Auteur Topic: Tractor overrijdt 4 fietsers, te weinig zicht.  (gelezen 5435 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Tractor overrijdt 4 fietsers, te weinig zicht.
« Gepost op: maandag 22 maart 2010 - 22:59:04 »
Ik post dit even omdat ik de weg ken en er ook al met de fiets gereden heb.
Het is een eerder rustige secundaire weg van Bocholt naar Grote Brogel (Peer), geen fietspad
(fietspad begint pas waar de gemeente Peer begint, dit is ca. 1km verder)

Brogelerweg, Bocholt

Er was zon op dat tijdstip, maar amper om van verblinding te kunnen spreken (hoge bomen)

Tractor reed met 2 strobalen vooraan en had amper 2 smalle kiertjes zicht op de weg.
Een groep van 10 fietsers -in kolonneformatie 5x2- reed ervoor aan de rechterrand, fietsers niet gezien.
4 fietsers dood, 1 zwaargewond, 1 lichtgewond. (allemaal achteraan)

Snelheidsverschil 20-25 kmh..., ttz er werd deze keer helemaal niet over snelheid gesproken...
(behalve in lezersreacties...  ::)
)

voor de reconstructie van het ongeval:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/100318_Bree

Na de reconstructie:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G0S2NQO5A

Het is zeer waarschijnlijk dat de tractorbestuurder te weinig zag door de strobalen, maar toch zal het definitief onderzoek dat moeten bevestigen. Er waren immers 2 getuigen die uitspraak gedaan hebben hoe (hoog ongeveer) de strobalen bij de aanrijding stonden.
Hier een bron met fotoalbum van de reconstructie:
http://www.hbvl.be/limburg/bocholt/reconstructie-dodelijk-ongeval-met-tractor-in-bocholt.aspx
« Laatst bewerkt op: maandag 22 maart 2010 - 23:24:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Tractor overrijdt 4 fietsers, te weinig zicht.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 01:07:27 »
Die boer heeft nog het geluk dat hij niet met een vrachtwagen onderweg was of de zoveelste lynchpartij kon weeral beginnen.
Nu doen ze alsof hij "het grootste slachtoffer" is.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 01:08:33 »
Ik heb het relaas van dit ongeval gelezen, en ik kan het niet anders dan als zuiver misdadig bestempelen vanwege de bestuurder van de landbouwtractor.

Je hebt als bestuurder, ongeacht de omstandigheden, er voortdurend voor te zorgen dat je, op de afstand die je duidelijk kan  overzien, tijdig kan stoppen voor een aldaar opduikende hindernis.

Ik hoop dan ook dat de betrokken bestuurder van een landbouwtractor zeer zwaar zal gestraft worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 07:37:37 »
Wat mij aan dit drama alweer onfris opvalt, is het duidelijke onderscheid in reactie dat door de Parketten gemaakt wordt ifv de veroorzaker van dergelijke zware ongevallen.

Als dit een jongere gast was, tot pakweg 30-35 jaar, zat 'm zo ongeveer gegarandeerd even in den bak.
Maar nu het al een wat oudere landbouwer is, is er blijkbaar geen nood om de veroorzaker op te sluiten ...
Rijbewijs is ingetrokken, maar dat heeft hij voor Cat G niet eens nodig, dus hij kan weer even onveilig de baan op.

Hetzelfde hebben we gezien in Tienen :
De door de buurt zwartgemaakte buurman mocht een nachtje gaan brommen terwijl er geen materieel bewijs tegen hem was.
Toen bleek dat een bejaardenverzorgster was, was het blijkbaar ineens niet meer zo erg dat die kleine doodgereden was, en moest zij niet naar de gevangenis .

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 08:52:26 »
Wat mij aan dit drama alweer onfris opvalt, is het duidelijke onderscheid in reactie dat door de Parketten gemaakt wordt ifv de veroorzaker van dergelijke zware ongevallen.

Volgens mij is dit een zeer spijtig ongeval. Gedreven door tijdswinst heeft die man letterlijk teveel hooi op zijn vork genomen. Hij heeft dit misschien al 10-tallen keren gedaan en kent de baan op zijn duim. Alleen is hij uit het oog verloren dat het mooie weer na een lange barre periode veel fietsers op de baan heeft gebracht. Wie van ons heeft in zijn verkeerscarrière nooit eens iets stoms gedaan, maar door veel geluk van onheil gespaard gebleven?.

