      
2007 :  1861     892*   *Charleroi: eerste 2 flitsplaatsen ergens in 2006
of http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1767.msg17097.html#msg17097
bron: http://flits.bnet.be/flitspalen/overzicht.jsp?prov=5#

** Charleroi: la zone 30 kms/h "Abords Ecole"
« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2010 - 18:26:25 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:37:03 »
Idd, en eens 30 kmh geldig is, is men vanaf 37 kmh officieel wegpiraat en kan men bestraft worden met een snelheidsboete.
Vanaf 67 kmh met intrekking rijbewijs...
51 km/u , en als de rechter het op de spits drijft, al vanaf 51 km/u gemeten ipv 51 km/u na correctie (of 57 gemeten) ...
Weg Wanbeheer.be