Ik zei toch...
Met de (bestel)wagen altijd, zelfs voor van de oprit de garage in te rijden bij wijze van spreken (ik moet er speciaal aan denken om hem niet aan te doen, anders doe ik hem aan uit pure gewoonte).
Dus SUV, bestelwagen, 4x4, pick-up, ...= ALTIJD.
Echter...
Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.
Beste is uiteraard geen ongeval maar wanneer je met voldoende snelheid tegen iets aan rijdt, of aangereden wordt, die voldoende of meer weerwerk bied dan je eigen voertuig ben je toch zeker van je plaats in de statistieken.
Die cabine waar je in zit zal niet voldoende stevig zijn om te beletten dat je platgedrukt wordt door je eigen lading. Gisteren nog een voorbeeld op de A12.
Auto's heb ik al 5x en meer zien over kop gaan/rond hun as draaien. Zowel op film als live voor mijn neus.
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand. Meerdere keren over de kop/rond zijn as draaien zie je zelden of nooit in normale verkeersomstandigheden.
Natuurlijk als die van een berg of zo valt, dan nog afhankelijk van vorm en lading, is er kans dat hij begint te rollen in plaats van te schuiven. Daar zal ook geen ander verkeer zijn en ben ik er uit nog voor hij helemaal op zijn zij ligt.
Zo heb ik al enkele keren van uit stilstand beginnen glijden. Gelukkig zonder veel erg, toch echter heb ik 1 keer bijna er uit gesprongen toen hij richting ravijn van enkele honderden meters diep aan het glijden was door plotse sneeuwval.
Gelukkig voor mij stopte hij op enkele centimeters van de afgrond. Na 5 uur hebben ze me met een sneeuwruimer vooruit geduwd, weg van de afgrond.
Sindsdien doe ik hem nooit meer aan in een vrachtwagen.
Nog een voorbeeld.
Bestelwagens o.a.. met ladders, buizen, ... weet ik veel op hun dak gebonden.
Komt meestal net op ooghoogte van de vrachtwagenchauffeur.
Net te laat gezien of aangereden door zo 1 en het effect kan nogal bloederig zijn terwijl je zonder gordel makkelijk had kunnen wegduiken.