Auteur Topic: Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen  (gelezen 10379 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 00:14:31 »
geef alle lichte vracht- en firmawagens een begrenzer tot 90 km/u
het zal de veiligheid en staatskas ten goede komen
Je kan moeilijk een gewone personenwagen ingeschreven als firmawagen gaan beperken tot 90 km/u .

Maar in de reeks stevige vereenvoudigingen van de wegcode zie ik een algemene snelheidsbeperking tot 90km/u voor alle vrachtwagens en alle slepen wel zitten - maar dan wel zonder algemeen inhaalverbod.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 00:45:52 »
Maar in de reeks stevige vereenvoudigingen van de wegcode zie ik een algemene snelheidsbeperking tot 90km/u voor alle vrachtwagens en alle slepen wel zitten - maar dan wel zonder algemeen inhaalverbod.

Ach zo. Vind je het dan verantwoord, dat een vrachtwagen die 90 km/h kan halen, een andere vrachtwagen inhaalt die slechts tegen 89 km/h rijdt, en op een rijbaan van een autosnelweg met 2 rijstroken in elke richting, daardoor honderden achteropkomende personenwagens vijf dorpen lang belet om sneller dan tegen 90 km/h te rijden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 00:54:09 »
Ach zo. Vind je het dan verantwoord, dat een vrachtwagen die 90 km/h kan halen, een andere vrachtwagen inhaalt die slechts tegen 89 km/h rijdt, en op een rijbaan van een autosnelweg met 2 rijstroken in elke richting, daardoor honderden achteropkomende personenwagens vijf dorpen lang belet om sneller dan tegen 90 km/h te rijden?
Ik vind het meer verantwoord dan hen te verbieden in te halen ... en hen daardoor feitelijk ook te verbieden zich naar links te begeven om een ander voertuig op de snelweg te laten - een vaak vergeten gevolg van dit verbod.

Of ze er in Beieren veel last van hebben weet ik niet, maar die Wall-of-Steel op de rechterrijstrook deugt nergens voor.
Het is in najaar 2008 - najaar 2009 beter geweest, wegens duidelijk minder commerciëel vervoer, maar met het aantrekken van de economie is ook die muur weer terug ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 04:06:41 »
geef alle lichte vracht- en firmawagens een begrenzer tot 90 km/u
het zal de veiligheid en staatskas ten goede komen

ik ben voor

Dank u.
Zelfs met mijn Astra indertijd zou ik dan maar 90km/u meer mogen rijden.
Ook met de huidige laagste en kortste versie vivaro en met de toekomstige Dodge (=de snelste pick-up ter wereld maar dan de nog zwaardere versie dan de mijne). ::)
Dan moeten ze maar ALLE voertuigen begrenzen aan 90km/u.=iedereen gelijk voor de wet.
De staatkas zal het inderdaad weer ten goede komen, de veiligheid, het milieu en de samenleving echter zeker niet.

In Groot-Brittannië hebben ze zich zo ook eens willen aanpassen aan de rest van Europa.
Ze gingen dat ook in verschillende stappen doen. Eerst de vrachtwagens, dan in een volgend stadium de bussen, de auto's, motoren, fietsers,... laten rechts rijden.
Om 1 of andere reden hebben ze dat ook snel afgevoerd dat plan.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 08:51:39 »

Nee, verantwoord is dat niet.  Sociaal rijgedrag al evenmin.  Levert ook geen tijdswinst op, alleen maar (terecht) onbegrip van medeweggebruikers.  Zinloos, dus.

Maar euhm: feitelijk is dat toch al sowieso verboden, nee?  Ik dacht toch dat 1 van de verplichtingen van de inhaler erin bestond om zich er vooraf van te vergewissen dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.  Ook al is het dan nergens bepaald hoe lang "zeer korte" tijd dan wel is, noch hoe groot het snelheidsverschil zou moeten zijn.  Maar vij dorpen lang, en honderden achterliggers hinderen, lijkt mij toch in strijd te zijn met deze bepaling.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 15:21:15 »
Of ze er in Beieren veel last van hebben weet ik niet, maar die Wall-of-Steel op de rechterrijstrook deugt nergens voor.

Niet alleen in Bayern, maar in gans Duitsland wordt op de autosnelwegen ter hoogte van de opritten alsmaar meer de rechter rijstrook van de daarnaast liggende rijstrook gescheiden door een doorlopende witte streep.

Men is er in Duitsland formeel tegen om ter hoogte van een oprit op te schuiven naar de links daarvan gelegen rijstrook, teneinde het oprijden van de autosnelweg te vergemakkelijken, omdat er daardoor ter hoogte van de oprit een flessenhals ontstaat.

Men vraagt aan de bestuurders die op de rechter rijstrook rijden om voldoende afstand te laten en zo nodig even wat te vertragen om het oprijden van de autosnelweg te vergemakkelijken.

