Auteur Topic: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes  (gelezen 7257 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 10:12:37 »
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Bron : HLN.be

Hoeft het iemand te verwonderen, gezien de vele verschillende variaties in aanleg die er zijn, en de niet altijd even legale aanleg ervan ???

Fietsers wel voorrang.
Fietsers geen voorrang.
Fietsers op de rijbaan van de rotonde.
Fietsers op een fietspad op de rotonde.
Fietsers op een apart fietspad maar binnen de voorrangsregeling.
Fietsers op fietspaden die aan de dwars wegen oversteekplaatsen worden.
Fietsers die niet moeten rondrijden - wat gewoon niet eens mag op een rotonde !
Fietsers die in tegenrichting langs een rotonde "afschampen" (vb is Lier, Netelaan-Leuvensevest ) maar wel binnen de voorrangsregeling van de rotonde vallen ...

Rotondes zijn en worden hier gezien als mirakeloplossingen , maar ze zijn dat niet, en zeker niet op de manier waarop er hier met de aanleg omgesprongen wordt.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:43:02 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 10:27:17 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 11:45:19 »
Daarom dat ze de geplande nieuwe rotonde hier in een zone 30 gaan plaatsen dus, lekker veilig.

Eerder onveiliger - zeker- voor fietsers, als er minder snelheidsverschil is door de snelheidsbeperking (bbk) aan de rotonde zou de alertheid van de bestuurders navenant veel minder zijn; waardoor ongevallen met fietsers toenemen, dit volgens Stijn Daniëls... (staat in het volledig artikel in Het Belang).

*Moeilijk te begrijpen, best citeer ik letterlijk uit de krant:

Citaat
Onteigeningen
 
  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Wat in het verleden zeker amper gebeurd is... veel geld verspilt voor meer verkeersonveiligheid...

online:
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid944111/kwart-meer-ongevallen-fietsers-door-rotondes-2.aspx
Kwart meer ongevallen fietsers door rotondes 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Ik heb het volledig artikel in het Belang van Limburg doorgenomen en het betreft een doctoraatsonderzoek van Stijn Daniels UHasselt (Diepenbeek) http://www.ddss.nl/Hasselt/staff/Stijn.Daniels

- - - - - - - - - - -
even wat off-topic

*
Citaat
" Dat heeft met snelheid te maken ", benadrukt Daniëls. Rotondes C43-70-stroken worden aangelegd om de snelheid te verminderen: buiten de bebouwde kom rij je meestal sneller en remmen chauffeurs veel meer af aan de rotonde C43-70, waardoor ze alerter zijn.
rotondes/rotonde vervangen door C43-70 op een brede 90 kmh-N-weg...   8)

* Wat -naar analogie- nog maar eens mijn mening bevestigt dat te lage eentonige 70 km -snelheidsbeperkingen - willekeurig doorgetrokken voor de ganse N-hoofdweg of verbindingsweg (voorbeelden alom op dit forum N29-N73-...) - nefaster zijn voor de veiligheid als afwisselend -----90--- -70- ------90--------  op plaatsen (kp en/of met lichte bebouwing) waar de 70 kmh dan wel aangepast is. Door de -dan wel gerechte-70-stukken worden de bestuurders echt alerter en is het draagvlak zeker hoger daar wel echt gas te lossen tot echte 70 kmh, EN omdat ze ook wat verder weer tot 90 kmh kunnen.
vb Duitsland daar is het 100 kmh met 70 kmh-stukken aan kp en/of lichte bebouwing.

Door de gleichmacherei naar ongerechte 70 kmh zullen vele bestuurders foert zeggen en er zullen eerder meer inhaalbewegingen zijn als bij afwisselend  -----90--- -70- ------90--------  de alertheid bij de dan 70-kpn/plaatsen gaat ook hoger zijn van iemand die vanuit 90 kmh zijn gas lost naar 70, als van iemand die de ganse brede baan al zijn 70 "bijna apathisch" taffelt...  
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:44:21 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 12:37:06 »
De cijfers komen uit het doctoraatsonderzoek van Stijn Daniëls van de Universiteit Hasselt. Hij onderzocht 148 rotondes op gewestwegen in Vlaanderen.
Dat is toch onze eerste verkeersdeskundige-uit-eigen-kweek, toen nog zonder rijbewijs ?

