Auteur Topic: Volvo zegt vaarwel tegen mistlampen  (gelezen 4108 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Volvo zegt vaarwel tegen mistlampen
« Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:13:37 »
Citaat van: autokanaal.be
Volvo zegt vaarwel tegen mistlampen

Volvo gaat stoppen met het monteren van mistlampen in zijn modellen.

Vanaf modeljaar 2011 zal de XC60 vooraan niet langer met mistlampen uitgerust worden. De andere bestaande modellen zullen volgen en de nieuwe S60 krijgt er zelfs helemaal geen.

Volgens de Zweedse constructeur bieden mistlampen geen meerwaarde meer, gezien de techniek die achter de huidige koplampen schuilgaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Volvo zegt vaarwel tegen mistlampen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:25:01 »
Volgens de Zweedse constructeur bieden mistlampen geen meerwaarde meer, gezien de techniek die achter de huidige koplampen schuilgaat.
[/quote]
Eerst zien, dan geloven ...

Mistlampen schijnen, door hun lage plaatsing, onder de mist.  Hoe gaan ze dat vervangen met de normale koplampen ?

Zijn ze mss al aan het "knippen" nu ze chinees zijn ?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:28:05 »
Het gaat uiteraard over mistlampen VOORAAN.
Die achteraan zijn wettelijk verplicht.

Die vooraan heb ik niet meer als optie genomen op mijn huidige kar. Brengt inderdaad niet veel bij, zelfs zonder Xenon.
De vorige had standaard mistlichten vooraan, maar zijn niet gebruikt in de 6 maanden (inclusief een winter) dat ik daarmee reed.
De auto daarvoor had mistlampen vooraan als bijbestelde optie, maar die werden hoe langer hoe minder gebruikt omdat ze toch niet bijster veel helpen bij mist.
Enkel handig om meer licht naar de zijkanten te krijgen, maar dat is dan weer onwettig gebruik ...

We kunnen rustig stellen dat mistlichten vooraan, zeker in B meer niet-reglementair dan wel reglementair gebruikt worden ...

Als ze er nu ook gebruik van maken om de fronten van de wagens dichter en dus aerodynamischer te maken ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 15:29:39 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:44:39 »
Het gaat uiteraard over mistlampen VOORAAN.
Uiteraard, dat is nogal duidelijk
Die vooraan heb ik niet meer als optie genomen op mijn huidige kar. Brengt inderdaad niet veel bij, zelfs zonder Xenon.
Ik heb geen xenon, ik vind dat mistlichten wel degelijk iets uitmaken àls er mist is natuurlijk.  Ik gebruik ze dus wél.
Ik gebruik ze soms ook wel eens om "breed" te schijnen; ik weet wel dat het niet mag, maar op een pikdonkere verlaten veldweg van 3m breed vind ik het wel plezant rijden als je iets kan zien aan de kanten; je hindert er daar ook niemand mee

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 16:19:27 »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:43:15 »
Ik gebruik ze soms ook wel eens om "breed" te schijnen; ik weet wel dat het niet mag, maar op een pikdonkere verlaten veldweg van 3m breed vind ik het wel plezant rijden
op de snelweg kan het ook handig zijn als ze de lichten uitzetten en je langs geen kanten meer de zijkant van de rijbaan kan onderscheiden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:51:05 »
Ik gebruik ze soms ook wel eens om "breed" te schijnen; ik weet wel dat het niet mag, maar op een pikdonkere verlaten veldweg van 3m breed vind ik het wel plezant rijden
op de snelweg kan het ook handig zijn als ze de lichten uitzetten en je langs geen kanten meer de zijkant van de rijbaan kan onderscheiden
zeer content over mijn nightguides wat dat betreft  :)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 20:10:26 »
Bij mijn C5 stonden ze er ook standaard op. Ik geloof wel dat ze mee aangaan wanneer ik mijn achtermislichten wil aansteken, moet ik eens controleren. Voor wat meer licht aan de binnenkant van de bocht heeft de C5 een extra lampje. Dit is vooral handig als je moet parkeren in het donker.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 22:07:15 »
Ik had er vroeger ook, is toch al een heel tijdje geleden.

Het beste effect in de lage mist hadden ze als men de -te fel weerkaatsende- kruislichten op standlicht zette (wat toegelaten was/is ?)

Op de laatste 2 auto´s niet meer genomen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I