Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 60739 keer)

wooter

• Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #105 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:25:58 »
Citaat
een locatie krijgen die kwart-voor-drie is.
Yèèèèèèh, daar zitten mijn hendeltjes.
Niet voor niks dat de bedieningsorganen inderdaad ook op die hoogte bevinden. Of de knopjes om de radio en de telefoon te bedienen op het stuur. Of de claxon.

Beide handen op kwart-voor-drie en in de meeste moderne wagens krijg je gegarandeerd zweethanden omdat je de hele rit niets anders moet vastnemen of herpakken om een bedieningsorgaan te bereiken. :)

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #106 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:35:29 »
Citaat
You've got to be kidding me
Rij eens met vrachtwagen of autocar.
Het is niet omdat de meeste vrachtwagenchauffeurs of buschauffeurs er een foute rijhouding op nahouden, dat dat dan de standaard moet zijn. Een buschauffeur die de chachacha danst met het onderste kwart van zijn stuur om een bocht te nemen is zijn job niet waardig.
Bij autocars en vrachtwagens lijkt 9u/3u houding het meest aangewezen. Bij oudere types met groot stuur dat bovendien bijna horizontaal geplaatst is kan 8u/4u mogelijks ook wel.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #107 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 00:40:54 »
Na nog wat opzoekingswerk, is me duidelijker geworden waarom er dermate uiteenlopende opvattingen over correcte stuurtechnieken bestaan.

In de voorbije decennia is men namelijk alsmaar tot een beter inzicht van dit onderwerp gekomen, met als resultaat dat er nu voorbijgestreefde opvattingen bestaan naast recentere correctere.

Een argument als "ik ben al x jaren rijschoolinstructeur" is dan ook waardeloos als de betrokkene zich intussen niet op de hoogte gehouden heeft van deze vorderingen. Bovendien herinner ik mij een uitspraak van één van mijn beste docenten aan de universiteit: "Les geven is goed, maar je mag het niet al  teveel doen, want anders ga je, door altijd maar hetzelfde uit te leggen aan mensen die het nog niet weten, op den duur denken dat je zelf slim bent."

Na een gesprek over stuurtechnieken met de dochter van onze buren, die onlangs haar rijopleiding voltooid heeft, heb ik ingezien dat ook ik niet meer volledig bij was:

- 10 voor 10 wordt al meerdere jaren niet meer aangeleerd in Duitsland en in Oostenrijk. In rechte lijn geldt de linker hand op 9 uur en de rechter hand op 3 uur. 10 voor 10 op het examen resulteert in "Je deed het zo fantastisch goed, dat we jou graag nog eens zien weerkomen voor een opvoering van je rijkunsten alvorens je een rijbewijs krijgt".

- op het examen het stuurwiel ook maar één keer door de handen laten glijden betekent sofort: "Game over". Auto onmiddellijk aan de kant, en de rijschoolinstructeur rijdt de wagen terug naar het examencentrum.

Ter info: er wordt in België, tijdens de opleiding van rijschoolinstructeurs, bitter weinig tijd besteed aan hun rijtechnieken, en je kan er op minder dan een jaar gebrevetteerd rijschoolinstructeur worden (theoretische opleiding, schriftelijke en mondelinge examens, en praktische stage inbegrepen). In Duitsland duurt het 3 jaar om rijschoolinstructeur te worden (en kost het een veelvoud van in België).

Maar tegen de onbeleerbaren is helaas geen kruid gewassen, en met hen valt uiteraard geen consensus te bereiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #108 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 00:54:32 »
Beide handen op kwart-voor-drie en in de meeste moderne wagens krijg je gegarandeerd zweethanden omdat je de hele rit niets anders moet vastnemen of herpakken om een bedieningsorgaan te bereiken. :)

Kan zijn als je een sterke neiging tot transpiraitie hebt, en je bovendien niet beseft dat het enkel bij koud én droog weer (wat in België uiterst zelden voorkomt) zin heeft om de airco uit te schakelen.

Maar bij avondritten op onverlichte wegen heb ik wel graag mijn linker hand op 9 uur, zodat ik ze niet eerst nog moet verplaatsen om mijn grootlichten te dimmen als er een tegenligger van achter een bocht aankomt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #109 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 01:00:01 »
Jij moet in de politiek gaan Jozef.

Heb ik al gedaan: ik ben al meerdere jaren Auslandsmitglied van de Beierse CSU.

Citaat
Verder niet erg technisch onderbouwd.

Ik meen dat ik hier al veel meer dan jij objectief technisch onderbouwd heb.

Vele van je stellingen behoren trouwens tot de standpunten waarover er hier zowat eensgezindheid bestaat dat ze verkeerd zijn.

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #110 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 05:38:18 »
Citaat van: Jozef
We kunnen hier samen het voorstel van Eugeen bespreken, doch de uiteindelijke beslissing komt uiteraard aan Joeri toe.

Wat mij betreft, heb ik twee vragen aan Eugeen met het oog op de belangen van GRO en GRO Forum.

Ten eerste weet ik wel dat GRO en GRO Forum in principe twee verschillende entiteiten zijn, maar de bezoekers leggen vanzelfsprekend een sterke link tussen beide. Hoe ga je voor consistentie tussen beide zorgen, als je in het GRO Praktijkboek stuurtechnieken vermeldt over dewelke hun correctheid een consensus bestaat, terwijl Xantingo de bezoekers van het GRO Forum in dit verband verwijst naar de terzake zonder enige mogelijke betwisting onverantwoorde site van De Rijprof?

Ten tweede is het mij niet duidelijk hoe je in het Praktijkboek een verwijzing naar Christophoros, vooral dank zij mij "l'enfant terrible" inzake wegverkeer, zou kunnen maken zonder een aantal organisaties en personen, en onder meer de baron van Wegcode (niet Dirk Deckx dus), tegen de haren in te strijken.
1. Het was maar een voorstel, een deuropening.
2. Ik heb jaren geleden aan wegcode forum zo eens een tekst gevraagd i.v.m. werking van de flitspalen. Heb dezelfde dag nog een samenvattende tekst gekregen die nog steeds op onze site staat.
3. Als je als antwoord op mijn vraag al meteen weer schermt met termen als 'onverantwoorde site van de rijprof' of 'baron van wegcode', omdat wij met deze sites ook samenweken, laat het dan maar.

Ik had gehoopt dat, aan de hand van een concreet voorbeeld, nl correcte stuurtechnieken, het mogelijk was tot een prille samenwerking te komen, zonder dat voortdurend collegas moeten afgebroken worden. Maar dit is blijkbaar het enige forum waar  het afbreken van collega's de hoofdpriorteit is.

« Laatst bewerkt op: donderdag 03 juni 2010 - 05:40:44 door eugeen »

wooter

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 10:22:57 »
Eugeen, ik ben er niet zeker van dat mijn eerste tekst zo makkelijk is voor beginnende chauffeurs.

Geef me wat tijd om bijpassende animaties te maken, of filmpjes :)

wooter

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 10:44:09 »
Ik denk dat jouw argumenten enkele pagina's geleden al weerlegd zijn.

wooter

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 14:53:48 »
De RACB-techniek is geschikt voor alleman, en bied meer controle dan de 10-voor-2-techniek, met ook een duidelijk plan om het stuur van full-lock links naar full-lock rechts te sturen, zo snel en zo accuraat mogelijk. Het door de handen glijden is niet nodig, een halve slag draaien zonder de handen te lossen is perfect mogelijk, en samen met de steun uit de linkervoet is je controle optimaal.

10-voor-2 is niet optimaal voor accuraatheid, grip en bediening van de bedieningsorganen, door de handen glijden is niet optimaal voor de controle, en met duwen stelt het probleem dat je de handenpositie van je sturende hand gaat verplaatsen als je in de bocht bent gearriveerd, terwijl de trektechniek ervoor zorgt dat je de handenpositie van de sturende hand al voor de bocht plaatst.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #114 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 16:38:33 »
http://www.youtube.com/watch?v=kxdlOKbeWWE

Hier een test van 4 verschillende auto´s (ACC) door AMS-journalisten, die wslk niets anders doen als auto´s testen.

Kijk eens naar de ontspannen stuurhouding en -stuurposities.

Ergens bij 1´30 en kort voor 2´ is het wat langer te zien, anders even pauzeren.  ;)

Aja, de meeste degelijke sturen zijn zo gemaakt dat men niet anders kan als de "kwart-voor-drie-positie".

Bij mijn BMW (driespakenstuur) is er speciaal een passende lichte uitholling voorzien waar de duimen boven op rusten.
Bij andere sturen is dat meestal ook zo. De ene "duimuitholling" soms wat dieper als de andere.

Hier met wipschakeling - door de vingers-  achteraan het stuur, het spreekt voor zichzelf hoe de handen-/duimpositie is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 juni 2010 - 16:58:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #115 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 16:52:09 »
3. Als je als antwoord op mijn vraag al meteen weer schermt met termen als 'onverantwoorde site van de rijprof' of 'baron van wegcode', omdat wij met deze sites ook samenweken, laat het dan maar.

Je liegt. Ik heb nooit gezegd of geschreven dat de site van De Rijprof een onverantwoorde site zou zijn. In deze draad schreef ik enkel maar dat hij terzake onverantwoord is, wat geen zinnig mens zal betwisten.

En je weet beter dan ik dat de term "baron van Wegcode" nog een zwaar eufemisme is.

Citaat
Ik had gehoopt dat, aan de hand van een concreet voorbeeld, nl correcte stuurtechnieken, het mogelijk was tot een prille samenwerking te komen, zonder dat voortdurend collegas moeten afgebroken worden. Maar dit is blijkbaar het enige forum waar  het afbreken van collega's de hoofdpriorteit is.

Bedankt, Eugeen, dat je je ware gelaat nog eens getoond hebt.

Ik heb je twee vragen gesteld die meer dan pertinent zijn. Het stond je vrij ze al dan niet te beantwoorden.

Maar als ze voor jou aanleiding waren om tegenover onze gerechtvaardigde kritiek op andere sites een dergelijke valse beschuldiging aan het adres van dit forum te stellen, dan zal iedereen nu wel begrepen hebben waarom ik - en ik niet alleen - hoop dat er nooit ook maar de minste vorm van samenwerking tussen jou en Christophoros tot stand komt.

Mensen, onthoud goed wat Eugeen van dit forum beweert: het afbreken van "collega's" (?) is niet alleen één van onze prioriteiten, maar zelfs dé hoofdprioriteit. En dan maar beweren dat hij een samenwerking zou willen... "Marqué, pas de chance" zegt men in het Frans.

wooter

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 03 juni 2010 - 23:08:34 »
Jozef, loop je niet te hard van stapel? De berichten van stefto heb je ook al verwijderd... En het vorige akkefietje veroorzaakte al een ontslag van een moderator...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 04 juni 2010 - 06:35:49 »
Jozef, loop je niet te hard van stapel?

Ik denk het niet.

Iemand die beweert dat hij zou willen samenwerken met ons, maar stelt dat de hoofdprioriteit van dit forum het afbreken van "collega's" is, leest de berichten op dit forum overduidelijk extreem selectief.

Citaat
De berichten van stefto heb je ook al verwijderd...

Ik heb geen enkel bericht van Stefto verwijderd. Ik heb enkel twee van zijn berichten, met opgave van de reden, verplaatst naar de forumrubriek waar ze thuishoorden: in de Schrootpers.

Citaat
En het vorige akkefietje veroorzaakte al een ontslag van een moderator...

Ik ga me ertoe beperken tot te vermelden dat er meer dan een akkefietje Benny doen besluiten heeft om ontslag te nemen als moderator. Maar uit respect voor hem ga ik daar niet verder over uitwijden.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #118 Gepost op: vrijdag 04 juni 2010 - 09:15:58 »
Ik heb geen enkel bericht van Stefto verwijderd. Ik heb enkel twee van zijn berichten, met opgave van de reden, verplaatst naar de forumrubriek waar ze thuishoorden: in de Schrootpers.

Eerlijk gezegd vind ik het nogal een flauwe reden die je opgeeft om de berichten van stefto naar de schrootpers te verbannen
Zou je dan ook niet beter ook je eigen berichten eens beter onder de loep nemen ?

Ik begin de indruk te krijgen dat eugeen er nog niet al te ver naast slaat, mijn gedacht ...

Stuurtechnieken dan maar weer:
Ik heb gisterenavond mijn eigen techniek eens meer in de gaten gehouden en ik stel vast dat ik:
mijn linkerhand bijna altijd op 9u heb
mijn rechterhand, bij rustig rechtdoor cruisen een niet al te hoge snelheid meestal rust op 5 u
als het wat sneller gaat wordt dat 4 u
gaat het nog sneller, of wordt het "spannender" wegens smalle (mss ook bolle en/of vervormde) weg met tegenligger en/of fietsers, dan wordt dat automatisch 3u
de glijtechniek wordt gebruikt bij lage snelheden (vaak vanuit stilstand), en dan nog niet eens in alle situtaties merkte ik tot mijn eigen verwondering op  :o
bij ietwat scherpere (tragere) bochten verplaatst 1 van mijn handen (afhankelijk van welke richting ik uit wil) zich naar de top van het stuur zodat ik in 1 beweging een halve draai (of zelfs iets meer) kan geven alvorens over te nemen met de andere hand

wschlk zijn er nog dingen die ik nog niet opgemerkt heb, want ik had nl een belangrijkere bezigheid: het rijden zelf

Binnenkant stuur wordt uiteraard nooit genomen

wooter

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: vrijdag 04 juni 2010 - 09:47:34 »
Jozef, loop je niet te hard van stapel?
Iemand die beweert dat hij zou willen samenwerken met ons, maar stelt dat de hoofdprioriteit van dit forum het afbreken van "collega's" is, leest de berichten op dit forum overduidelijk extreem selectief.
Inderdaad. Daar is hij fout in. Dat is jouw hoofdprioriteit, en die van een paar andere helden die de context van GRO niet bevatten. De rest maakt het geen kloten uit, en stoort zich fel aan jou schimmenspellen.

Citaat
De berichten van stefto heb je ook al verwijderd...
Staan ze nog in de draad? Nee, ze zijn verwijderd.

Citaat
En het vorige akkefietje veroorzaakte al een ontslag van een moderator...
Ik ga me ertoe beperken tot te vermelden dat er meer dan een akkefietje Benny doen besluiten heeft om ontslag te nemen als moderator. Maar uit respect voor hem ga ik daar niet verder over uitwijden.
Als er één z'n ontslag als moderator had moeten indienen, was jij het...