Beste Inazuma, ik weet niet welk voordeel het opsluiten van die man zou opleveren? Er zijn al kamers tekort. Je hebt wel een punt met je stelling dat indien het een jonge snaak zou geweest zijn deze de tralies wel van nabij zou gezien hebben.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 09:01:02 »

Volgens mij is dit een zeer spijtig ongeval.
Een ongeval door duidelijke onvoorzichtigheid/nalatigheid
Als je een te brede zonneband op je voorruit plakt wordt je (terecht overigens) afgekeurd op de keuring.  Als je met aangedampt/bevroren ruit rijdt riskeer je (terect) een boete.
Maar als je met een monstertractor op de baan bent waar je balen voor je ruit tilt waardoor je geen kl*ten kan zien, daar zegt niemand wat op

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 15:52:46 »
wij leerden in de tijd om achteruit te rijden als je vooraan te hoog geladen was
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 19:02:40 »
Volgens mij is dit een zeer spijtig ongeval. Gedreven door tijdswinst heeft die man letterlijk teveel hooi op zijn vork genomen.
Volgens mij is dit helemaal geen ongeval, maar een rechtstreeks gevolg van ondoordacht en gevaarlijk handelen: zware nalatigheid dus.

Citaat
Hij heeft dit misschien al 10-tallen keren gedaan en kent de baan op zijn duim.
Dat geldt ook voor de doorsnee alcoholicus ...

Citaat
Beste Inazuma, ik weet niet welk voordeel het opsluiten van die man zou opleveren?
Ik ook niet, tenzij er al een gevangenisstraf uitgesproken is, of er de kans bestaat dat de dader op de loop gaat.

Toch sluit het Parket geregeld veroorzakers van dodelijke ongevallen op, duidelijk zonder dat hierin een lijn te trekken valt.
Zuivere willekeur dus.

Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 19:07:32 »
wij leerden in de tijd om achteruit te rijden als je vooraan te hoog geladen was
Inderdaad, maar wat heeft een landbouwer die niet eens een rijbewijs moet hebben, ooit terzake geleerd :?:
Hoe het ding werkt , en daar stopt het meestal wel ...

Om met een regelmatig gecontroleerd vorkliftje op een afgesloten bedrijfsterrein te mogen rijden moet je geregeld herscholen.
Om met zwaar, breed, ongekeurd en vaak oningeschreven landbouwalaam met vervaarlijke uitsteeksels rond te rijden op de openbare weg, is niets nodig als je maar oud genoeg bent ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 00:30:55 »
Inderdaad, maar wat heeft een landbouwer die niet eens een rijbewijs moet hebben, ooit terzake geleerd :?:

Zelfs als hij terzake nooit iets geleerd heeft, zou hij als landbouwer toch over enig gezond boerenverstand moeten beschikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 04:40:09 »

Dat doen ze nu nog met de heftruck.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 april 2010 - 20:36:25 »
Zonder meer misdadig, wat hier gebeurd is.

Een beetje verstandig iemand, weet toch dat de zon nu verraderlijk kan zijn.   Zeker met die ruiten van tractoren, is het sowieso al opletten geblazen.  En dan nog twee van die balen stro daar van voor?  Die belemmeren nog eens extra het zicht.  En zeker met die witte plastic errond, da's helemaal verblindend als de zon daarop weerkaatst.

Gevolg: een groep van maar liefst tien fietsers "niet gezien, mijnheer". Vier onder hen, kwamen nooit meer thuis.  Gewoon omdat ze de pech hadden "hem" tegen te komen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
10 maanden voorwaardelijk voor boer die 4 fietsers doodreed
« Reactie #12 Gepost op: maandag 04 juli 2011 - 15:44:51 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:28:25 door jozef »

wooter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 11 juli 2011 - 06:28:05 »
Het ene ongeval is nog niet goed afgehandeld, of

Citaat
Bejaarde man doorboord bij ongeval met tractor in Bilzen
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

http://www.hbvl.be/limburg/bilzen/dodelijk-ongeval-in-waltwilder.aspx

Zo een typische weg waar je vroeger tussen de dorpskernen 90 mocht, dan 70, en waar nu zelfs het inhalen tussen de dorpskernen verboden is, en door verkeerseilanden zelfs onmogelijk wordt gemaakt.

Waarom onveilig? Voorrangnegatie natuurlijk. Normaal dodelijk voor de voorrangnegator, behalve als ie met vorken rondrijdt en voorranghebbend verkeer doodsteekt.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:28:45 door jozef »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 11 juli 2011 - 10:52:32 »
Wat voor een misbaksel staat daar op die traktor, dat is ne mast van een heftruck. :o
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien