En gezien de schaarste van de hotelkamers bij de NV Strafinrichtingen hou ik deze liever voorbehouden voor echt gevaarlijke lieden.
Inderdaad.
Maar van het moment dat het rijverbod overtreden wordt, mag hij van mij daar wel gelijk naartoe ...
Het probleem is inderdaad de willekeur bij de bepaling van de strafmaat.
in het licht van de straffen welke de media ons de laatste jaren voorschotelen is deze bestraffing toch niet "licht" te noemen.
Klopt.
Dit is helemaal geen lichte straf in verhouding met wat er eerder al uitgesproken werd.
Er zijn er die met werkstraf weggekomen zijn voor dodelijke ongevallen ...
Persoonlijk vind ik niet dat het een rechter toekomt om te oordelen over de strafmaat, wel over schuld of onschuld.
De strafmaat, dat is een kwestie voor het Parlement.
Zodanig dat iedereen voor dezelfde feiten met dezelfde gevolgen, op dezelfde manier gestraft wordt.
En dan kan je de situaties gaan oplijsten :
- overtreding zonder gevolg -> straf A
- overtreding met een ongeval met stoffelijke schade -> straf B
- overtreding met een ongeval met gewonden -> straf C
- overtreding met een ongeval met doden -> straf D
Daar kan je dan nog bijkomende omstandigheden gaan aan koppelen :
- al dan niet neerslag -> straf maal factor U
- geïntoxiceerd (< 1,5) -> straf maal factor W maal een intoxicatie-coëfficient
- dronken (met een vaste promille grens, bvb 1,5) -> straf maal factor X
- in zone 30 / schoolomgeving, BBK -> straf maal factor Y
De strafmaat wordt dan automatisch hoger naargelang de omstandigheden gevaarlijker worden - dus naarmate de overtreder gevaarlijker bezig was.
Je vermijdt hiermee dat enerzijds pilarenbijters als politierechter D'Hondt je voor een banale snelheidsovertreding zonder verder gevolg laten vierendelen, en anderzijds uitspraken als "zij voortaan wa voorzichtig" en "milde" straffen ...