Auteur Topic: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.  (gelezen 7901 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 20:14:26 »

New research has revealed that up to 50 percent of European truck drivers don't buckle up when they hit the road. A study by CEASAR Research Institute discovered that seatbelt use among truck drivers varies widely from country to country – from as little as 10 percent to better than 70 percent – it all averages out to the fact that around half of the long-haul drivers don't use their belts.
Bron : autoblog.com
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 20:37:00 »
waarom zouden ze ook
met de gordel aan is het moeilijker om hun telefoon aan het oor te houden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 05:50:01 »
Met de (bestel)wagen altijd, zelfs voor van de oprit de garage in te rijden bij wijze van spreken (ik moet er speciaal aan denken om hem niet aan te doen, anders doe ik hem aan uit pure gewoonte).
Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 05:52:16 »
waarom zouden ze ook
met de gordel aan is het moeilijker om hun telefoon aan het oor te houden
Dat lukt net zo goed met als zonder. ;D
En in de meeste voertuigen voor puur transport bedoeld zit er tegenwoordig handsfree ingebouwd.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 16:38:23 »
Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.

En waarom niet, als ik vragen mag?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 19:00:25 »
Omdat ik het veel veiliger vind er zonder.
In het begin dat er gordels in zaten heb ik hem een tijdje gedragen maar al snel liet ik dat achterwege wanneer ik met een geladen vrachtwagen reed om uiteindelijk hem nooit meer te dragen.
Al zeker niet in de bergen.
Ik denk niet dat ik je moet uitleggen wat er gebeurd met een auto op sneeuw/ijs bij een stijgings/dalings percentage van pakweg 10% of meer.
Met een auto vlieg je misschien de bocht uit en met een vrachtwagen glij je de bocht uit, ook vanuit stilstand en vele keren vlotter dan een auto van pakweg 1500kg.
Ik heb liever de kans om er nog uit te springen, desnoods met enkele gebroken botten dan meegesleurd te worden in een ravijn van een paar honderd meter diep.
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
In vergelijking met het aantal die verpletterd is is het aantal te verwaarlozen.
Ik krijg liever een waterkansje om te ontwijken dan gevangen in de gordel geplet te worden terwijl ik er machteloos op zit te kijken.
Alles gaat een stuk trager in die logge truck dus heb je langer de kans, in tegenstelling tot een auto, om je reflexen te gebruiken.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 21:12:16 »
Citaat
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
99%. Kijk eens naar http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346 en http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 03:04:17 »
Citaat
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
99%. Kijk eens naar http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346 en http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww

Yep, het eerste zijn 2 poppen die helemaal op niks reageren. Tegen dat die vrachtwagen op die manier op zijn zij valt ben ik er al lang uit, en het tweede is een auto en niet eens een vrachtwagen waarvan de bestuurder de passagiersstoel belangrijker vind om vast te houden tijdens een ?????? manoeuvre dan zijn stuur en niet eens uit het voertuig wordt geslingerd.
Op die manier kan je alles bewijzen. Ik baseer me op de realiteit.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 14:14:53 »
Tegen dat die vrachtwagen op die manier op zijn zij valt ben ik er al lang uit

Exact op die manier (volgens video) is natuurlijk uiterst zelden, maar het toont vooral de veiligheid van de gordel aan, een normale mens die zijn stuur aangegordeld goed vast houdt komt er ongeschonden uit , de andere passagier wordt meestal verpletterd door de eigen vrachtwagen of desnoods door volgend verkeer...  :-\

Er zijn natuurlijk vele mogelijke ongevallen in een vrachtwagen (ik heb er trouwens ook eentje gehad bij het leger als passagier vooraan, over een hoge boordsteen te knallen was voldoende om met mijn kop tegen het dak te slaan) de chauffeur bleef zijn stuur vasthouden en geraakte niet zo hoog.

Als chauffeur niet. We hadden natuurlijk geen veiligheidsgordels toen.

En waar gaat ge naartoe "als ge "op tijd" eruit "geraakt" in een rijdende-kantelende ongecontroleerde vrachtwagen ?
En waar gaat je vrachtwagen naartoe... laat je dat "ergens" te pletter slaan ofzo.  :-\

Wat is met llichte frontale of schuin-frontale botsingen aan relatief lage snelheid ?

Springt je achter/voor/naast de kantelende vrachtwagen ? Op de rijbaan/op de (onzachte berm)/ talud / ...

Hij kan ook andersom kantelen, bij een uitwijkmaneuver naar links, dan krijg je de vrachtwagen op jou bvb...

Hoe ge het draait of keert Bibi, een gordel is in de meeste gevallen - of 80% volgens studies vrachtwagenongevallen - veel veiliger:

Citaat
Warum gurten sich LKW-Fahrer also nicht an?

Ohne Gurt ist das Verletzungsrisiko für Lastkraftwagenfahrer um ein Vielfaches höher. Trotzdem nutzen nur ganze 15% den Gurt. Unfallanalysen ergaben, dass heraus­geschleuderte LKW-Insassen das größte Risiko haben, beim Unfall getötet zu wer­den. Etwa die Hälfte herausgeschleuder­ter LKW-Insassen müssen das Nichtan­gurten mit dem Tode bezahlen. Wer aus dem Fahrzeug geschleudert wird, erleidet zudem häufig extrem schwere Verletzun­gen, die zur Berufsunfähigkeit und Inva­lidität führen können. Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet. Doch LKW-Fahrer nutzen den Gurt nicht gern.

Als Gründe nennen die Fahrer an erster Stelle, der Gurt sei unbequem. An zweiter Stelle wird eine Störung des Betriebsablaufs durch das Angurten ge­nannt und an dritter Stelle meinten die Fahrer, sie fühlten sich ohne Gurt sicher. Dies ergab eine repräsentative Befragung von 3.000 LKW-Fahrern im Auftrag des Instituts für Fahrzeugzeugsicherheit des Gesamtverbandes der Deutschen Versi­cherungswirtschaft (GDV) und des DVR.
http://diemer-wiki.de/index.php?title=Warum_gurten_LKW-Fahrer_sich_nicht_an

http://www.hatsgeklickt.de/presseWeiter.php?id=1&gruppe=pressemitteilungen
http://www.mdr.de/exakt/5042519.html
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 april 2010 - 14:32:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 14:27:01 »
Ik krijg liever een waterkansje om te ontwijken dan gevangen in de gordel geplet te worden terwijl ik er machteloos op zit te kijken.
Exact dezelfde drogredenen als bij bestuurders en inzittenden van personenwagens dus ...

De hoop op een waterkansje in uitzonderlijke omstandigheden, inruilen tegen de zekerheid van een echte overlevingskans in de veel vaker voorkomende "normale" ongevalsomstandigheden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 14:36:45 »
Exact dezelfde drogredenen als bij bestuurders en inzittenden van personenwagens dus ...

De hoop op een waterkansje in uitzonderlijke omstandigheden, inruilen tegen de zekerheid van een echte overlevingskans in de veel vaker voorkomende "normale" ongevalsomstandigheden.
Idd, stel nu eens voor dat elke bestuurder of passagier die en beetje hoger zit door de grootte van de auto (suv, 4x4, bestelwagen...) en er zogezegd gemakkelijker "op tijd  ::)" uitkan... wslk zijn de zetels eerder sofa´s als autozetels... zich niet gaat aangordelen om die drogreden.

Begrijpen die dan niet dat bij de meeste ongevallen in de autokooi het veiligst blijft... er volgt namelijk nog ander verkeer.

En bewusteloos/zwaargekwetst heb ik nog niemand veilig zien uitstappen om desnoods erger te voorkomen (kettingbotsing snelweg) -na de impact zonder gordel aan- , met gordel wel (een paar maal zelfs, uiteraard in Duitsland, wel personenauto´s)

http://www.youtube.com/watch?v=vCC3MludBxM
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 april 2010 - 14:45:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 18:23:40 »
Ik zei toch...

Met de (bestel)wagen altijd, zelfs voor van de oprit de garage in te rijden bij wijze van spreken (ik moet er speciaal aan denken om hem niet aan te doen, anders doe ik hem aan uit pure gewoonte).

Dus SUV, bestelwagen, 4x4, pick-up, ...= ALTIJD.

Echter...

Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.

Beste is uiteraard geen ongeval maar wanneer je met voldoende snelheid tegen iets aan rijdt, of aangereden wordt, die voldoende of meer weerwerk bied dan je eigen voertuig ben je toch zeker van je plaats in de statistieken.
Die cabine waar je in zit zal niet voldoende stevig zijn om te beletten dat je platgedrukt wordt door je eigen lading. Gisteren nog een voorbeeld op de A12.

Auto's heb ik al 5x en meer zien over kop gaan/rond hun as draaien. Zowel op film als live voor mijn neus.
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand. Meerdere keren over de kop/rond zijn as draaien zie je zelden of nooit in normale verkeersomstandigheden.
Natuurlijk als die van een berg of zo valt, dan nog afhankelijk van vorm en lading, is er kans dat hij begint te rollen in plaats van te schuiven. Daar zal ook geen ander verkeer zijn en ben ik er uit nog voor hij helemaal op zijn zij ligt.
Zo heb ik al enkele keren van uit stilstand beginnen glijden. Gelukkig zonder veel erg, toch echter heb ik 1 keer bijna er uit gesprongen toen hij richting ravijn van enkele honderden meters diep aan het glijden was door plotse sneeuwval.
Gelukkig voor mij stopte hij op enkele centimeters van de afgrond. Na 5 uur hebben ze me met een sneeuwruimer vooruit geduwd, weg van de afgrond.
Sindsdien doe ik hem nooit meer aan in een vrachtwagen.

