Alles valt en staat met de opleiding en ervaring van de motorrijder.
Blijkbaar ben je al een habitué als je jaarlijks 15000 km op de motor rijdt. Ik vind dat erg weinig. Ik zit net zelf aan 14000km sinds midden november...
Bovendien is het ook nog eens de vraag of de motorrijder in kwestie de rijschool is gepasseerd en een rijvaardigheidsstage heeft gevolgd. Qua rijtechnieken heeft die basiscursus bij het Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren toch ook wat duidelijk gemaakt, en ik merk dat ik enkel de zwaantjes die correcte technieken zie aanhouden, maar dat alle andere motorrijders er stevig naast rijden als het gaat om bochtentechniek, positie en afstand tussen mekaar en andere weggebruikers, en snelheid.
Is het belangrijk dat je techniek correct is als je met de motor rijdt? Jazeker, want nog meer dan met de auto heeft de motor limieten qua stuurvaardigheid en remmen Als blijkt dat 60% van alle verse motorrijders bij zo een cursus meent dat de voorrem de enige rem is die je hoort te gebruiken, dan mogen we van geluk spreken dat niet meer motorrijders plots moeten remmen in bochten. Voor de automobilisten: een motor moet 'liggen' om een bocht te kunnen nemen aan eenzelfde snelheid als een auto, en de natuur van de voorrem is dat ie de motor terug recht zet, waardoor de motor van nature rechtdoor gaat rijden. Remactie nodig? Voorrem induwen? Motor zet zich recht en motorrijder gaat recht de vangrail in.
Net zoals met autorijden is het devies dat je moet kijken waar naar je wilt gaan. Maar waar het autorijden daar erg vergevingsgezind in is in de geldende snelheidslimieten, is het van levensbelang dat een motorrijder die techniek bij normale snelheden aanhoudt en koppig kijkt naar waar ie wil rijden, niet naar de objecten die ie wil vermijden.
Dus. Ja, veel doden kunnen voorkomen worden door een aangepaste infrastructuur, net zoals veel doden ook kunnen voorkomen worden door gordeldracht en recente auto's met veel EuroNCAP-sterren en gewone vangrails...