Citaat
Een reden van de stijging is het feit dat chauffeurs het niet gewend zijn om fietsers tegen te komen op een rotonde.
Is er ergens een link naar de volledige studie te vinden ? Ik vind ze niet direct.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 14:53:37 »
De cijfers komen uit het doctoraatsonderzoek van Stijn Daniëls van de Universiteit Hasselt. Hij onderzocht 148 rotondes op gewestwegen in Vlaanderen.
Dat is toch onze eerste verkeersdeskundige-uit-eigen-kweek, toen nog zonder rijbewijs ?

Ja ? ik dacht een andere naam toen (toen ook maar Bachelor).

Maar het moet zeker een van de eersten zijn, en Master zijn die pas sinds juli 2009.
http://www.limburg-actueel.be/index.php?option=com_content&task=view&id=3765&Itemid=75

Citaat
Is er ergens een link naar de volledige studie te vinden ? Ik vind ze niet direct.
Ik ook niet... toch niet van deze doctoraatstudie.

de laatste - wel van 91 rotondes - is van 2008.
Citaat
http://en.scientificcommons.org/34160748

The effects of roundabouts on traffic safety for bicyclists: An observational study (2008)  
DANIELS, Stijn,NUYTS, Erik,WETS, Geert
http://uhdspace.uhasselt.be/dspace/handle/1942/8261


uit "studies" tot 2010 .. :
Citaat
http://en.scientificcommons.org/stijn_daniels

Stijn DANIELS Publication List Details
Period 2004 - 2010
Number 49
Co-Authors
Geert Wets (16)
Tom Brijs (10)
Erik NUYTS (9)
Bram DE BRABANDER (5)
Liesbet DEBEN (5)
J Verlaak (4)

Wel vraag ik me af waar die "verkeerskundigen" de juiste cijfers vandaan halen, vooral bij jonge fietsslachtoffers moet die onderregistratie enorm zijn. (minder als 1 op 5* ->  21 op 112 *)

Klapperen die alle ziekenhuizen af ofzo ?

Citaat
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/onderzoek.htm
5. Wetenschappelijk onderzoek in België, Nederland en Denemarken    Laatst gewijzigd op 4 juni 2010
...
België
...

Staten-generaal van de verkeersveiligheid 2007. Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid. Dossier: Kwetsbare Weggebruikers.

Enkele frappante bevindingen van deze heel markante studie:
Uit de officiële verkeersstatistieken voor België blijkt dat de ”kwetsbare weggebruikers”(zwakke weggebruikers en motorrijders) ± 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. In vergelijking met andere landen is dit een hoog percentage.

De officiële verkeersstatistieken vertonen een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met "zwakke weggebruikers". Dit probleem stelt zich ook in andere landen.

* Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek! Lees ook "Onderregistratie van verkeersslachtoffers"

De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 15:11:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 15:10:24 »
Dus basically heeft die mens de laatste 5 jaren van zijn leven gespendeerd aan het tellen van fietsende slachtoffers bij rotondes en gordeldracht.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 15:10:55 »
Dat is toch onze eerste verkeersdeskundige-uit-eigen-kweek, toen nog zonder rijbewijs ?

Ja ? ik dacht een andere naam toen (toen ook maar Bachelor).
Ik weet het ook niet meer voor zeker, dacht dat.

Citaat
de laatste - wel van 91 rotondes - is van 2008.
Nog over de aanleg van rotondes en de effecten van diverse types.
http://uhdspace.uhasselt.be/dspace/handle/1942/10530


De onderregistratie heeft waarschijnlijk vooral van doen met een-fietser ongevallen, de rest (ongevallen met ander verkeer) wordt immers wel geregistreerd omdat er dan ook wel politie bij komt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 15:14:32 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 15:16:18 »
Dus basically heeft die mens de laatste 5 jaren van zijn leven gespendeerd aan het tellen van fietsende slachtoffers bij rotondes en gordeldracht.
Het wordt hoog tijd dat er hier meer en beter wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de werkelijk ongevalsoorzaken.

