Veel hangt ook van het soort wegdek af lijkt mij.
Absoluut.
Op sommige - buitenlandse, en soms experimentele - wegbedekkingen zie je het verbruik plots merkelijk dalen terwijl al de rest gelijk blijft.
Op ruw wegdek gaat het verbruik dan weer omhoog.
Putten en bulten hebben ook een verhoging van het verbruik als gevolg.
Enkel wat "loom" onder 1200 tpm in een versnelling hoger dan 1ste.
Kan moeilijk anders.
Trager rijden = minder verbruiken gaat bij mijn auto helaas niet altijd op; aan 30 km/u verbruik ik tot 1 L / 100 km meer dan aan 50 km/u.
In het lagere snelheidsbereik, waar de aerodynamische weerstand nog laag is, zal dat inderdaad niet helpen.
30 is eigenlijk voor alle auto's waar ik al mee gereden heb een weinig ecologische of economische snelheid, met een in verhouding erg hoog verbruik.
Aan hogere snelheid op de snelwegen werkt het wel, maar het effect kan afgeremd worden door keuzes van de producent bij de motormapping - elke motor heeft een zone waarin hij optimaal presteert.
Zonder eenvormigheid in de EU wat snelheden betreft, kiest elke producent zelf waar die zones en dus de ideale snelheden komen te liggen ...
Als je gaat rijden zoals de schakelindicator zou willen, dan ga je natuurlijk wel nadelen krijgen zoals een brommende motor. Dat ding adviseert je om 70 km/u in 5de te rijden, en 50 km/u in 4de. Bij beiden heb je dan ongeveer 1200 tpm wat de motor niet leuk vindt. Het verbruik is volgens de actuele meter dan wel lager (1 L / 100 km minder),
Het nieuwe - zeer laagtoerige - rijden dus, ingebouwd door de producent.
Het helpt wel in het ogenblikkelijke verbruik, maar ik ben ook nog allerminst overtuigd dat het geen nadelige effecten zal hebben op langere termijn.
In het verleden reed men zo zijn motor naar de knoppen.
Nauwere toleranties en een vaker gelagerde krukas in nieuwe motoren gaan wel helpen, maar of ze het probleem ook elimineren op langere termijn