Je moet het je eens voorstellen op een Duitse autosnelweg met bijvoorbeeld twee rijstroken in elke richting, waar er een taffelaar die tegen 130 km/h op de rechter rijstrook rijdt, om een vrachtwagen wat gemakkelijker de autosnelweg op te laten, gaat uitwijken naar de linker rijstrook, waar er een andere bestuurder vlot tegen 250 km/h aankomt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 15:34:40 »
Men vraagt aan de bestuurders die op de rechter rijstrook rijden om voldoende afstand te laten en zo nodig even wat te vertragen om het oprijden van de autosnelweg te vergemakkelijken.

Als ik je goed begrijp, is dat daar dus géén verplichting?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 juni 2010 - 15:44:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 15:38:01 »
Nee, verantwoord is dat niet.  Sociaal rijgedrag al evenmin.  Levert ook geen tijdswinst op, alleen maar (terecht) onbegrip van medeweggebruikers.  Zinloos, dus.

Inderdaad: om 1 km/h sneller te kunnen rijden, dwingt zo een vrachtwagenbestuurder honderden personenwagenbestuurders ertoe om 30 km/h trager te rijden.

Maar we kennen de uitleg van die vrachtwagenbestuurder: hij staat onder tijdsdruk, zijn tijd is toch zoveel kostbaarder dan die van de personenwagenbestuurders.

Citaat
Maar euhm: feitelijk is dat toch al sowieso verboden, nee?  Ik dacht toch dat 1 van de verplichtingen van de inhaler erin bestond om zich er vooraf van te vergewissen dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Juist. Maar hoeveel vrachtwagenbestuurders houden zich daaraan?

En dan hebben we nog het geluk dat de meesten nog een andere overtreding begaan: ze wachten erg lang voor ze naar links uitwijken, waardoor ze een hele tijd op veel te korte afstand achter hun voorligger rijden.

Citaat
Ook al is het dan nergens bepaald hoe lang "zeer korte" tijd dan wel is, noch hoe groot het snelheidsverschil zou moeten zijn.

In België is dat bij mijn weten inderdaad niet bepaald. In de Duitse rechtspraak is een snelheidsverschil van minimum 20 km/h een vereiste om daaraan te voldoen.

In België is het ook niet bepaald wanneer je, bij het inhalen van twee of meer voertuigen, ondertussen terug even rechts moet gaan rijden. Volgens de Duitse rechtspraak moet je dat doen als je 20 seconden of langer rechts zou kunnen rijden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 15:47:04 »

Als ik je goed begrijp, is dat daar dus géén verplichting?

"Jein" = ja en neen.

In principe hoef je niets te doen, omdat diegene die de autosnelweg oprijdt, net als in België, voorrangsplichtig is.

Maar er is wat we hier de "gummiregel" noemen (omdat hij rekbaar is):

Citaat
StVO §1. Grundregeln

(1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.

(2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.

"Gegenseitige Rücksicht" = wederzijds met elkaar rekening houden.

(2) => voorrang of niet: de andere niet meer hinderen of het moeilijk maken als naar omstandigheden onvermijdbaar is.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 20:02:15 »
Een soort "kapstok"reglement, dus als ik 't goed begrijp.  Beetje vergelijkbaar met artikel 7 in België, zoiets?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 23 juni 2010 - 20:22:52 »
Een soort "kapstok"reglement, dus als ik 't goed begrijp.  Beetje vergelijkbaar met artikel 7 in België, zoiets?

Precies.

Het Duitse is wel wat zorgvuldiger geformuleerd:

Citaat
AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers [...]

Als ik in België wil linksaf slaan, doch ik moet daarbij voorrang verlenen aan tegenliggers, dan zal ik maar rechtdoor rijden zeker, want anders hinder ik mijn achterliggers, en AR 7.2 zegt dat ik geen hinder voor de andere weggebruikers mag veroorzaken.

Het Duitse artikel preciseert: "niet meer als naar omstandigheden onvermijdbaar".

wooter

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 juni 2010 - 08:51:26 »
Waar zitten die hard rijdende bestelwagens dan? Degenen die ik tegenkom op de baan rijden niet harder dan 110...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 juni 2010 - 12:14:18 »
Waar zitten die hard rijdende bestelwagens dan? Degenen die ik tegenkom op de baan rijden niet harder dan 110...
daar mag je maar 70 rijden ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 24 juni 2010 - 14:21:33 »

Zet je 's morgens om 8:00 dan eens aan de oprit van Mechelen-Zuid. Er zullen tientallen witte camionettes met zwart-rood logo de snelweg oprijden, quasi allemaal zullen plankgas de snelweg opstuiven en crimineel rijgedrag ten toon spreiden !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 25 juni 2010 - 07:03:05 »
Ik rij zelden meer dan 110km/u met de vivaro.
Reden=verbruik.
Auto's gaan mij vlot voorbij en ik ga vrachtwagens vlot voorbij (ik blijf er zeker nooit naast gangen).