Al reken ik daar "bestuurders verwachten geen fietsers op een rotonde" niet echt bij ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 15:28:44 »
Het wordt hoog tijd dat er hier meer en beter wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de werkelijk ongevalsoorzaken.
Helemaal waar, maar ik denk niet dat we dat gaan krijgen van een enkeling zonder rijbewijs, als men in Nederland VOA heeft:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeers_Ongevallen_Analyse

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 15:44:14 »
Nog over de aanleg van rotondes en de effecten van diverse types.
http://uhdspace.uhasselt.be/dspace/handle/1942/10530

Er bestaan dus talrijke oude Europese studies over de fietsgevaarlijkheid van bepaalde fietsaanliggende-rotondes maar "ons Be" bouwde er indertiijd maar "dodelijk" op los...

uit de link
Citaat
1. INTRODUCTION
Roundabouts in general have a favourable effect on traffic safety, at least for crashes causing injuries.
During the last decades several studies were carried out into the effects of roundabouts on traffic safety. A meta-analysis on 28 studies in 8 different countries revealed a best estimate of a reduction of injury
crashes of 30-50% (Elvik, 2003). Other studies, not included in the former one, delivered similar results (e.g. Persaud et al., 2001; De Brabander et al., 2005). All those studies reported a considerably stronger decrease in the number of severest crashes (fatalities and crashes involving serious injuries) compared to 2 the decrease of the total number of injury crashes. The effects on property-damage only crashes are
however highly uncertain (Elvik, 2003). Less is known about the safety effects of roundabouts for particular types of road users, such as bicyclists
(Daniels and Wets, 2005). Roundabouts seem to induce a higher number of bicyclist-involved crashes than might be expected from the presence of bicycles in overall traffic. In Great-Britain the involvement of bicyclists in crashes on roundabouts was found to be 10 to 15 times higher than the involvement of car occupants, taking into account the exposure rates (Brown, 1995). In Flanders-Belgium bicyclists appear to be involved in almost one third of reported injury crashes at roundabouts. Own analysis of the available crash data records reveals a number of 1118 crashes with bicyclists on a total of 3558 reported injury crashes at roundabouts during the period 1991-2001.

In general, only 14.6% of all trips (5.7% of distances) are made by bicycle (Zwerts and Nuyts, 2004). The apparent overrepresentation of bicyclists in crashes at roundabouts was the main cause to conduct an evaluation study on the effects of roundabouts, more specifically on crashes involving bicyclists.

Citaat
De onderregistratie heeft waarschijnlijk vooral van doen met een-fietser ongevallen, de rest (ongevallen met ander verkeer) wordt immers wel geregistreerd omdat er dan ook wel politie bij komt.
Zijt ge zeker ? Bij de jongste fietsers (5-9 j) lees ik minder als 1 op de 5 doden/zwaargewond maar geregistreerd door de FOD Economie, ik neem aan dat zijn de geregistreerde slachtoffers door de Politie...

Een één-fietser dodelijk ongeval (val zonder helmpje op het hoofd) is natuurlijk rap gebeurd...  :(

Citaat
Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek! Lees ook "Onderregistratie van verkeersslachtoffers"

Zo zou het toch moeten zijn, toch zeker als er doden of zwaargewonden vallen (Penta Studie). In andere landen hebben ze die registratieproblemen blijkbaar ook, de vraag is in welke mate.

Hier wat "excuses" :
Citaat
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/press/store/12.pdf

Pascal Lammar
Steunpunt Verkeersveiligheid -Vrije Universiteit Brussel

De registratie van de verkeersslachtoffers door de politie geeft een onderschatting te zien van het werkelijke aantal verkeersslachtoffers. Dat is niet alleen in België het geval, maar is een internationaal fenomeen.
Deze onderregistratie is het gevolg van een samenspel van factoren die bovendien hun invloed hebben op de representativiteit en betrouwbaarheid van de statistieken.
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 15:55:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 17:08:50 »
Citaat van: Michel
Er bestaan dus talrijke oude Europese studies over de fietsgevaarlijkheid van bepaalde fietsaanliggende-rotondes maar "ons Be" bouwde er indertiijd maar "dodelijk" op los...

Ondanks de vele waarschuwingen die daarvoor werden gegeven aan de hand van vaststaande ongevallen. Van rotonde gescheiden fietspaden en fietsoversteekplaatsen op voldoende afstand van rotonden, werd niet aanvaard. Alzo werkte men automatisch de ongevallen in de hand op rotonden.

Of rotondes werden aangelegd waarbij men nadien moest vaststellen dat vrachtwagens hun draai niet konden nemen.

En nnog bouwt België er dodelijk op los ondanks de geschreven waarschuwingen en aanbevelingen die nog maar eens de zoveelste vertikale klassementen kennen.

Men heeft soms geen weet van bestaande dienstorders die de verkeersveiligheid moesten dienen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 17:14:54 »
Dus basically heeft die mens de laatste 5 jaren van zijn leven gespendeerd aan het tellen van fietsende slachtoffers bij rotondes en gordeldracht.
Het wordt hoog tijd dat er hier meer en beter wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de werkelijk ongevalsoorzaken.

Al reken ik daar "bestuurders verwachten geen fietsers op een rotonde" niet echt bij ...
Als de snelheid bijna gelijk ligt kan zo een fietser enorm in een dode hoek raken, ik heb uit ondervinding ook meer moeite om in een zone 30 rechtsaf te draaien dan in een zone 50-70-90.
Je mag al een tijd voor je afslaat je spiegel goed gebruiken, vlak voor het afslagen 2-3 keer kijken dan zit er soms nog een fietser.
Enige mogelijkheid is om stapvoets groot in te draaien.
Vooral waar het fietspad achter bomen of een parkeerstrook zit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 17:18:11 »
Het wordt hoog tijd dat er hier meer en beter wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de werkelijk ongevalsoorzaken.
Helemaal waar, maar ik denk niet dat we dat gaan krijgen van een enkeling zonder rijbewijs, als men in Nederland VOA heeft:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeers_Ongevallen_Analyse
Maar die onderzoeken ongevallen in Nederland, in een zeer afwijkende omgeving aangaande infrastructuur.
En in een afwijkende omgeving aangaande wegcode en rijopleiding ...

Je kan de Nederlandse oplossingen en onderzoeken dus ook niet zomaar gaan toepassen op België.
Net zoals de invoering van de rotondes uit het UK duidelijk ook niet zomaar ging ...

In het UK zie je nauwelijks een fietser (noch fietspaden) buiten de centra.


Ik denk dat we lang geleden op wegcode.be nog verwezen hebben naar de bijkomende gevaren van een rotonde, ondermeer voor fietsers.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 17:23:52 »
Citaat van: Inazuma
Ik denk dat we lang geleden op wegcode.be nog verwezen hebben naar de bijkomende gevaren van een rotonde, ondermeer voor fietsers.

Ook op dit forum onder "dodehoek ongevallen".

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1287.0.html

 
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 17:25:50 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 17:28:35 »
Zijt ge zeker ?
Neen, als de overheid met al haar middelen ze al niet kan registreren of zeggen waar de discrepantie zit ...

Punt is dat er eigenlijk geen enkele zinnige reden is waarom een "gebruikelijk" ongeval van een fietser met een andere weggebruiker plots niet of niet correct geregistreerd zou worden, en de andere ongevallen wel.

Maar wat vaak onaangegeven blijft zijn één-weggebruiker ongevallen , zelfs met gewonden, voor zover er geen hulpdiensten bijgeroepen worden.
Al zal je rond een dodelijk slachtoffer toch moeilijk onderuit kunnen vrees ik ...


Citaat
Bij de jongste fietsers (5-9 j) lees ik minder als 1 op de 5 doden/zwaargewond maar geregistreerd door de FOD Economie, ik neem aan dat zijn de geregistreerde slachtoffers door de Politie...
Volgens de tekst zijn die toch gevonden door navraag bij de ziekenhuizen :

Citaat
Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek! Lees ook "Onderregistratie van verkeersslachtoffers"
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder