Desondanks ik het winnend lied niet slecht vind, blijf ik de uitspraak zeer amusant vinden.
Het is met de Duitsers lang niet zo erg gesteld als met de Engelsen en de Fransen als die al eens een vreemde taal spreken, maar slechts weinig Duitsers kunnen een vreemde taal helemaal zonder accent spreken. In Hotel Bergheimat, waar Leslie werkt, staan haar collega's dan ook van achter de hoek met open mond te staren als ze haar met een gast Frans of Engels horen spreken (Nederlands kunnen ze uiteraard niet beoordelen, want daar verstaan de meesten hier geen bal van, en diegenen die er al iets van verstaan, denken dat het slecht gesproken Duits is
).
De overwinning van Lena was door meerderen voorspeld, onder meer door Google, wiens voorspelling verleden jaar ook al uitkwam. Maar dat Lena er niet in geloofd had, bleek des te meer uit haar Engels tijdens het interview na haar overwinning, waar ze duidelijk niet op voorbereid was.
Vreemd was dat er deze keer al telefonisch mocht gestemd werden voor een land vooraleer het aan de beurt geweest was. Die mensen hadden zo een lied wellicht al voordien gehoord, maar uiteindelijk is het toch de uitvoering tijdens de finale die telt.
Ik veronderstel dat er in andere landen met die telefonische stemmen ook gefoefeld is zoals hier in Duitsland. Je mocht immers niet voor je eigen land stemmen. Sommigen hebben dat hier omzeild door kennissen in het buitenland te vragen om telefonisch voor Lena te stemmen, of zelfs door zich een buitenlandse prepaid GSM-kaart aan te schaffen. Nog anderen bedienden zich van een spoofing kaart, waarmee je GSM zich identificieert met een ander dan zijn echt nummer (desgewenst inclusief de landcode), niettegenstaande het gebruik ervan in Duitsland streng verboden is.
In elk geval was het daarna nog vele uren bijzonder druk in een alhier opgestelde Bierzelt...