Auteur Topic: 6 maand cel met uitstel voor man die 3 studentes doodreed in Oosterzele  (gelezen 6924 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
6 maand cel met uitstel voor man die 3 studentes doodreed in Oosterzele
« Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 17:58:10 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:41:09 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: 6 maand cel met uitstel voor man die 3 studentes doodreed in Oosterzele
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 19:36:55 »
Al meermaals geschreven en gezegd: pleeg een moord met je voertuig, je wordt niet of niet zwaar gestraft.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 20:10:30 »
Dit is echt niet ongewoon mild hoor.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 20:57:43 »
Op een ander forum heeft de moeder van het ongeval in Leuven waar een Roemeen met een geleende wagen op een Polo inreed en daarbij drie kinderen en een moeder dood reed nu ook door dat je van een rechter geen rechtvaardigheid moet verwachten. Ze heeft nu door dat die Roemeen 5 jaar cel kreeg, niet omwille van de oorzaak of de gevolgen, maar omwille van zijn nationaliteit.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:10:10 »
Op een ander forum heeft de moeder van het ongeval in Leuven waar een Roemeen met een geleende wagen op een Polo inreed en daarbij drie kinderen en een moeder dood reed nu ook door dat je van een rechter geen rechtvaardigheid moet verwachten.
Waardat ?
Weg Wanbeheer.be

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 14:20:42 »
Ik volg Inazuma in deze. Deze persoon heeft 2 jaar rijverbod. Dat is niet niks. Moet die boete ook niet met opdeciemen verhoogd worden?
De feiten zijn zwaar maar met opsluiting gaat men die studentes nu ook niet doen herrijzen. Er was geen kwaad opzet mee gemoeid. Een ongeval ja! Mogelijks mede veroorzaakt door teveel drank wat niet goedgepraat kan worden.

Wel spijtig dat die man de gevolgen van zijn ondoordacht handelen niet kan/mag overbrengen in de vorm van een werkstraf. Dat zou maatschappelijk van enig nut zijn.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 14:36:53 »
Ik volg Inazuma in deze. Deze persoon heeft 2 jaar rijverbod. Dat is niet niks.
Ik bedoel wel dat dit de gewone milde straf is ...
Dat de straffen doorgaans zo mild zijn, en dat deze dus niet ongewoon mild is, maar ... mild als gebruikelijk.

Citaat
Moet die boete ook niet met opdeciemen verhoogd worden?
Dat lijkt me gezien het bedrag wel met opdeciemen inbegrepen.

Citaat
Er was geen kwaad opzet mee gemoeid.
Opzettelijk deed die gast dat niet.
Hij is wel opzettelijk in zijn auto gekropen met een stevige peer aan.
Van mij mag dat ineens gelijkgesteld worden met vrijwillige doodslag.

Citaat
Een ongeval ja! Mogelijks mede veroorzaakt door teveel drank wat niet goedgepraat kan worden.
Een kleine onoplettendheid kon inderdaad hetzelfde effect hebben, en iedereen kon daar de berm in gaan.

Alleen wordt het risico op die kleine foutjes enkel maar groter wanneer je gedronken hebt.
1,5 promille is ook niet niks , de kwalificaties nodig voor dronkenschap zijn stilaan achterhaald als je er rekening mee houdt dat de effecten van alcohol vanaf 0,3 beginnen opduiken. Om dan aan 5 keer meer te gaan stellen dat het alcoholgebruik er niets mee te zien heeft ... kweenie hoor.
Rij je dan ook nog sneller, dan worden die risico's ook groter.
Combineer de twee en je hebt al aardig wat kans om even naast de rijbaan te geraken.

De gevolgen daarvan zijn volledig onvoorspelbaar.
Het stopt op een boom, een paal, in een gracht, in een wei ... maar wat er tussendoor meegesleurd wordt hangt louter af van het moment.

Mij is zoiets overkomen terwijl ik bloednuchter was, en zelfs onder de toegelaten snelheid reed ... 

« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 14:46:33 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 14:47:39 »
Zes maanden cel... met uitstel.  En twee jaar rijverbod.

Is dat eigenlijk wel een straf, in een land waar naar schatting 100.000 bestuurders rond toeren zonder rijbewijs?  En dan die rechter: "Wees in 't vervolg een beetje voorzichtig, ja!?"  Zoiets zeg ik tegen mijn zoontje van vier als 'm  de tekening van m'n dochtertje kapotgescheurd heeft of zo.  Maar tegen zo'n kerel....

Komaan, zeg.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 04:41:04 »
Welke straf zou hij gekregen hebben als die nu bij toeval die meisjes niet zou geraakt hebben?
Grootste kans -> geen enkele.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 10:41:31 »
Welke straf zou hij gekregen hebben als die nu bij toeval die meisjes niet zou geraakt hebben?
Grootste kans -> geen enkele.

Tuurlijk zou hij daarvoor ook wel gestraft worden.
Er is trouwens ook nog een bijkomende veroordeling voor geïntoxiceerd rijden.

Vergelijk de strafmaat eens met de straf voor het onopzettelijk opstoken van drie mensen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Parket gaat in beroep tegen milde straf doodrijder Oosterzele
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 14:48:50 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:41:35 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 14:52:48 »
Citaat
"De rechter had andere accenten moeten leggen in het kader van de verkeersveiligheid", aldus het parket.
is dat niet de taak van de overheid

een rechter moet objectief oordelen of en hoe er moet bestraft worden
propaganda is geen taak van het gerecht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 16:16:19 »
Voor het goede begrip : ik ben persoonlijk voorstander van een algeheel alcohol verbod. Intrekking voor (zeer) lange duur van het rijbewijs zie ik als beste bestraffing. Met opsluiting heb ik meer problemen. Deze bestuurder was door te drinken "crimineel bezig" maar is voor mij geen "crapuul".  En gezien de schaarste van de hotelkamers bij de NV Strafinrichtingen hou ik deze liever voorbehouden voor echt gevaarlijke lieden.

Het probleem is inderdaad de willekeur bij de bepaling van de strafmaat. Voor de ouders van deze meisjes zal het nooit voldoende zijn, dat is des mensens, maar in het licht van de straffen welke de media ons de laatste jaren voorschotelen is deze bestraffing toch niet "licht" te noemen.

Dit voorval heeft mij destijds zo zeer aangegrepen (heb dochters van die leeftijd en het zijn natuurlijk de schoonste kinderen hé, vermits van mij...) dat ik mijzelf de zero tolerance heb opgelegd.(heb dit hier toen ook "gepost") Dat is mijn persoonlijk eerbetoon aan deze slachtoffers en hun naasten.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 17:23:10 »
En gezien de schaarste van de hotelkamers bij de NV Strafinrichtingen hou ik deze liever voorbehouden voor echt gevaarlijke lieden.
Inderdaad.
Maar van het moment dat het rijverbod overtreden wordt, mag hij van mij daar wel gelijk naartoe ...

Citaat
Het probleem is inderdaad de willekeur bij de bepaling van de strafmaat.
 in het licht van de straffen welke de media ons de laatste jaren voorschotelen is deze bestraffing toch niet "licht" te noemen.
Klopt.
Dit is helemaal geen lichte straf in verhouding met wat er eerder al uitgesproken werd.
Er zijn er die met werkstraf weggekomen zijn voor dodelijke ongevallen ...

Persoonlijk vind ik niet dat het een rechter toekomt om te oordelen over de strafmaat, wel over schuld of onschuld.
De strafmaat, dat is een kwestie voor het Parlement.
Zodanig dat iedereen voor dezelfde feiten met dezelfde gevolgen, op dezelfde manier gestraft wordt.

En dan kan je de situaties gaan oplijsten :
- overtreding zonder gevolg                                          -> straf A
- overtreding met een ongeval met stoffelijke schade       -> straf B
- overtreding met een ongeval met gewonden                 -> straf C
- overtreding met een ongeval met doden                       -> straf D

Daar kan je dan nog bijkomende omstandigheden gaan aan koppelen :
- al dan niet neerslag                                                   -> straf maal factor U
- geïntoxiceerd  (< 1,5)                                                -> straf maal factor W maal een intoxicatie-coëfficient
- dronken  (met een vaste promille grens, bvb 1,5)          -> straf maal factor X
- in zone 30 / schoolomgeving,  BBK                               -> straf maal factor Y

De strafmaat wordt dan automatisch hoger naargelang de omstandigheden gevaarlijker worden - dus naarmate de overtreder gevaarlijker bezig was.

Je vermijdt hiermee dat enerzijds pilarenbijters als politierechter D'Hondt je voor een banale snelheidsovertreding zonder verder gevolg laten vierendelen, en anderzijds uitspraken als "zij voortaan wa voorzichtig" en "milde" straffen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 18:09:49 »
Citaat van: Inazuma
Persoonlijk vind ik niet dat het een rechter toekomt om te oordelen over de strafmaat, wel over schuld of onschuld.
De strafmaat, dat is een kwestie voor het Parlement.
Zodanig dat iedereen voor dezelfde feiten met dezelfde gevolgen, op dezelfde manier gestraft wordt.

Zo werkt het in Duitsland. Daar is er een Bußgeldkatalog (500 pagina's).