Nog een voorbeeld.
Bestelwagens o.a.. met ladders, buizen, ... weet ik veel op hun dak gebonden.
Komt meestal net op ooghoogte van de vrachtwagenchauffeur.
Net te laat gezien of aangereden door zo 1 en het effect kan nogal bloederig zijn terwijl je zonder gordel makkelijk had kunnen wegduiken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 19:04:22 »
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand.
En geregeld ligt de bestuurder daarbij uit of onder zijn vrachtwagen ...  Hoe zou dat nu komen ???
Of de cabine knalt tegen een andere stevige hindernis en de bestuurder ligt een eind verder ...


Zolang ge personenwagens en andere kleine lichte rommel bijeenveegt zit je als vrachtwagenbestuurder nog redelijk safe.
Van het moment dat je soortgenoten of stevige constructies ramt gebeurt er net hetzelfde als bij een personenwagen : de wagen stopt plots, en de bestuurder zonder gordel zet zijn weg nog een eindje alleen verder tot tegen / in / doorheen de voorruit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 19:30:42 »
Ik ga er verder niet meer over uitwijden, ik vertaal nog dit stukje over vrachtwagens (LKW Lastkraftwagen)

Leven en laten leven...  ;)

Citaat
Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet

Ongevalstudies  konden duidelijk bewijzen, dat de veiligheidsgordel bij tot 80% van de zware ongevallen de kwetsuren van VRACHTWAGEN-inzittenden vermindert of gans vermijdt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 17 april 2010 - 10:27:26 »
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand.
En geregeld ligt de bestuurder daarbij uit of onder zijn vrachtwagen ...  Hoe zou dat nu komen ???

Statistieken hou ik zelf niet bij en twijfel er sterk aan of die gepubliceerd staan. Wel lees/bekijk ik heel veel artikels, filmpjes en dergelijke van ongevallen.
Dus...
Marc.....HEEELP. ;D

Of de cabine knalt tegen een andere stevige hindernis en de bestuurder ligt een eind verder ...

En die stevige hindernis komt meestal op gelijke hoogte of hoger dan die cabine en de bestuurder is zo plat als een vijg in de meeste gevallen.
Vangrails en dergelijke rij je gewoon los door.

Zolang ge personenwagens en andere kleine lichte rommel bijeenveegt zit je als vrachtwagenbestuurder nog redelijk safe.

Voila, dat bedoel ik.

Van het moment dat je soortgenoten of stevige constructies ramt gebeurt er net hetzelfde als bij een personenwagen : de wagen stopt plots, en de bestuurder zonder gordel zet zijn weg nog een eindje alleen verder tot tegen / in / doorheen de voorruit ...

Voila 2, bedoel ik ook.
De kans op overleven lijkt me in dat geval nog aanzienlijk hoger dan platgedrukt, of doorboord door iets, vastgegordelt te zitten in je cabine.
Bij die "soortgenoten" is het dan nog afhankelijk wat die doet en hoe zwaar die geladen is. Staat ie stil met of zonder remmen op, rijd ie in dezelfde richting (snelheidsverschil?), is het een tegenligger of is het zijdelings.

Ik ga er verder niet meer over uitwijden, ik vertaal nog dit stukje over vrachtwagens (LKW Lastkraftwagen)

Leven en laten leven...  ;)

Citaat
Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet

Ongevalstudies  konden duidelijk bewijzen, dat de veiligheidsgordel bij tot 80% van de zware ongevallen de kwetsuren van VRACHTWAGEN-inzittenden vermindert of gans vermijdt.

Gemaakt door mensen die dagdagelijks in de realiteit/praktijk zitten?
Theorieën kunnen soms toch mooi zijn.
Wanneer de praktijk echter zich moeit sneuvelen velen.

Daarmee wil ik hier nu niet beweren dat de gordel in de vrachtwagen nooit geen mensenlevens kan redden..........als er achteraf nog echt sprake van leven is.
Wel heb ik de pro's/contra's tegenover elkaar geplaatst en de contra haalt bij mij nog ruim de bovenhand.
De pro's maken de laatste jaren misschien wel een opmars tegenover de contra's door de verkeersomstandigheden, betere remmen, zwaardere/snellere motoren...
De huidige traagheidspolitiek echter doet die opmars volledig de das om.

...

Leven en laten leven...  ;)

Zo is het.....................en ondertussen rinkelt de kassa stevig verder.