Auteur Topic: Verkeer eist opnieuw meer levens  (gelezen 5891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Verkeer eist opnieuw meer levens
« Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 10:10:32 »
Volgens het Nieuwsblad van heden 15 april 2010 :
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

En "nog betrouwbaardere" bron BIVV spreekt echter van 955 tegenover 922 in 2008.

Voor 2009 is dit maar eventjes een verschilleke van 118 of 14% al naargelang de specialist die aan het woord komt.

Beste Michel,(de man van de cijfers onder ons  ;) ) ik zie nu al uit naar uw mening over dit gegeven. Allen gegroet.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 11:13:19 door jozef »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 12:06:10 »
bijna 4/10 van die doden vallen in het WE (vrijdagavond 20uur tot maandag morgen 06 uur)

dus bijna 40% van de doden op 34% van de tijd

niks speciaals dus
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 12:48:58 »
Schouppe illustreert nogmaals zijn schrijnende incompetentie :

Schouppe kondigt ook de invoering van de speekseltest aan. 'In de strijd tegen verkeersongevallen zullen we blijven inzetten op de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden: snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht.

Nu is gordeldracht al een oorzaak van ongevallen ...

Maar het niet-dragen van de gordel blijft ondertussen wel slechts een eerstegraadsovertreding ...

Ondertussen wordt "niet naleven van de voorrang" alweer "vergeten" terwijl het een acuut gevaar is, en de directe oorzaak is van minstens een kwart van de ongevallen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 12:52:21 »
Dhr Schouppe verklaart dat 2009 afsloot met een dodentol van 837, eentje meer dan in 2008.
En "nog betrouwbaardere" bron BIVV spreekt echter van 955 tegenover 922 in 2008.

Schouppe hanteert de verkeersbarometer hé ... niet de effectieve cijfers +30 dagen.

Zo ziet zijn (non)beleid er nog ietwat beter uit.


Voorlopig spreek ik nog van non-beleid.
Na de publicatie van zijn aanpassingen aan de wegcode wordt dat wanbeleid ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 16:17:03 »
Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent.  Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen.  Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 17:47:47 »
Beste Michel,(de man van de cijfers onder ons  ;) ) ik zie nu al uit naar uw mening over dit gegeven. Allen gegroet.
Ik had toch ergens in februari al een schatting -verkeersdoden + 30 d- gedaan, eens opzoeken:

Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2139.msg23153.html#msg23153

Een nauwkeurigheid van ca. 90 % voor verkeersdoden is toch maar pover, vooral de maar 50% voor dodelijke gewonden (12-13% van de verkeersdoden) is een teken dat Be niet degelijk aan registratie doet.

Maar soit, ik ben benieuwd hoe Schouppe, nog voor de verkiezingen 2011, moet toegeven dat het flitspalenbeleid -nog eens- niet werkt.
Citaat
In het jaar 2000 telde men nog circa 1500 verkeersdoden. Dat zou moeten verminderen tot 750 verkeersdoden eind dit jaar en nog maar 500 verkeersdoden eind 2015.

Voorlopig schat ik de teller voor 2009 op ~ 961 verkeersdoden+30d, of mss een stijging van 2%, ofwel moet men serieus de cijfers hercalibreren zoals tussen 2000 en 2005...      vooral 2008, ook 2009 had vooral lage cijfers wegens de economische crisis.
als 2010 de economie weer aantrekt zullen de cijfers ook nog minstens rond de 950 draaien of 200 meer als de planning.

Maar goed dat de verkeersbarometer het wat op de voet opvolgt

Mijn glazen bol euhm schatting van ~ 961 ligt zeker niet ver langs de geschatte 955 van de BIVV...

Hangt er dus vanaf hoe nauwgezet de ziekenhuizen hun dodelijke gewonden - verkeersongeval + 30 d registreren én doorgeven, voorlopig zou dat maar 50% zijn.

Citaat
Tja, aan de hand van welke geregistreerde gegevens en data bouwt men aan een zo nauwkeurig mogelijke statistiek ?
p 31:
Citaat
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers gaat die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden.
Deze gegevens worden ter beschikking gesteld door de federale verkeerspolitie (WPR) en door de Directie van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) van de federale politie.
Dankzij de medewerking van alle lokale korpsen heeft deze Directie een centrale ongevallendatabank gecreëerd op basis van de PV-registratie.
Het gaat hier om een belangrijke ontwikkeling voor de verkeersveiligheidsbarometer aangezien er gerapporteerd wordt van aan de bron.
Het zijn immers de politiediensten die de processen-verbaal van letselongevallen opstellen en overmaken aan de parketten.
De cijfers van de lokale zones die voor deze barometer werden weergegeven zijn berekend op volgende wijze:
 Per politiezone worden de ongevallen met lichamelijk letsel geteld die zich voorgedaan hebben op het grondgebied van de betrokken politiezone, ongeacht welke politiezone het ongeval vastgesteld of geregistreerd heeft.
 Er wordt enkel rekening gehouden:
-met letselongevallen vastgesteld door lokale politiezones
-met letselongevallen die ter plaatse of op het commissariaat (aangifte) worden vastgesteld

Eigenlijk moet men minstens wachten tot na het groot verlof of de zomer van 2010 vooraleer men de definitieve cijfers 2009 - + 30 dagen - heeft en dan moeten ze nog verschijnen op http://statbel.fgov.be/ ...  :(
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 april 2010 - 17:57:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 18:31:00 »
Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent.  Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen.  Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?

Waar haal je die cijfers van verkeersdoden ? of bedoel je ongevallen ?  :-\

Aha, gevonden in
Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1092939/2010/04/15/Aantal-verkeersdoden-daalde-niet-afgelopen-jaar.dhtml

Daling in Vlaanderen
De regionale verschillen waren in 2009 vrij groot. In het Vlaams Gewest is het aantal ongevallen met 4,2 procent gedaald en duikt het onder de kaap van de 30.000. Met een daling van 4 procent zakte het aantal doden ter plaatse tot 410. Het Waals Gewest kende daarentegen een stijging van de ongevallen met 1,6 procent, terwijl het aantal rechtstreekse doden steeg met 3,9 procent.

blijkbaar de enige krant die de cijfers vermelden... zonder referte-link natuurlijk.  :-\

bij de BIVV-online stopt het in sept 2009...
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main_2009.htm

Betreft onbemande camera... die hebben een niet-significante invloed op het aantal letselongevallen. (Studie Nuyts 2006)

Daarbij heeft Vlaanderen eerder een inhaalbeweging te doen tov van Wallonië ipv omgekeerd.

bekijk deze post maar:  http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1954.msg19429.html#msg19429 betreft parameters dichtbevolktheid/reliëf enz...
en vooral deze eronder:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1954.msg19430.html#msg19430
Nordrhein-Westfalen
 64515 letselongevallen 3584 / milj inw;  694 doden /18 milj inw  38,5/ milj; 10,8 doden/1000 letselongevallen  
Rheinland-Pfalz
 15966        "              3991 / milj inw;  227 doden / 4 milj inw   56,7/ milj; 14,2 doden/1000 letselongevallen
Berlijn
 14897        "              4381 / milj inw;   55 doden / 3,4 milj inw 16,2/milj ;  3,7 doden/1000 letselongevallen  

Vlaanderen
31341 letselongevallen: 5138 / milj inw;  495 doden/ 6,1 milj inw.  81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië
13489        "              3967 / milj inw;  414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen
Brussel
3997        "               3770 / milj inw;  35 doden/ 1,06 milj inw.  32,7 / milj; 8,8 doden/1000 letselongevallen

verhoudingen ongevalgevolg dood per 1000 letselongevallen, of risico :

Verhouding NRW/R-Pf    :  76  /100   tov 67,9 / 100 doden/milj inw.
Verhouding VL/Wallonie :   51  /100  tov 68,6 / 100 doden/milj inw. !

Verhouding Berlijn/NRW :  34 /100  tov  42 /100 doden/milj inw.
Verhouding Brussel/ VL :   56 /100  tov  40 / 100 doden/milj inw.

Betreft aantal letselongevallen per inwoners doet Wallonië en Bxl het niet slecht (niveau D), maar de chauffeur doet nu eenmaal zijn gordel aan (en rijdt niet als hij drinkt)... want dat telt voor de ganse afgelegde afstand, in verbinding met hogere mogelijke snelheden verzwaard het de ongevalgevolgen bij een ongeval. En in de bbk (Brussel) zal het niet veel anders zijn... zwwgbr ?
En bij Vlaanderen is het van alles wat, opvallend veel letselongevallen én ... én... enz... en ook overdreven veel kptjes VVR ?
Het groot probleem van Vlaanderen is vooral de ongevaloorzaken aan te pakken, dan heb je 2 vliegen in een klap want zonder ongeval geen ongevalgevolg...
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 april 2010 - 19:30:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 21:15:47 »
Citaat
bijna 4/10 van die doden vallen in het WE (vrijdagavond 20uur tot maandag morgen 06 uur)
En wat is de leeftijdscategorie in deze ongevallen?...........Juist, ja. Maak de opleiding en de examens nog eenvoudiger.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 21:22:17 »
@Michel: ik haalde die cijfers van het VRT-nieuws  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 15 april 2010 - 22:06:55 »
Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent.  Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen.  Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?
Ik denk dat dat vooral ligt in het feit dat Vlaanderen zodanig vol files staat dat je meer stilstaat dan dat je rijdt

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 02:04:49 »
Ik denk dat dat vooral ligt in het feit dat Vlaanderen zodanig vol files staat dat je meer stilstaat dan dat je rijdt
En vol hindernissen waar je tegen kan knallen als je toch eens even mag rijden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 03:40:19 »
Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent.  Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen.  Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?

Wat ik me hierin vooral afvraag (als die gegevens 100% correct zijn zonder manipulatie) is waar die verkeersslachtoffers wo(o)n(d)en.
Hoeveel zijn er niet die zich, na lange tijd van verplichte onthouding, zich eens gaan "uitleven" waar het "wel nog kan" en uit pure enthousiasme over de "schreef" gaan met fatale uitkomst.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 12:38:16 »
Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent.  Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen.  Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?
Zoals ik al aantoonde -cijfers 2008- is de dodelijkheid bij Waalse letselongevallen quasi tweemaal zo hoog als in Vlaanderen of 95% méér.

MAAR Vlaanderen is toch *statistisch VEEL onveiliger* want het heeft bijna 30 % meer letselongevallen per inwoner als Wallonië:
* m.a.w. als ik- nuchter rijdend- én medeinzittenden ons 100% aangordelen rijden we in Wallonië quasi 30 % veiliger als in Vlaanderen *

Vlaanderen
31341 letselongevallen: 5138 / milj inw;  495 doden/ 6,1 milj inw.  81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië
13489        "              3967 / milj inw;  414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen

A.  In vergelijkbare buurlanden qua bevolkingsdichtheid in Duitsland is die onderlinge verhouding totaal anders, jullie zien toch wel duidelijk dat Vlaanderen (aantal letselongevallen én dodelijkheid) en ook Wallonie (dodelijkheid letselongevallen) een "zwaar probleem" hebben ?
Ook Brussel trouwens...  Brussel heeft 138 % meer dodelijkheid/letselongeval als Berlijn...

De onderlinge verhoudingen -per land- qua verkeersdoden per inwoner zijn namelijk quasi IDENTIEK !
Dus de verhoudingen minder-dicht bevolkt-gevaarlijkheid (onderling ook andere parameters : bvb meer bochten door meer reliëf, daarbij slechtere weersomstandigheden, hogere gereden gemiddelde snelheden dus kans op zwaardere gevolgen) zijn quasi identisch.

Nordrhein-Westfalen: 526 inw/km²,  694 verkeersdoden/18 milj inw = 38,5 verkeersdoden/milj inw.  
Rheinland-Pfalz: 203/inw km²,  227 verkeersdoden/4 milj inw = 56,7 verkeersdoden/milj inw.

verhouding NRW/R-Pf = 67,9/100

Vlaanderen: 456 inw/km²,  495 verkeersdoden / 6,1 milj inw = 81,1 verkeersdoden/milj inw.  
Wallonie: 202 inw/ km²,  414 verkeersdoden / 3,5 milj inw = 118,2 verkeersdoden/milj inw.

verhouding Vl/W = 68,6/100
Dus de Rheinland-Pfalzen rijden even gevaarlijk tov de NR-Westfalen, als de Walen tov de Vlamingen.

Of de Berlijners rijden even gevaarlijk tov NRW als de Brusselaars even gevaarlijk rijden tov Vlaanderen (uit andere post)
Citaat
Brussel 6497 inw/km², 1,07 milj inw, 35 verkeersdoden of 32,7 /milj    
Berlijn 3847 inw/km² , 3,4 milj inw,  55 verkeersdoden of 16,2 /milj

Verhouding Berlijn/NRW : 42 /100 doden/milj inw.
Verhouding Brussel/ VL :  40 / 100 doden/milj inw.

B.   Bekijk nu echter de verhoudingen letselongevallen/inwoner en de dodelijkheid ervan:
Nordrhein-Westfalen
 64515 letselongevallen 3584 / milj inw;  694 doden /18 milj inw  38,5/ milj; 10,8 doden/1000 letselongevallen  
Rheinland-Pfalz
 15966        "              3991 / milj inw
;  227 doden / 4 milj inw   56,7/ milj; 14,2 doden/1000 letselongevallen

Rheinland-Pfalz -of bevolkingsdichtheid Wallonië- heeft hier 11% MEER letselongevallen/inw als NRW !!

In Be: ttz Wallonië tov Vlaanderen heeft bijna 23 % MINDER letselongevallen per inwoner !!
Vlaanderen
31341 letselongevallen: 5138 / milj inw;  495 doden/ 6,1 milj inw.  81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië
13489        "              3967 / milj inw
;  414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen

Rheinland-Pfalz -of bevolkingsdichtheid Wallonië- heeft hier logische 31% méér dodelijkheid/ letselongevallen als NRW !!
Maar zoals in de eerste zin is de dodelijkheid/letselongeval van 95% méér in Wallonië tov van Vlaanderen niet meer logisch te verklaren !!

Stel nu eens voor dat het verkeer in de Walen bij gelijke dodelijkheid/letselongeval evenveel letselongevallen/inwoners had als Vlaanderen !

Jullie mogen het uitrekenen, Schouppe durft het waarschijnlijk niet.
Maar hij beweert wel dat de Walen onveiliger rijden omdat daar algemeen minder controle is...  ???  :-\
Op gordel en alcohol volg ik (weekendongevallen ´s nachts)...

Ik heb het uitgerekend: Wallonië had dan 552 verkeersdoden - of 1/3 meer- tov 414 doden nu, moesten ze evenveel letselongevallen per inwoner veroorzaken als het verkeer in Vlaanderen.
(letselongevallen: 5138 / milj inw x 3,5 milj Wall. = 17983 letselongevallen x 30,7 doden/1000 letselongevallen= 552)

Dus het groot probleem in Vlaanderen is de ongevaloorzaken aanpakken, terwijl dit probleem er -vergeljkingswijze Duitsland- niet zo is in Wallonië.

Uiteraard heeft Wallonië - zoals Vlaanderen in mindere mate dankzij bevolkingsdichtheid- een groot probleem in de veel te hoge dodelijkheid per letselongeval (Brussel 138 % meer risico als Berlijn...) , of de ongevalgevolgen ; dit kan aan de weg- en wegrand-infra liggen in verbinding met de logische hoger gereden snelheden als in Vlaanderen, maar het ligt vooral aan de povere gordeldracht van amper 75 % vooraan in Be die navenant nog meer gaat doorwegen bij ongevallen aan dan -logisch- hogere impactsnelheden in Wallonië.

Qua ongevalgevolgen kan men hypothetisch blijven rekenen met de cijferverhoudingen die hier bovenaan staan, interessant zou zijn moest Be of -de verhouding VL/W- dezelfde dodelijkheid per letselongeval hebben als de NRW/R-Ph.. ( dream on, mister Schouppe  ;) )
Brussel/Berlijn nemen we er dan ook bij:
de werkelijke cijfers en dodelijkheid/1000 letselongevallen zet ik erachter

Vlaanderen: 31341 letselongevallen met 10,8 doden/1000 letselongevallen van NR-Westfalen: 338 verkeersdoden tov 495 (15,8/1000)  
Wallonië : 13489 letselongevallen met 14,2 doden/1000 letselongevallen van Rheinland-Pfalz : 191 verkeersdoden tov 414 (30,7/1000)
Brussel :  3997  letselongevallen met 3,7 doden/1000 letselongevallen van Berlin: 15 verkeersdoden tov 35 (8,8/1000)

Hypothetisch Totaal : 544 verkeersdoden + 30 d in België ( 944 )  
moesten enkel de ongevalgevolgen even dodelijk uitgaan als verhoudingsgewijze vergelijkbare Bundesländer en Berlijn.
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls  /gewest | slachtoffers | doden+30d

Belgie zou dan hypothetisch-statistisch   ;)  "bijna even veilig zijn" als Duitsland met ca 5,1 verkeersdoden/100.000 inwoners.
En rond de top 5 van EU-27 zitten... dream off....  ;)
( 544/10,66 milj inw. = 5,1 )

Duitsland heeft er wslk in 2009 :  4154/81,9 milj inw = 5,07 verkeersdoden/100.000 inwoners, een daling van 7,2% , Be gaat wslk een stijging van 2% naar 955-960 doden in 2009 hebben.
Citaat
destatis.de
Im Jahr 2009 wurden auf Deutschlands Straßen nach ersten vorläufigen Ergebnissen 4 154 Personen getötet. Das waren 323 Getötete oder 7,2% weniger als ein Jahr zuvor. Damit hat sich die günstige Entwicklung der letzten Jahre bei den Verkehrstoten auch 2009 fortgesetzt
btw de knik in de grafiek is de DDR-erfenis vanaf einde 1989, zonder dat gegeven kan men zich voorstellen dat West-Duitsland dan wslk het absoluut verkeersveiligste land/inwoners in Europa en mss in de wereld is . Ook hypothetisch.  ;)

Aja, Schouppe sprak ook van onvoldoende controle op de verkeersveiligheid...

"We weten" - dus niet hypothetisch - dat Be ca. 35% meer politiepersoneel heeft als Duitsland.  ;D
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1913.msg18672.html#msg18672

Natuurlijk heeft Schouppe niets te zeggen... zeker in W en Bxl niet...  Absurdistan...
Citaat
Daling weekendongevallen
De weekendongevallen blijken, ondanks een daling met 2,8 procent, zeer hardnekkig te zijn. Zo gebeuren 3 op de 10 ongevallen (29 procent) in het weekend, maar van het totale aantal ongevallen wordt 43 procent in deze periode geregistreerd. "De problematiek van weekendongevallen ligt gevoeliger in het Waals Gewest, want maar liefst 47,5 procent van de verkeersdoden komt er om het leven tussen vrijdagavond en maandagochtend", besluit Schouppe.

Met de aanpak van snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht blijft hij naar eigen zeggen inzetten op de strijd tegen de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden. (belga/vsv)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 april 2010 - 13:51:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 14:00:50 »
Michel, beste !

You made my day! Bedankt voor de cijfers (ik had ze misschien zo een beetje uitgelokt zekerst?) en voor je geduld om dat voor ons allen zo mooi te willen duiden. Tot ziens.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 14:22:32 »
En het prutswerk van Schouppe aan de wegcode gaat hier noppes, nul, nada, 0, niks aan veranderen.

De in de pers voorgestelde dringende aanpassingen al zeker niet, en de toekomtige wegcode naar quasi-zekere waarschijnlijkheid al evenmin.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder